Zoveel vraagtekens over het culturele van suriname | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Zoveel vraagtekens over het culturele van suriname

• 7 reactie(s)
  • 407 x bekeken
  • 7 reactie(s)
  • 407 x bekeken
*

EME

Zoveel vraagtekens over het culturele van suriname
« Gepost op: 19 juni 2018, 11:20 »
Beste lezers,

Ik zit met behoorlijk wat vragen. En weet niet echt wat ik moet doen, maar dacht misschien als ik me verhaal hier kwijt kan dat ik wat tips kan krijgen? Het is best veel, maar als je toch alles leest en me misschien een beetje kan helpen zou dat heel fijn zijn.

Nou om te beginnen ben ik 7 maanden geleden bevallen van een prachtige dochter. In me zwangerschap ben ik bij me schoonmoeder gaan wonen samen met me vriend. Alles ging perfect, maar sinds onze dochter is geboren is het een hell, ondanks dat me dochter me blij en gelukkig maakt, ben ik ook erg verdrietig en boos.
Het begon allemaal zo...

Ten eerste sliep me dochter bij der oma op de kamer, omdat me vriend niet een klein bedje wilde, vond dat teveel investeringen, maar een co-slaper heb je ook voor heel goedkoop, maar goed ik ben dus ook bij me schoonmoeder gaan slapen. In begin snapte ik nog dat ze elke keer vloog als me kind huilde om der te pakken, maar toen ik was herstelt deed ze dat nogsteeds terwijl ik het ook gewoon zelf kon en wilde doen. Zo kwamen er al kleine irritaties naar haar toe. Wanneer ik me dochter eten gaf, dan kwam ze kijken en der koosnaampje roepen en met der praten, maar dat is mijn tijd, ik bedoel laat der gewoon rustig eten. Ik ben iemand die erg van knuffelen houd en ik genoot van elk moment dat ik der kon vasthouden en met der kon knuffelen, maar ik was verplicht om me dochter ook elke keer en meer aan me schoonmoeder te geven.

Kraamzorg kwam thuis en ik kreeg allerlei opmerkingen over de theorieën van de kraamzorg dat het niet klopt ik moet anders doen enzo, nog meer irritaties. Vervolgens toen ik me dochter zelf zou baden nadat de kraamzorg het die dag ervoor had voorgedaan, pakte me schoonmoeder me dochter en zette haar in bad. tweede dag was ze bezig me dochter te masseren voordat ze in bad ging en ik zeg tegen me vriend "gaan wij .. baden vandaag?" en vervolgens loopt me schoonmoeder langs me met haar en zet der gewoon weer in bad. Nou zulke dingen gebeurde dus en ik was elke dag als zij er was geïrriteerd en het voelde alsof ik op me tenen moest lopen, van alles dwaalde door me hoofd, doe ik dit goed bij me dochter? moet ik der nu ik de bedje zetten?, zeg ik wel de juiste dingen tegen der? anders gaan ze daar weer over klagen. Niks kon vanzelf gaan ik moest er twee keer bij nadenken en voelde me dus ook niet echt moeder, door die blokade (wat ik zelf heb geaccepteerd) was het moeilijk om me dochter echt te leren kennen. Ook als ik dingen zag, klein voorbeeld: Ze gaf me dochter drinken uit een beker en hield der alleen bij der bovenrug vast en ik vroeg als ze der goed kon houden, krijg ik als antwoord “Ik hou der gewoon goed vast!”. Dan krijg je zulke antwoorden alsof ik als haar moeder niks ervan mag zeggen, omdat zij beter weet. Ze heeft t al gedaan.
Als er dingen op cultureel gebied was en ik wilde meer info dan vroeg ik me moeder en dat konden ze niet hebben, dan kreeg ik “ja ik kan je toch niks zeggen, want je haalt toch al info bij jou mensen”.

Dan nu kwam ik een dag thuis en me dochter had opeens een rood bandje om der pols, zoder met mij te bespreken of iets hebben ze dat voor der omgedaan en als ik ernaar vroeg wat t was zeiden ze dat het tegen “schrik” was. Nou ik heb nooit gemerkt dat het minder werd of weg was. Dus vroeg me af waarom ze het om moest houden, dus ik heb het eraf geknipt en me vriend zegt me “waarom heb je dat gedaan, zo verbreek je de cirkel”, ik dacht echt “welke cirkel”. Ik vertelde dat aan me moeder en die zei me dat dat betekend dat hij ergens mee bezig is (kan dat kloppen??). Vervolgens heeft me vriend het gewoon weer gezet. Ik heb het gelaten, ookal had ik er een slecht gevoel bij.

