welke soorten winti of obia behoren tot de djebrie | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

welke soorten winti of obia behoren tot de djebrie

• 18 reactie(s)
  • 4176 x bekeken
  • 18 reactie(s)
  • 4176 x bekeken
*

kantabra

welke soorten winti of obia behoren tot de djebrie
« Gepost op: 22 april 2011, 12:21 »
graag antwoord aan de kenners.wie kan me zeggen welke soorten winti of obia

totde klasse van de djebrie behoren?

tang boeng

Advertentie
Advertentie

*

vishnu

Re: welke soorten winti of obia behoren tot de djebrie
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2011, 20:23 »
Ja het is zo dat er heel weinig bekent is over djebrie kromantie.
Want ik hoor heel veel over deze winti, bijvoorbeeld dat hij ook glas eet en op glas kan dansen..
Maar als wat hij zich symboliseert is niet bekend??..... Zal het gewoon een Boslandcreool zijn als de apoekoe??..
En zeker dat het 2 kankan obia's zijn, als kantassi en djebrie met elkaar lopen....

Odi Odi

« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2011, 08:40 »
de djebri symboliseert zich als een grootte zwarte tijger.en a mang machti yere
*

Ampuku-Obia

« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2011, 00:07 »
ik dacht altijd dat de djebrie een andere benaming voor adjaini was...
maar dus zat ik er naast...

ik hoop meer over deze obia te weten te komen dan :D

afz. AO...
*

Kwadyo Kwadyani

« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2011, 20:03 »
  Voor alle duidelijkheid,en voor de laatste keer.
  Een DYEBRI IS EEN ADYAINI,dus een TIGRI-WINTI.
  Een DYEBRI-KUMANTI is van zelfsprekend een mix van een ADYAINI en een BUSI-KROMANTI.
  Mi Kwadyo Kwadyani Keteke Sumani.
Advertentie
Advertentie

*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2011, 21:20 »
  Een DYEBRI-KUMANTI is van zelfsprekend een mix van een ADYAINI en een BUSI-KROMANTI.
Odie Kwadyo Kwadyani,

Graag had ik geweten welke Busi kromantie hier wordt bedoeld.

Want ik weet dat ik een vader en een moeder heb. Als hier wordt gesuggereerd dat een Dyebrie-kumantie een mix is van een Adyaini(mijn vader) en een Busi-kromantie(hier kan ik niet zeggen dat het mijn moeder is). Hopende dat je begrijpt waar ik heen wilt.

Want een tigrie is de ene helft en wat is de specifieke wederhelft?

Gran tangie djie joe pikie.

Tang boeng.
G.k.
*

Kwadyo Kwadyani

« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2011, 23:50 »
   ODI Tjon-Tjon.

Het zal wel een vrouwelijke Adyaini zijn die met een mannelijke Busi-Kromanti gemeenschap heeft gehad,
   want bij de Busi-Kromanti  zijn er hoogstwaarschijnlijk geen vrouwelijke soorten.
   Hun zingen graag over." Mi na wan busman2x forontina baniba
                                           Mi na wan busman2x forontina baniba
                                           Mi na wan busman2x forontina baniba.

Dus met andere woorden geven ze zich voor als te zijn mannen.
   Hopende u voldoende te hebben uitgelegd.
   Mi Kwadyo-Kwadyani Keteke Sumani.
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2011, 00:12 »
  ODI Tjon-Tjon.

Het zal wel een vrouwelijke Adyaini zijn die met een mannelijke Busi-Kromanti gemeenschap heeft gehad,
   want bij de Busi-Kromanti  zijn er hoogstwaarschijnlijk geen vrouwelijke soorten.
   Hun zingen graag over." Mi na wan busman2x forontina baniba
                                           Mi na wan busman2x forontina baniba
                                           Mi na wan busman2x forontina baniba.

Dus met andere woorden geven ze zich voor als te zijn mannen.
   Hopende u voldoende te hebben uitgelegd.
   Mi Kwadyo-Kwadyani Keteke Sumani.
Odie odie mie brada Kwadyo Kwadyani,

Ik wil niet de alwetende komen spelen, want ben ik niet en zal het ook nooit worden.
Nou in dit geval ben ik bang dat er iets misgaat of fout wordt uitgelegd naar mij en anderen.

Als aan mij wordt geleerd dat er een adyani een mang kromantie is, dus valt onder de kromantie soorten. Hoe kan dan nu beweerd worden door u dat het waarschijnlijk om een vrouwelijke adyani gaat met een busi kromantie. Want hier wordt dus verwarring gesticht.

Volgens mij bedoeld u te zeggen dat het om een oema tigrie gaat dat door een busi kromantie is bevangen en een kruising is ontstaan. Want ik heb overal vernomen dat oema kromanties bestaan niet. Maar dat kromanties gewoon op een vrouw komen.
Maar misschien wordt ik lastig. Dan is de vraag van mij toch nog niet beantwoord.
Want als je me nu zegt dat mijn moeder de oema tigrie is en je wijst me een creoolse man(busie kromantie) aan dan heb je me nog niet verteld wie mijn vader is. Er zijn verschillende busi kromanties neem ik aan in deze. Net als hoe je verschillende watra kromanties heb.
Of moet ik aannemen dat de mang adyanie of elk willekeurige busi kromantie de oema tigrie heeft bevangen?

Ik vraag dit omdat ik graag duidelijkheid naar mij en andere cc-ers heb. Ik ben pas in de culturu en leer graag about it. Maar wil ook geen gekke dingens gaan verkondigen naar anderen als ik in een gesprek mag treden.

Maar toch alvast bedankt voor de genomen moeite.

Tang boeng brada.

G.k.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 00:15 door Geen kenner »
*

kromantitori

« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2011, 11:32 »
er zijn zeven broers en geen zeven zusters kromanti.
adjaini is mnl net als de andere broers.
zo ontstaat er verwarring.
*

gnet-neko

« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2011, 15:36 »

odi nanga lespeki anga saka fasi,

respeki Geen kenner ik bewonder jou geduld....... hou het zo,
maar als kumantimang van de andere zeide heb ik heel weinig nodig om te ontvlammen.

ik meen te weten dat er over dit onderwerp al vaker en meermalen breedvoerig is gesproken dus wil ik verwijzen naar de vorige topics, mischien dat iemand de preciese locatie kan aangeven.

ik wil wel een opmerking maken richting Kwadyo Kwadyani.
hoewel ieder vrij is in de keuze van een forum naam, wil ik toch vragen dat er opgelet wordt bij het kiezen van bepaalde namen of dat men tenminste nagaat wat een/de naam betekend.

Vb. je zou wel de naam van Jezus kunnen hebben maar nooit de naam Jezus zoon van God of Jezus De Christus.
ik heb daarom het laatste deel bij jou naam in rood geplaatst.
het is een gedeelte die ik achterwege zou laten. Maar dat is slechts een advies/verzoek

wat een ernstig en dringend verzoek is, is om nooit zo je naam uit te spreken op een kumanti/kromantiprey....tenminste het laatste gedeelte ervan want dan kunnen er voor jou heel nare gevolgen komen als er toevallig op die prey mensen met een bepaald kennis nievau zitten die op hun strepen willen staan.

voor alle duidelijkheid.........er was / is maar 1 keteke sumani.

a na fu abla du ma na fu siisii menko..........bika mi na kotokoi ma te den dompo tata bali fu adya na mi namo sa bali busung.=wat ik zeg is geen ja en Amen.....want ik ben maar een kleintje, maar als de ouderen boos zijn ben ik (de kleine) de enige die de kennis bezit om ze te bedaren.

lespeki odi mi e bari naga saka fasi
Advertentie
Advertentie

*

Kwadyo Kwadyani

« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2011, 23:09 »
  Geachte Tjon Tjon, je hebt zelf om een nadere uitleg gevraagd.
  Die krijg je ook,vervolgens ga je dat afkeuren,maar je bent naar mijn mening vergeten om zelf met een uitleg te
  komen. Ik wil graag van jou de andere busi-kromanti's weten.

En die andere persoon die gereageerd heeft op mijn naam Keteke Sumani, dat er maar een is of was met die
  naam,en dat ik al dan niet de naam moet gebruiken wil ik ook vragen naar een nadere uileg over die naam.
  Ik duld altijd kritiek,maar het moet positief zijn. Daarmee bedoel ik dat wanneer je iemand gaat verbeteren
  je dan met het juiste komt. Ik heb je toch niet gecorrigeerd met jou taki en vertaling.
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2011, 23:16 »
  Die krijg je ook,vervolgens ga je dat afkeuren,maar je bent naar mijn mening vergeten om zelf met een uitleg te
  komen. Ik wil graquote author=Kwadyo Kwadyani link=topic=7410.msg54335#msg54335 date=1304111386]
  Geachte ag van jou de andere busi-kromanti's weten.

quote]Odie mie brada Kwadyo Kwadyani,

zoals je overal iets van mij kan lezen heb ik nooit een ander trachten te misleiden of iemand iets te onthouden, integendeel.
Ik heb je om nadere uitleg gevraagd ja, omdat ik bepaalde lerie in de culturu niet van op de hoogte ben. Daar ik leergierig ben, stel ik mezelf helemaal open om zoveel te vragen zodat ik ook kan leren.
Zoals ik eerder heb aangegeven is dat ik zowel van mijn bigiesma's leer. Dat is de konie die zij hebben en graag met jouw delen. Maar ondanks de konie die zij ons leren, is het ook aan de mens om van elkaar te leren zodat wij weten hoe te handelen in bepaalde situaties.

Dus dat ik hier op de site mijn vragen stel is niet om nog jou of wie dan ook rot te komen laten voelen. Want bij mij is ik respecteer een ieder, ik respecteer een ieder zijn/haar bigiesma's nanga ding konfo.
Want wat ik altijd heb geleerd is dat alla mang e bosie ing oema na ing fasie. Dus dat jij mij dit leer heeft de leer van jouw. Maar als het zo is dat ik je een vraag stel en er zit een beetje een scheve vertaling in, mag het dan niet zo zijn dat ik je vraag om het recht te trekken?
Ik ben een man van duidelijkheid en wil niet als ik in een gesprek beland te midden van 'KENNERS' dat ik daar ga beweren dat het anders is dan wat ik van hen hoor.
Weet je hoe ik ben, ik hou ervan als ik ergens iets zeg of vertel dat ik daaruit te horen krijg 'ja je hebt gelijk want zo is het' Ik hou ervan als ik van jouw mag leren dat een busie kromantie een adjanie wordt genoemd, maar wanneer het daar is dat als je dieper op ingaat dat je ook met concrete vragen en antwoorden moet kunnen komen.
Want je zal het ook eerlijk met me eens zijn, je kan me toch niet komen uitleggen dat een oema adjainie een busi kromantie is. Terwijl er me altijd verteld is dat oema kromantie bestaan niet.
Maar voor mijn hersenen is het nogal verwarrend.
Waarom? als jij zegt een oema adjainie terwijl je denk ik persoonlijk bedoelt te zeggen een oema tigrie, wat is er dan fout aan als ik de moeite neem om dit weer aan je te vragen of je niet de oema tigrie bedoelt te zeggen.

Ik ben niet hier op de site om enig ontwrichting te stichten. Want ik kan je zeggen ik ben gierig om mijn culturu te leren kennen. We kunnen de hele dag over praten als het moet. Ik behoor niet tot de categorie die met mijn bigiesma's gaat spotten. Dus als je een vraag van mij ziet dan is het serieus. Kan zijn dat ik die vraag verkeerd heb gesteld, maar dan heb ik liever dat je die vraag met een wedervraag stel.

Maar mie brada zal niet voorkomen dat ik nog jouw nog een ander zal disrespecteren als het om jouw en mijn culturu gaat.

Bij deze als het naar jou zo is overgekomen dan mijn EXCUUS.

Tang boen.

G.k. 
*

gnet-neko

« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2011, 22:00 »
  komen. Ik wil graag van jou de andere busi-kromanti's weten.

En die andere persoon die gereageerd heeft op mijn naam Keteke Sumani, dat er maar een is of was met die
  naam,en dat ik al dan niet de naam moet gebruiken wil ik ook vragen naar een nadere uileg over die naam.
  Ik duld altijd kritiek,maar het moet positief zijn. Daarmee bedoel ik dat wanneer je iemand gaat verbeteren
  je dan met het juiste komt. Ik heb je toch niet gecorrigeerd met jou taki en vertaling.
odi nanga lespeki anga saka fasi,

respeki Geen kenner ik bewonder jou geduld....... hou het zo,
maar als kumantimang van de andere zeide heb ik heel weinig nodig om te ontvlammen.

ik meen te weten dat er over dit onderwerp al vaker en meermalen breedvoerig is gesproken dus wil ik verwijzen naar de vorige topics, mischien dat iemand de preciese locatie kan aangeven.

ik wil wel een opmerking maken richting Kwadyo Kwadyani.
hoewel ieder vrij is in de keuze van een forum naam, wil ik toch vragen dat er opgelet wordt bij het kiezen van bepaalde namen of dat men tenminste nagaat wat een/de naam betekend.

Vb. je zou wel de naam van Jezus kunnen hebben maar nooit de naam Jezus zoon van God of Jezus De Christus.
ik heb daarom het laatste deel bij jou naam in rood geplaatst.
het is een gedeelte die ik achterwege zou laten. Maar dat is slechts een advies/verzoek

wat een ernstig en dringend verzoek is, is om nooit zo je naam uit te spreken op een kumanti/kromantiprey....tenminste het laatste gedeelte ervan want dan kunnen er voor jou heel nare gevolgen komen als er toevallig op die prey mensen met een bepaald kennis nievau zitten die op hun strepen willen staan.

voor alle duidelijkheid.........er was / is maar 1 keteke sumani.

a na fu abla du ma na fu siisii menko..........bika mi na kotokoi ma te den dompo tata bali fu adya na mi namo sa bali busung.=wat ik zeg is geen ja en Amen.....want ik ben maar een kleintje, maar als de ouderen boos zijn ben ik (de kleine) de enige die de kennis bezit om ze te bedaren.

lespeki odi mi e bari naga saka fasi

Odi iedereen,

beste brada Kwadjo kwadjani

.........de forumnaam die ik gebruik is gnet-neko,voor het geval je het hebt gemist. ik dacht dat jy wist wat die naam betekende. maar ik denk dat ik al duidelijk ben geweest en zelfs het voorbeeld van de naam Jezus zoon van God......zo kan maar 1persoon heten en die is volgens de bybel gekruisigd op Golgotha. dus wanneer wij morgen horen over Jezus Zoon van God, dan is het niet aleen onmogelijk maar zeer oneerbiedig naar beleiders van het Christendom.

voor alle duidelijkheid de naam Keteke sumani is de naam van 1 van de grote winti enthiteiten/priesters.
Keteke sumani=De volmaakte mens ..... en dat is /was geen mens zoals wij.

maar effe ter verduidelijking ..........ik zeg niet dat je de naam niet mag/moet gebruiken het was slechts een advies. en mijn advies mag je wel naast jou neerleggen hoor. ik weet aleen dat wanneer mannen met een bepaald kennis niveau op een prey iemand zijn naam zo horen uitspreken die gegarandeerd de wind van voren krijgt en ze gaan dan testen als die keteke sumani het gewicht bezit van de naam.

En geloof het of niet, bepaalde kumanti spreuken zijn dodelijk als je het gewicht niet bezit om dat af te weren mi brada.
kumanti taki......... "Damma anga yew na tinatu blada ........ ma na damma na dompo blada"= horen/verstaan en zien/ervaren zijn twee broers..... maar horen/verstaan is de oudere broer
maar ten overvloede ik zeg niet dat je de naam niet mag gebruiken het was slechts een advies......die jy niet hoeft op te volgen.

odi mi e bari baka anga saka nanga lespeki fasi.
*

tuintje

« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2011, 09:30 »
odi blada B.O. yu kan leri unu na kromanti taki tu?

tangi na bobo tangi na yenua
*

gnet-neko

« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2011, 16:15 »
odi blada B.O. yu kan leri unu na kromanti taki tu?

tangi na bobo tangi na yenua

odi blada Tuintje,

fu leri a kromanti tongo a no tranga sani, ma mi srefi na leri mi de ete.
ma mi denki/sabi taki wang cd de e seri pe yu kang leri na kumanti.

odi odi

Gerelateerde onderwerpen

xx
voor welke winti/obia is dit lied?

Gestart door MXX

2 reactie(s)
1185 x bekeken
Laatste bericht
26 juni 2018, 09:40
door MXX
xx
Welke soorten goedu's kunnen als wroko...

Gestart door kristen

0 reactie(s)
679 x bekeken
Laatste bericht
24 april 2010, 09:24
door kristen
xx
Tot welke Wintie behoord de Varaan ?

Gestart door sabie

0 reactie(s)
711 x bekeken
Laatste bericht