Culturu.com | Suriname Nieuws Magazine

Auteur Topic: Zwarte Ingi & Busi Ingi?  (gelezen 3631 keer)

Sek seki

• Gast
Zwarte Ingi & Busi Ingi?
« Gepost op: 21 augustus 2008, 19:02 »
Odi Obiaman,

Ik heb een vraag over de busi ingi. Ik kom de laatste tijd ook de term 'zwarte ingi' tegen en heb ook ergens weer gelezen dat deze ingi eigenlijk uit Afrika komt... Ik ben nu de kluts kwijt...  :neutral:

Wat is nu het werkelijke verhaal? Waarom de term 'zwarte Ingi'? Is deze Ingi nu van oorsprong een Indiaan of komt deze uit Afrika (waar toch geen indianen waren...)    :arf:

Ben erg benieuwd naar het antwoord!

Odi nanga Brasa,
S.s.

Offlineluangupikinte

• tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
Re: Zwarte Ingi & Busi Ingi?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:34 »
Odi Odi

Ik zal proberen om antwoord te geven,

vroeger waren er slaven , je had de zoutwaternegerslaven(die uit afrika kwamen)
en de slaven die hier geboren waren, er waren slaven die in het bos gingen wonen, en slaven
die altijd aan de rivieren woonden, zoals u weet, werd er die tijd veel gevochten, de indji's zelfs met de afrikanen,
maar sommige haden zelfs een ''relatie'' bv Kodjo Had Met Anamaria(een Indiaanse) en ze kregen kinderen,
Dan had je een donker kind maar met glad, haar, volgens mij vandaar de term zwarte indji

maar ik denk dat het meer is omdat er slaven aan de kust gingen wonen(watra indji)
en er slaven in het bos(busi indji)

Sek seki

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:07 »
Odi Lp,

Dank je!

Dus jij zegt eigenlijk dat de bus ingi geen indiaan is (of een halfbloed indiaan) maar eigenlijk een (gemengde) afrikaan die in het bos is gegaan zoals de marrons dat hebben gedaan?
Hoe kom je dan aan een bus ingi? Heb je dan sowieso voorouders die of indiaan waren of één van de weggelopen slaven?
 :arf:

Moeilijk hoor...

Brasa,
S.s.

Offlineluangupikinte

• tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:08 »
Odi Odi,

het is iets moeilijk, waar ik nu zelf ook over begin te twijfelen

HELP HELP , Obiaman hahaha

GR LP

Sek seki

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2008, 18:23 »
 :lol:

Obiamannnnn heluuppp!!

Offlinedyna

• Luister altijd naar je gevoel!!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2008, 19:36 »
Goedenavond Sek seki, Luangipikinte en alle andere mensen die dit lezen,

De zwarte ingi en de busiingi zijn 1 en dezelfde.
Dit heb ik gelezen op onbekend.

onbekend:
De werkende Ingiwinti’s zijn in twee groepen verdeeld, namelijk de Roden en de
Zwarten. De Roden zag men als de minst strijdbare. Zij werden met het water verbonden
en werden Watra Ingi genoemd. De kleding van de Watra Ingi is rood. Indien zij echter
ook betrekking heeft met het land, draagt zij rood met wit gespikkelde kleding. Heeft de
kleding gestroomlijnde banen, in de kleuren rood en donkerblauw, wit en donkerblauw of
rood-wit, dan zijn ze noch aan water of aan land gebonden.
De Watra-Ingi maakt, wanneer zij zich manifesteert, cirkelvormige gebaren met de
armen, alsof zij een draaikolk in de rivier uitbeeldt. De Watra-Ingi wil graag een hele fles
Ginger wine, gemberwijn en een hele doos sigaren hebben.
Niet omdat zij inhalig is, maar om aan een ieder uit te kunnen delen. Als zij eenmaal
aanwezig is, blijft zij de hele avond totdat men haar wegstuurt.
De attributen die men gebruikt bij dansrituelen vertonen sterke overeenkomsten met de
gebruiksgoederen van de indianen. Dit zijn bijvoorbeeld pijl en boog of huishoudelijk
gerei. Ook worden er Indiaanse gerechten en dranken bij het (pleng)offer gebruikt.
De Zwarte Ingi Winti, ook wel Busi-Ingi genoemd, wordt als de meest strijdbare groep
gezien. Deze wordt aan de moerassen en de bossen verbonden. De Busi-Ingi wordt
gerekend tot de groep Obia die niet bang is voor Yorka’s en daarom geschikt is om deze
uit te drijven. Wanneer hij zich in menselijke gedaante laat zien, verschijnt hij als indiaan.
Hij is dan overwegend donker-blauw gekleed. Soms verschijnt hij ook in kleding dat
blauw is met witte spikkels.

met vriendelijke groet,

Dyna
Wat gij niet wilt dat uw geschiedt, doe dat ook een ander niet!