Maar goed, dat soort dingen speelde dus toen ik daar was. Door bepaalde dingen en fouten die ik heb gemaakt ben ik niet meer terug gegaan naar daar en bleef met me dochter bij me moeder.
En ze gaat elke zaterdag tot zondag naar der vader, eigenlijk vind ik der te jong om zo heen en weer te gaan, gewoon daar naartoe en dan weer naar huis vind ik eigenlijk niet erg, maar omdat hij vind hij voelt zich geen vader en wilt langer met der zijn heb ik toch weer toegestemd. (wat vinden jullie daarvan? Van deze keuze en wat zouden jullie doen?). Verder heb ik gemerkt dat wanneer ze weer naar huis kwam ze me echt aankeek alsof ze me niet kende en me moeder voelde zich niet goed als ze dan in huis kwam. Ging der altijd baden met blauw en dan ging het weer goed. Maar nu vraag ik me af hoe weet ik als ze iets met me kind doen? Nu heeft ze ook een goude boei armband gekregen, die ze volgens der vader altijd om moet houden, maar me moeder snapt dat niet en die is nu boos op mij omdat ik dat toelaat, want die zegt dat ze dingen zetten voor me kind erop om der daar te houden, zodat ze der straks tegen mij kunnen keren. Maar ik weet niet echt wat ik daarvan moet denken, wil het geloven maar toch niet. Want waarom zouden ze dit bij een baby doen. Ook is onze navelstreng nog aan de andere kant en er is mij vertelt dat ik het daar weg moet halen en bij me moet houden. Dus ik heb ernaar gevraagd en er werd meteen vijandig op gereageerd, want waarom wil ik het hebben. Dat is het laatste van onze dochter wat hij daar heeft. En hij vind een ernsitge zaak dat ik hem niet vertrouw, dus hij heeft het afgekapt met me. En alles wat nu in me hoofd spookt is dat er iets niet klopt, want waarom zo reageren terwijl ik het gewoon op een normale manier heb gevraagd, maar hij weigerd het te geven en volgens mij is het niet echt goed dat dat nu daar is toch? Zouden ze er iets mee kunnen doen? Ik weet me echt even geen raad meer. Ik wil me dochter zo erg beschermen, maar me moeder vind dan weer dat ik dat alleen kan doen als ik der niet meer naar daar laat gaan en ik moet zelf ook niet meer gaan, die mensen boneren ons. Want ze had mijn boei en me ring die ik van hem had gekregen gereinigd met citroen en ze zei dat er schuim vanaf kwam, kan dat kloppen? Betekend dat iets? Wat zijn jullie tips? Want ik wil echt me kind beschermen voor dit alles.

Ik hoor het graag van jullie als het jullie is gelukt dit allemaal af te lezen hahaha.. Alvast bedankt

Groetjes EME

Advertentie
Advertentie

*

Cowboy

Re: Zoveel vraagtekens over het culturele van suriname
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2018, 13:28 »
Wauw, wat een verhaal....
ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
ik ken die Surinaamse moeders die alles voor hun kleinkind willen doen en dan vergeten ze soms dat jij het misschien anders hebt geleerd, want ook zij hebben het van hun moeder zo geleerd. het beste voor een kind is dat vader en moeder het kind samen opvoeden en moeder tips geeft. maar vroeger was het altijd   moeder weet het beter,

kijk je bent daar gaan wonen, je werd vertroeteld. als dat kind huilt zal moeder opspringen, heeft hij honger, geef haar eten zal ze zeggen.. wat gewoon was.. maar in NL willen de jonge moeders zich aan de eettijden en programma houden wat ze van de arts meekrijgen.

het is een andere tijd en dat zou men moeten weten. maar het is dan weer normaal dat een moeder zo over haar kleikind begaan is.. maar dat was VROEGER. nu zal het toch anders moeten zijn dat de moeder en vader zelf het kind groot brengen en waar oma en opa tips aan de ouders kunnen geven. zoveel mogelijk zelfstandig leven.

maar zoals jij het hier beschrijf, ja ik ken het, schoonmoeder wilt het kind groot brengen.

