Wat voor winti liedjes mogen ze wel en niet spelen op je verjaardag? | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Wat voor winti liedjes mogen ze wel en niet spelen op je verjaardag?

• 8 reactie(s)
  • 3042 x bekeken
  • 8 reactie(s)
  • 3042 x bekeken
*

nieuw

Hallo iedereen

Ik heb een vraag

Als je jarig bent en je gaat dansen. Wat voor wintie liedjes mogen ze wel en niet spelen. Ik wil meer winti liedjes dan verjaardags liedjes :party:

Advertentie
Advertentie

*

Molly

Re: Wat voor winti liedjes mogen ze wel en niet spelen op je verjaardag?
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:44 »
Hallo iedereen

Ik heb een vraag

Als je jarig bent en je gaat dansen. Wat voor wintie liedjes mogen ze wel en niet spelen. Ik wil meer winti liedjes dan verjaardags liedjes :party:

Speel geen jorka liederen. want is een jaardag en geen dede oso

denk aan soko spalm
en bazuin
en natuurlijk mag je alle winti liederen afdraaien.

*

nieuw

« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:50 »

Speel geen jorka liederen. want is een jaardag en geen dede oso

denk aan soko spalm
en bazuin
en natuurlijk mag je alle winti liederen afdraaien.

Ok thx voor de info

Maar die band die gaat spelen.. misschien willen ze geen apoekoe ofzo spelen omdat mensen dan los gaan ofzo. en spelen ze dat niet alleen na 12uur?
*

Tommy

« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:58 »
Ok thx voor de info

Maar die band die gaat spelen.. misschien willen ze geen apoekoe ofzo spelen omdat mensen dan los gaan ofzo. en spelen ze dat niet alleen na 12uur?

Kijk, het gaat erom wat voor feestje en hoe je je feestje wilt hebben.
Als je mensen uitnodigd die tegen winti liederen zijn dan zal je voor 12 00 uur geen winti liederen draaien.
je houd dan rekening met anderen, maar na 12 00 yu tap ala sma mofo.

meestal vraag je de poku man om het laatste 2 uur goed winti poku te spelen.
Is hoe je jou feeste wilt hebben en wie zijn je gasten.
Ik kan me voorstellen dat je soms in een familie hebt  waar de helft zegt, als het winti is kom ik niet.
je wilt je mensen misschien graag bij je hebben. dan kan je het mooi indelen en waar je een ieder telt.

ma na 00:00 mag je ook apuku laten spelen hoor.
is een lekker feestje en de poku mannen weten precies hoe ze moeten spelen , plezier
maar je hebt ook faja............maar dat weten de poku mannen wel.
*

miss curiousity

« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2010, 11:11 »
Hoi Nieuw!

Ik heb ooit meegemaakt dat tot 22.00 uur de band goed en lekker speelde, maar geen winti liederen. Na 22.u werden alle kinderen weg gebracht en werd het duidelijk. Iedereen had al flink gedanst, gegeten en gedronken dus mensen gingen sowieso al naar huis. Het feest was wel al om 5 uur in de middag begonnen ofzo. Dus dat kan ook. Om 22.00 begon het met een gebed en zang aan Gron' mama en zo door.
Haha maar volgens mij wordt het een leuk feest!
Veel plezier en alvast gefeliciteerd!
Groetjes!
Advertentie
Advertentie

*

Boya

« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2010, 12:54 »
Hoi Nieuw!

Ik heb ooit meegemaakt dat tot 22.00 uur de band goed en lekker speelde, maar geen winti liederen. Na 22.u werden alle kinderen weg gebracht en werd het duidelijk. Iedereen had al flink gedanst, gegeten en gedronken dus mensen gingen sowieso al naar huis. Het feest was wel al om 5 uur in de middag begonnen ofzo. Dus dat kan ook. Om 22.00 begon het met een gebed en zang aan Gron' mama en zo door.
Groetjes!

Odi Allen ,

Op sommige koelie-feestjes worden aan het eind van de avond( nachtelijke uurtjes ) nagada gespeeld.
De domme hindoestanen noemen dat de 'dronkenmans muziek' , meestal dansen de mannen er op.
Echter dit muziek, de dans .... is de dans van, hoe wij het noemen de jeje's , gaddo's en geesten.
Zelfde met winti-poekoe, kan dmv nagada een mens in trance raken.
De mensen opd e achtergrond gaan denken..kijk hoe deze koelie doet.. zo dronken is hij !
Maar de oudere generatie weet wat er op dat moment afspeelt / gebeurt.

bij de hindustanen wordt dit cultuurgebeuren meestal als negatief gezien..dat is weer een stukje cultuur dat verloren gaat...leve het WESTEN & MTV !

Odi,

Boya
*

nieuw

« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2010, 15:55 »
Hoi Nieuw!

Groetjes!

ok thx voor je reactie..

*

odi

« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2010, 19:46 »
odi boya maar jij mag ook wel als je wilt meer van je cultuur zettn die link bijv wat voor winti/gado een kromantie .apuku enzv enzv is in het hindustaans het interesseert me wel odi
*

meljo niet ingelogd

« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:35 »

odi odi,

alles goed met die pokumangs bespreken zodat niemand voor verassingen komt te staan
duidelijke afspraken maken wat je wel en niet wilt
nex no fout