Sek seki

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2008, 22:59 »
odi odi dyna,

Dank voor je antwword..  :smile:

Nou ik had deze vraag juist naar aanleiding van de info op kultuurwaaier en van de andere sites.

Vandaar ook mijn vraag, vanwaar de term 'zwarte ingi' Komt deze uit afrika of ... ik snapte dus wel dat ze één en hetzelfde zijn alleen scheppen deze termen bij mij verwarring omdat ik dacht de de 'bus ingi' een indiaan is.

Dus wat is nu het werkelijke verhaal? Waarom de term 'zwarte Ingi'?
Is deze Ingi nu van oorsprong een Indiaan of komt deze als blacka mang uit Afrika of is het nou weer en marron .. . hij verschijnt dus wel als indiaan maar is hij het dan ook? Waar komt hij vandaan?

Obiamannnnn hulp hulp!!

Brasa,
S.s.

Offlinedyna

• Luister altijd naar je gevoel!!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2008, 01:00 »
OOOOOOOOOOOOO  :oops:

Ingiwinti
Toen de slaven overgebracht werden naar Suriname, kwamen hun Bere- en Gronwinti’s
met hen mee. Deze Winti’s hadden echter de Obia’s, werkende Winti’s, nodig die ter
plaatse aanwezig waren. En dat waren de Ingiwinti’s. Zonder de Ingiwinti’s zouden zij
hun Bere- en Gronwinti’s die zij uit Afrika hadden meegenomen, niet kunnen verankeren
in Suriname. (J. Banna en Y. Moy).

Uit dit verhaal begrijp ik dat de Ingiwinti's de werkende winti's al aanwezig waren. Indianen dus lijkt mij dan.  maar goed  vergaar deze informatie ook allemaal pas  :rules:  :neutral:, hihihihi laten we maar op Obiaman wachten want ik ben ook maar een leek.

So so lobi,

Greetz Dyna

OfflineObiaman

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2008, 15:11 »
Odi allemaal,

Klopt, je komt bus indji s tegen die gewoon donker zijn. maar zijn obia,s. deze donkere en zeggen na mie de mas na kokoro.

we hoeven het niet ver te zoeken, zijn de busi indi die zich zo kan laten zien.

soms zijn er gevallen geweest dat men twijfelde als het niet een apuku zelfs was.

maar is een busi indji die heel donker an zijn.

Odi nanga brasa,Obiaman.

Sek seki

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2008, 15:43 »
Dank dank dank Obiaman!
 :lol:

Wel een indiaan dus welke zich ook als heel donkergekleurd kan vertonen.

Soso respect!
S.s.

Abeni

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2008, 12:26 »
Odi Odi,

Ik heb ook diverse keren de onbekend van Stanvaste gelezen. En mij verwarde het ook dat er stond dat een Bus'ingi uit Afrika zou komen  :arf: Beetje vreemd vond ik het. Ik heb het toen aangegeven bij radio directeur. Hij zei dat hij de onbekend opnieuw zou bekijken. Jammer dat dat nog niet is gebeurd, want zo zet je mensen op een dwaalspoor en schep je verwarring.
Ik ben ook maar een leerling en alle informatie die je tot je kan nemen, neem je gretig aan. Maar dan moet het wel kloppen natuurlijk.

Ben wel blij dat culturu.com er nu is. De deskundigheid van de mensen is aanzienlijk hoger.

MVG
Abeni

OfflineFayameid

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2010, 18:26 »

Maar een winti kan toch ook bij je komen als hij je leuk vind.. of heb ik dat fout?

Offlinemeljo

• Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2010, 18:53 »

klopt maar je kra moet eerst toestemming geven

Yahstar

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2018, 11:46 »
We komen niet uit Afrika dat is wat ze je willen laten denken donkere mensen waren voor die soort van indianen daar laten die tata's niet jou geschiedenis vertellen. Echte indianen is de donkere man altijd daar in de suriname gewoont. Surinamers moeten meer gaan lezen en zelf onderzoek doen

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03 februari 2018, 20:24 »
Odi allemaal,

Klopt, je komt bus indji s tegen die gewoon donker zijn. maar zijn obia,s. deze donkere en zeggen na mie de mas na kokoro.

we hoeven het niet ver te zoeken, zijn de busi indi die zich zo kan laten zien.

soms zijn er gevallen geweest dat men twijfelde als het niet een apuku zelfs was.

maar is een busi indji die heel donker an zijn.

Odi nanga brasa,Obiaman.
Odi Odi  OBIAMAN,
 Met alle respect, heb ik 3 vragen aan u vanwege uw uitleg over de Busi-Indy.
 Wat betekent het woord,of de benaming OBIAH?
 Welke winti's worden hebben de benaming OBIAH?
 En waar is de oorsprong van deze OBIAH"S.?
 Odi Odi.

© 2018 - Culturu.com | Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming