Suriname ALTIJD Dichtbij

Nederland

Johan Derksen biedt geen excuses aan Akwasi

Geplaatst

op

Img 6312

Johan Derksen heeft zijn excuses niet aangeboden voor zijn uitspraken die hij heeft gedaan over Akwasi. “Ik bied mijn excuses niet aan, trek het boetekleed niet aan en ga niet door het stof”, dit zei hij gisterenavond bij voetbalprogramma Veronica Inside. “Ik heb de afgelopen week wel het idee gekregen dat niet iedere grap van mij goed valt.”

Johan Derksen wil wel een dialoog aangaan met de oud-voetballer Dries Boussatta en de zwarte advocate Natasja Harlequin. Eerder hadden Akwasi, Ruud Gullit en enkele spelers van het Nederlands elftal bedankt om aan te schuiven aan tafel met Johan Derksen.

In een eerder uitzending van Veronica Inside maakte Johan Derksen een opmerking over een als traditionele zwarte piet verklede man tijdens een demonstratie van Black Lives Matter. “Weten we zeker dat het Akwasi niet was,” zei hij.

Akwasi was tijdens een antiracisme demonstratie op de Dam een van de sprekers waar hij kritische uitlatingen deed over Zwarte Piet.

Verkeerde grap

“Dat was misschien een verkeerde grap,” zei Derksen maandagavond in het programma Veronica Inside. “Maar het was niet eens mijn slechtste grap. Akwasi riep geweld op tijdens zijn toespraak op de Dam,” “En dat wordt wel geaccepteerd. Als hij wit was geweest, dan had ik er ook iets van gezegd.”

De Oranje internationals, de vrouwen als de mannen boycotten Veronica Inside en geven geen interviews meer af. In een statement onder leiding van aanvoerder Virgil van Dijk wordt deze veelvuldig gedeeld op social media.

“Nee dit is ver over de grens,” “Niet voor de eerste keer. Niet voor de tweede keer. Keer op keer op keer. Wij, Oranje-internationals laten ons niet meer interviewen door dit programma.”

Het was overigens de eerste uitzending van Veronica Inside zonder een reclameblok. Adverteerders hebben zich ook terug getrokken naar aanleiding van de uitspraken van Johan Derksen. Het initiatief van de Oranje internationals hebben zij overgenomen. Adverteerders willen niet geassocieerd worden met dergelijke uitspraken en hebben de geldkraan dicht gedraaid.

Culturu.com

22 Reacties
22 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Zwartje
dinsdag 23 juni 2020 09:14

Derksen, al die grappen van je zijn gericht op minderheden en vooral op mensen met een gekleurde huid. Arrogante kwal. Eikel van het grootste gehalte. Het podium wordt jou aangeboden en de aanbieders zijn van hetzelfde formaat. Soort zoekt soort.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door Zwartje
Carmen
dinsdag 23 juni 2020 09:49

Deze man is gewoon een Zie je kwal. Iedere donkere pakt hij keihard aan. Hij gunt ze niets. Heb je een talkshow heeft hij kritiek. Voetbal je goed o komt door de mede spelers om de donkere vandaar dat hij beter presteert. Hij gunt donkere spelers niets. Marokkanen hebben ook te maken met hem. Deze man is de grootste kwal op de Nederlandse tv.

Jimmy
dinsdag 23 juni 2020 10:35

Excuses zijn niet nodig, …. toelichting ook niet.

