Suriname ALTIJD Dichtbij

Nederland

Nederland is een hypocriet en naar binnen gekeerd land

Geplaatst

op

Jan Pronk

Dit zijn de woorden  van oud minister van Ontwikkelingssamenwerking Jan Pronk. In zijn boek ” Suriname van wingewest tot natiestaat” maakt  Pronk gewag van zijn worstelingen en dilemma ‘s tijdens zijn regeerperiode als minister van Binnenlandse Zaken. In een vraaggesprek  met het Nederlands Dagblad gaat Pronk in op zijn nieuwe boek.

Pronk legt in zijn  boek verantwoording af voor zijn gevoerde beleid. Hij was erbij toen Suriname op eigen benen ging staan. Hij nam deel aan de onderhandelingen en wil nu verantwoording afleggen voor de beslissingen die hij toen nam. Pronk: “De Surinaamse onderhandelingspartners lieten zien dat ze tegen Nederland hun mannetje konden staan. Nee, Nederland geeft geen toestemming voor onafhankelijkheid maar Suriname eist de onafhankelijkheid op! Hoezo ontwikkelingshulp? Herstelbetalingen bedoel je !”.

Pronk was zich bewust van zijn westerse denken en zijn neokoloniale opstelling. Hij verwijt Nederland, Suriname teveel hulp te hebben gegeven en had de staatsgreep al ver voor 1980 voorzien. Hij voelt zich medeverantwoordelijk voor hoe Suriname zich heeft ontwikkeld. Suriname is door Nederland in elkaar gezet, dus zijn zij verantwoordelijk voor de huidige situatie. Hij heeft het over staatsgeheimen van Nederland over Suriname en mogelijke betrokkenheid van Nederland bij de coup van 1980.

Pronk verwijt Nederland kritiek te hebben op Bouterse maar Rutte zou zelf de indruk wekken dat de Nederlandse regering een hoop te verhullen heeft. De opmerking van minister Stef Blok als zou Suriname een “failed state” zijn noemt Jan Pronk “schandelijk”.  Nederland ging afstandelijk om met Suriname en die afstandelijkheid  geldt ook nu nog.

Over het racisme debat in Nederland zegt Pronk: “dit zal nog lang doorgaan”. Hij verwijt de “witte Nederlanders” een arrogante houding. Hij bestempelt Nederland als een hypocriet en naar binnen gekeerd land dat weigert geroofde schatten terug te geven! Pronk pleit voor steun van Nederland als er een andere  regering aantreedt. Hij verwijt Bouterse psychologische terreur. Bouterse is onderschat!



Culturu.com/ Nederlands Dagblad – M. Echteld.

24 Reacties
24 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Astrid H Roemer
maandag 20 april 2020 10:41

Ik ben het eens met JAN PRONK en heb het boek bijna uit. Zijn standpunten probeer ik zelf ook al jaren uit te dragen dus doet het de discussie goed dat er versterking is gekomen van zijn kant. Mijn landgenoten zullen elkaar en de Surinaamse politiek beter begrijpen door Pronk te lezen.

Rechards H
maandag 20 april 2020 10:44

Dit moet ik in alle rust lezen en opslaan,om mn kennis te verrijken.uit oude fouten due gemaakt zijn,hoop ik dat men lering zal trekken.om het nu beter te doen.Maar ik merk dat het niet zo is in deze moeilijke periode.Nederland houdt vast aan fe achterbakse hypocritische stelling alsof alleen de blanken de wijsheid in pacht hebben.en nemen pas dan beslissingen nadat andere landen reeds lang beginners fouten hebben gemaakt en de juiste vormulle van aanpak hebben berijkt.Er wordt te vaak vergelijking gemaakt tussen verschillende landen.je kan NED.niet vergelijken met de omringende grote landen.over de interpering van de democratie wil ik… Lees verder »

