Culturu.com | Suriname Nieuws Magazine

Auteur Topic: De Ajuwe (de vergeten winti)  (gelezen 12268 keer)

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
De Ajuwe (de vergeten winti)
« Gepost op: 09 september 2011, 20:36 »
Dit is een winti , die het bos zelf is in het volksmond bekend als ''boesie ma en boesie pa.''
Mocht men kind zijn van deze winti dan zal die wonderen verrichten op ongekende niveau. De ''Ajuwe'', is een zeer oude winti, dit is de winti die zich kenbaar maakt in meerdere landen. Het is een winti waar heel veel andere winties respect voor hebben, omdat deze winti, kumanti, ampuku, kantamsie wierie etc is.

Dit was een winti waar boslandcreolen vroeger mee vochten,
de reden dat de boslandcreolen niet meer met hem vochten was omdat zij dachten alles geleerd te hebben(ego), en wilde Ajuwe testen met zijn eigen kennis, en dat was niet zo mooi afgelopen. Wanneer op mensen de wintie's manifesteren en daarna een Ajuwe op een persoon manifesteer worden alle winties rustig, uit respect zullen zij rustig worden, want Ajuwe is het groen.

''Ajuwe'', de vergeten wintie.

Odi Sabi

Parvatie

• Gast
Re: De Ajuwe (de vergeten winti)
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 15:22 »
Odi Sabi,

Wat is de teri neng van de wintie ?
wat is de kleding dracht van deze winti ?
muziekstijl ?
treefu's ?
hoe verloopt de sreka ?

En voor de duidelijkheid ampuku is ampuku, kantasi is kantasi  en kromanti blijft kromanti.
Kom geen ongein verklaren dat er 1 wintie is , doie allen tegelijk is. Want dat no kan !

Nu je het toch over een vergeten winti hebt, ken je de ogoen ? oguhn ?

neen ?
dat is letterlijk de afrikaanse benaming voor de kantasi !

Bye, en hou je mysteries voor je zelf.
Mocht die wintie van je bestaan , dan bestaat hij in je hoofd. Want als gent neko of jan klaasen het niet weten , haha dan zal hij zeer zeker niet bestaan.
Wellicht een andere naam ( cultuur ) van een winti !

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 19:35 »
Odi odi,

Vraagt aan je ouderen wie Blakamoses was, want die tijd waren jij en ik nog niet geboren. Of vraag aan een van  de leden die creool zijn,dan zal je het horen.

Zins wanneer draagt winti kleding, is de mens verwelkomt het met een kleding dracht, dacht je dat wij van die ik heb gehoord mensen zijn, of mensen die in boeken lezen.

Ik weet bepaalde dingen, maar ik hou me mond ook dicht. En ik weet ook wanneer mensen iets tegen mij hebben en zij toch met je willen lachen, niemand kan mij misleiden met een mooi takkie of willen doen.

Een kantamasi, weet je wat het eigenlijk is?

Als je denk dat ik niet weet wat ik zeg, luister naar je hart en als zuiver bent met jezelf zal je schoon antwoord krijgen. En wees niet zo eigenwijs in je gedachte.

En als je me iets anders wilt zeggen mag je het gerust doen, stuur me dan een persoonlijk bericht. Want ik weet wanneer je zit huilt je hart maar je laat niemand zien.
Je mond is groot maar je hart is klein.

Odi sabi

Jan Klaassen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2011, 19:12 »
Dit is een winti , die het bos zelf is in het volksmond bekend als ''boesie ma en boesie pa.''
Mocht men kind zijn van deze winti dan zal die wonderen verrichten op ongekende niveau. De ''Ajuwe'', is een zeer oude winti, dit is de winti die zich kenbaar maakt in meerdere landen. Het is een winti waar heel veel andere winties respect voor hebben, omdat deze winti, kumanti, ampuku, kantamsie wierie etc is.

Dit was een winti waar boslandcreolen vroeger mee vochten,
de reden dat de boslandcreolen niet meer met hem vochten was omdat zij dachten alles geleerd te hebben(ego), en wilde Ajuwe testen met zijn eigen kennis, en dat was niet zo mooi afgelopen. Wanneer op mensen de wintie's manifesteren en daarna een Ajuwe op een persoon manifesteer worden alle winties rustig, uit respect zullen zij rustig worden, want Ajuwe is het groen.

