Watrama | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Watrama

• 30 reactie(s)
  • 8284 x bekeken
  • 30 reactie(s)
  • 8284 x bekeken
*

Ingima

Watrama
« Gepost op: 28 februari 2010, 09:04 »
Bestaat een watra-ma winti! zoja mag ik aub meer info over haar.

Advertentie
Advertentie

*

zanti

Re: Watrama
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2010, 09:11 »
bestaat kijk op winti's en voorouders soorten naar watra ingi,barinja etc
*

ingima

« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2010, 09:17 »
Dankje
*

ingima

« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2010, 09:27 »
Teweinig info mag is er meer info over haar?Gisteravond had ik bezoekt van haar,daarom wil ik graag meer over weten.
*

bes

« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2010, 13:47 »
vraag haar dan zelf wat en wie ze is  waarom info van derde als je het eerste hand kunt krijgen?

gr bes
Advertentie
Advertentie

*

bessen

« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2010, 13:51 »
ma welke was het watra ingi of barinja
*

ingima

« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2010, 14:40 »
vraag haar dan zelf wat en wie ze is  waarom info van derde als je het eerste hand kunt krijgen?

gr bes
Zover ben ik nog niet om vragen testellen.Soms lukt het en soms niet,sta niet helemaal open voor.Ze kwam vertellen dat treef de oorzaak is van mijn onrust.Ze zei wel dat ze  watrama was.
*

ingima

« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2010, 12:16 »
Een paar weken geleden voelde ik me heelerg rot  .Ik kon niet kunnen slapen en werd moe en bang.Ik kon het niet meer verdragen heb mijn kalebas gepakt en gebeden , gewassen met zout en blauwsel en daarna met zoete dranken.Daarna ben ik lekker  gaan slapen en  dompelde even weg.Ik voelde een enorme energie op me afkomen en mijn lichaam begon tetintelen.Ik voelde een soort /net  staart op mijn benen wapperen wou mijn ogen openen maar kon niet.Ik voelde iets steeds dicht bij mekomen zitten in/op bed en toe begon die tepraten.Ik verstond niks  ,maar maakte mijn rechter oor vrij om beter tehoren.Deze persoon kwam steeds dichterbij en begon in mijn oor teluisteren.hele verhaal zoals altijd maar kon niet alles onthouden.Ik verstond dat ze zei dat het treef was en dat ze watrama was /is.Toen zei ze dat ze weggaan,en dat ze me zullen missen.Wat als je bezoek mag ontvangen van zo iets ! Dat ze  weggingen en me zouden missen,kan het zijn dat ze van verweg kwamen?
*

Djevania

« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2010, 10:54 »
Hoi even antwoord op je vraag

Ik had gelezen dat er twee soorten Watra-Mama’s zijn

Barinja – Zij is meestal bruin en lijkt op Hindoestaan ze heeft mooi lang haar. De onderkant is meestal Goudachtig en van Vis. ( Hoeft niet per se Goud te zijn)

Watra Ingi – Zij is meestal lichtbruin, bonkoro achtig en lijkt op een Indiaan zij heeft ook mooi lang haar
*

Ati

« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2010, 19:31 »
Ik werk met een een watra-mama en ze heeft als man de kaaimang die ik ook krijgt.
Als ze komt maak ik mezelf nat met water en dan ik die luku doen, maar moment dat ik droog ben dan ga ik stoteren.
Ik moet altijd nat blijven.
Ze laat mensen wel lachen en zegt altijd "mi na mooi meid", maar ze kan goed luku's doen.
Ze is van het plantage van mijn oma, Kalebaskreek
Advertentie
Advertentie

*

ingima

« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2010, 20:25 »
Ik werk met een een watra-mama en ze heeft als man de kaaimang die ik ook krijgt.
Als ze komt maak ik mezelf nat met water en dan ik die luku doen, maar moment dat ik droog ben dan ga ik stoteren.
Ik moet altijd nat blijven.
Ze laat mensen wel lachen en zegt altijd "mi na mooi meid", maar ze kan goed luku's doen.
Ze is van het plantage van mijn oma, Kalebaskreek

vraagje heb je ze ook hier of is het echt en surinaamse winti. aub meer beschrijving over haar.
Ik vond het al raar ,dat wapperen ding op mijn voet en het was bijna echt hoor!alleen kon ik mijn ogen niet openen oom tekijkenDe volgende dag belde ik met mijn mams en die kreeg bijna hartzeer.het was meteen Zie je nauw als je niet luister en alles eet.maar mensen ik eet bijna niks,maar als ik leest dat banaan haar treef is,weet ik niet  !want ik eet elke dag banaan.Maar kan het zijn dat bakkeljouw haar treef is?
ps u werk met een watra ma ,ben u een cultuur persoon! en hoe zijn deze wintis!Kwa karakter.
*

atiwi

« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2010, 20:56 »
Ik weet niet of je ze hier hebt, maar deze is van Suriname, mijn indiaanse oma was van kalebaskreek.

Ik laat mij geen treef opleggen door mensen, omdat er wordt gezeg dat die winti die niet eet.
Bij mij komt het van zelf als ik een treef hebt, bv als ik iets vroeger at en ineens word ik er misselijk van
of ik moet ervan overgeven dan weet ik, niet meer eten.

Ik eet gewoon benanen, maar als ik op vakantie ben in Suriname dan lust ik geen benaan.

Mijn watra-mama is heel erg vriendelijk houd van gezeiligheid.
Ze hadden haar gevraagd waar ze vandaan komt, ze is van Su. Kalebaskreek diep onderwater, voor dat er witte
mensen in Suriname was, alleen maar indianen woonde in Su.
Als ze er is, voel ik net of ik in water ligt, mijn benen voel ik niet, alleen net of een staart heb.
Ik beweeg op en neer op het stoel.
Mijn benen, gezicht en armen moeten wel contunu nat gemaakt worden.
Anders voel ik mij zo droog en moe.
*

ingima

« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2010, 21:11 »
Oooooooo mooi maar ik weet niet hoe en waar deze vandaan komt.Maar in de toekomst zal ik drachter komen hoop ik.
Vriendelijk bedankt.
Ps is het wel een winti die veel voorkomt?
*

atiwi

« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2010, 21:43 »
Hai Ingima, eerlijk gezeg weet ik niet, mensen schrijven dat ze over haar dromen.
Maar niet of ze in trans raken van deze winti.

Wat ik ook in huis heb voor deze winti is een Aquaruim met 6 vissen.
Ze wilde ook een kam hebben, omdat ze telkens bezig is haar haar te kamen.

Maar ze kan een goed luku doen en heel diep gaan in haar gespreken.
Waar die andre winti's soms niet teveel op een onderwerp in wil gaan doet zij het wel.

Ik hoop dat je wat aan mijn informatie heb gehad.

warme groet atiwi
*

Nina

« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2010, 22:29 »
God Anana heeft geen watramama gemaakt om luku te doen.
een watra mama is persoonlijk gericht en kan een persoon rijk maken.
Obia,s en andere Hogere wintis kunnen een luku doen zoals een aisa of een luangu of een piai ingi wat een kapitein is ofzo.

hoe kan een watramama een bakru zien
hij gaat schuilen en kan de watramama hem niet zien,terwijl een obia is zo snel krachtig en machtig, dat niets ze te snel af is.

als de du man een obia heeft dan doe ik graag luku,maar een watramama moet lekker zwemmen en de mens waar die op huist lekker rijk maken. het is niet de taak van een watra barinja of zeemermin of watramama om luku of werk te doen.