ik denk dat jij het toe hebt gelaten. je zal met je vriend of man m oeten praten dat jij als moeder het niet zo fijn vind. en je man of vriend zal zijn moeder moeten wijzen dat ze jullie zoveel mogelijk met de opvoeding zal moeten laten. ze is van harte welkom met de tipos en kennis, maar dat ze toch eerst aan jullie zal moeten zeggen dat dat kan je zo doen want het is beter .. omdat dat en is het aan jullie als jullie dat willen doen.

vroeger waren er geesten in een familie. en bij geboorte van een kind moet men bepaalde tradities in acht nemen. dus daar kan jij als schoondochter niet omheen. maar toch is het netjes dat moeder eerst zegt, komen jullie ff luisteren  dat en dat speelt er in de familie, en daarom moeten jullie dat doen. dus is begrijpelijk dat er soms in bepaalde families bepaalde dingen gedaan worden bij de geboorte,,, mnaar dan moeten de ouders ermee in stemmen omdat jullie verantwoordelijk zijn voor dat kind.

maar let wel, het mooiste van groot brengen van jullie dochter is samen, papa en mama. zonder ruzie om fyo fyo te voorkomen. zoals ik dit zo leest zou dat kind alleen maar problemen kunnen krijgen door boei of geen boei  enz enz.

het beste is samen alles bespreken en wat het beste voor het kind is, en mijn visie is...
schoonmoeder moet ff pas op de plaats maken zodat jij en je vriend samen junnen genieten van jullie kind en dat moeders tip altijd welkom moet zijn,maar alleen als jullie dat willen .. vroeger was het zo ... nu niet meer... want zo gaan vele liefdes kapot..

praat met je vriend wat jij mooi vind goed vid en hij ... want is ook zijn kind,, en dat hij aangeeft aan zn moeder dat wil jij niet   maar zonder ruzie, en zal het goed komen.

maar als er familie kunoe in een familie zit   of familie dingen die je zal moeten weten wat het beste is voor het kind, dan roept moeder jullie en zegt ze   vroeger deden wij het zo,,, en is het aan jullie wat jullie ermee doen   en het opvoeden moet terug naar jou en je vriend,,  schoonmoeder zal het moeten begrijpen en het accepteren    zo zijn er alleen maar verliezers en voor het kind helemaal niet goed.

*

EME

« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2018, 13:51 »
Wauw, wat een verhaal....
ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
ik ken die Surinaamse moeders die alles voor hun kleinkind willen doen en dan vergeten ze soms dat jij het misschien anders hebt geleerd, want ook zij hebben het van hun moeder zo geleerd. het beste voor een kind is dat vader en moeder het kind samen opvoeden en moeder tips geeft. maar vroeger was het altijd   moeder weet het beter,

kijk je bent daar gaan wonen, je werd vertroeteld. als dat kind huilt zal moeder opspringen, heeft hij honger, geef haar eten zal ze zeggen.. wat gewoon was.. maar in NL willen de jonge moeders zich aan de eettijden en programma houden wat ze van de arts meekrijgen.

het is een andere tijd en dat zou men moeten weten. maar het is dan weer normaal dat een moeder zo over haar kleikind begaan is.. maar dat was VROEGER. nu zal het toch anders moeten zijn dat de moeder en vader zelf het kind groot brengen en waar oma en opa tips aan de ouders kunnen geven. zoveel mogelijk zelfstandig leven.

maar zoals jij het hier beschrijf, ja ik ken het, schoonmoeder wilt het kind groot brengen.

ik denk dat jij het toe hebt gelaten. je zal met je vriend of man m oeten praten dat jij als moeder het niet zo fijn vind. en je man of vriend zal zijn moeder moeten wijzen dat ze jullie zoveel mogelijk met de opvoeding zal moeten laten. ze is van harte welkom met de tipos en kennis, maar dat ze toch eerst aan jullie zal moeten zeggen dat dat kan je zo doen want het is beter .. omdat dat en is het aan jullie als jullie dat willen doen.

vroeger waren er geesten in een familie. en bij geboorte van een kind moet men bepaalde tradities in acht nemen. dus daar kan jij als schoondochter niet omheen. maar toch is het netjes dat moeder eerst zegt, komen jullie ff luisteren  dat en dat speelt er in de familie, en daarom moeten jullie dat doen. dus is begrijpelijk dat er soms in bepaalde families bepaalde dingen gedaan worden bij de geboorte,,, mnaar dan moeten de ouders ermee in stemmen omdat jullie verantwoordelijk zijn voor dat kind.

