Culturu.com | Suriname Nieuws Magazine

Auteur Topic: Fu san ede sma e drai baka gi na culturu?  (gelezen 6629 keer)

sranangboy2006

• Gast
Fu san ede sma e drai baka gi na culturu?
« Gepost op: 03 november 2011, 15:33 »
Hey allemaal,

Hoe is het met jullie? Na een lange tijd ben ik er weer. Zo, ik heb een collega waarop ik heel goed ben. Te wi e tak culturu sani, kan het soms een hele dag in beslag nemen. Ze zei aan mij een poos geleden,dat ze een beetje haar culturele verplichtingen wou nakomen. Ze ging naar 3 mensen voor een kot luku, om zeker te zijn van haar zaak. Allen gaven aan dat zij eerst prati moest doen en dan die jeje's een wasi geven en sieraden. Ze was er vol van. Na een maand kom ik haar tegen en ik zei aan haar; Hey Crista ( pseudonaam), hoe gaat het met je? Ik heb een uitnodiging voor een tap kromantie prey voor je. Ze gaf te kennen dat zij niet over winti meer praten wou en dat zij tot bekering gekomen is. Ik schrok me ziek en vroeg haar waarom. Ze gaf aan dat het de eerste en laatste keer was dat we het daarover hebben zouden. Ze zei; " ik ben al naar 4 bonu's geweest en die geven aan dat ze graag voor me werken wilden, maar ik moest zoveel geld neertellen voor hun werk en de spullen". " ik vond het erg", gaf ze verder aan. " Ik werk al zo hard en moet nog zoveel duizenden uitgeven. Moet ik voor die bonu zorgen". Ze was dus diep telleurgesteld en besloot het alles zo te laten en liet zich bekeren. Ik vind het wel jammer, maar reist bij mij de vraag op: Moeten de bonu's zoveel geld eisen en moet alles zo duur kosten?

OfflineNOTCHELLA

• **
    • Bekijk profiel
Re: Fu san ede sma e drai baka gi na culturu?
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2011, 21:56 »
goede avond

ik wou effe reageren op de vraag die u heeft gesteld
en ik hoop dat u mij ten goede houdt hoor want ik ben ook maar een jonkie
maar wat ik heb geleerd en gehoord is dat een duman/vrouw geen honderd duizend euro mag vragen hoor
en ik hoop dat ik wordt verbeterd als ik het fout heb die duman/vrouw vraagt een bedrag wat hij denkt nodig te hebben om die spullen te kopen wat over blijft geeft hij netjes terug, en meestal mag de persoon die geholpen wordt zelf bepalen of je de duman/vrouw een mazzel geeft en hoeveel dat is

ik kan me nog heugen dat mijn moeder een keer hulp had gezocht bij een duman maar ze had niet zoveel geld en toen had die meneer haar een lijst gegeven met wat ze moest halen en als ze die spullen had gehaald moest ze naar hem toe gaan en ze hoefde hem maar een stong batra een doos agio gouden oogst en 1 van de door mijn moeder gemaakte pangie's (want mijn moeder maakt soms pangie's

dat is hoe ik er over denk hoor als iemand veeeeel euro's voor jepie vraagt dan is die persoon er niet om je van jou problemen te verlossen, maar om je te verlossen van je zuur verdiende euro's

Met vriendelijke groet
Notchella

OfflineKrabasi

• mi ben de bifo mi ben de
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2011, 11:34 »
goede avond

ik wou effe reageren op de vraag die u heeft gesteld
en ik hoop dat u mij ten goede houdt hoor want ik ben ook maar een jonkie
maar wat ik heb geleerd en gehoord is dat een duman/vrouw geen honderd duizend euro mag vragen hoor
en ik hoop dat ik wordt verbeterd als ik het fout heb die duman/vrouw vraagt een bedrag wat hij denkt nodig te hebben om die spullen te kopen wat over blijft geeft hij netjes terug, en meestal mag de persoon die geholpen wordt zelf bepalen of je de duman/vrouw een mazzel geeft en hoeveel dat is

ik kan me nog heugen dat mijn moeder een keer hulp had gezocht bij een duman maar ze had niet zoveel geld en toen had die meneer haar een lijst gegeven met wat ze moest halen en als ze die spullen had gehaald moest ze naar hem toe gaan en ze hoefde hem maar een stong batra een doos agio gouden oogst en 1 van de door mijn moeder gemaakte pangie's (want mijn moeder maakt soms pangie's

dat is hoe ik er over denk hoor als iemand veeeeel euro's voor jepie vraagt dan is die persoon er niet om je van jou problemen te verlossen, maar om je te verlossen van je zuur verdiende euro's