''Ajuwe'', de vergeten wintie.

Odi Sabi
Odi,

Ajuwe de vergeten wintie? Dat lijkt me niet het is "gewoon" Papa Gadu ofwel Fodu Pa Winti.

Odi

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2011, 23:11 »
Odi Jan-Klaasen,

Het is niet de ''Papa Gadu of Fodu Pa Winti''.
Het is een winti die zich in velen landen laat zien; de 1 noemt het ''Bigfoot'',de ander noemt het ''Yeti''.
In Suriname noemen wij het de "A ju we''.

Dit is een winti waarmee de bosland Creolen in het verleden tegen elkaar vochten(dorp tegen dorp).
Mocht je een oude Marron kennen, en als die erover durft te praten dan zal je veel meer horen van wat ik te vertellen hebt.
____________________________________________________________________________________________

Bijv: de watra-kantamasi, Dabramainie of de kantaskumanti.

Er zijn zoveel winties waar de mens niet bewust van is, winties die de verlossing van hun paard kunnen zijn. Maar het is of het paard de wintie erkent, langzamerhand verdwijnen deze soorten. vandaar dat het lijkt dat men het niet weet waar die het zoeken moet.
_____________________________________________________________________________________________

Maarja, alles heeft zo zijn reden.

tang boeng

Odi, Sabi

Jan Klaassen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2011, 15:17 »
Odi Jan-Klaasen,

Het is niet de ''Papa Gadu of Fodu Pa Winti''.
Het is een winti die zich in velen landen laat zien; de 1 noemt het ''Bigfoot'',de ander noemt het ''Yeti''.
In Suriname noemen wij het de "A ju we''.

Dit is een winti waarmee de bosland Creolen in het verleden tegen elkaar vochten(dorp tegen dorp).
Mocht je een oude Marron kennen, en als die erover durft te praten dan zal je veel meer horen van wat ik te vertellen hebt.
____________________________________________________________________________________________

Bijv: de watra-kantamasi, Dabramainie of de kantaskumanti.

Er zijn zoveel winties waar de mens niet bewust van is, winties die de verlossing van hun paard kunnen zijn. Maar het is of het paard de wintie erkent, langzamerhand verdwijnen deze soorten. vandaar dat het lijkt dat men het niet weet waar die het zoeken moet.
_____________________________________________________________________________________________

Maarja, alles heeft zo zijn reden.

tang boeng

Odi, Sabi
Odi,

Nogmaals, Fodu.

Odi

Dabramaini so we go so we kong fremini (framaini)!
Yeti is de verschrikkelijke sneeuwman (joke) en bigfoot ook. Allebei onzin verhalen gebleken. Illusies totnogtoe......

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2011, 16:43 »
Odi odi,

Het heeft niks met de fodu te maken.
Het zijn geen verhalen.

ik zou u kunnen vragen om het te verklaren, het is omdat ik het zeker weet.

Odi, Sabi

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2011, 17:14 »
Aanvulling:

Is een winti van 't bos.

Wanneer u leert van mensen onthoud dat ze niet alles vertellen. Wanneer men een ander leert leer voor u zelf om het bij de konfo na te gaan of de theorieën daadwerkelijk kloppen.

Een torie:
Een neef van me, werd door een vogel bij zijn naam geroepen in het bos , me neef volgde de vogel tot de dag van vandaag is mij neef zoek. Ze hebben van alles geprobeerd om hem terug te halen, maar telkens als zij het proberen zien zij een grote man achter hem staan met een lange baart en haren over het hele lichaam en bedekt met  bladeren;(volksmond boesiepa).

Me neef leeft nog  de mensen van het bos zien hem weleens vissen, maar ze kunnen hem niet bereiken, zodra ze het proberen zien zij wat ze 'boesi pa, noemen verschijnen en me neef verdwijnt weer het bos.

Elk bonu zijn zij naar toe gestapt maar geen van ze kunnen hem terughalen.
Geen marron nog indiaan kunnen mijn neef terug halen.

Er is meer tussen aarde en hemel waar men nu van bewust is.

Tang boeng

Odi sabi

Pikien Moesje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2011, 18:52 »
Odi odi Sabi,

"Er is meer tussen aarde en hemel waar men nu van bewust is."

