Wie heeft wel een een wassie ondergaan bij een bonuman? | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Wie heeft wel een een wassie ondergaan bij een bonuman?

• 13 reactie(s)
  • 9230 x bekeken
  • 13 reactie(s)
  • 9230 x bekeken
*

Offline Culturu.com

• Suriname Nieuws Magazine
  • 1083
  • suriname ALTIJD dichtbij
    • Bekijk profiel
Wie heeft wel een een wassie ondergaan bij een bonuman?
« Gepost op: 04 november 2010, 22:33 »
Om een nieuw onderwerp te beginnen zou het misschien leuk zijn om ervaringen te delen met het geen wat je al verricht heb op cultureel gebied.

Heb jij wel eens ergens een wassie ondergaan (denk aan hebi watra of winti watra etc), zo ja wat vondt jij ervan. Heb jij voor je eigen gevoel na afloop het een en ander positief of juist negatief ervaren. Was het naar verwachting (het beeld wat je zelf had) en zo niet wat kon er anders gedaan worden (of wat zou je de volgende keer doen).

Het is absoluut niet belangrijk wie dit voor je heeft gedaan, dus namen van bijvoorbeeld bonumans aub niet noemen. het gaat puur om de ervaring van nu of in het verleden, zodat mensen die voor het eerst een wassie gaan doen en op de site snuffelen naar informatie een beeld krijgen nav jullie ervaringen.

Je ervaringen mag je hieronder posten!

Advertentie
Advertentie

*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
Re: Wie heeft wel een een wassie ondergaan bij een bonuman?
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2010, 23:44 »
Beste Moderator,

Is het de bedoeling dat er alleen aangegeven mag worden dat er een wasi heeft plaatsgevonden en wat het resultaat was?

Of mag de reden van de wasi ook vermeldt worden.

Groetjes,

Beata.

*

Offline Culturu.com

• Suriname Nieuws Magazine
  • 1083
  • suriname ALTIJD dichtbij
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2010, 23:49 »
Beste Moderator,

Is het de bedoeling dat er alleen aangegeven mag worden dat er een wasi heeft plaatsgevonden en wat het resultaat was?

Of mag de reden van de wasi ook vermeldt worden.

Groetjes,

Beata.

Hoi beata,

Je mag alles aangeven (welke soort wassie, hoe het is uitgevoerd (evt welke rituelen), wat je verwachtingen waren en of deze ook zo zijn uitgevoerd hoe je zelf dacht, wat tegen gevallen was en juist niet.. en wat je na je wassie hebt ervaren).

Wij zien liever alleen geen namen van bonumans die het hebben uitgevoerd.
*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2010, 23:51 »
Hoi beata,

Je mag alles aangeven (welke soort wassie, hoe het is uitgevoerd (evt welke rituelen), wat je verwachtingen waren en of deze ook zo zijn uitgevoerd hoe je zelf dacht, wat tegen gevallen was en juist niet.. en wat je na je wassie hebt ervaren).

Wij zien liever alleen geen namen van bonumans die het hebben uitgevoerd.

Bedankt voor het willen beantwoorden. :great:
*

Liones

« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2010, 11:46 »
Odi allemaal,

Ik heb een prati wassi gehad i.v.m overlijden van mijn moeder daarna volgens mij een swiet watra en heel wat ander rituelen..maar tijdens de wassi's voelde ik mij opstandig en iets in me wilde het niet..als het aan mij had gelegen had ik het ook nooit gedaan..maar de familie vond dat het moest gebeuren. Ik ben niet opgegroeid met culturele dingen dus tja je weet niet beter he?!!

Maar goed ik voelde me na de wassi's niet goed..niet in balans..niet gelukkig..gewoon niet lekker in me vel..vanaf dat  punt is alles in ons leven een grote chaos geworden en nu nog steeds ,dingen gingen niet goed, mensen worden ineens ziek..dokters kunnen niets vinden, geld verdwijnt als water, maar je weet niet waar het gaat, allemaal rare dingen....sinds kort ben ik erachter gekomen dat de persoon die ons gebaad heeft dit niet met een rein geweten en goede bedoelingen heeft gedaan..en nu weet ik waarom ik me niet goed voel....maar ja ik was nog jong..dus je gaat mee in hetgeen wat volgens andere moet gebeuren...ik had jaren daarna wel zoiets van als ik een wassi moet krijgen doe ik het zelf..en heb daarna zelf een krieng skien watra en swiet watra gemaakt..ik voelde me daarna zo rustig...en rein..maar dat rustige gevoel was van korte duur..

dus tja..ik heb niet zo een goede ervaring met wassi's..door anderen..en ben daardoor bijna bang om me te laten baden door iemand want je weet niet of iemand het oprecht met je meent....of dat zij alleen maar kwaad in de zin hebben...

Nu na lange tijd ben ik in contact gekomen met een duman..en hij lijkt gewoon op me pad te zijn gekomen..ik heb niet naar hem gezocht door hem zou ik me eventueel wel willen laten baden..als ik met deze duman praat voel ik me helemaal tot rust komen..tis gek..maar waar!! :lol:

Blessie Liones...
Advertentie
Advertentie

*

Big Mama

« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2010, 14:17 »
Odi Odi

Beste Liones

Ik begrijp precies wat je bedoelt......ook bij ons is een prati wasi gedaan na het overlijden van mijn moeder.
Maar sedert dat wij dat ondergaan hebben.......lijkt het alsof iets op ons gewassen is.

Want nu praat broer niet met zus, zus niet met zus.....wat er eerder niet was tussen ons. Ben net een maand terug uit Su.........als het oudste kind.........probeerde ik  tot ze te praten en hun interesse te winnen om samen als broer en zus naar een loekoe te gaan.
Ik kreeg lik op stuk. Want niemand wilt met de ander ergens naar toe. Ze vinden dat er niks aan de hand is. En van wie ik heb gehoort dat na het overlijden van een van de ouders je een prati wasi moet doen.

Nu ben ik weer terug en moet met lede ogen naar verdere ontwikkelingen van zus en broer kijken. Heb ze gezegd dat als zij mij nodig hebben ik er zal zijn.

Liones bedankt: nu weet ik dat wij niet de enigen zijn. Het overkomt een ieder vooral als ze merken dat jij er geen weet van dingens heb.

Vr. gr.  Lobi brada nanga sisa
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2010, 23:49 »
ODI CCM

Wat zijn jou ervaringen op het gebiedt van  bonu,s als je het wilt delen met
ons zou ik zeer op prijs stellen.

grt
*

sharwa

« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2010, 17:39 »
hallo allemaal,

ik heb vorig jaar een wasi gedaan. er was een hebi watra, fyo-fyo watra, kabra watra, ala kondre en ingi watra. ik heb het bij een dumang gedaan die mij op mijn gemak stelde. ik had voorheen altijd een gevoel van wantrouwen tegenover elke duman die ik ontmoette, maar bij deze persoon voelde ik me wel lekker. en het was een heel andere ervaring.

ik had in die periode veel tegenslag. geen grote dingen als overlijden ofzo, maar problemen op het werk en in mijn relaties. mij werd ook gezegd dat sma ben' tai mi apuku". na het baden zou het pad naar het krijgen van kinderen ook opstaan. hoewel ik geen spijt ervan heb dat ik het heb gedaan, heb ik toch niet alles bereikt wat ik had verwacht. maar het kan ook zijn dat de dingen zich openbaren op een heel andere manier dan wat wij mensen willen. ik wilde altijd kinderen hebben, maar tot nu toe is dat niet gebeurd. ik geloof niet dat het nog komt, maar vaker is tegen me gezegd dat het wel zal komen.

kijk ik vind het jammer dat anderen zulke slechte ervaringen hebben met het culturele, maar voor mij is dat niet zo. ik hoefde niet handen vol geld te betalen en dan nul op het rekest te krijgen. het enige waaraan ik geld heb uitgegeven zijn de benodigdheden en de plek waar ik de wasi heb laten doen. daarna was ik niet verplicht te duman te betalen. maar iemand kan niet zulk werk voor je doen en dan geef je de persoon niks. de obia's van de persoon werken toch. ze doen het niet voor het geld, maar ze maken wel gebruik van het lichaam van de persoon. ik heb hem voor zijn moeite wel wat geld gegeven. maar dat heb ik uit mezelf gedaan.

ik hoop dat jullie wat hebben hieraan.

grtn van Sharwa
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2010, 07:52 »
Odi,

Deze topic is leuk en de ervaringen stemmen tot denken. Een ieder maakt zo zijn of haar dingen mee en de acties en resultaten, zullen succesvol of niet zijn,afhankelijk van de omstandigheden en de manier, hoe wij instappen. Mijn ervaring is deze: rond mijn 22e jaar kreeg ik problemen en aangezien ik daarvoor geen bemoeienis had met winti zaken maar een gewoon arbeidzaam leven had van werken en de normale dingen van het leven deed, heb ik de zaak met mijn moeder en later met mijn oom besproken. De dromen waren soms verwarrend en na veel vijven en zessen heb ik met mijn oom afgesproken volgend jaar naar Su te komen om het eea te ondernemen. In de aanloop heb ik een jaar lang een begi gezet en alle dromen opgeschreven. In Su aangekomen heb ik de zaak met mijn oom besproken en gelukkig begreep hij mijn probleem dus toen ik zei van ik wil enkele luku's doen was zijn antwoord: ik ben er klaar voor. Na 3 luku's hebben wij alle geevalueerd en hebben een besluit genomen, bij wie we het werk zouden laten doen. Wij hebben flink aan de weg getimmerd en hij verzuchtte: word jij niet moe en ik antwoordde, helemaal niet. Ik was helemaal opgeladen voor het gebeuren, dus het brandpunt was goed ingesteld.
De duman heeft nederig gehandeld en met behulp van mijn voorouders heeft hij de zaak geklaard. Alle soorten water zijn er niet langs gekomen maar omdat de duman een juiste instelling had tov de opdrachtgevers, hebben ze hem geholpen en hij is rijkelijk daarvoor beloond. Mij advies is deze: als je besluit iets te ondernemen op winti gebied, neem de tijd om de zaken voor te bereiden en vergeet je bigi sma in deze niet om leiding en advies.
Veel zaken gaan fout, omdat de voorbereiding niet goed is en/of de instelling van de personen niet juist is. Sorry, ik ga niet in details betreffende de instelling.
Ik wens een ieder succes, maar laten wij heel goed van doordrongen zijn dat succes grotendeels te maken heeft met voorbereiding;inspanning; instelling en geloof. :idea:

Groet, :love:

*

Offline MXX

• 138
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2010, 23:33 »
Odi odi beste mensen,

Ik ben ook gebaad bij een dumang. Ik heb eerst een bigisma die ik erg vertrouw gevraagd mij te helpen want zij kennen meestal de juiste dumangs door ervaring.

Ik ben gebaad, prati watra, apukuwatra, leba, ingi/busi ingi, vodu, aisa, kabra. Ik denk dat het is.

Er gebeurde wel wat dingen zoals bij de vodu watra leek het alsof ik door slangenogen keek. Ik dacht eerst dat er iets op mijn gezicht was en wilde het weghalen maar dat was niet zo. Ik (die van alles misselijk wordt) at een rauwe ei zonder het door te hebben.

Bij de busi kreeg een familielid van me winti en zette de wiri's op mijn hoofd waardoor ik ging 'schreeuwen' en dus winti kreeg.

Bij de meeste wasi's voelde ik me licht en zweverig. Na de wasi's voelde ik me goed, fris en rustig. Ik had er een positief gevoel bij. Let wel ik had nog nooit eerder winti gehad.

Maar de wasi's werden afgesloten door een allakondre pre en ze kwamen allemaal opdagen hoor. De Aisa lichtjes maar de rest kwamen echt sterker naar voren.

Ik heb god zij dank een goede ervaring!

MXX
Advertentie
Advertentie

*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2012, 16:14 »
Odi odi,

Ik heb besloten om dit topic weer naar boven te halen en een klein stukje eigen ervaring met jullie te delen.

Ik ben al een tijd bezig met baden(verschillende watra's)
Op mijn zoektocht naar hulp en oplossing voor mijn probleem ben ik twee mensen tegengekomen die mij niet konden helpen zoals het moest.

De eerste begon gelijk met Vodu eten willen geven en de andere geloofde niet dat het om een berewintie ging,want volgens hem had zijn obia dat niet gezegd.Natuurlijk begreep ik,vanwege ervaringen uit het verleden,dat het foute boel was.

Ik benaderde mijn oom met het probleem en hij bracht mij bij de duman die mij nu helpt.
Uit alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt,heb ik geleerd dat Winti niet alleen een kwestie is van WINTIE krijgen,prey geven en baden.

Een goed en grondig onderzoek van het hoe,wat en waarom is erg belangrijk.Door goed onderzoek te verrichten,kan de duman een beter beeld hebben wat jij als hulpzoeker nodig hebt aan wasi's en wroko's.

Mijn dumans werken allebei samen met mij.Mijn boodschappen(dromen) worden niet van tafel geveegd.Ze( de boodschappen)worden serieus genomen en worden ook meegenomen in hetgeen gedaan moet worden.

Ik heb ook geleerd dat het halsoverkop naar Suriname rennen om winti te krijgen,niet altijd de juiste oplossing hoeft te zijn.
We kunnen niet alles hier in NL doen,maar wel heel veel.

Ik ben drager van een Vodu,die volgens de bevindingen van een eerste duman,op het punt stond om te schreeuwen.
Hij had wel gelijk, want ik had er behoorlijk last van,maar hij zag tijdens zijn luku niet dat er heel wat obstakels waren die eerst verwijderd moesten worden om de weg vrij te maken voor die Vodu.

Vorig jaar vertrok ik naar Suriname en heb bad na bad gehad,zonder dat die Vodu kwam.Hij probeerde te komen,was overduidelijk, maar verder dan die pogingen kwam het niet.

Terug in Nederland,kwam hij(de Vodu)mij vertellen wat de oorzaak was,dat hij niet kon komen.
Ondertussen was mijn duman in Suriname er ook achter gekomen.Maar ja,ik was al weg uit Suriname en gelukkig ook.
Hieruit leer ik weer dat geduld een schone zaak is en dat niks voor zijn tijd komt.

Hier in NL heb ik ook een vaste duman die mij helpt met hetgeen ik hier kan doen.Ik ben nog steeds bezig te baden om de weg obstakelvrij te maken voor die wintie.Tussendoor krijgt de Vodu ook af en toe een watra om hem om geduld te vragen.

In de afgelopen tijd(inmiddels een jaar)ben ik achter heel veel dingen gekomen,waar ik versteld van moest staan.Dingen die mij erg veel verdriet bezorgden,die pijn deden.Iemand die mij heel erg en diep heeft verraden,ook vanwege jaloezie om die Vodu.

Ik kan spreken van positieve resultaten,van wat ik tot nu toe heb gedaan en er volgen zeker meer.

Mijn boodschappen zijn helder,ik krijg zelf door wat ik moet doen en mijn duman maakt er dan werk van.Natuurlijk gaat hij het ook onderzoeken,hoe of wat er precies gedaan moet worden.

Nanga bun furu pasensie en lobi gi mi winti(s) mi e go verder!!

Beata :love:
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2016, 17:35 »
Beste mensen, ik wil vragen of iemand een goeie dumang of bonoeman of lokoe, aan mij zou kunnen aanraden? Alvast bedankt
*

Rode

« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2017, 04:07 »
Hello,
Ik heb echt 2 slechte ervaringen gehad. Waarbij een met mij naar bed wilde na dat alles gedaan was. Ik moest vechten dat die persoon niet met mij sliep. Ik heb alles kapot gebroken . Ik voel me heel verdrietig over dat je iemand vertrouwt en helemaal op je eigen bed vrijpostigheid maakt. Zeggende van ik keek verlief terwijl ik onder was.
De tweede heeft het werk helemaal niet goed gedaan alleen om mij te bestelen van geld. Ik werd gelijk ziek na dat een bigi sma alles in mijn droom heeft weg gehaalt. Helaas is die persoon er niet meer ik ben zeer verdrietig over het was te laat om alles in orde te brengen.
Nu komen zij zelf naar voren en ik heb nu begeleiding nodig.
Ik vertrouw niemand, ik zit helemaal in de waar.

Odi,  Odi
*

Duvrouw

« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2018, 12:20 »
Al dat gedoe over wasie, winti die bonumans uitvoeren is puur volksverlakkerij. Gebruik jullie hersens man. De meeste mensen die naar zo'n kwakzalver gaan hebben inderdaad een loekoe nodig, echter door een psychiater. Bonu-bonu gedoe is allemaal puur kwakzalverij en volkszwendelarij. Meer niet! Surinamers, kondreman stop met al dat onzin en reinig uzelf geestelijk zonder prati-wasi of welk ander wasi dan ook. Neem liever een bad onder de douche en praat met jezelf, dit geeft meer resultaat dan je als een baby door een oplichter te laten baden.

Gerelateerde onderwerpen

xx
wie wilt bonuvrouw worden neem les bij bonuman

Gestart door Tanta

1 reactie(s)
2337 x bekeken
Laatste bericht
29 juli 2015, 15:09
door Lowrider
xx
Wie heeft er ooit een ketting brief gehad

Gestart door Loverboy

1 reactie(s)
1054 x bekeken
Laatste bericht
24 september 2011, 07:44
door Loverboy
xx
opnieuw geplaatste droom,wie heeft er een verklaring voor?

Gestart door Shellebelle

4 reactie(s)
1414 x bekeken
Laatste bericht
03 februari 2009, 10:41
door Shellebelle
Een wasi ondergaan

Gestart door Izzroy77

3 reactie(s)
539 x bekeken
Laatste bericht
13 maart 2018, 12:30