wist jij van de udoe bakroe? | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

wist jij van de udoe bakroe?

• 107 reactie(s)
  • 18113 x bekeken
  • 107 reactie(s)
  • 18113 x bekeken
wist jij van de udoe bakroe?
« Gepost op: 19 juni 2011, 11:31 »
wist je dat de bakroe een gedeelte van hout bestaat. oedoe see.

Ik ken goede en slechte,
ma door de slaventijd daarna zoveel verwaring hier onjtrent.
ma er lopen wel degelijk goede en slechte, waaronder so ook de ene met een gedeelte van hout.

Advertentie
Advertentie

Re: wist jij van de udoe bakroe?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2011, 11:42 »
Vaak worden alleen de bakroe en yorka als slechte geesten gezien,
men vergeet de asema vaak maar die bestaat nog steeds.is een vampier.
Hij brengt zijn prooi in een diepe slaap zodat hij je bloed kan zuigen
heb je lekker bloed zal hij deze zuigen, zonee spugt hij deze weer uit en zal vertrekken.

de asema is een mens die veranderd. die slechte geest huist op een persoon, en snachts gaat deze persoon die een asema in zich heeft op pad.

Indien je erachter komt wie een asema is moet je weten waar hij zijn atrbutten bewaard, zoals zijn vel dat hij onder een mata mata bewaard en je deze met zout en peper insmeert.

als kind was mij geleerd zoveel mogelijk rijst, abongra neer te gooien waardoor deze persoon die bevangen is, de korrels zal blijven tellen en kan je hem vangen. dag licht is zijn trefu, dus ook daarmee versla je de asema.

de asema is iets wat men bijna is vergeteten maar nog steeds rondloopt, en bloedzuigt.....................hmmmmmm  :bat_angel:

overdag een persoon maar snachts, een vampier...let dus op!!! :lol:
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2011, 13:02 »
Odi

hey assistent super tori. Al het gene dat je hebt geschreven. Wil aleen toevoegen dat de asema geen geest is.
Maar gewoon een mens op elk moment.
Die mens bezit aleen de kunst om te vliegen/zweven. 

De kunst om te zwewen/vliegen is een oer oude wetenschap die onze voorouders gebruikten om zich te verplaatsen uit levensbedreigende situaties. De slechte mens heeft die kennis gebruikt om kwaad mee te doen.
Abongra en ryst is om de asema op te houden tot het daglicht wordt.

Er is een combinatie van 3 dingen die de asema dood maakt als die in jou huis komt in de nacht. Dus zo een asema zal niet ter plekke maar de volgende of uiterlyk 8 dagen daarna dood. En zo wist men precies wie de asemas waren.

Maar nog maals groot gelijk velen kennen de asema niet of denken dat het sprookjes figuren Zijn.

Lespeki odi
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
*

Offline broos

• 348
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2011, 13:23 »
Odi-Odi-  , Allemaal -  - de asema was ten tijde van de koko lampoe periode het meest actief in suriname ,in die poriode brande er om de ene lantaarn paal een olie lamp die men hand matig aan en uit deed maar dan ook rond om de stad paramaribo want daar woonden de elite .
 een asima was soms herkenbaar als ie over vloog aan het licht dat van af de grond waarneembaar was alleen wist men niet waar het zou landen .

Broos.
*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2011, 13:47 »

Ik ken goede en slechte,
ma er lopen wel degelijk goede en slechte, waaronder so ook de ene met een gedeelte van hout.

Odi Assistent,
Er zijn inderdaad ook goede bakroe's.Ik heb me in het verleden ook gek laten maken met verhaal dat alle bakru's slecht zijn.
Ik draag een vrouwelijke die al vanaf jongs af met mij meereist.Ik het begin wist ik niet dat het een bakru was,omdat ze altijd als mijn vriendin in mn slaap verscheen.

Ze lijkt op een bonkoro en beshermt mij heel goed.Ze brengt mij schone en duidelijke boodschappen.
Doordat ik niet beter wist,heb een paar keer geprobeerd haar weg te wassen.