maar let wel, het mooiste van groot brengen van jullie dochter is samen, papa en mama. zonder ruzie om fyo fyo te voorkomen. zoals ik dit zo leest zou dat kind alleen maar problemen kunnen krijgen door boei of geen boei  enz enz.

het beste is samen alles bespreken en wat het beste voor het kind is, en mijn visie is...
schoonmoeder moet ff pas op de plaats maken zodat jij en je vriend samen junnen genieten van jullie kind en dat moeders tip altijd welkom moet zijn,maar alleen als jullie dat willen .. vroeger was het zo ... nu niet meer... want zo gaan vele liefdes kapot..

praat met je vriend wat jij mooi vind goed vid en hij ... want is ook zijn kind,, en dat hij aangeeft aan zn moeder dat wil jij niet   maar zonder ruzie, en zal het goed komen.

maar als er familie kunoe in een familie zit   of familie dingen die je zal moeten weten wat het beste is voor het kind, dan roept moeder jullie en zegt ze   vroeger deden wij het zo,,, en is het aan jullie wat jullie ermee doen   en het opvoeden moet terug naar jou en je vriend,,  schoonmoeder zal het moeten begrijpen en het accepteren    zo zijn er alleen maar verliezers en voor het kind helemaal niet goed.

DANKJEWEL voor je antwoord!!
Het vervelende in dit alles is is dat ik en me vriend zowat niet meer met elkaar gaan, omdat hij mij niet begrijpt als ik hem uitleg dat het aan ons is. Hij wilt het juist aan zn moeder overlaten, zij heeft hem dat zo geleerd en hij is enigs kind en altijd alleen met zn moeder geweest. Want ook wannee rik zeg dat ik het niet leuk vind dat hij onze dochter elke keer weer aan zn moeder gaf dan verklaard hij me voor gek, want waarom denk ik zo waarom wil ik me dochter van der oma weghouden. Dat wil ik niet, het is gewoon het begin en wij als ouders moeten eerst het kind leren kennen dat is belangrijk, zoals je zei oma moet wachten haar tijd komt wel. En omdat hij op een andere manier is opgevoed, werken dingen volgens hem alleen op die manier, ik kan niks zeggen we moeten luisteren naar alles wat zn moeder zegt. maar ik ben het er daar niet mee eens, we leven inderdaad in een andere tijd nu, tips zijn altijd welkom natuurlijk, maar ik HOEF ze niet aan te nemen, maar als ik dat niet doe is er meteen oorlog. Dus wat dat betreft staat hij niet echt aan mijn kant. En ik sta open voor heel veel dingen helemaal als het me kind kan beschermen, op cultureel gebied, maar vaak worden me dingen niet uitgelegd waarvoor het is ik moet het gewoon doen.

ik ben ook erg bang dat me dochter hieronder gaat lijden ja inderdaad die fjo fjo, maar ben bang dat als ik door ga op deze manier met haar vader en zijn moeder dan wordt dit van kwaad tot erger. Maar ik wil der niet bij der vader weghouden, en hij wilt niet samen wonen met ons maar bij zijn moeder blijven wonen, en vind dat ik ook weer daar moet gaan wonen met me dochter.

Gisteren is me dochter terug gekomen van der vader en ze was niet helemaal zichzelf, ik heb der meteen met blauw en citroen gewassen, en ze was gewoon rustig, maar opeens schrok ze van iets en sprong ze op om bij me te komen. Heeeel vreemd, en opeens was ze anders. Mijn moeder vertelde me net dat toen ze me dochter in de ochtend ging halen uit der bedje iets der bij der hart kneep. Ze heeft meteen die armband weggehaald. Dus ik vraag me dan ook echt nogsteeds af als me vriend en of zn moeder me dochter der dingen bewerken, misschien om ons iets aan te doen zodat ze me dochter kunnen nemen. Ik heb geen idee wat ik moet geloven en helemaal omdat ik ook nieuw ben met al deze culturele dingen.

En wilde altijd al een gezin en wil me kind niet laten opgroeien in een gebroken gezin maar hoe de dingen nu gaan, ben ik bang dat dat niet gaat lukken.
*

Pieko

« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2018, 15:25 »
Hmm lastig verhaal. Feit is dat jij verantwoordelijk bent als moeder van het kind. Dat wat een ander vindt is niet belangrijk voor jou. Je moet je eigen keuzes maken wat het best is voor het kind. Want als er ieta gebeurd met het kind ben jij degene die daar op afgerekend wordt.

