De frans sprekende indiaan | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

De frans sprekende indiaan

• 5 reactie(s)
  • 4491 x bekeken
  • 5 reactie(s)
  • 4491 x bekeken
*

saneke

De frans sprekende indiaan
« Gepost op: 30 december 2008, 01:00 »
Hallo Cc - vrienden,

Dit is een paar weken geleden gebeurd en nog steeds praten mijn kinderen hier over.

Mijn kind was jarig en iedereen was gezellig druk bezig. Iedereen praten en andere dansten ook. Al met al het was heel gezellig. Mijn moeder was ook aanwezig en zij had last van haar voet. Ze liet mij het zien en ik schrok van het geen ik zag. Mi ma Voetoe beng blaka. Ik kreeg het koud van binnen, rillingen over mijn lichaam. probeerde mij een beetje in te houden want het was per slot van rekening een gezellig feestje. Toen de meeste mensen weg waren was ik dus alleen met nog een paar hele dichte fam. waarmee ik bijna dagelijks kontact hebt. Ik was vol en voelde ook dat een bigisma aanwezig was. Ik wilde schreeuwen, maar kon me nog net in houden. liep mij kamer in en heb  mijn  pangi genomen waarin ik mijn boei bewaar. ik heb het nodige gedaan en begon tot mijn boei te praten. Nauw gelukkig hoefde ik niet lang te wachten. we kregen op alles antwoordt.
Een kennis heeft uit jaloezie iets met mijn moeder uitgehaald, vandaar dat haar voet zo zwart is geworden en haar pijn deed. Het was een wond dat niet wilde genezen en terecht maakte ze zich dus ook ongerust. Ik met mijn bonanza gezicht heb haar dus weer naar de dokter verwezen en verteld dat ik de boodschap van de bigisma ga krijgen en zal vertellen wat ze moet doen. Alles afgesloten en opgeborgen. Terug naar de woonkamer.
Nog geen 10 min erna vroeg ik om cognac. Mijn dochter keek mij met grote ogen aan. Ik drink of een biertje of een glaasje wijn. Geen sterkke dranken voor Saneke. Ze haalde het en ik begon uit te delen. Ik liep naar de keuken en vroeg of mijn moeder wilde komen. Toen ik eenmaal zat en we samen van de cognac hadden gedronken werd me verteld, begon ik te praten.
Ik heb het ze lekker moeilijk gemaakt, want ( Saneke) die ingi dan sprak frans. Het was een ingi van frans guyana, al nagevraagd, opa's kant. Deze heeft ze van alles verteld en ook dat mijn moeder haar voet met dram moest wassen en daarna een zure oranje met as over haar voet moet wrijven en kijken wat er zou gebeuren.
Moeders was bezig met de dokter, dus wilde ze niet 2 dingen tegelijk doen.  Wat bleek, voet wond wilde maar niet drogen/genezen. Na bijna 2 maanden heeft ze pas gedaan wat die wintie haar had aangeraden. Gisteren is ze bij de huisarts geweest en deze was heel tevreden over haar voet. Zure oranje met asisi heeft geholpen, want ze gebruikte geen medicatie meer van de dokter. Alle andere uitslagen waren gelukkig ook goed. Haar huisarts heeft niet geholpen maar dokter Frans wel.  :smile:
Met een smile op haar gezicht vertelde ze mij het bovenstaande.

Ik ben nog met het een en ander bezig, maar zoetjes aan mi e doro.

Saneke.

Advertentie
Advertentie

*

Offline Luangu Masra

• 1675
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
Re: De frans sprekende indiaan
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2009, 23:15 »
Ayo sani de, sani no de.
Ik geloof je hoor Saneke,
Want mijn voorouders komen uit Berbice, Guyana en me tante heeft een Obia en die zegt dat hij vandaar komt.
Dus alles is mogelijk.

Goed dat alles goed is afgelopen met uw moeder hoor.
Mek a taki Tata Fransi tangi yere. hihihi

L.m.
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.

*

HERU!

« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2009, 16:30 »
odi odi

ja ook een zusje van me. de indiaan sprak opeens frans en ze was nog deftig ook!
daarna sprak de winti met alle baby.s en kleintjes daar ,die nog niet konden praten en
ze  verstonden elkaar echt.
het was mooi om te zien want de baby's en kindertjes deden dingen met elkaar dat ze elkaar vertelden.
was echt gaaf.

odi doi
heru
*

kostenkoper

« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2009, 18:48 »
 maar hoe zit dang met die chinees pratende indiaan.
*

Offline meljo

• 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2009, 17:17 »

Odi kk,

Zal wel met de voorouders te maken hebben.
Mijn oma ( ze is reeds overleden) haar vader komt uit India.
Ik danste een keer in trance als een koelie maar weet dus wel waar het vandaan komt.

Odi,

Meljo
Advertentie
Advertentie

*

Kopro

« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2009, 15:48 »
Hallo iedereen,

De konfo's kunnen in elke mogelijke taal die zij machtig zijn communiceren. Daar moet je niet versteld van staan. Zie het zo; net hoe de ingi/afrikaanse konfo surinaams kan praten(heeft leren praten), weliswaar met een accent, zo kunnen ze alle mogelijke talen uit de regio waar ze vandaan komen aanleren/spreken. Zo is het ook met een aantal van de ingi konfo's die mij bezoeken; deze spreken over het algemeen spaans met me. Ze hebben ook te kennen gegeven dat ik me verder moet gaan verdiepen in die taal. Weer andere konfo's maakten mij duidelijk dat ik Aramees zou moet leren. Er zijn sommige die in dromen russisch, frans, hindoestaans, chinees, indiaans of afrikaans met mij spreken en het gekke is dat ik ze wel versta in de droom!!!

mvg
Kopro

Gerelateerde onderwerpen

xx
INDIAAN

Gestart door blacksugard

5 reactie(s)
2089 x bekeken
Laatste bericht
14 oktober 2015, 17:41
door watra ingi 3
xx