Bij mijn laatste poging om haar weg te wassen,schreeuwde ze op me,ging tekeer met de duvrouw en sloeg een gat midden in een tafel van de duvrouw.Ze heeft toen een paar jaren niks meer van zich laten horen,maar ik bleef gewoon met haar dromen.

Ze kwam me ook regelmatig vertellen,dat ze niet weg is en dat ze me blijft beschermen.
Ze neemt me vaker mee op stap,om me dingen te laten zien,die achteraf ook waar blijken te zijn.

Voordat ik wist dat ik een Pa Winti draag,kwam zij me altijd waarschuwen dat ik rekening moet houden met die Vodu,maar ik  begreep  haar boodcshap niet.Als ik ergens kom,waar er over mij geroddeld wordt,kom ze me gelijk waarschuwen van A heeft dat over jou gezegd.

Ik droom de laatste tijd steeds dat zij en die Pa Winti hand in hand lopen,of naast elkaar zitten.Ze is nu gesetteld en ik heb er geen spijt van dat ik toch in haar ben gaan geloven.

Er is ook een mannenlijke die mij probeerde te doden(dat was zn opdracht),maar deze vrouwelijke geeft hem steeds op zn donder,waardoor hij steeds meer terrein verliest.Nu droom ik helemaal niet meer met hem(die mannenlijke)

Beata :love:
Advertentie
Advertentie

« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2011, 14:23 »
Odi  odi  beste CC-leden,

Ik ben een Vis   :animal0028:  met een hele grote gat in mijn hand.Geld komt,maar glijdt gelijk door het gat weer uit mijn hand.
Om dit probleem te verhelpen,kreeg ik als advies om mijn winti's erbij te betrekken,door geld op mijn winti tafra te zetten.
Mijn vraag is:Mag ik dat wel doen?

Graag jullie mening hierover en alvast bedankt!

mi bali obla,

mi siye mi siay.

Di goede vrouwlijke bakru die samen gaat met jou papa winti verklaart voor mij jou financieel " succes"
bakru na takru jeye en na so ai go tang.

Met respect voor allen die eri n geloven en hem zefs een zetel geven in hun familie.
Zelfs a moni tap yu tafra a de go fufuru.

Veel bakru plezier

mi bali obla dundu na ini wang klobi nana
*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2011, 18:10 »
mi bali obla,

mi siye mi siay.

Di goede vrouwlijke bakru die samen gaat met jou papa winti verklaart voor mij jou financieel " succes"
bakru na takru jeye en na so ai go tang.

Met respect voor allen die eri n geloven en hem zefs een zetel geven in hun familie.
Zelfs a moni tap yu tafra a de go fufuru.

Veel bakru plezier

mi bali obla dundu na ini wang klobi nana

Sorry hoor gnet-neko,maar het bovenstaande klopt in mijn geval voor geen meter.
Dit probleem had ik in 2007 al en ben er zelfs voor een consultatie bij Dhr.P.geweest(Sabanapeti).Je zult wel begrijpen over wie ik het heb.
Daaruit bleek dat het met mijn bun gadu te maken had.

Deze meneer gaf mij een bad en er kwam verandering in mijn situatie.Ik vertrok in 2008 naar Sur en daar kreeg ik twee dagen voor mijn terugkeer naar NL.te horen dat ik haar ook te eten moest geven.

Mijn broer en ik hebben hetzelfde probleem en het zit een beetje ingewikkled.De juiste persoon om ons hiermee te helpen hadden we tot kort voor mn vertrek uit Su dit jaar,niet gevonden,waardoor we er weer niks aan hebben kunnen doen.
Dit is dan haar manier om weer om aandacht te vragen.Dat we allebei niet weten waar ons geld gaat.

Het heeft helemaal niet met bakru te maken!!!

Finacieel ben ik m.u.v. van mijn vader, nog nooit van wie dan ook afhankelijk geweest,terwijl deze bakru als sinds jongs af met me meereist.Waarom heeft ze mij in al die jaren niet tegengewerkt?In Su had ik het redelijk goed,wat veel jaloezie binnen mijn familie veroorzaakte.Vandaar dat ik vandaag de dag in NL woon,ik woon hier om te kunnen overleven.