Sonny
maandag 20 april 2020 11:28

Ik ga het boek kopen en zeker lezen. Deze meneer pronk van de PVDA heb ik in het verleden altijd opgestemd.hij was altijd eerlijk en oprecht en was altijd bezig met landen zoals Suriname om ontwikkeling te brengen. Ik zal zijn boek kopen en lezen. Wat hij in al die jaren heeft geweten kan je in een paar dagen lezen in zijn boek. Lezen altijd goed

Claus
maandag 20 april 2020 17:31

Nederland heeft Suriname geplunderd daarom moet Nederland het niet gek vinden elke Surinamer die voor de onafhankelijkheid gewoon te behandelen zoals elk ander Nederlander. Nederland was er om Suriname te roven en rijk te worden. Goud en weet ik wat ze allemaal weg hebben gehaald uit Suriname. Surinaamse regering moet terug eisen wat Nederland van Suriname gestolen heeft. Maar wie kan Suriname helpen. Hoe dan?

Don
maandag 20 april 2020 19:45

Nederland had gehoopt dat de onafhankelijkheid een vazalstaat zou opleveren, met een gebogend hoofd, waar Nederland met zijn neokoloniale politiek kon doorgaan.

Na Mie
dinsdag 21 april 2020 10:52

Ik Be HET HELEMAAL EENS MET PRONK.

Johannes
dinsdag 21 april 2020 15:13

Pronk verdiend een standbeeld

Joris
dinsdag 21 april 2020 15:14

Laat hij dan in Suriname gaan wonen.

JW de Ruiter
dinsdag 21 april 2020 15:25

Pronk heeft het over geroofde schatten, als hij daarmee de diverse grondstoffen bedoeld zijn deze niet geroofd maar in een produktieproces opgenomen, mede omdat ze daar totaal niet weten wat ermee te doen.
Tevens valt me op het soort reacties hierop, duidelijk afkomstig van PvdA aanhang…. idealistische onzin dus.

Sam
dinsdag 21 april 2020 15:52

Ja zeker PVDA aanhang. Wie heeft Nederland groot gemaakt de arbeiders middenklasse. Den uil kok die namen

Elsa surink
dinsdag 21 april 2020 17:10

Ja Nederland is tot op de dag van vandaag een hypocriet land

Dew
dinsdag 21 april 2020 17:18

Zo probeert dhr Pronk zijn straatje wederom schoon te vegen. Oftewel zijn eigen falen. Als hij zoveel wijsheid in pacht had/heeft waarom is hij niet mansgenoeg geweest om toen,toen Suriname van alle ellende bespaard kon worden, iets met zijn zogenaamd wijsheid te doen. Hij stond toch in de frontlinie? Hebben wij het hier niet over dezelfde heer Pronk die overal eruit is geknikkerd (zie Afrika, uit de PvdA). En zo kan ik nog doorgaan. Jammer dat hij op deze manier wederom publiciteit zoekt. Nu is tijd daar, voor zelfreflectie. Vergeet niet dat hij mede verantwoordelijk is over de huidige prachtige… Lees verder »

Xioma
dinsdag 21 april 2020 17:46

Maar hij geeft ook toe dat Nederland een fout heeft gemaakt door Paramaribo niet in West Suriname te bouwen. Nu moet de regering toch leerling uit trekken van de fouten van vroeger door een goede stad te bouwen in West Suriname. Wat beter zou zijn voor Suriname en i Port export.

Johan
dinsdag 21 april 2020 18:04

Haha intelligentie is niet ieder gegeven blijkt maar weer. Iets buiten je eigen tijdsgeest kunnen zien vergt blijkbaar teveel.

Gdb
dinsdag 21 april 2020 18:11

Ik vind het interessant om te lezen wat deze man te melden heeft, daar ik geïnteresseerd ben in de postkoloniale geschiedenis, maar man man man, wat is dit artikel slecht geschreven. Vooral het einde, wat moet de lezer daarmee? ‘Bouterse is onderschat!’, klinkt meer als cliffhanger dan het einde van een stuk.