Met vriendelijke groet
Notchella

odi odi odi

helemaal eens dat je als bonu niet moet overdrijven met wat je voor het werk dat je gaat doen.
maar je mag best wat voor vragen. suma e teri a jeje fu a bonu en a asi. alles kost geld ook die bonu
moet in ballans komen met zijn grootheden. hij heeft ook met jou negatieve enrgieen temaken. daar moet hij ook spullen voor halen. en zijn ding doen.

maar mag niet overdreven zijn. de grote vraag is ook wat heb jij over om geholpen te worden. want je hoeft niet de eerste de beste bonu in zee.

sranangboy2006

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2011, 00:12 »
odi odi,

Ik ben het ook helemaal met jullie eens hoor. De bonu moet natuurlijk in balans kunnen blijven, maar overvragen is niet een optie. Bij deze snap ik mijn collega, dat zij telleurgesteld is en ik hoop dat alles goed komt voor haar.

De groeten uit switi Su

OfflineJAG

• Macedonie sept 2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2011, 18:58 »
Hey allemaal,

Hoe is het met jullie? Na een lange tijd ben ik er weer. Zo, ik heb een collega waarop ik heel goed ben. Te wi e tak culturu sani, kan het soms een hele dag in beslag nemen. Ze zei aan mij een poos geleden,dat ze een beetje haar culturele verplichtingen wou nakomen. Ze ging naar 3 mensen voor een kot luku, om zeker te zijn van haar zaak. Allen gaven aan dat zij eerst prati moest doen en dan die jeje's een wasi geven en sieraden. Ze was er vol van. Na een maand kom ik haar tegen en ik zei aan haar; Hey Crista ( pseudonaam), hoe gaat het met je? Ik heb een uitnodiging voor een tap kromantie prey voor je. Ze gaf te kennen dat zij niet over winti meer praten wou en dat zij tot bekering gekomen is. Ik schrok me ziek en vroeg haar waarom. Ze gaf aan dat het de eerste en laatste keer was dat we het daarover hebben zouden. Ze zei; " ik ben al naar 4 bonu's geweest en die geven aan dat ze graag voor me werken wilden, maar ik moest zoveel geld neertellen voor hun werk en de spullen". " ik vond het erg", gaf ze verder aan. " Ik werk al zo hard en moet nog zoveel duizenden uitgeven. Moet ik voor die bonu zorgen". Ze was dus diep telleurgesteld en besloot het alles zo te laten en liet zich bekeren. Ik vind het wel jammer, maar reist bij mij de vraag op: Moeten de bonu's zoveel geld eisen en moet alles zo duur kosten?

Als jou vriendin niet meer wilt dan zijt-het-zo en blijft haar geld lekker in haar buideltje. Misschien is het ook helemaal niet nodig dat zij iets doet of moet doen. Sommigen hebben ook helemaal geen sieraden nodig om gelukkig en in harmonie met de begeleiders te zijn. Ik kan haar ook niet blamen hoor, ik hoor die geluiden ook dat mensen niets van de geldverslindende machine moet hebben. De mens wordt gelukkig kritischer en dat valt alleen maar te prijzen.

Om op het punt van overvragen te komen. Ook ik ben van mening dat hier paal en perk aan gesteld moet worden. Het is van de zotte de bedragen die gevraagd worden. Laatst had ik nog met een groepje over begon men over man-uren wilde men paralellen met de westerse doktoren leggen. Ik zei, ho! Die arts is door een lange studie gegaan, heeft duizenden euro's gekost en de studieschuld is nog steeds niet afgelost. Welke studieschuld heeft de bonu? Wat is de wezenlijke investering? De meeste kennis komt vanzelf. Soms a wroko hebi fu tru maar men krijgt werk naar draag vermogen en als het te zwaar is moet je het sowiezo door een ander laten doen.
Heeft men het dan over de bonu moet ook eten. Ik zeg dan moet de bonu zorgen dat hij of zij een baan heeft, dus naast de bonu werkzaamheden.
Voor zover ik weet is een bonu in dienst van en kan niet weigeren, het is geen gekozen professie, het is iets moois wat je mag doen.
Let wel wij de hulp behoevenden hebben het ook naar gemaakt hoor om met geld te smijten en van alles en nog wat bij bonu's te gaan vragen en nog meer smijten met geld. Als ik zie hoe mijn moeders familie hiermee is omgegaan, damnnn ik had een heel rivier kunnen opkopen met dat geld.
In mijn traject heb ik gelukkig geen geld vergooid, ik vertik het ook en ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe geen vragers heb getroffen, sang mi firi mi e gi. Bij mij is het uberhaupt een teken als iemand teveel vraagt, ik zou zeggen maak rechtsomkeer en ga naar de volgende. De pai van de winti zelf daar ben ik dan weer royaal in maar op de mens zelf stel ik grenzen.