Hier ben ik niet rijk,maar heb het redelijk ook goed en ik eet elke dag.En daar zorgt geen man of vrouw voor.
Weet dus wat je zegt.En ja,ik heb heeel veel bakru plezier!

De vraag over geld op een winti tafra stelde ik alleen,omdat degene die mij adviseerde ,ook iemand heeft gekend met dit zelfde probleem en met als oorzaak ook haar bun gadu.Die persoon in kwestie kreeg als advies om haar winti(s)te vragen haar te helpen.

Omdat ik geen winti kenner ben en niet weet of dat mag,heb ik de vraag gesteld.Maar ik weet heel goed wat de oorzaak van mijn probleem is.Het heeft helemaal niet met bakru te maken.

en p.s.ik versta geen Kromantie tongo.

*

Offline Sunder

• 616
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2011, 18:45 »

Ik ken goede en slechte,
Odi Assistent en alle andere leden,

Van de udoe bakroe heb ik idd wel verhalen over gehoord.

Mij is ook verteld dat er goede en slechte bakroe's zijn. Ik wist dat niet; ik dacht altijd dat een bakroe slecht was, punt.

Ik merk wel aan mezelf dat mijn beeldvorming over de bakroe, de informatie die mij is gegeven nog niet helemaal heeft laten bijstellen. Als je namelijk niets anders hebt gehoord en hoort dan slechte verhalen over iets of iemand, is dat ook wat je gaat geloven.

Maar als ik het mag geloven, zijn de waktimangs van een familie en de futu boys van sommige winti's (Aisa, Fodu, Adumankama etc.), toch ook volgens mij "kleine jongens en meisjes". Of zijn deze geen bakroe's?

Gr.,
Sunder
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 18:48 door Sunder »
Het is niet zo dat we niet durven omdat de dingen moeilijk zijn,
de dingen zijn moeilijk omdat we niet durven. (Seneca)
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2011, 19:49 »
ai gnet neko ook mi sabi en yere dati bakru na ogrie sani en e tang ogrie sani.ook al laat die zo nu en dan merken dat die zogenaamd ook goed kan doen.
maar heb zelf in een radio pragramma in su op de maandag avond gehoord dat bakru na ogrie sani en blijft ogrie sani zijn.
want heb jouw stuk gelezen dat geen enkele bakru de sweli is gepasseerd,klopt toch?
waarom praten sommigen  mensen dit wel goed,is dit omdat ze somas te eten krijgen van die bakru?
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2011, 19:52 »
Odie Sunder,

Er is veel wat wij mensen niet en nooit zullen begrijpen.  
De ene hoor je zeggen en beweren dat de bakru niet goed is. Van de ander hoor je dan weer de bakru is wel degelijk goed.
Ik heb geleerd van mijn winties en obias dat zij NIET met bakrus werken of omgaan. Ik heb het duidelijk van mijn Akantamasie gehoord dat hij niets van bakrus moet hebben, want als eentje in mijn buurt komt zal die het in stukken reten.

Maar ik heb ook gehoord waarom een Aisa of vodu of noem maar op een bakru als futu boy heeft.

Daar de wisie mang een Kromantie kan binden en slecht mee kan doen, dat een wisieman een Akantamasie of Apuku kan binden en slecht mee kan verrichten.
Zo heeft Aisa of vodu of Akantamasie of Adumankama een bakru als foetoeboy.
Hoe vaak hoor je niet zeggen, slecht moet je met slecht beslechten. Dus als een wisiemang/uma een takru gaat doen, dan moet je ook een takru nemen om elkaar te bestrijden.
Als een bakru op iemand gezet is en de Akantamasie of de Adumankama het werk gaat doen, zal die eerst een bakroe gebruiken om zijn eigen soort tegemoet te lopen, daarna zal de Akantamasie of Adumankama zijn eigen kracht gebruiken/inzetten als mag blijken dat de futuboy niet mans genoeg is.