Ronnievandenhout
dinsdag 23 juni 2020 11:45

Ach. Akwasi zette aan op geweld tegen, als hij die zou ontmoeten, een klap uit te delen bij een Zwarte Piet. En op school werd hij ook al zo geplaagd en kon niet met leraren opschieten. Dat dit zelf aan het gedrag van Akwasi ligt word eventjes weggelaten. Ik ben één fan van de 900.000 (meestal meer) wekelijkse VI.kijkers. Gisteren keken er zo’n 700.000 sensatiezucht kijkers meer mee. Tip. Bij een moderne tv krijg je gratis er een afstandbediening bij om op een andere zender kijken. Zo kijk ik niet naar soapseries. ( Mensen kunnen hun leven zo ongecompliceerder maken,… Lees verder »

paletier
dinsdag 23 juni 2020 16:16

Akwasi zette aan tot geweld , als hij die zou ontmoeten, een klap uit te delen bij een Zwarte Piet. Wanneer worden dit soort uitlatingen eens op de korrel genomen.

Romano
dinsdag 23 juni 2020 16:21

Dus als je oproept tot haat en tot geweld mag dat wel ?? En een onschuldig geintje niet .??? Willen de donkere mensen nu de blanke mensen aanvallen net als in zuid afrika ??? Dan meteen uitkeringen stop zetten . Zoek maar een baan dan heb je geen tijd om te gaan lopen muggenziften .Nederland is geen racistisch land !! Ik ben blank maar word ook gediscrimineerd vooral door marrokanen enzo . Als ik mijn leven niet op de rit krijg geef ik toch ook het verleden niet de schuld .!!! Lekker makkelijk is dat . Het zijn net kleine… Lees verder »

Randy
dinsdag 23 juni 2020 16:43

Romano. Jij moet blij zijn dat je eet. De Duitsers hebben me opa en oma verkracht en gemarteld. Buitenlanders zijn hier gekomen om dit land op te bouwen. Nederland heeft zoveel gestolen uit de koloniale landen Indonesië Suriname geplunderd. En nu komen die buitenlanders alles terug opeisen. En als het je niet bevalt zijn er simpele manieren er een eind aan te maken toch.

Martin
dinsdag 23 juni 2020 17:17

Zwart en wit moeten met elkaar in dialoog. Wat de witte mensen hebben gedaan is niet goed. Ze moeten de slaven kinderen betalen. Waren je voorouders slaven ga geld eisen. Tegen hum wil zijn ze ontvoerd en van hun gezin gerukt vader moeder kinderen die elkaar nooit meer zagen. Om die racisten die de slaven mishandelden en vermoorden. Deze landen zijn rijk geworden met bloed geld.

Bernhard
dinsdag 23 juni 2020 18:16

Randy dus jij gaat mensen terug betalen voor wat honderden jaren geleden is gebeurt ?? Je hebt vast geen school genoten jongeman. En als ik het goed begrijp ga jij dus binnen kort in duitsland je gram halen terwijl die mensen er helemaal niets mee te maken hebben . Kortzichtig mannetje ben jij . En wat bedoel je met een makkelijke manier om er een eind aan te maken? Jij kwets nu mensen met zelfmoord neigingen jij discrimineert dus mensen met borderline!!!! Je hebt de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt . Word jij eerst maar… Lees verder »

Paul
dinsdag 23 juni 2020 18:20

De meeste slaven zijn verkocht door de stamhoofden . Juist hun eigen stam hoofden verkochten deze mensen . dus ga ook maar aan je ooms en tantes geld vragen . Ken je geschiedenis! Maar deze ellende kent geen winnaars . Leven en laten leven

Tyfur
dinsdag 23 juni 2020 18:26

Randydebiel 😂😂😂😂

Andre
dinsdag 23 juni 2020 18:46

Hallo Randy het is niet me opa en oma maar Mijn opa en oma . En mensen aanzetten tot zelfmoord ??? Ben jij wel helemaal wijs ?? Door mensen als jou is deze situatie ontstaan ! Ga je schamen in een hoekje en trek een schone luier aan dan krijg je zo je flesje pap

Tamara
dinsdag 23 juni 2020 18:51

Derksen, wordt het geen tijd om vd beeldbuis te verdwijnen? Je moet het hebben van racistische taal en smakeloze grappen. Zie je die dikke vieze wallen onder je ogen niet? En je verkreukelde huid. Wanstaltig om naar te kijken…Ga eens met pensioen en geef n ander met jonge en verfrissende ideeën, de kans. Je houdt n plek bezet omdat je zo zelfingenomen bent en een ego hebt van hier tot tokio. We zijn moe van die oude narcistische verlepte smoel van jou. Opkrassen moet je.