Frits
dinsdag 21 april 2020 18:48

Hij heeft gelijk.Bouterse is onderschat. Nederland kon niet meer meeregeren na 1975. 5 jaren daarna wou Nederland Suriname weer in zijn greep. Bouterse moest dan ee staatsgreep plegen en dan weer Nederland de touwtjes geven. Maar bouterse houd teveel van Suriname. Dus gingen die 2 Nederland en Bouterse uit elkaar en wie werd de leider….niet Nederland,??? Nee maar Bouterse. O verwachte Nederland dat dan?Nee hij was onderschat BOUTA

Silvia
woensdag 22 april 2020 03:54

Wat u zegt,en dan noemen ze het in ik geloof Trouw, verzet, in principe klopt het ook want zonder mezelf ook steeds meer af. Soms hoop ik dat er meegelezen wordt zodat ze zich bewust worden. Zijn ze zich bewust dan kan ik alleen nog de complotdenkers geloven.

Reginaald
woensdag 22 april 2020 06:20

Nederland had Suriname nooit zo moeten achterlaten. Waar is dat geld ontwikkelingsgeld 3 miljard Nederlandse gulden. Zeg maar 1en een half miljard euro om Suriname op te bouwen.wat is opgebouwd? Nederland heeft wel 50 miljard aan Suriname verdiend in de loop der jaren. Slaven specerijen bauxiet goud zilver diamant hout ga maar door.en nu wat heeft Suriname. NIETS

Maurice
woensdag 22 april 2020 07:33

Hebben jullie gevolg. Nederland tegen Italië? Over geld. Dat is Nederland. Suriname is een kind van Nederland. Had Suriname vandaag aan de dag zo eruit moeten zien? Nee. Suriname had zoals Indonesië ook wolkenkrabbers kunnen hebben waar zakenlieden over de hele wereld konden verblijven. Nu zijn er een stelletje amateurs die de zaak draaiende proberen te houden. Had anders gekund. Dan zegt een minister Suriname is een gevallen staat. Now … Suriname snap je nu hoe er over je gedacht word. Pijn.verdriet dit moet anders. Bewijs de wereld dat we geen amateurs zijn. Maar slimme Surinaamse mensen.

Drs. Ir. Ph.D Rabin Gangadin
woensdag 22 april 2020 09:17

Zijn Surinamers dan extrovert en open minded? Zoals de Franse filosoof Jean Paul Sarte in zijn werk “Een kwestie van methode ” beschreef moeten wij niet blind varen op oppervlakte schommelingen en rimpelingen maar op de inrichting van het systeem. Bezien vanuit het oppervlak zijn Surinamers over-gezellige en levendige mensen die wat afswingen in hun naakte bestaan, behangen met ostentatieve attributen. Het verwijt dat er aan het adres van Nederland wordt gemaakt op naam van óf anders namens Surinamers is spreekwoordelijk: “de pot verwijt de ketel… ” Redenerende vanuit de volksaard van Surinamers nemen zij desnoods niet Surinamers als handlangers… Lees verder »

Ram
woensdag 22 april 2020 12:49

Suriname en Surinamers zijn gewoon een product van de witte man en hun troep opruimen doen ze niet. Achteraf uit de doeken doen wat er werkelijk speelde, verzacht het leed niet van de onherstelbare schade die Nederland als staat, Suriname en hun inwoners/bevolking heeft aangedaan. De kolonisator zal nooit anders handelen naar de gekoniseerde. Wij worden in Nederland getolereerd. Amerika, Engeland, Potugal, Spanje enz allemaal Arrogant en achterbaks. Het zijn allemaal kolonisatoren die de mensheid nu nog onderdrukt. Kijk maar om je heen en niet met de kop in de wind lopen. De verhoudingen staan vast en zal niet veranderen… Lees verder »