Zie het als de Akantamasie die geen zin heeft om te vechten/strijden, die neemt gewoon een foetoeboy bakru en zet hem in de vuurlinie/frontlinie. Ga jij maar met je zelve strijden.

Een bakru wordt gewoon gebruikt, meer niet.

Tang boeng.

G.k.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 19:57 door Geen kenner »
Advertentie
Advertentie

« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2011, 21:52 »
 :animal0019:Odo odi,

voor het geval ik onduidelijk ben geweest, de bakru steelt voor en van zijn baas. Hy liegt/ bedriegd en hy neemt levens(ai kiri libi brudu). Het begint by huisdieren en later mensen levens.

Dhr.P ken ik heel goed want myn afo is zijn opa geweest.
Ik wil daarom wedden dat hy mbt de bakru niks voor jou heeft gedaan.
Simpel omdat onze leerstelling van onze voor ouders over de bakru duidelyk is.

Maar met respect voor alle bakru liefhebbers, de bung gadu is echt heel ver van een bakru en echt niet te vergelijken hoor.
En ten overvloede.....in de winti relegie bakru na takru sani=de bakru een slecht ding, met nadruk op ding.
Dus verzinnen julie maar wat je wil over goede bakrooes. De winti relegie clasifiseerd hem als ogri/takru sani=slecht/kwaad ding.

We praten daarom niet van de bakru gado
want het heeft geen enkel deel van God in zich
we praten wel van papa Gadu/ampuku Gadu/kumanti Gadu.
Zo zijn er nog tal va feiten die al de verhalen over de gude bakru tegenspreken

Maar elk geval ik weet dat mensen die de bakru dienen en proberen met allerlij verhalen uit afrika enz. De wereld willen laten geloven dat ze gelijk hebben.

Ik zeg nochmaals voor alle bakru verheerlijkers en liefhebbers, veel bakru plezier!!!

Mi bali obla dundu na ala krobi nana/ini wang aflaku fu anuma=ik groet alles dat God heeft gemaakt/elke yeye of winti die van God komt(dus de bakru verdiend mijn groet niet)
*

Offline Sunder

• 616
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2011, 22:14 »
Odi Geen kenner,

Hetgeen je schrijft, trek ik niet twijfel. Het enige wat ik wel heb, en daarover zal ik eerlijk zijn, is dat wat ik heb vernomen over de bakroe afwijkt van een paar reacties die ik in deze topic heb gelezen. Maar niet alleen in deze topic, maar ook in een discussie die eerder hier heeft plaatsgevonden over de bakroe. Daar waren zeg maar, twee groepen die lijnrecht tegenover stonden. Ook over de vraag (dat was dacht ik weer een ander discussie, ander topic) of de bakroe nu een winti of een (bos)geest was. Ook daarin verschilden men sterk van mening van elkaar. Er was geen eenduidigheid, en dat lees ik nu weer!

Omdat de meningen zo uiteenlopend over de bakroe zijn, heb ik hierover navraag gedaan. En de verkregen informatie komt overeen met wat de topicstarter van deze topic aangeeft. Dat wil nogmaals niet zeggen dat ik wat jij mij verteld over wat jouw winti's jou hebben verteld, in twijfel trek. Nee, helemaal niet! Ik neem dat ook mee!

Alleen op dit moment, heb ik als uitgangspunt voor mezelf dat een bakroe zowel goed als slecht kan zijn. Voor mij is dit ook een hele omwenteling in mijn gedachten over de bakroe, believe me. Maar door mijn gebrek aan ervaring en kennis, kan ik mijn uitgangspunt op dit moment alleen niet goed onderbouwen. Ik zal deze voor mezelf moeten onderzoeken, wil ik tot een voor mij definitieve slotsom komen.

Ik weet niet of dhr. Obiaman zich ooit op het forum over dit onderwerp heeft uitgesproken (heb het iig nog niet teruggelezen), maar ik ben ook bijzonder benieuwd naar zijn visie/mening over wat de bakroe nu precies is, hoe deze te categoriseren en waarom.