Aldred
dinsdag 23 juni 2020 18:56

Racisme is niet goed ,niet als blanke mensen het doen en ook niet als zwarte mensen dit doen.want het gebeurt van beide kanten . Maar we zien niet dat deze protesten nu gekaapt worden door sensatie makers en relschoppers. Dit zijn maatschappelijke terroristen . Ik ben ook van afrikaanse komaf en ik vind het allemaal veel te ver gaan . Er werd een punt gemaakt over politie geweld in usa en nu dwaalt het hele onderwerp af door mensen die kwade intenties hebben en geld willen zien . Want met geld kopen ze hun gevoelens af . Geloof je dat… Lees verder »

Blaka
woensdag 24 juni 2020 01:58

Volgens Derksen ben ik een Marokkaantje geen goed woord over Marokkanen aan die tafel. Je zal maar zwart zijn en je best doen als voetballer van 17 jaar je carrière te maken en 1 foutje maken. Now now now. Die Derksen maakt je af. Hij maakt het 30 keer ergens. Hoe denk je dat zo een jongen zich voelt. Bah. Als een witte jongen een fout maakt zegt hij het maar niet zo erg als het een donkere is. Derksen is stiekem een rasict maar dat zegt hij niet. O het was maar een grap. Ik geloof niet dat het… Lees verder »

Mi
woensdag 24 juni 2020 02:05

Einde van deze show weer een doorgestoken kaart. Zogenaamd hebben ze ruzie. Begint op jerry springer show te lijken. Sensatie. Kijkers zoeken door te doen alsof. Nederland is boos op deze mensen die anderen tegen elkaar opzetten. Een groepje rechts extreem zal ze missen.

Rolandfaith
woensdag 24 juni 2020 10:08

Derksen heeft gelijk. Ik ken Akwasi vanuit de Bijlmer. Deze onuitstaanbare kerel verbleef eerst ilegaal in een gekraakte garage van een flat die gesloopt zou worden. Met spandoeken als ‘ no man is ilegal’ probeerde hij, samen met ongeveer 20 lotgenoten uit Ghana en Nigeria continue de aandacht op zich te vestigen en zijn zaak. Vandaaruit zijn ze de actiegroep begonnen ‘ kick out zwarte piet. Gesteund door linkse groeperingen heeft hij kennelijk bereikt wat hij wilde. Nu actueel….waar zijn de nuances!!!! Kritiek op Trump, maar geen woord over Obama. Wat heeft hij gedaan voor de zwarte gemeenschap? Politiegeweld… maar… Lees verder »

Zoe
woensdag 24 juni 2020 10:47

Alleen maar laag opgeleid volk die tekortkomingen heeft geeft de schuld aan het verleden . Want daar is het mis gegaan . Het zijn onrust zaaiers en die gasten verkankeren de wereld. Neem nou eens een keer verantwoording voor je eigen falen en ga er iets aan doen ! Ga studeren leer een vak maak je nuttig ! Later als je eindelijk je verstand krijgt dan zal je als oud persoon zeggen wat was ik een onwetende onrust zaaier. En als je wilt klagen over slavernij mag dat best maar dan mag je eerst een paar jaar mijn bitch zijn… Lees verder »

Jay
woensdag 24 juni 2020 13:52

Zoals het pijn deed wat de Duitsers hebben gedaan met de witte mensen in Nederland wilt niemand dit nooit meer ervaren. Was er maar vrede tussen iedereen.

