Elf musea hebben meegedaan aan musemn8 op 14 oktober jongstleden. De pandemie heeft drie jaar dit evenement tegengehouden. Het liep storm. Rondleidingen, lezingen en tentoonstellingen werden aangeboden in de verschillende musea. De informatie werd zeer gewaardeerd. Er is meer vraagd naar lezing van het Koto Museum, maar ook Zulile Blinker wist harten te raken. Andere musea hebben zich ook van hun beste kant laten zien.
Jongeren hebben veel foto’s gemaakt in het Numismatisch Museum van objecten die vroeger functioneerden als betaalmiddel zoals houtsoorten en tanden van dieren. Deze voorwerpen hadden de waarde van munten of papiergeld. “Het is best interessant om de eerste munten te zien. De koperen munt wordt papagaaien munt genoemd en dat wist ik niet”, zegt een bezoeker. Pas in 1697 werden de eerste munten geslagen. “Je herkent het aan de papegaai die op een tak zit”.
In het Koto Museum was er een lezing over de sarong in de koto cultuur. Het gebouw was te kleine om de aanwezigen te accommoderen. Er is vraag naar een tweede en zelfs een derde lezing. “Waar deze stof precies vandaan komt weet niemand. Ze komt sowieso uit Zuid-Oost Azië en heeft daarom veel invloeden van de Chinese en Hindostaanse cultuur.” Aan het woord is Sakia Paiman beleidsmedewerker van het directoraat Cultuur, afdeling Cultuurstudies, sectie Javanen, die uitleg gaf over een groene koto in het museum met Chinese motieven.
Christine van Russel-Henar, die de lezing hield is kenner van de Creoolse klederdracht. Zij nam in de lezing ook de komst van de Javaanse-immigranten mee. “We zagen ook dat mensen huisjurken gingen maken van Javaanse stof. Ik vraag me af of dat komt doordat die stoffen misschien goedkoper waren, dan de Creoolse. Ik ben dat gedeelte nu aan het onderzoeken; waarom is er zoveel batik verkocht binnen de Creoolse cultuur?”
Het Surinaamsch Rumhuis van het SAB had een unieke cocktail workshop en rumtasting, maar het neusje van de zalm was de Grand Tour in de productieruimte van het bedrijf, waar velen ruim een half uur in de rij moesten wachten om aan de beurt te komen voor een rondleiding.
Spoken Word artiest Zulile Blinker nam het publiek mee naar Mariënburg, de suiker producerende fabriek van het verleden en raakte daarmee harten. “Hoe duur was de suiker in de Mariënburg Rum of in de Borgoe Rum”. Gruwelijkheden door de Schotse directeur James Mavor kwamen naar voren en de herinnering aan massamoorden, waarvan men noch steeds niet weet waar de stoffelijke resten liggen.
Bron: de Ware Tijd