Suriname ALTIJD Dichtbij

Suriname

Regering keurt beledigende cartoon in Dagblad Suriname af

Geplaatst

op

President Chan Santokhi. Beeld Stvs

De publicatie van een zeer beledigende cartoon met verwijzing naar vicepresident (vp) Ronnie Brunswijk in Dagblad Suriname heeft voor veel consternatie gezorgd en tot irritatie geleid. Deze publicatie heeft de vp persoonlijk gegriefd, zijn achterban in beroering gebracht alsook velen in de gemeenschap onaangenaam geraakt.

President Chan Santokhi heeft de ontstane situatie in het top politiek overleg met politieke leiders besproken. Door zowel het staatshoofd als de overige coalitieleiders is de publicatie van deze cartoon ernstig en resoluut afgekeurd.

De basisgedachte van deze regering is eenheid: eenheid van bestuur, eenheid van beleid, eenheid van leiderschap. Eenheid gaat echter hand in hand met respect en begrip voor elkaar. “Wij brengen respect op voor de wetten die vrijheid van meningsuiting waarborgen,” staat in een verklaring. Tegelijkertijd erkennen wij dat deze vrijheid begrensd wordt door enerzijds het wederzijds respect en het waarborgen van menselijke waardigheid, en anderzijds door wet en recht. Het recht tot vrije meningsuiting kan en mag geen vrijbrief vormen voor de publicatie van beledigende teksten, of andere vormen van communicatie.

Die grenzen van het recht tot vrije meningsuiting kunnen nimmer worden overtreden. In het bijzonder niet tegen onze mede Surinamers. In dat kader zal deze regering zich eensgezind opstellen om de effecten van deze cartoon te keren. Er wordt gekeken naar een oplossing waar alle groepen bij gebaat zijn. Faried Pierkhan, eigenaar van DBS, is dan ook, op initiatief van de president, uitgenodigd voor een gesprek met de vp. Dit gesprek zal op 31 augustus plaatsvinden.

Culturu.com

9 Reacties
9 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
The a man
vrijdag 28 augustus 2020 09:55

Mooi toch. Vrede. Dat is belangrijk. Maar de krant met foto zal altijd in ons geheugen blijven.

stanley westerborg
vrijdag 28 augustus 2020 10:22

Niet bepaald handig geweest van de managers van de krant, maar er is verontschuldiging aangeboden en daarmede moet deze kwestie tot het verleden gaan behoren. Personen in de actieve politiek mogen overigens bij zichzef te rade gaan. Want de beledigingen aan het adres van anderen waren (en zijn) ook niet mals. Dat meneer Belfort van de ABOP als oppositielid de opmerking maakt dat hij bij het doorspoelen van het gebruikte toiletpapier gelijk de persoon van Bouterse in gedachten krijgt was geen reden voor zijn partijbestuur corrigerend op te treden. In elk geval in woorden van gelijke strekking heeft deze praatwaterval… Lees verder »

Kwasi
vrijdag 28 augustus 2020 11:46

Zo te zien is er niet geluisterd naar de cartoonist zelf(radio ABC). Anders zou er niet nog steeds over racisme en belediging gesproken worden in deze zaak.
Samengevat is het een overgevoelige reactie van VP en co. en zelfs delen van de media en moest P ook een duit in zakje doen vanwege zijn media-adviseur .
VP doet er goed aan hulp te zoeken, want hoge bomen vangen veel wind.
Power aan de cartoonist.
En nu in vrede gaan werken aan de echte problemen waar het land voor staat.

E.R.S
vrijdag 28 augustus 2020 13:58

Bravo groter dan de Paus dan Trump dan al de andere ECHTE GROOTHEDEN WAARVAN KARIKATUREN GEMAAKT ZIJN????
BRUNSIE waant zich groter!!??Waant zich Nu al boven alles !!!!!???Nu komt de AAP UIT DE MOUW!!! BRUNSIE DICTATOR(in wording)
Uitleg/Excuses ook niet aanvaard!!??

