Een bron dichtbij de Aluku gemeenschap die anoniem wil blijven zegt dat aanstelling van de Aluku graman door de autoriteiten buiten de Aluku traditie is geschied. Gramans worden in het binnenland gekozen, aangesteld en dan geïntroduceerd aan de autoriteiten in Paramaribo. De vorige graman is al geruime tijd overleden en volgens de traditie duurt het een bepaalde tijd voordat de gemeenschap langs traditionele wegen een ander graman kiest.
De manier waarop de laatste graman der Aluku’s gekozen is heeft volgens de bron voor veel verbazing gezorgd binnen de Aluku gemeenschap. Mensen zijn op een gegeven door de politiek benaderd om graman te worden en geïnstalleerd te worden in Paramaribo. De eerste mensen aan wie dit is voorgehouden hebben dit aanbod afgewezen.
Uiteindelijk is Simeon Glunder, die zakenman is in het gebied benaderd. Hij heeft ja gezegd tegen vertegenwoordigers van de politiek, die hem hebben benaderd, en binnen een oogwenk is hij aangesteld in Paramaribo, ondersteund door een handjevol mensen die de politiek zeer trouw zijn. Niemand weet welke afspraken men met hem en de initiatiefgroep heeft gemaakt.
Dit heeft voor veel vragen gezorgd binnen de Aluku gemeenschap. Waarom deed men zoiets? Waarom zijn de juiste mensen buiten de organisatie gehouden? Hoe is hij vanuit de stam voorgedragen, zonder dat verantwoordelijken op de hoogte waren? Is dit gedaan om winst te halen in het gebied tijdens de komende verkiezingen? Velen hebben via de pers vernomen dat zij een nieuwe graman hebben. Waarom is de manier waarop gramans in het binnenland worden aangesteld niet in acht genomen? Niemand weet wat er nu zal gebeuren. Het is nu schijnbaar stil rondom dit gebeuren.
In een poging zaken goed te praten zegt iemand uit de groep der initiatiefnemers dat een deel van de stam woont op Frans grondgebied en een deel in Suriname. Hij zegt dat men voor het deel van de stam dat op Surinaams grondgebied woont, een graman heeft aangesteld. De werkelijkheid is dat al eeuwen een graman voldoende is geweest voor de stam. Aluku’s hebben nooit te kennen gegeven gramans aan beide oevers van de rivier nodig te hebben. Een ander grote vraag is ook waar de werkelijke woonplaats van de gekozen nieuwe graman is.
Dit doet denken aan de aanstelling van Mungra als kapitein in de tijd van graman Belfon Aboikonie van de Saramaccaners. Ook de aanstelling van Albert Aboikonie als graman in Paramaribo is niet geschied volgens de traditie in het binnenland. Elke stam heeft een plek waar gramans worden aangesteld, volgens traditionele regels. Daarna wordt de gekozen en aangestelde graman voorgesteld aan de autoriteiten in Paramaribo.
Foto: de Ware Tijd