Papi
woensdag 24 juni 2020 23:45

Vrede? Hoelang probeert men het al. Generaties proberen ze het maar opa geeft het door aan zoon en die weer aan zoon ..kinds kinderen pesten andere culturen. Nederland heeft discriminatie in de grondwet. De dag dat ze mensen beginnen te berechten en op te sluiten om discriminatie..zal er verandering komen en op school leren Derksen Wilders hadden allang in de gevangenis gemoeten als de wet gehandhaafd werd. Gij zult niet discrimineren….

Rasta
zaterdag 27 juni 2020 19:08

Is het de schuld van de blanken dat de zwarten zwart zijn ? Er zijn meer blanke dan zwarte mensen dus ook minder succesvolle zwarte mensen dat is simpele wiskunde .geef het 1000 jaar dan is er geen zwart en wit meer maar is iedereen licht getint . Maar dan gaan de mensen met grote oren of dikke lippen weer zeiken . Sukkels blijf je dus altijd erbij houden.ik zeg het is simpel niet zeuren maar werken !!

Kick out akwasi
zaterdag 27 juni 2020 20:29

Johan jij bent mijn held !!!! Laat dat tyfus volk maar lullen . Links tering tuig. . https://t.co/41F0szCcvU?amp=1 En ze zijn nog echt dom ook . Leer je geschiedenis klagende kankergezwellen der aarde . Kick out akwasi .nl



Advertentie

Nederland

De Nederlandse Bank onderzoekt eigen rol slavernijverleden

Geplaatst

op

Img B9fa96f5ef3f 1

De Nederlandse Bank (DNB) heeft een onderzoek ingesteld naar eigen betrokkenheid bij het Nederlandse slavernijverleden. Dit wordt door een toezichthouder van de DNB kenbaar gemaakt. De reactie van de toezichthouder wordt gegeven naar aanleiding van een onderzoek en de gestelde vragen door het tijdschrift Vrij Nederland. Er werd onderzoek gedaan naar de relatie van de Nederlandse banken bij het slavernijverleden.

“We zijn ons bewust van de huidige discussie over het Nederlandse slavernijverleden”, aldus DNB in een verklaring.

Er zal een onafhankelijke organisatie worden gevraagd om het onderzoek uit te voeren. Het accent van het onderzoek zal zich richtten op de rol van de DNB als instelling in de beginjaren van haar bestaan en de toenmalige presidenten en directieleden.

Na het onderzoek zal de DNB stelling nemen over de mogelijke vervolgstappen.

PRESIDENTEN

Uit onderzoek blijkt dat dat de handelshuizen van twee oud presidenten van De Nederlandsche Bank betrokken waren bij de handel in slavernij.

Ook ING gaat een werkgroep opzetten om het archief toegankelijker te maken. Ook waren verschillende directeuren betrokken bij de compensatieregeling van de Nederlandse overheid, tijdens de afschaffing van de slavernij in 1863. De Nederlandse Staat betaalde destijds 200 tot 300 gulden per tot slaafgemaakte aan plantage-eigenaren en aandeelhouders, om het verlies van hun bezittingen te vergoeden.

Excuses

Vorige maand kwam al een excuses naar buiten door de Bank of England wegens hun betrokkenheid van 27 van haar leden bij het slavernijverleden. Het betroffen 11 gouverneurs en zestien directeuren.

Wat de rol is van DNB bij het slavernijverleden zal nader worden onderzocht door een onafhankelijke partij. Indien duidelijk zal zijn dat DNB betrokken was bij de slavernij, is nog onduidelijk of zij ook zullen overgaan tot excuses.

ING Group heeft nu ook een werkgroep geïnitieerd om hun eigen rol bij het slavernijverleden te onderzoeken. Dit naar aanleiding van de gestelde vragen van Vrij Nederland.

Barings Bank, heeft in de beginjaren ook een rol gespeeld bij de financiering van slavernij. Baring Banks is nu onderdeel van ING.