Tembe is een kunstvorm die bekend staat onder alle marrongemeenschappen. Mirella Amautan heeft voor het afstudeerproject van haar studie Beeldende Kunsten bij de Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs (AHKCO), abstracte schilderijen gemaakt, “Overwinning” en “gezamenlijk”, waarin zij tembe heeft verwerkt. “Vroeger communiceerden mensen via tembetekens. Nu men kan lezen en schrijven, vindt men die tekens niet meer belangrijk.”
Mirella Amautan is van mening dat het gebruik van tembe als communicatievorm verloren dreigt te gaan. De tembe tekens in kleurige, golvende figuren in haar afstudeerproject is een moderne manier om het cultureel erfgoed te behouden. In deze schilderijen gebruikte zij onder meer aninichi finga (overwinning), saa tifi (gekarteld/zaag), seni bochi (liefde), daï ati (veranderen, veranderen van gedachten), keti (ketting).
Tembe bestaat vaak uit inkervingen (houtsnijwerk) of beschilderingen van tekens op gebruiksvoorwerpen of voorgevels van huizen. In haar onderzoek maakt zij onderscheid tussen houtsnijden en schilderen. Meestal zijn marrongemeenschappen begonnen met houtsnijden. “De Saramaccaners zijn alleen hiermee verder gegaan. De Aucaners doen ook aan houtsnijden, alleen doen zij de inkervingen niet zo diep als de Saramaccaners. Zij doen het vlak en gebruiken verfkleuren om het product, waar ze mee bezig zijn, verder mooier te maken”, deelt Amautan mee.
In tembe hebben de kleuren een betekenis. Rood staat voor bloed of man, geel/oranje voor de zon, vuur, goud of rijkdom, blauw voor hemel en water, groen wordt vertaald als de natuur, grijs voor regen of de avond, rose voor familie en kinderen, bruin voor zwarte en bruine man en blauw marine duidt aan familie en kinderen. Er zijn ook tinten (zwart en wit) allemaal met hun eigen betekenissen.
“Realisme geeft aan dat je iets moet doen dat al bestaat. Ik wil juist datgene dat al bestaat naar een hoger niveau tillen. Moderner, zodat jongeren hierdoor worden getriggerd om meer er over te zoeken”, zegt Amautan.