Heb je helemaal gelijk in. Ik heb een vriendin die in ufo's geloofd (geen grap en ik lach haar ook niet uit). Ik begrijp uit bijv. het hindoeisme dat er meer werelden moeten zijn. Een spiritueel leven op winti stilo is al vreemd, dus waarom deel je die informatie dan niet met ons?

al een aantal keren heb je ons op bovenstaande citaat gewezen en over hoe groot jouw kennis geworden is door een obia van jou. En wat je echt niet mag delen, zwijgplicht,  deel het dan niet.
wat probeer je dan te zeggen? Kijk verder dan je neus lang is? Wel dat doen we al, want we zitten wel hier op CC. En veel wat hier staat, mag niet eens opgeschreven worden. velen vragen eerst toch toestemming aan...voordat ze iets neer pennen. Bang voor allerlei consequenties.

Een nieuwsgierige
Pikien Moesje

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2011, 19:42 »
Odi, pikien moesje

Ik begrijp je reactie, en neem me niet kwalijk :jap:

Ik deel het wel, maar beetje bij beetje ik lees de reacties en als ik zie dat het niet begrepen wordt of men kan zich er niet in vinden. Dat doe ik een paar stappen terug, omdat het tot een discussie kan leiden, wat totaal niet het boodschap is, er ontstaat dan een verwarring en dat is totaal niet mijn boodschap.
________________________________________________________________________________________________

IK probeer zoveel mogelijk informatie aan men te geven over bepaalde dingen, waar er geen bewustzijnde van is, zodat men zichzelf begrijpt zodat er geen verwarring en vragen ontstaan. Een mens die zichzelf niet goed kent is snel slachtoffer voor zwarte magie. Dus ik bied wat helderheid, en hoe meer het word begrepen hoe meer ik kan vertellen.
Soms krijg je een reactie die je niet had verwacht, maar dan weet ik dat de begrip er nog niet is. Neem mij nogmaals niet kwalijk.

Ik begrijp je volkomen Pikien Moesje.

Je wik en weeg en kijk en analyseert zolang je men niet kan peilen dan blijft het een twijfel geval.

Ik begrijp dat een mens een ander niet snel kan vertrouwen.

Tang boeng

Odi, Sabi

Pikien Moesje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2011, 19:54 »
Odi Sabi,

Dank je wel voor je respectvolle antwoord. Ik begrijp.

Welles nietes zal er altijd zijn, voor degeen die wel begrijpt is dat vervelend, maar ook leerzaam.
En  in dit geval wantrouw ik je niet (voor mij een big isue inderdaad na wat ik allemaal heb meegemaakt), maar ik heb zo iets je wilt die info doorgeven..... doe dat dan ook. Voor / tegenstanders zul je altijd wel hebben. Ik ben gewoon nieuwsgierig en zeer ongeduldig.

nanga lespeki
Pikien Moesje

Jan Klaassen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:19 »
Aanvulling:

Is een winti van 't bos.

Wanneer u leert van mensen onthoud dat ze niet alles vertellen. Wanneer men een ander leert leer voor u zelf om het bij de konfo na te gaan of de theorieën daadwerkelijk kloppen.

Een torie:
Een neef van me, werd door een vogel bij zijn naam geroepen in het bos , me neef volgde de vogel tot de dag van vandaag is mij neef zoek. Ze hebben van alles geprobeerd om hem terug te halen, maar telkens als zij het proberen zien zij een grote man achter hem staan met een lange baart en haren over het hele lichaam en bedekt met  bladeren;(volksmond boesiepa).

Me neef leeft nog  de mensen van het bos zien hem weleens vissen, maar ze kunnen hem niet bereiken, zodra ze het proberen zien zij wat ze 'boesi pa, noemen verschijnen en me neef verdwijnt weer het bos.

Elk bonu zijn zij naar toe gestapt maar geen van ze kunnen hem terughalen.
Geen marron nog indiaan kunnen mijn neef terug halen.

Er is meer tussen aarde en hemel waar men nu van bewust is.

Tang boeng

Odi sabi
Odi,

Torina boesi mama torina. Als dit de Ajuwe is, dan is dit niet zo zeldzaam. Mensen praten er niet vaak over. Maar dat kunnen we ook zeggen van sampi of barinja.
Ajuwe is bij mijn weten fodu.