Mss wil je iedereen te vreden houden en laat je makkelijker dingen toe. Maar mijn mening is dat je meer moet opkomen voor het kind. Je geef nu de controlle van het kind aan anderen terwijl jij zelf de controlle moet behouden. Als iedereen wat op cultureel gebied doet omdat zij vinden dat dat goed is voor je kind en dit ook nog zonder overleg dan word je gepasseerd. Ook voor je eigen winti's is dat niet goed. Het is jou kind.

Jou kind kan zich niet verdedigen, dit word van jou verwacht. Jij moet het kind verdedigen. Jammer voor anderen (die mss "goede" intenties kunnen hebben op cultureel gebied). Want als er iets verkeerd gaat, hoe goed misschien bedoeld ook, mag jij het oplossen.

Zorg dat je zelf sterk bent op cultureel gebied als je weet dat je mensen om je heen hebt die zelf ook culturele dingen doen. Hierdoor hou je de controlle op geestelijke zaken. Als iemand dan wat doet naar je kind kunnen jou winti's waarschuwen, adviseren en helpen bij zaken die geestelijk gebeuren.

Succes!
*

Brownie

« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2018, 15:50 »
Hmm lastig verhaal. Feit is dat jij verantwoordelijk bent als moeder van het kind. Dat wat een ander vindt is niet belangrijk voor jou. Je moet je eigen keuzes maken wat het best is voor het kind. Want als er ieta gebeurd met het kind ben jij degene die daar op afgerekend wordt.

Mss wil je iedereen te vreden houden en laat je makkelijker dingen toe. Maar mijn mening is dat je meer moet opkomen voor het kind. Je geef nu de controlle van het kind aan anderen terwijl jij zelf de controlle moet behouden. Als iedereen wat op cultureel gebied doet omdat zij vinden dat dat goed is voor je kind en dit ook nog zonder overleg dan word je gepasseerd. Ook voor je eigen winti's is dat niet goed. Het is jou kind.

Jou kind kan zich niet verdedigen, dit word van jou verwacht. Jij moet het kind verdedigen. Jammer voor anderen (die mss "goede" intenties kunnen hebben op cultureel gebied). Want als er iets verkeerd gaat, hoe goed misschien bedoeld ook, mag jij het oplossen.

Zorg dat je zelf sterk bent op cultureel gebied als je weet dat je mensen om je heen hebt die zelf ook culturele dingen doen. Hierdoor hou je de controlle op geestelijke zaken. Als iemand dan wat doet naar je kind kunnen jou winti's waarschuwen, adviseren en helpen bij zaken die geestelijk gebeuren.

Succes!

Mee eens hoor, jij als moeder moet je verantwoordelijkheid opeisen en nemen. is jou kind klaar.punt. uit. wat moeders ook wilt vinden of denken.., jij bent voogd en vader toeziendvoogd , wanneer jij er een potje van maakt zal vader je sowieso aanspreken.

succes
Advertentie
Advertentie

*

EME

« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2018, 16:21 »

Succes!

Dankjewel voor je reactie Pieko!

Klopt ik ben iemand ik hou niet van ruzies en wil iedereen tevreden houden, maar wanneer ik het ergens niet mee eens ben, bv dat onze dochter een boei moet dragen nu en het helemaal niet meer af mag, gooit hij het op ik vertrouw hem niet.. ik moet gewoon doen omdat het haar beschermd, maar me moeder zegt dan weer tegen me dat wanneer iemand dat zegt dat het nooit meer af mag dat het bewerkt is. Men doet het alleen voor kinderen om wanneer ze op straat gaan, dus weet niet wat ik ermee moet. me vriend is gekwetst omdat hij onze dochter natuurlijk ook wilt beschermen maar ik weet niet wat er daar allemaal gebeurd in dat huis.

En het klopt dat ik meer moet weten op cultureel gebied, maar me ouders die mogen me vriend en zn moeder niet en omgekeerd ook. En iedereen komt met hun verhaaltjes, dus hoe weet ik wat waar is en wat niet. Me ouders hebben beide doorgekregen dat me dochter der sieraden worden bewerkt.
Misschien moet ik me bigi sma's vragen om hulp? Hoe doe ik dit?

en nog een vraag kan iemand je kapot maken als diegene de navelstreng heeft van t kind?

Grts EME
*

Offline JAG

• 528
  • Macedonie sept 2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2018, 17:28 »
Odi odi Ene,

Je wordt wel heen en weer geslingerd en het is tijd dat jij voor jezelf gaat leren opkomen. Iedereen doet en zegt maar iets tegen jou.
Ik heb een vraag. Heb jij ooit een droom gekregen dat jou kind beschermd moet worden door de moeder van jouw vriend?
Er lopen overduidelijk patronen door beide families die ZEKER niet goed zijn voor jouw kind en ik heb het niet over boze geesten of kunu maar simpel de ander willen domineren. Kies eerst voor je zelf en dan voor je dochter en haar leven en je zult merken dat je sterker gaat worden. Als jij zo doorgaat en over je heen laat lopen wordt jij op termijn de verliezer en de gebeten hond.
Jouw schoonmoeder is simpelweg hondsbrutaal om iets voor jou kind te doen zonder jou daarin te betrekken. Het maakt ook niet uit als er op cultureel gebied iets zou zijn. Zo te werk gaan is niet iets oplossen maar iets verzwaren. Dit kan nooit met goede bedoelingen zijn. Jij heb het kind gedragen en gebaard en schoonmoeder moet maar anders een popje kopen en mee spelen. Dat zij geen eigen dochter heeft mag niet betekenen dat zij jouw dochter opeist!
Haal je kind daar weg en breng het niet meer.
Laat schoonmoeder maar een goede psychiater zoeken en haar problemen en verdriet daar wegpraten. Nogmaals geloof niet in haar gezeik over het kind moet beschermd want als dat wel het geval zou zijn dan zou zij jou als moeder daarin betrekken en ook jou ouders. Je vriend kan niet anders dan zijn moeders wil opvolgen spijtig maar waar. Ook hij zal voor zichzelf moeten leren opkomen maar het is niet jouw taak om hem dat te leren!!.
Jouw taak is voor jezelf leren opkomen en je eigenliefde naar een hoger niveau tillen.
Zeg desnoods dat als jij de navelstreng niet krijg dat hij zijn dochter niet meer ziet.
Het is jouw navelstreng en niet van zijn moeder! Ik ga jouw geen angst typen wat men met een navelstreng kan do n want dat zal jou niet verder helpen.

Verder kun je in gebed met het universum en kracht OPEISEN om hierin te slagen. Let wel ga een ander niets toewensen. Eis je eigen kracht op!

Succes!
Krakti
JAG
Mi no bin de, mi go na waka, di mi doro nomo Sriba dede!

Iedereen zei dat het onmogelijk was. Totdat er iemand langs kwam die dat
niet wist...

The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.
~ A. Einstein
*

EME

« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2018, 13:27 »
Odi odi Ene,

Je wordt wel heen en weer geslingerd en het is tijd dat jij voor jezelf gaat leren opkomen. Iedereen doet en zegt maar iets tegen jou.
Ik heb een vraag. Heb jij ooit een droom gekregen dat jou kind beschermd moet worden door de moeder van jouw vriend?
Er lopen overduidelijk patronen door beide families die ZEKER niet goed zijn voor jouw kind en ik heb het niet over boze geesten of kunu maar simpel de ander willen domineren. Kies eerst voor je zelf en dan voor je dochter en haar leven en je zult merken dat je sterker gaat worden. Als jij zo doorgaat en over je heen laat lopen wordt jij op termijn de verliezer en de gebeten hond.
Jouw schoonmoeder is simpelweg hondsbrutaal om iets voor jou kind te doen zonder jou daarin te betrekken. Het maakt ook niet uit als er op cultureel gebied iets zou zijn. Zo te werk gaan is niet iets oplossen maar iets verzwaren. Dit kan nooit met goede bedoelingen zijn. Jij heb het kind gedragen en gebaard en schoonmoeder moet maar anders een popje kopen en mee spelen. Dat zij geen eigen dochter heeft mag niet betekenen dat zij jouw dochter opeist!
Haal je kind daar weg en breng het niet meer.
Laat schoonmoeder maar een goede psychiater zoeken en haar problemen en verdriet daar wegpraten. Nogmaals geloof niet in haar gezeik over het kind moet beschermd want als dat wel het geval zou zijn dan zou zij jou als moeder daarin betrekken en ook jou ouders. Je vriend kan niet anders dan zijn moeders wil opvolgen spijtig maar waar. Ook hij zal voor zichzelf moeten leren opkomen maar het is niet jouw taak om hem dat te leren!!.
Jouw taak is voor jezelf leren opkomen en je eigenliefde naar een hoger niveau tillen.
Zeg desnoods dat als jij de navelstreng niet krijg dat hij zijn dochter niet meer ziet.
Het is jouw navelstreng en niet van zijn moeder! Ik ga jouw geen angst typen wat men met een navelstreng kan do n want dat zal jou niet verder helpen.