Krakti

JAG
Mi no bin de, mi go na waka, di mi doro nomo Sriba dede!

Iedereen zei dat het onmogelijk was. Totdat er iemand langs kwam die dat
niet wist...

The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.
~ A. Einstein

sranangboy2006

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2011, 17:04 »
Hey JAG,

Ik ben het ook met je eens hoor. Ooktu mi skin e gro te mi e yere den bedrag. Wat ik soms ook zie hier, is dat men zoveel preys geven en geld besteden en toch te den kba,moeten ze opnieuw beginnen,want sani no go bun. Jammer is dat hoor. Dus ik kan de mensen niet kwalijk nemen.
De bonu moeten eten, mooi en waar, maar niet op zo een manier. pffttttt.

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2011, 17:26 »
Odi odi,

Ik wilde ook een reactie plaatsen.

Sommige bonu's trekken mensen leeg en die zullen hun 'pay', later krijgen.

Mijn vader werkt voor mensen, hij had een tijd geleden voor een vrouw en haar kinderen gewerkt. Ze waren rijk, ze zijn mensen die het heel goed hebben.ze hadden net meer dan 50.000€ uitgegeven aan 'bonu's', velen keren prey's gegeven en niks met succes.

Kortom me vader had voor hun gewerkt voor 1250€, TOT de dag van vandaag willen zij mijn vader meer geven wat hij had ontvangen. Maar hij mag niet meer vragen en neemt het niet aan als het wordt aangeboden. En wanneer mijn vader werkt jaagt hij mensen niet op met wat zij op hun hebben. Het psychische móet in balans blijven. Wanneer een bonu iets ziet van een klant, klaar het jaagt de klant niet op.

Odi, sabi

isrie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 00:36 »
Bigie odi alla sma ,
Wil ff reageren op deze item en dat is de reden dat mensen die  de rug toe keren is mijn inziens niet naar die culturu want dat is veels te mooi maar helaas naar die Bonu's die  de gaven waar ze mee gezegend zijn misbruiken om dat hun ego's hun de baas zijn.Zij vergeten dat zij niets meer zijn dan een doorgeefluik om hun medemens bij te staan met problemen en niet om ze te misbruiken,het zij geestelijk zowel financieel.Hun einde is  daarom vaak niet fraai,mijn bigiesma's hebben mij geleerd dat ti joe sjie wang sma e pipa nobari tjepotie bika joe no sabie sa a doe,ma joe no moe barie toe tjiesie ing mooi bika joe no sabie fa die foe  joe o tang.Dus brada nanga sisa ,saai geen wind want dan zal u ook storm oogsten.Het is triest dat onze culturu zo misbruikt wordt en  aan kracht verliest en dus vaak niet het gewenste resultaat opleverd.Als wij su's op de juiste manier omgaan met de rijkdom die wij hebben,het ligt er voor het op rapen,zie de natuur die we hebben,het krioelt er van de medicinale planten, dan waren wij met z'n allen veel verder.Wanneer worden wij wakker!!!!!!!!!!!? Na jiji foe mama sranang e mandie nanga oenoe,het is triest!
ODI ODI ,
Isriebola

sranangboy2006

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2012, 17:14 »
Is jammer allemaal hoor. echt.. So wan mooi culturu

Offlinelove-ly

• so so lobi
  • Just me
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2012, 20:56 »
Odi,

Voordat je naar een bonu ga, bid en vraag je komfo om de weg voor je vrij te maken om de juiste persoon te vinden.

Soms moeten wij mensen ook voorzorgmaatregelen  nemen alvorens we de stap zetten naar een bonu.

Love-ly
It's a Love-ly thing

isrie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2012, 21:49 »
Bigie odi ,

Ben het helemaal mee eens,dat hoor je echt te doen ,maar niet een ieder is zich daarvan bewust en als de persoon beheerst wordt door de nood dan kom die ook niet zo gauw op en is dan een makkelijk prooi voor de kwakzalvers die met die culturu om gaan als hossel,meki wang money snel.

odi odi

Offlinelove-ly

• so so lobi
  • Just me
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2012, 21:52 »
Odi Isrie,

Dat klopt.. daarom is het goed om eerst te bidden of om met een bigi sma te gaan die er verstand van heeft.

Love-ly

sranangboy2006

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2012, 02:08 »
Odi odi,

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor, want ga naar preys en zie ook veel rare dingen, dan denk ik..... moest het echt?

© 2018 - Culturu.com | Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming