Winti vs Kerk. Black vs White (vervolg topic "Boei" | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Winti vs Kerk. Black vs White (vervolg topic "Boei"

• 221 reactie(s)
  • 39033 x bekeken
  • 221 reactie(s)
  • 39033 x bekeken
*

Geen kenner

« Gepost op: 23 december 2009, 22:51 »
Dit is naar aanleiding van het stukje van Winston over een winti kerk of winti bijbel.
Nogmaals ik ben een mens die totaal geen kennis heeft van winti of culturu sanie. maar 1 ding heb ik toch weer meegekregen van mijn bigiesma's en voornamelijk van mijn Kantasie bigiewang. Hij heeft mij in een gesprek het een en ander uitgelegd en ik moet zeggen ik ben zeer trots op al mijn bigiesma's die ik heb meegekregen. Ik wist niet dat ik ze bezat tot dat er iets mij is overkomen en dat ze naar buiten zijn getreden. Laatst was er een gesprek op een surinaamse radio station over bijbel dit en bijbel dat. Toen kwam die Kantasie van mij op me en begon mij te vertellen van bel die mensen op en leg ze uit wat ik je nu zeg. ik heb het gedaan maar was zo bang dat ik heb opgehangen.
Maar het verhaal is dit. de donkere mensen is als eerste hier op aarde gezet, dan de indianen, de gele ras en als laatste de blanken. De donkere heeft geen bijbel of kerk nodig, waarom niet omdat wij direct uit de aarde door Mama Aisa zijn gemaakt en dat de eerste mens die donker was het energie van god kreeg en dat heet bij ons 'leven'. Wij hebben geen bijbel nodig omdat onze goden direct met het heelal is verbonden. Wij hoeven niet in de kerk te gaan om onze Vodu, Aisa, Kromantie, Kantasie, Apoekoe en noem maar verder op op te roepen. dat zijn elementen van de aarde. Zodra we ze nodig hebben dan is het ze aanroepen en ze staan tot onze dienst. Hetzelfde heeft een indiaan ook, die heeft ook geen enkele bijbel nodig, die roept ook zijn bigiesma op en die zijn ook tot hun dienst. Als er behoefte is voor de rest van het gesprek hoor ik dat.

Advertentie
Advertentie

*

Raoel

« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2009, 23:39 »
Graag wil ik weten hoe die bigisma met je praat.
ga je in trance, praat ze een andere taal. hoe versta je dat.
hoor je stemmen in je hoofd. zie je ook fuguren.

paten ze in je hoofd met je?

*

Offline meljo

• 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2009, 10:33 »

Dit is naar aanleiding van het stukje van Winston over een winti kerk of winti bijbel.
Nogmaals ik ben een mens die totaal geen kennis heeft van winti of culturu sanie. maar 1 ding heb ik toch weer meegekregen van mijn bigiesma's en voornamelijk van mijn Kantasie bigiewang. Hij heeft mij in een gesprek het een en ander uitgelegd en ik moet zeggen ik ben zeer trots op al mijn bigiesma's die ik heb meegekregen. Ik wist niet dat ik ze bezat tot dat er iets mij is overkomen en dat ze naar buiten zijn getreden. Laatst was er een gesprek op een surinaamse radio station over bijbel dit en bijbel dat. Toen kwam die Kantasie van mij op me en begon mij te vertellen van bel die mensen op en leg ze uit wat ik je nu zeg. ik heb het gedaan maar was zo bang dat ik heb opgehangen.
Maar het verhaal is dit. de donkere mensen is als eerste hier op aarde gezet, dan de indianen, de gele ras en als laatste de blanken. De donkere heeft geen bijbel of kerk nodig, waarom niet omdat wij direct uit de aarde door Mama Aisa zijn gemaakt en dat de eerste mens die donker was het energie van god kreeg en dat heet bij ons 'leven'. Wij hebben geen bijbel nodig omdat onze goden direct met het heelal is verbonden. Wij hoeven niet in de kerk te gaan om onze Vodu, Aisa, Kromantie, Kantasie, Apoekoe en noem maar verder op op te roepen. dat zijn elementen van de aarde. Zodra we ze nodig hebben dan is het ze aanroepen en ze staan tot onze dienst. Hetzelfde heeft een indiaan ook, die heeft ook geen enkele bijbel nodig, die roept ook zijn bigiesma op en die zijn ook tot hun dienst. Als er behoefte is voor de rest van het gesprek hoor ik dat.

odi odi,

Heel interessant stukje en ik kan me er wel in vinden.
Het klopt dat donkere mensen dicht bij de natuur staan.
Een vriend van me zei het eens tegen mij.
Denk maar aan het gezegde ma mofo na bana watra.
Waarom is het woord van de surinaamse, en wellicht andere vrouwen, zo krachtig?
Zijn feiten om over na te denken.
Toch mooi dat je dit gedeeld hebt met ons.

Groet,

Meljo
*

jammer

« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2009, 11:19 »
jammer dat de blanken en andere rassen niet zo dichtbij moeder aarde staan,want velen kunnen geen jeje oproepen die komt praten.god zij dank dat de zwarte ras als eerste kwamen en ook nog ver achter de blanken aan moeten lopen wat intelligentie betreft,ma goed.

sprak je kantasie ook sranang tongo of nederlands?
*

willy1968

« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2009, 15:28 »
hoi,
zo steld natuurlijk elk ras zich boven een ander...
Geen kenner, heb je toevallig ook aan je fonfo gevraagt waarom het zo is.
Japanners hebben ook eeuwenoude tradities, indianen idem,
Joden niet te min laten blijken
Ik zou graag meer horen, Willy
Advertentie
Advertentie

*

jeje

« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2009, 15:54 »
geen kenner je naam zegt het al.
je leeft in een droom wereld en vooral niet oordelen anders wordt je ook veroordeelt door de almachtige.
*

Geen kenner

« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2009, 16:01 »

odi odi,

Heel interessant stukje en ik kan me er wel in vinden.
Het klopt dat donkere mensen dicht bij de natuur staan.
Een vriend van me zei het eens tegen mij.
Denk maar aan het gezegde ma mofo na bana watra.
Waarom is het woord van de surinaamse, en wellicht andere vrouwen, zo krachtig?
Zijn feiten om over na te denken.
Toch mooi dat je dit gedeeld hebt met ons.

Groet,

Meljo

Meljo,

Ik wil dit met een ieder delen die behoefte aan heeft.
Ik ben niet als anderen die het voor zich houden en meenemen in de graf.
Mie bigiesma's zijn niet bang om met mij te communiceren, zij willen niet alles nog aan mij doorgeven omdat ik ook pas achter bent gekomen dat ik bepaalde krachten bezit. Eigenlijk heel veel konfo's. Ze willen me veel leren maar ik heb ook een eigen leven te leiden.
Als opmerking kreeg ik laatst te horen van een van ze, ie groeng ete datie mekie we go potie joe na skoro bangie.
Wij bezitten veel meer dan je voor mogelijk houd maar onze voorouders hebben ons heel veel onthouden. reden hiertoe is dat ze ook bang waren gemaakt door anderen, hun religie te beleiden zoals dat moest. Want daarop stond gevangenisstraf of zelfs tot de dood.

Odie brada.
*

Geen kenner

« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2009, 16:11 »
Graag wil ik weten hoe die bigisma met je praat.
ga je in trance, praat ze een andere taal. hoe versta je dat.
hoor je stemmen in je hoofd. zie je ook fuguren.

paten ze in je hoofd met je?

Je wilt weten hoe ik met mijn bigiesma's communiceer.
Wel voor mij heb ik niet veel nodig. Ze zijn altijd met me om heel eerlijk tegen je te zijn. Ze grijpen elk gelegenheid aan om mij het leven te leren, hoe het eigenlijk reilt en zeilt.
Kijk ik heb als eerste kennis gemaakt met mijn Apoekoe, die kwam als eerste tot me praten. Ze begon me heel veel dingens te vertellen waar ik versteld van stond. Toen kwamen andere bigiesma's naar buiten. Nu het voor hun de periode is dat ze naar hun wereld terugkeren is het een beetje stil om het zo te zeggen. Maar mijn kantasie is als beschermer achter gebleven en die praat nu met me, legt me bepaalde dingens uit. En dat is een gesprek in je hoofd alsof zeg maar ik een gewone gesprek met jou zou voeren. Maar dan in je hoofd. Ik moet zeggen ik heb in de korte tijd dat ik kennis met hun heb mogen maken vrij veel te weten gekomen en ze schromen niet om me nogmaals iets uit te leggen als ik het niet begrijp. Ik heb ook een afspraak met ze dat als er iets gaande is dat ze het me via een droom, of via mijn hoofd of een teken komen laten zien. En het gaat perfect.. Kijk ik weet niet alles en soms willen ze of eigenlijk mijn kantasie niet alles verklappen. Als ik bijvoorbeeld iets vraagt dat hij niet weet of niet mag zeggen dat zegt hij gewoon tegen me vraag het zelf maar aan die bigiesma. Ik heb nog een lange weg te gaan broer. Dat hebben ze me ook uitgelegd.

Maar is goed als je iets wilt weten zal ik mijn best doen om daar antwoord op te geven en als ik het niet dan zeg ik het jou of anderen ook. ik ga niemand voor de gek houden.

brasa aan al mijn brada's en sisa's.
*

jan klaassen

« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2009, 16:12 »
je leeft in een droom wereld en vooral niet oordelen anders wordt je ook veroordeelt door de almachtige.
Odi,

Echt jammer zo'n opmerking. Met dit soort opmerkingen trek je geen volle zalen. Waarom leeft deze persoon in een droomwereld volgens jou?

Jan
*

Geen kenner

« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2009, 16:44 »

Ik oordeel niemand, want wat je niet goed vind voor jezelf dat moet je een ander niet aandoen.
Maar daarom heb ik de naam Geen kenner gekozen. Omdat ik alles leert van mijn bigiesma's. In een droomwereld zal ik het niet noemen van en voor mezelf. Ik noem het meer in de realiteit leven. Als bepaalde mensen zich niet tot bepaalde info's wenden dan komen ze ook niet achter. In mijn geval dus wel. Ik sta open voor om alles te leren.

Het verschil is dat bepaalde mensen bigiesma's hebben en anderen weer niet of doen alsof hij of zij ze heeft.
Fijne feestdagen brada of sisa.
Advertentie
Advertentie

*

wisje

« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2009, 17:11 »
odi geen kenner,Nu het voor hun de periode is dat ze naar hun wereld terugkeren is het een beetje stil om het zo te zeggen.
waar gaan volgens jouw dan je bigisma in deze periode dan?
je schrijft ook sommige mensen doen alsof ze winti hebben,maar hebben het niet,dacht altijd dat ieder mens winti heeft,hoe zit dit precies?
*

Kenner

« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2009, 17:26 »
Ik vind het zo erg dat de zwarte man heel veel kracht bezit, maar er geen moer mee opschiet.
ze hebben krachten om elkaar te doden.
de zwarten bewiesen elkaar, wensen elkaar de slechtste dingen toe.
als het waar is wat geen kenner zegt dat ze zoveel macht hebben winti en weet ik het.
waarom gebruiken ze het niet tegen de blanke, nee de zwarte kan niet tegen de blanke, ze maken elkaar af, ga in Suriname kijken, buurman en buurman bewiesen elkaar.
zodra je een winkel hebt zie je een maandje voor je deur.
heeft een blanke een winkel dan zie je geen maandje want bij een blanke werken de zwarte machten niet alleen zwart tegen zwart.
de blanken hebben zoveel gedaan tegen de zwarte tijdens de slavernij waar was de akantasie.
waar was de apoekoe. de blanken zijn ge woon machtiger dan de zwarte. en de zwarte vermoorden elkaar met winti.
heel erg om te zien hoe ze elkaar bewiesen. we zijn net kraboe in een ton zodra de een omhoog gaat trk de ander hem weer omlaag.
een hindoestaan helpt zijn broeder. een nederlander helpt ga zo maar door.

De zwarten hebben krachten om elkaar te vernietigen. werkt niet tegen blanken.
*

piet

« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2009, 17:37 »
ma willem hoe weet je dan als je iemand ziet met ringen /kettingen om hoe weet je dan dat die persoon dit gewoon doet om anderen de oog uit te steken van kijk maar deze winti's heb ik en trouwens is het niet makkelijk om precies te zeggen die ring met rode steen dan heeft die persoon een ingi,want ook een andere winti kan dat willen b.v..
*

jan klaassen

« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 18:35 »
Ik vind het zo erg dat de zwarte man heel veel kracht bezit, maar er geen moer mee opschiet.
ze hebben krachten om elkaar te doden.
de zwarten bewiesen elkaar, wensen elkaar de slechtste dingen toe.
als het waar is wat geen kenner zegt dat ze zoveel macht hebben winti en weet ik het.
waarom gebruiken ze het niet tegen de blanke, nee de zwarte kan niet tegen de blanke, ze maken elkaar af, ga in Suriname kijken, buurman en buurman bewiesen elkaar.
zodra je een winkel hebt zie je een maandje voor je deur.
heeft een blanke een winkel dan zie je geen maandje want bij een blanke werken de zwarte machten niet alleen zwart tegen zwart.
de blanken hebben zoveel gedaan tegen de zwarte tijdens de slavernij waar was de akantasie.
waar was de apoekoe. de blanken zijn ge woon machtiger dan de zwarte. en de zwarte vermoorden elkaar met winti.
heel erg om te zien hoe ze elkaar bewiesen. we zijn net kraboe in een ton zodra de een omhoog gaat trk de ander hem weer omlaag.
een hindoestaan helpt zijn broeder. een nederlander helpt ga zo maar door.

De zwarten hebben krachten om elkaar te vernietigen. werkt niet tegen blanken.
Kenner,

Ben jij een echte kenner?
Het lijkt asof jij nog left onder de juk van de witte. Zolang als jij de gedachte vasthoudt die jij zojuist hebt opgetekend dan zal er nooit iets voor de zwarten veranderen.

Hoe diep heb jij je verdiept in de historie van de zwarte? En niet komen met slaventijd maar de prioe ervoor! De indoctrinatie is al zins mensenheugennis.
Vanaf bifo, bifo is het zo dat wij zwarten zacht van aard zijn. Van deze zachtheid is consequent misbruik gemaakt. De zwarte wil constant in de gunst vallen bij andere rassen. Het is van de laatste 50 jaar dat zwarten mondiger zijn geworden. En niet klakkeloos aanemen wat de witteman te vertellen heeft. Maar toch is er og een heel lange weg te gaan. En zijn er nog vele overwinningen te behalen.
De verdeel en heers tactiek is lang toegepast met succes. Het is een tactiek die vandaag de dag nog steeds wordt gehanteerd. De Afrikaanse landen trachten onder de repressie vandaan te komen maar worden structureel in het donker gehouden. De wil is er maar de mogelijkheden zijn beperkt geraakt naar mate de tijd verstrijkt en wij blijven toestaan dat onze kinderen opgroeien zonder besef van hun eigen historie. Zolang wij toestaan dat onze kinderen Winti belachelijk vinden. Zolang wij dit soort zaken toestaan, wordt het moeilijker en moeilijker. Kijk naar het verhaal van Boni om het even terug naar Suriname te brengen. Maar kijk ook naar het vehaal van Johannes King.

Zodra de zwarte een bepaald nivo heeft bereikt dan veranderd zijn manier van denken naar zijn eigen volk. Hij waant zich dan wit (want daaraan spiegelt hij zich).

Zolang als de geschiedenis terug gaat leven zwarten solidair met elkaar. Hun leefgemeenschappen zijn zo opgebouwd. Terwijl dat van de witte solitair is opgebouwd. Wij geloven van nature in het bestaan van een hogere macht en gden (komfo's). We hadden geen weet van een bijbel. Maar toch leefden wij volgens de wetten opgetekend in de Bijbel, de Koran en de Tora.

Wij hebben ons eigen geloof verloochend en achtergesteld bij dat van anderen. Dat terwijl wij dicht, heel dicht bij Anana stonden.

Israel voor de Joden. Maar wie zijn de Joden? Schrik niet het zijn zwarten uit Ethiopië die in lijn dichterbij staan dan de Joden uit Israel.
Wat is de grondbeginsel van de Bijbel? De moedergoddin Aserha (Aisa is een verbastering hiervan) wordt met naam en oenaam genoemd in de Dodezee rollen. Dit was de Goddin waarin de Joden geloofden. Ja, ook Aisha (van de Moslim) is een verbastering van Aserha.

Hij/zij die blijft afgeven op zijn eigen volk en een ander volk boven dat van zichzelfg stelt is niet goed bezig en draagt structureel bij aan de achterstelling van zwarten in het algemeen.
Ik roep niet op om te haten of te vernietigen maar om na te denken alvores zaken gewoon ongefundeerd op te
schrijven.

Genoeg!

Jan
*

jantje

« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 18:47 »
jan je hebt mij wel aangezet om nu te gaan haten en zoek naar
een paar witti sma's fu wisi deng,hoe vind je dat?

Gerelateerde onderwerpen

xx
Topic voor de "ervaren" en "hoger" opgeleiden in de winti materie.

Gestart door gnet - neko

78 reactie(s)
11226 x bekeken
Laatste bericht
29 maart 2012, 18:52
door lovely
xx
- Huis regels van topic "Winti gerelateerde zaken" -

Gestart door Culturu.com

0 reactie(s)
1911 x bekeken
Laatste bericht