Gr.,
Sunder

*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2011, 22:34 »
:animal0019:Odo odi,

voor het geval ik onduidelijk ben geweest, de bakru steelt voor en van zijn baas. Hy liegt/ bedriegd en hy neemt levens(ai kiri libi brudu). Het begint by huisdieren en later mensen levens.

Dhr.P ken ik heel goed want myn afo is zijn opa geweest.
Ik wil daarom wedden dat hy mbt de bakru niks voor jou heeft gedaan.
Simpel omdat onze leerstelling van onze voor ouders over de bakru duidelyk is.

Maar met respect voor alle bakru liefhebbers, de bung gadu is echt heel ver van een bakru en echt niet te vergelijken hoor.
En ten overvloede.....in de winti relegie bakru na takru sani=de bakru een slecht ding, met nadruk op ding.
Dus verzinnen julie maar wat je wil over goede bakrooes. De winti relegie clasifiseerd hem als ogri/takru sani=slecht/kwaad ding.

We praten daarom niet van de bakru gado
want het heeft geen enkel deel van God in zich
we praten wel van papa Gadu/ampuku Gadu/kumanti Gadu.
Zo zijn er nog tal va feiten die al de verhalen over de gude bakru tegenspreken

Maar elk geval ik weet dat mensen die de bakru dienen en proberen met allerlij verhalen uit afrika enz. De wereld willen laten geloven dat ze gelijk hebben.

Ik zeg nochmaals voor alle bakru verheerlijkers en liefhebbers, veel bakru plezier!!!

Mi bali obla dundu na ala krobi nana/ini wang aflaku fu anuma=ik groet alles dat God heeft gemaakt/elke yeye of winti die van God komt(dus de bakru verdiend mijn groet niet)

:animal0019:    odi odi terug,

Punt 1- gnet-neko,is de winti religie niet jouw eigendom.Je wordt boos omdat ik een bakru op me heb.Mi anga ju na bee,onthoudt dat.Alles bestaat uit goed en kwaad.Waarom zou alleen de bakru overwegend kwaad zijn?

De mens liegt,bedriegt,steelt en neemt ook levens van anderen...de mens is in vele gevallen veel erger en gemener dan een bakru.Als men aan jou de opdracht had gegeven om mij te doden,had je het zeker gedaan als ik let op jouw reactie.

Deze bakru was gestuurd om mij te doden,maar heeft mij juist in bescherming genomen en beschermd mij al jaren.

Punt 2-Ik heb duidelijk met rood voor je geschreven,dat mijn probleem niks met bakru te maken heeft.
Je mag boos worden,omdat ik zeg dat er goede bakru's bestaan.

Er zijn goede en slechte bakru's en ik heb een goede op me.Ze beschermt me,ze brengt duidelijke boodschappen voor mij.

Nogmaals winti religie is niet jouw eigendom.Je zult niet altijd te horen krijgen wat jij wilt horen en daar zul je mee moeten leren leven.
Bij Dhr.P.is er nooit tijdens de luku en gesprek, bakru aan de orde geweest.Uit zn luku kwam bun gadu( djo djo) ter sprake.

Er bestaan ook goede bakru's.Klaar.Punt uit!! En jij verdient ook geen groet van mijn goede bakru. Klaar.

P,s.je hebt zo een haast om  anderen met hond aan te spreken ,dat je slecht leest.
Heb ik gezegd dat  bun gadu en bakru te vergelijken zijn?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 22:40 door Beata »
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2011, 23:16 »
Odi Geen kenner,

Hetgeen je schrijft, trek ik niet twijfel. Het enige wat ik wel heb, en daarover zal ik eerlijk zijn, is dat wat ik heb vernomen over de bakroe afwijkt van een paar reacties die ik in deze topic heb gelezen. Maar niet alleen in deze topic, maar ook in een discussie die eerder hier heeft plaatsgevonden over de bakroe. Daar waren zeg maar, twee groepen die lijnrecht tegenover stonden. Ook over de vraag (dat was dacht ik weer een ander discussie, ander topic) of de bakroe nu een winti of een (bos)geest was. Ook daarin verschilden men sterk van mening van elkaar. Er was geen eenduidigheid, en dat lees ik nu weer!