Drs.Ir.Ph.D Gangadin R.
donderdag 23 april 2020 09:39

De centrale opluchting van een ieder hier behelst een pak van het hart. Surinamers in Nederland kunnen zich niet ontdoen van hun slachtoffersrol als gevolg waarvan ze in staat kunnen worden geacht om zich een opzienbare positie te veroorloven. Op de sociale ladder in Nederland vallen zij als legitieme Nederlanders in de categorie reserveleger/rest-etnische groep. Hierdoor hebben ze in Nederland geen prominente rol als groep maar per individu waar de rest het mee moet doen.Het feit dat Surinamers zich niet eens een eigen BETAALDE krant kunnen veroorloven, zegt al heel veel over hun geestelijke welvaart. In Suriname zelf zijn er… Lees verder »

Drs.Ir.Ph.D Gangadin R.
donderdag 23 april 2020 15:44

Mijn oprechte excuses voor deze herhaalde terugkeer, zeker voor de Surinamers die van zichzelf vinden dat zij ten opzichte van mij het beste te verkondigen hebben. Jan Pronk verzuimde in zijn constatering dat Nederland naar Suriname toe: * hypocriet * te veel in zichzelf gekeerd zou zijn, te vermelden dat deze mentale dichtslibbing uitsluitend bedoeld was en is voor etnische groepen met een donkere lichaamsovertrek. Hollanders hebben de natuurlijke instinct om zelfs een licht getinte te beschouwen en te zien als capabele onderhandelings-partner tegenover wie zij zich open en eerlijk dienen op te stellen. Vanuit mijn officium als juridische hulpverlener… Lees verder »

Denk ik iu e
dinsdag 28 april 2020 23:43

Neen meneer de Ruiter, Promo weet heel goed waar hij het over heeft ik denk dat u de geschiedenis boeken in moet duiken of en vraag de koning waar die gouden koets waar hij hoog in zit vandaan komt, Suriname heeft Nederland geholpen met heel veel geld om uit die rot watersnood te komen alle maal ook uit onze zakken en ons zakgeld, want als je op de maandag je bijdrage niet had meegenomen naar school luisterend naar de gegeten maandag cent werd je terug gestuurd naar huis, of kreeg straf zoals stokslagen, alsof onze voorouders niet genoeg stokslagen hadden… Lees verder »



Advertentie

Nederland

Lekkere Surinaamse exotische etenswaren

Geplaatst

op

Whatsapp Image 2020 08 02 At 11.49.51

COCONOTO is een jong innovatief Surinaams catering bedrijf dat zich richt op exotiche etenswaren in een nieuw jasje, koek en ijs zijn onze specialiteiten. U kunt ook bij hun terecht voor catering met een groot en gevarieerd assortiment van Surinaamse hapjes en dranken.

Onze reporter Neysa namens Culturu.com op pad.

Culturu.com

Lees verder

Nederland

RIVM: 1329 nieuwe besmettingen afgelopen week

Geplaatst

op

Coronavirus Test

Er zijn afgelopen week 1329 mensen positief getest op het coronavirus. Dit is een stijging in vergelijking met vorige week. Door het RIVM werd er vorige week 987 nieuwe besmettingen geregistreerd.

Er zijn 23 corona patiënten met het coronavirus deze week in het ziekenhuis opgenomen. Een stijging van 4, in vergelijking met vorige week. Negen mensen zijn overleden aan de gevolgen van het coronavirus, dit is een stijging van 2.

Nu doen veel meer mensen de corona-testen, afgelopen week waren het er 23.000, meer dan vorige week.

Dat er sprake is van een stijging is ook hieruit af te lezen. Het reproductiegetal is gestegen naar 1.40. Dit wil zeggen dat dat 100 mensen die besmet zijn met het coronavirus, samen 140 andere mensen besmetten. De week daarvoor lag het reproductiegetal nog op 1.29.

Culturu.com

Lees verder
Advertentie