Verder kun je in gebed met het universum en kracht OPEISEN om hierin te slagen. Let wel ga een ander niets toewensen. Eis je eigen kracht op!

Succes!
Krakti
JAG

Klopt maar ook omdat ik zo ontwetend ben met deze dingen is dat heel makkelijk, en ik moet daar inderdaad mee stoppen ja.

Ik heb dat nog nooit gedroomd nee, wel vertelde zij altijd dat ze toen ik nog zwanger was dat ze al sprak met me dochter en dat ze een band hadden.

Het grappige is is dat me gevoel zegt dat er dingen niet kloppen maar als ik dan terug denk hebben we natuurlijk ook onze dingen gehad dus me schoonmoeder en ik maar ook hele leuke tijden en ben toch van der gaan houden, maar something is off en ik weet niet wat. Weet dus ook niet als de dingen met goede bedoelingen zijn vanuit haar kant naar mij. Het is overduidelijk dat ze brutaal is zo is ze, ookal werd er gezegd dat ik brutaal was omdat ik daar in huis was dus ik moest me mond houden.
Mijn ouders hebben mij dan ook gezegd dat me schoonmoeder me dochter wilt afpakken en mij gek probeerd te maken.

Elke keer als me vriend iets wilt gaan doen met onze dochter dan vraagt hij mij ook, en ik wil natuurlijk niet dat hij met onze dochter en ze ma genieten van ons kind... Dus ik ga mee. Ik wil onze dochter ook echt niet bij der vader vandaan houden, heb ook altijd gezegd dat ik dat niet wilde doen omdat ik zoiets ook heb meegemaakt maar dan met me half broer en zijn moeder.

Nou van wat ik heb meegekregen zou ze nu ook bij een psychiater lopen en dat allemaal (zoals me vriend me vertelde) door mij kwam. Ik had namelijk gegoogled: "Band met schoonmoeder" ik vroeg me gewoon af hoe andere vrouwen met bepaalde dingen omgingen van hun schoonmoeder en als ze misschien zelfde soort dingen mee maakte. Als je verder naar ondere scrolt bij google dan zie je andere topics zoals "schoonmoeder niet meer laten oppassen op kind" "kind weghouden bij schoonmoeder" en heb daar op geklikt, gewoon omdat ik wilde weten wat er zo voor heeft gezorgd dat ze dat doen die moeders. Hij heeft dat gevonden in me geschiedenis, heeft meteen aan zn moeder verteld en ze heeft zich ziek gemeld en is sinds dien tot nu en dat is 2,5 maand geleden. Mocht me sleutel inleveren en bij me moeder blijven. Dus daarom dat ze bij een psychiater loopt.

Ik ga zeker bidden en vragen voor kracht en begeleiding hierin.
dankjewel voor jullie antwoorden. Meer tips zijn altijd welkom!!

xx EME

Gerelateerde onderwerpen

xx
Waarom zoveel du mensen in suriname?

Gestart door truideman

7 reactie(s)
1834 x bekeken
Laatste bericht
28 november 2009, 10:15
door fajalobi
xx
Erven van een berewinti, mijn vraagtekens???

Gestart door zara

5 reactie(s)
2530 x bekeken
Laatste bericht
12 januari 2015, 15:40
door sangoma
xx
culturele sieraden en alle andere culturele bezittingen weg doen

Gestart door Zsarah

2 reactie(s)
946 x bekeken
Laatste bericht
06 juli 2016, 12:38
door Lovely D
xx
Aisa wintie is van Suriname. Het zijn de geesten van de slavinnen!!!

Gestart door waswasgodo

5 reactie(s)
3593 x bekeken
Laatste bericht
17 februari 2015, 08:32
door Pa kwasi
xx
De jeugd van Suriname, de toekoms, Het volk van morgen,

Gestart door Loverboy

5 reactie(s)
1546 x bekeken
Laatste bericht