Roepia
vrijdag 28 augustus 2020 20:13

Wat een geauwhoer is dat over een spotprent, we zeggen toch zo trots als een pauw,zo trots als een aap. Deze man lijdt aan grootheidswaanzin, wil o zo graag nog pres worden van su,en met behulp an ndp zal hij het worden als er niets tussentijds met hem gebeurd. In feite is het de regering brunswijck/santhoki, deze is vanaf het begin overgeleverd aan dit ding. Kijk maar naar de benoeming vd broer en prompt zet die santhoki zijn vrouw en die gewezen bankdirecteur in de rvc bij staatsolie, alleen maar om de abopers te controleren. Denk aan de schaakstukken dat… Lees verder »

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Roepia
Michel
zaterdag 29 augustus 2020 22:13

Wat heeft de heer Brunswijk met de 12 krijgsgevangenen gedaan.
Gaat hij ook excuses aan bieden aan de door hem gegijzelde militairen van het Nationale Leger.

Hij durft niet 👎

Michel
zaterdag 29 augustus 2020 22:23

Meneer Santokhi,
U heeft u mening geven over deze onderwerpen.

Wanneer gaat u tegen u vp zeggen / vragen over de 12 militairen die hij gegijzeld had en systematisch gemarteld had. Waar zijn de 12 militairen.

Durft u ook uw mening hierover te geven meneer de President!!!

Kwasi
zaterdag 29 augustus 2020 23:07

Cartoonist is ontslagen door baas van Dagblad Suriname tevens adviseur van President.
Kan niet anders dat hij dit heeft gedaan om zijn eigen belangen veilig te stellen. Een laffe, principeloze en harteloze daad. Cartoonist werkte al meer dan 15 jaar voor Dagblad, heeft uitgelegd wat hem ertoe heeft gebracht en heeft excuses aangeboden.

Ray
zondag 30 augustus 2020 10:35

Onverantwoordelijke Journalist. Ik hoop dat die idioot ontslagen is. Eenheid en samenwerking is het beste



Advertentie

Suriname

STVS heeft vanaf 2016 geen AOV en loonbelasting afgedragen

Geplaatst

op

Stvs

Dat er vanaf 2016 geen AOV en loonbelasting aan de staat zijn afgedragen door de leiding van de Surinaamse Televisie Stichting (STVS) is geen blij nieuws voor het station, dat gisteren zijn 55-jarig bestaan herdacht. In zijn toespraak heeft directeur Raoul Abisoina onder andere gezegd, dat hij van de belastingen een brief hierover heeft ontvangen.

Deze kwestie is een van de aandachtspunten die Abisoina heeft vervat in een document dat is overhandigd aan president Chan Santokhi en vicepresident (vp) Ronnie Brunswijk.  De STVS-directeur heeft aan de regering een nieuw gebouw gevraagd. Deze belofte zou tien jaar terug zijn gedaan. Echter is daar niets van terechtgekomen. Vp Brunswijk gelooft erin dat het gebouw komt. Zowel de regeringsleider als vp Brunswijk waren vol lof over de staatszender. Het staatshoofd memoreerde de vele programma’s die vroeger werden vertoond.

De vicepresident kan zich nog herinneren dat hij bij de buren met veel moeite door de drukte van andere kinderen, een glimp kon krijgen van de STVS. De staatszender kan volgens president Santokhi grote hoogtes bereiken door mee te gaan met de digitale tijd, waaronder sociale media.

Hij voegde eraan toe dat de STVS ook een platform kan bieden voor artiesten, die momenteel worden getroffen door Covid-19. Frits Pengel, grondlegger van de STVS, tevens de eerste directeur, heeft samen met Glenn Truideman en Shirley Lackin een award ontvangen voor hun bijdrage.

Culturu.com

Lees verder

Suriname

Personeel Greenheart roept hulp vp in

Geplaatst

op

Vicepresident Ronnie Brunswijk

Het personeel van de multinational Greenheart heeft vandaag middels het indienen van een petitie hulp ingeroepen van vicepresident (vp) Ronnie Brunswijk. Een groep van 22 werknemers werd ontslagen in mei dit jaar, maar de rechter draaide dit terug. Het ontslag werd als onrechtmatig bestempeld.

De werkgever moest de arbeiders uitbetalen, maar daar is niets van terechtgekomen. Dit is zeer onbegrijpelijk voor vakbondsleider Ricardo Karwofodi. Aan de vp heeft C-47-voorzitter Robby Berenstein, gezegd dat het bedrijf alle wettelijke bepalingen aan hun laars lapt. Het kan volgens hem niet zo zijn, dat een multinational naar Suriname komt en de regels vertrapt.

Lloyd Read van de Organisatie van Samenwerkende Inheemse Dorpen Para en Wanica (Osip) komt vooral op voor het mensenrechtenaspect in deze kwestie. Het gaat voornamelijk om inheemse werknemers die op deze manier worden behandeld.