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:20 »
Odi odi, J.K.

Het wordt een grappig onderwerp.

Blakamoses was een van de beste bonu's van coronie. Inplaats dat de dokters praktijken toen der tijd vol zaten met mensen was blakamoses waar men om hulp kwam.

Blakamoses had voor elk ziekte een tegen-middel. Vraag aan een van je ouderen die zullen die tijd nog wel herinneren.
Zo had je ook een man die, die kumanti trutru kende, wanneer die een vogelsoort van het bos zag vliegen en hij had daar trek in.  zong hij naar zijn kumanti, bleef zingen gegeven moment viel de vogel voor hem neer.

Er waren dingen vroeger echte, en nu zelf geloof ik erin.

(Als ik me goed kan heugen was het een Saramakaan).

Mijn torie:
Ik was thuis met een mattie van me, ik was toen 17 ik was een spel aan het spelen, maar het regende buiten daarna begon het te stormen, dus de bliksem inslagen waren zo extreem in ons binnenterrein dat de auto's die geparkeerd stonden dat daarvan de alarm van afgingen. Dus ik deed de raam open, ik kijk naar buiten, dus ik wordt moediger en leun helemaal naar buiten.  Wel! Bliksem nak tap mie, ik ging met een snelheid naar buiten en wilde van de balkon springen, die mattie van mij hield mij vast. A mang paniek, a winti tik mie helemaal, baka dattie da loes mie.
Zins die dag, wanneer ik opstraat loopt, en er is een bepaalde nood of een dreiging, ik hoor die Pa in de lucht.
Als ik die dag niet beschermd werd, was ik vandaag er niet geweest. En zo hebben allemaal mij beschermt in de zware tijden.

Sannie de.     
Maar ik ga off onderwerp.

Tang boeng sabi.   

Jan Klaassen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:40 »
Odi odi, J.K.

Het wordt een grappig onderwerp.

Blakamoses was een van de beste bonu's van coronie. Inplaats dat de dokters praktijken toen der tijd vol zaten met mensen was blakamoses waar men om hulp kwam.

Blakamoses had voor elk ziekte een tegen-middel. Vraag aan een van je ouderen die zullen die tijd nog wel herinneren.
Zo had je ook een man die, die kumanti trutru kende, wanneer die een vogelsoort van het bos zag vliegen en hij had daar trek in.  zong hij naar zijn kumanti, bleef zingen gegeven moment viel de vogel voor hem neer.

Er waren dingen vroeger echte, en nu zelf geloof ik erin.

(Als ik me goed kan heugen was het een Saramakaan).

Mijn torie:
Ik was thuis met een mattie van me, ik was toen 17 ik was een spel aan het spelen, maar het regende buiten daarna begon het te stormen, dus de bliksem inslagen waren zo extreem in ons binnenterrein dat de auto's die geparkeerd stonden dat daarvan de alarm van afgingen. Dus ik deed de raam open, ik kijk naar buiten, dus ik wordt moediger en leun helemaal naar buiten.  Wel! Bliksem nak tap mie, ik ging met een snelheid naar buiten en wilde van de balkon springen, die mattie van mij hield mij vast. A mang paniek, a winti tik mie helemaal, baka dattie da loes mie.
Zins die dag, wanneer ik opstraat loopt, en er is een bepaalde nood of een dreiging, ik hoor die Pa in de lucht.
Als ik die dag niet beschermd werd, was ik vandaag er niet geweest. En zo hebben allemaal mij beschermt in de zware tijden.

Sannie de.     
Maar ik ga off onderwerp.

Tang boeng sabi.   
Odi,

Maar om het na te gaan moet ik even weten hoe oud dit verhaal is. Ik ben zelf Coroniaan en heb dit nog nooit gehoort. Maar dat wil niet zeggen dat het verhaal niet klopt.

Was hij een bonu of dresimang? Want het is niet het zelfde.

OfflineSabi

• Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:47 »
Odi odi,

Hij was alles, daarom noemde zij hem "blakamoses",is me vader groot oom.
Dus het gaat een tijd terug.

Ze hebben zelf een winti single van hem.

Odi, sabi.

© 2018 - Culturu.com | Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming