maandag 8 augustus 2022
27.7 C
Paramaribo
13.1 C
Amsterdam
5
(2)

Achtergrond Marrons internationaal

lees ook ...

Grens samenwerking Suriname en Frans Guyana een ware uitdagi...

Vertegenwoordigers van het ministerie van Regionale Ontwikkeling en Sport, en het Franse Instituut CTG, die belast zijn met de bevordering van grensoverschrijdende samenwerking tussen beide landen zij...

In Suriname is vrijwel onbekend dat er in elk land met Afrikanen in slavernij, mensen zijn geweest die weggevlucht zijn daaruit. Vanaf 1502, toen het eerste schip met geketende Afrikanen aankwam, was er  een man die ontvluchtte en als de eerste Marron wordt aangetekend. Er volgden meer, vele duizenden Afrikanen ontvluchtten de slavernij. Om in vrijheid te overleven, vrouwen in slavernij te ‘stelen’ alsook gereedschappen en wapens hebben ze een decennialange geurillastrijd gevoerd.

In het Caribisch gebied zijn er Marron gemeenschappen geweest in de bergen van Sint Lucia, Cuba en Jamaica. In Zuid Amerika zijn er Marrondorpen in Brazilie, waar ze Quilombos worden genoemd, In Columbia, Peru, Honduras worden ze Palenques genoemd in Suriname en Frans Guyana sprak men van Marronage. In de bossen en moerassen -tussen het drijfzand- hebben ook in Zuid Carolina (Amerika) Marrons gewoond.

Overeenkomsten alle Marrons

Tenslotte hebben 95% van alle hierboven genoemde Marronstrijders 100 jaar voor de afschaffing van de slavernij vredesverdragen kunnen afdwingen, dorpen met eigen bestuur en rechtssysteem, hun eigen cultuur min of meer kunnen bewaren en voortzetten. Ook kregen ze van de kolonisators rechten op de grond die zij bewonen en bewerken. (Na de onafhankelijkheid van de verschillende landen is dat niet altijd gerespecteerd door de nieuwe overheden, ook in Suriname zijn grondenrechten een heet hangijzer) Marrons staan bekend om hun kennis van traditionele kruidenmedicijnen (bushdoctors, in de VS: rootdoctors), rituelen, kunst en cultuur. Hun nakomelingen zijn trots op hun strijdbare voorouders.

In Jamaica zijn er vier Marrondorpen met ongeveer 600 personen per dorp. Elk dorp heeft echter tien maal zoveel nakomelingen die in stedelijker gebieden of andere landen wonen. De Marrondorpen zijn Charlestown, Tretawny, Mooretown en Acompong. Op 6 januari en op het International Indegenous Marroon festival van 21 tot 25 juni komen nakomelingen bijeen om hun cultuur, kunst, historie te beleven.

Historie

In Jamaica is de heldin Queen Nanny 12 jaar lang geurillaleider van de Marrons geweest. Volgens de verslagen was zij een meesterlijke strateeg ook omdat zij de bewegingen van de vijand precies kon voorspellen vanwege haar bovennatuurlijke kracht. Andere bekende strijders toen waren  Kudjo (Kodjo, man geboren op maandag) die als broer van Queen Nanny wordt aangeduid. De vrede werd tenslotte getekend in Jamaica tussen de Engelse kolonistor en de Marronleider Qoua (zou de Afrikaanse dagnaam Jaw kunnen zijn) haar andere broer op 6 januari 1730. Jaarlijks wordt deze dag feestelijk herdacht.

De tegenwoordige namen zijn puur engels. Jamaica’s Maroon Queen, de Gran ma ,die al 8 jaar aanzit, heet Gloria Simms. Maar toen zij werd verkozen, werd er niet gesproken van installment, maar instoolment. Net als in Ghana krijgt de koning of de koning een heilige stoel In Ghana is het een eeuwenoud  traditioneel zitbankje, maar dan wel geheel, dik bekleed met goud. Verder heeft elke -onder-koning in Ghana een hofhouding, minimaal bestaande uit de drager -bewaarder- van zijn stoel, de parapludrager,  drummers en zangers, en de man die de sleutels draagt van de schatkist en zijn paleis. Op dat laatste na klopt dit ook voor de Surinaamse granmans. Het dorpshoofd van Acompong wordt aangeduid als kolonel en zijn bestuur heeft ook militaire rangen, vanwege hun vroegere geurilla leger.

 

 

En.. wat vond je van dit artikel?

-- Advertentie / POJ - 218001 --

5 REACTIES

5 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

redactie tip

meer Column, Suriname nieuws »

meest gelezen

HomeColumnAchtergrond Marrons internationaal