zondag 28 november 2021
31 C
Paramaribo
4.9 C
Amsterdam
5
(1)

Etnogeneeskunst versus Westerse geneeskunde (Deel 2)  

lees ook ...

MELD MISDAAD

Door de vele berichten van corruptie zou je je moeten afvragen of het niet beter is een MeldMisdaadlijn open te stellen voor deze meldingen. Natuurlijk, principieel ben ik tegen “klikken”. Het verrade...

Etnogeneeskunst versus Westerse geneeskunde:                                                        “Ga jij die Covid vaccinatie nemen ?” (Deel 2)  

 De  Surinaamse Minister van Volksgezondheid drs.Amar Ramadhin richtte al zijn aandacht op het verkrijgen en inkopen van zoveel mogelijk Astra Zeneca ,Westers gefabriceerde vaccins uit India, en ook op een gezamenlijke Caribische vaccinatie-aankoop vanuit Westerse landen. Meer dan ooit werd de vraag gehoord: Ga jij die covid vaccinatie halen ? Maar Volksgezondheids prikcapaciteit en voorlichting bleef zodanig achter dat begin maart, in de eerste vaccinatie week al uitgerekend was dat met dit tempo de vaccins vervallen voordat ze zijn toegediend, dus deels eventueel weggegeven moeten worden. Vanaf het begin zijn er ook mensen geweest die de keus hebben gemaakt voor een oso dresi (Surinaams kruidenmedicijn) om te voorkomen of te genezen van het Corona Virus Disease 2019, kortweg Covid 19. 

Intussen werd de Districts Commisaris Merilou Sapa, van het meest zuidelijk dstrict van Suriname, Sipaliwini, uitgenodigd bij een dorpsvergadering van de Trios inheemsen in Kwamalasemoeto. Deze Trio’s zijn de eerste georganiseerde groep die heeft verklaard:  Wij zullen het vaccin niet laten toedienen. Wij hebben onze eigen bita (bitter of kruidenmedicijn). Zonder hun te willen onderschatten vraag ik me af of  de Trio de sterkte van Covid19 kennen, time will tell. Intussen is gebleken dat de Astra Zeneca vaccinatie trombose (bloedstollingen) kan veroorzaken en Denemarken heeft besloten dat merk vaccinatie niet meer toe te dienen. De complottheorien tieren welig op het internet en via de moforadio, de presidentsvrouwe en verschillende doktoren laten zich voor de televisiecamera’s inenten. In Suriname tekent zich steeds duidelijker de scheidslijn af tussen geneeskunde en geneeskunst, beide hebben hun pro’s en contra’s 

En natuurlijk is er een oplossing, vanuit de keus die Surinamers mogen maken om te vertrouwen op eigen kunnen. Er kan een grootscheeps onderzoek gedaan worden om bewijs te hebben dat de eigen Surinaamse Covidmedicijnen werken. Surinaamse kruidendeskundige moeten patent aanvragen en krijgen zodat hun medicijn niet gestolen wordt. Registratie en  certificering in Suriname volgt daarna. Verkoop eerst nationaal in srd’s, daarnaast internationaal: Euro’s, Dollars,  Engelse Pound Sterling en Yens verdienen!, 

Westerse geneeskunde is de wetenschap van Europa en Amerika en wordt als superieur beschouwd daar, de rest is niet gediplomeerd of gecertificeerd, dus moet eerst nog zijn werking bewijzen is de attitude van hun en hun aanhangers. Hoewel uitgebreide testen meestal niet  opgeschreven zijn in Suriname, is dat voor degene die ermee bekend zijn geen probleem. Immers de meeste kruidenmedicijnen zijn reeds eeuwenlang beproefde middelen vanuit de etno-geneeskunst. 

In landen als Japan, Chin, Korea en India werd de Westerse geneeskunde een tijd verplicht vanwege Westerse overheersing maar na hun onafhankelijkheid hebben zij hun eigen geneeskunst, zoals de acupunctuur van China, de Ayur Veda van India en hun reeds eeuwen beproefde kruidenmedicijnen, op niveau gebracht. De geneeskunst werd door een basis arts opleiding, een synthese van Oost en West, officieel erkende geneeskunde, die in vele andere landen ook door het ziekenfonds vergoed wordt. Met het Amazoneregenwoud vol medicijnen achter de hand en de reeds bekende natuurmedicijnen is dat zeker een weg die voordelen voor Suriname en de hele mensheid zal opleveren! 

 

Ingezonden: Sranan Peyri

En.. wat vond je van dit artikel?

-- Advertentie / POJ - 218001 --

6 REACTIES

6 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

redactie tip

meer Column

meer Column nieuws »

meest gelezen

HomeColumnEtnogeneeskunst versus Westerse geneeskunde (Deel 2)