Omdat de meningen zo uiteenlopend over de bakroe zijn, heb ik hierover navraag gedaan. En de verkregen informatie komt overeen met wat de topicstarter van deze topic aangeeft. Dat wil nogmaals niet zeggen dat ik wat jij mij verteld over wat jouw winti's jou hebben verteld, in twijfel trek. Nee, helemaal niet! Ik neem dat ook mee!

Alleen op dit moment, heb ik als uitgangspunt voor mezelf dat een bakroe zowel goed als slecht kan zijn. Voor mij is dit ook een hele omwenteling in mijn gedachten over de bakroe, believe me. Maar door mijn gebrek aan ervaring en kennis, kan ik mijn uitgangspunt op dit moment alleen niet goed onderbouwen. Ik zal deze voor mezelf moeten onderzoeken, wil ik tot een voor mij definitieve slotsom komen.

Ik weet niet of dhr. Obiaman zich ooit op het forum over dit onderwerp heeft uitgesproken (heb het iig nog niet teruggelezen), maar ik ben ook bijzonder benieuwd naar zijn visie/mening over wat de bakroe nu precies is, hoe deze te categoriseren en waarom.

Gr.,
Sunder

Odie Sunder,

Ook jouw schrijven trek ik niet in twijfel sisa, zal ik nooit doen.
Maar wat mijn bigiesma's mij onderwijzen, dat hou ik dus aan. Wat ik van een ander leer neem ik mee en leg ze naast elkaar, analyseer ik en kijken of ze overeenkomen, zo ja, dan is het voor mij ok. Als er daar verschillen in zitten tracht ik dat met die konfo van mij te bespreken en mij te laten wijzen hoe er dan verschillen kunnen zijn in wat zij mij leren en wat ik bijvoorbeeld hier mag lezen/leren.
Dan krijg je wel een uitleg, of je krijg te horen van dit is niet mijn straatje ik zal navraag voor je doen en als ik antwoord heb dan praten we weer over. Maar je hoort ook dat 'No wang mang e bosie ing wefie a srefie fasie'.
Op dat punt dan ben ik uitgepraat.

Maar natuurlijk zal het zijn dat de ene groep zegt de bakru is goed en de andere kamp zal je horen zeggen nee die bakru is slecht.
Ik zeg eerlijk dat ik in de kamp zit van een bakroe na takroe.
Ik kan me niet voorstellen dat een bakroe goed kan doen. Hij brengt je geld, is dat goed? Hij brengt je gudud? is dat goed?
De prijs dat je moet betalen is dat je hem je leven lang koest moet houden en onderhouden. En daarna gaat het na je heengaan over op je kind(eren).

Ik zou toch van iemand willen weten wat een bakroe goed doet. Want ik ben nogsteeds niet overtuigd geworden dat het een goede creatie is.

Tang boeng.

G.k.

*

Offline Sunder

• 616
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2011, 23:48 »
Odi Geen kenner,

Als eerst, wil ik opmerken dat ik jouw manier van een discussie aangaan heel prettig vind. Je geeft me het gevoel mij in mijn waarde te laten wat mijn mening betreft, zonder jouw mening daarbij in te leveren. Je nodigt ook uit tot verdere uitwisseling van gedachten, ook al is jou een ander mening toegedaan. Fijn dat we op deze manier in een discussie kunnen staan!

Ik zal ook verdere navraag doen. Weet ik wat meer, dan kom ik op dit onderwerp terug.

Voor nu een goede nachtrust toegewenst,
Sunder

Gerelateerde onderwerpen

xx
Ik wist dat Suriname mijn beloofde land was - het relaas van Jolanda Klaassen

Gestart door Lovely D

1 reactie(s)
2476 x bekeken
Laatste bericht
12 maart 2014, 16:26
door Lovely D
xx