maandag 6 februari 2023
23.8 C
Paramaribo
3.9 C
Amsterdam
1
(3)

Slavernijmonument 2023 : foute wedstrijd, fout beeld (& oplossing) 2

lees ook ...

Brunswijk and Somohardjo are opposed to election reform

Ronnie Brunswijk, vice president and head of the ABOP, maintains that altering the electoral process is not a smart idea. The chairman of Pertjajah Luhur, Paul Somohardjo, is likewise opposed to the m...

De organisatie van de wedstrijd om het Slavernijmonument in Para te maken als excuus en ter herdenking van 160 jaar afschaffing slavernij is vanaf het begin niet juist geweest. Het druist in tegen alle wedstrijd regelementen, omdat de voorzitter van de Federatie of Visual Artist Suriname (FVAS): George Struikelblok de organisator was, de jury uitzocht, hij zelf deelnemer was en de latere ‘’winnaar’’ werd.
Als Surinaamse kunstkenner, die 40 jaar kunst- en cultuurrecensies heeft geschreven, onder meer in de krant de Ware Tijd, legt Elvira Rijsdijk hierbij uit waarom de wedstrijd organisatie fout is en het beeld dat won eveneens. Voorts ook een oplossing voor dit probleem.

Foute jury
In de jury zijn geen kunstdeskundigen uit de nazaten van de tot slaafgemaakten (doelgroep= Afro Surinamers) zelf zijn gevraagd voor de jury zoals Rinaldo Klas, Miquel Keerveld en Marcel Pinas. Dezen zijn bovendien zelf kunstenaar en curator en hebben meer praktijk kwalificaties dan de drie ‘ vaste leden’ (Heymans, Brahim en Tjon Jaw Chong) van de door Salmo benoemde eerste en tweede jury. Voor de vorm is er even vlug een minderheid van een nazaat ingezet lijkt het. Namelijk Carla Tinfort in de eerste jury en Alida Neslo in de tweede.

Foute Voorwaarden/ symboliek
Moeten wij onze kinderen traumabeelden geven of inspirerende helden voor hun toekomst ? Er moet goed nagedacht worden over een duur monument of beeldengroep die ter herinnering van 150 jaar afschaffing Staatstoezicht en afschaffing slavernij wordt. Bij de deelnemers voorwaarden staat dat de martelwerktuigen als voetboeien, nekboeien, boei met kanonskogel en martelwerktuigen als zweep moeten worden afgebeeld. Daaruit blijkt een klakkeloze visuele weergave van slavernijpijn en trauma.

Trauma en vreugde over de afschaffing slavernij als slavernijmonument kan toch niet het enige zijn dat we willen uitbeelden en presenteren aan (inter) nationale bezoekers waaronder onze Afro Surinaamse kinderen. Maar meer is er niet te zien in de vijf ontwerpen. Waar is de strijd tijdens en na de slavernij en de overwinningen die Afro Surinamers hebben geboekt ? Ze zijn niet 160 jaar lang aan het juichen gebleven.
Ook zie ik bij geen van de beelden vrouwen en kinderen, dat vond ik nogal teleurstellend. En het afstotende “winnend” beeld van Struikelblok dat lijkt op eeen dode sprinkhaan met zijn ingemetselde kop naar onder? Wat moet dat symboliseren voor de nazaten van de tot slaaf gemaakten, wat moet je zeggen tegen kinderen in Para, dat verbeeld onze voorouders in slavernij en vrijheid?

Oplossing : Helden
Tijdens de slavernij al zijn er al helden opgestaan, loweman, zij die weg vluchtten en strijd leverden tegen hun slavendrijvende achtervolgers. Baron, Boni en Joli Coeur zijn de bekendste helden. Ook de inheemsen hebben moeten vluchten en vechten, heel veel van hun stierven door westerse ziekten en slavernij, tot ze na 50 jaar hun vrijheid heroverden.

Tijdens de slavernij nog heeft zich een Elisabeth Samson kunnen manifesteren, dokter Adolf Gravenberg, de wereldberoemde uitvinder van de schoenzwik machine Jan Ernst Matzeliger en bouwmeester Halfhide (synagoge Keizerstraat). Het zijn voorbeelden van helden en heldinnen, die deden wat iedereen onmogelijk achtte.

Na de slavernij zijn er voorbeeldfiguren als Sophie Redmond. J.A. Pengel, Dobru en topvoetballer Clarence Seedorf en het zou toch mooi zijn als veler hun beeltenis in relief de gehele buitenwand (en binnenwand) van een cirkelvormig museum anex leslokaal zou sieren.

Omdat in de finale vier goede, ervaren beeldhouwers zijn, namelijk Jhunrey Udenhout, Carlos Blaaker, Rahit Abdoel en John Djojo (van team Asmoredjo) zie ik wel een oplossing. Als zij hun ego opzij kunnen zetten, kunnen zij tezamen wel gegarandeerd een prachtig en treffend slavernijmonument maken.

Ik denk dat het Nationaal Comité herdenking Slavernij en onderzoek naar de gevolgen (NCS) ingesteld door het directoraat Cultuur, in deze moet ingrijpen, en het abstracte beeld diskwalificeren. Zij dachten een goede beslissing te nemen door de Federation of Visual Artists in Suriname FVAS in te schakelen en dat zou ook goed werken, maar er is gesjoemeld door het bestuur met als resultaat, een ding dat nooit symbool kan zijn voor de afschaffing van de slavernij, zoals hierboven te zien is op de foto.

En.. wat vond je van dit artikel?

-- Advertentie / POJ - 218001 --

2 REACTIES

2 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

redactie tip

meer Suriname

meer Suriname nieuws »

meest gelezen

HomeSurinameSlavernijmonument 2023 : foute wedstrijd, fout beeld (& oplossing) 2