Culturu.com | Suriname Nieuws Magazine

Auteur Topic: wat moet er allemaal in een hebi watra  (gelezen 14627 keer)

martin

• Gast
wat moet er allemaal in een hebi watra
« Gepost op: 24 november 2009, 13:40 »
gegroet beste lezers

mijn vraag gaat als volg.
ik zou graag willen weten wat er in een hebi & swiet watra gaat want ik wil niet naar een bonu mang.
ik ben al een keer of drie naar suriname geweest om het te doen maar het gaat steeds niet goed.
dus dacht zo van; misschien moet ik het zelf doen.
ik weet dat er swa'lania,jong brabasie ,sesam zaad, kamfer en vlgens mij houtskool in moeten maar verder weet ik niet.

wat swiet watra betreft ben ik al helemaal de weg kwijt.
please help me.

Boeskoetoe

• Gast
Re: wat moet er allemaal in een hebi watra
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2009, 14:29 »
gegroet beste lezers

ik zou graag willen weten wat er in een hebi & swiet watra gaat want ik wil niet naar een bonu mang.
ik ben al een keer of drie naar suriname geweest om het te doen maar het gaat steeds niet goed.
ik weet dat er swa'lania,jong brabasie ,sesam zaad, kamfer en vlgens mij houtskool in moeten maar verder weet ik niet.

please help me.

Odi Martin,
voor een hebi watra hoef je niet speciaal naar Suriname.
de vraag moet je stellen, waarom moet je een hebiwatra baden en wanneer. is het wel nodig om een hebi watra te gaan baden. word je aangevallen gepest op geestelijk gebied. Baad het niet schaad het niet zegt men.
Maar het zou ook in Nederland kunnen.

In hebi watra zitten de geheimen,voorbeeld een bakroe moet niet weten wat de du man gebruikt om hem weg te wassen.dat is het geheim van de smit. en in swieti watra de lekkere geeurtjes bloemen en soms dat wat je lekker vind te drinken.

nono

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2009, 14:34 »
je kan zelf niet een hebi watra nemen,daar heb je de boes dokter voor nodig,dus duman,een swiet watra kan je zelf wel maken en baden.

Boeskoetoe

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2009, 14:47 »
Inderdaad is het niet goed zelf een hebi watra te baden, de boze geest kan zo kwaad worden en de persoon ter plekke wat aandoen, zelf een duman heeft meestal hulp van anderen om hem heen als hij een hebi wegwast.
ook hij heeft soms hulp nodig. zelf kan een bakroe heel sterk zijn.
hij kan het wel, maar is wel makkelijker voor hem als er mensen om hem heen staan die hem geestelijk helpen.
een hebibad komt heel veel bij kijken.
eerst met de jeje praten ,groeten  en uitleggen waarom je een hebi gaat wassen. want een hebiwatra slaat en ook zij die je beschermen moeten opschuiven voor zo een zware bad.

en als de du man klaar is de persoon weer een swiet watra baden. en de wintis bedanken ect.
maar in een hebi watra zitten geheimen.

jan klaassen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2009, 17:06 »
gegroet beste lezers

please help me.

Over wat voor hebi hebben we het hier? En neen je kan het niet zelf doen!! (in de meeste gevallen afhankelijk van soort hebi)

Jan

sandstra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2009, 17:55 »
hoorde laatst dat ik ook een hebi watra moet baden,want zei die duman dat er een bakru met me liep en die gaaft me schande en heel veel andere ergenissen.wil zelf die hebi watra maken en baden zodat ik die bakru kwijt kan.
graag de samenstelling

Ikke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2009, 18:46 »
Ten eerste moet je weten wat voor soort hebi, dus de kruiden/wiri zijn verschillend om de hebi weg te wassen. Dan moet je weten hoe je die watra maakt en dan als je gaat baden, zeker als je een bakru weg wast, dan kan je je het niet alleen doen doen, want iemand moet praten terwijl jij baad. Voor die wassi moet je met je goede winti's praten en aan hen vragen even op te schuiven, zodat je de goede dingen aan je lichaam niet weg wast! En na die hebiwatra moet je weer enkele wassi wassen voor je goede winti's en een opo-yeye watra nanga wang switie watra. Dang moet je de volgende dag je huis uitroken en daarna weer een wassi nemen. Sorry, is niet gemakkelijk en zomaar!

nee he

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2009, 19:13 »
Sorry hoor!maar elk wisje wasje hebben jullie bakru,zit het niet tussen je oren.Of is het weer zn bedrieger  van bunu [met

zijn  bakru ] die alleen maar euros ziet.

kristen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 09:30 »
ai mensen weet het niet maar hoorde pas van twee bonu's dat een yorka en een bakru met me lopen die ik op straat had meegenomen.hoe moet ik verder?

jan klaassen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2009, 09:57 »
ai mensen weet het niet maar hoorde pas van twee bonu's dat een yorka en een bakru met me lopen die ik op straat had meegenomen.hoe moet ik verder?
Morgu,

Dus je bent nooit een keer alleen? Maar is dat het enige wat de bonu's te melden hadden? Hoe verloopt je leven totnogtoe? Hoe is de situatie in je huis?

Jan

kristen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2009, 10:03 »
heb veel tegen slagen te verwerken,alles gaat mis wat ik doe.voel iets zwaars op mijn rug rusten,hoor voetstappen en zie schimmen in huis,ben gewoon moe van alles.weet niet of die bonu wel gelijk heeft.als ik weet wat ik nodig hebt voor een hebi watra wil ik het thuis wel doen,dus graag de spullen wat in dat water moeten.die bonu vraagt me 700 euro voor een hebi watra,is meer dan de helft van mijn uitkering.

jan klaassen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2009, 10:20 »
heb veel tegen slagen te verwerken,alles gaat mis wat ik doe.voel iets zwaars op mijn rug rusten,hoor voetstappen en zie schimmen in huis,ben gewoon moe van alles.weet niet of die bonu wel gelijk heeft.als ik weet wat ik nodig hebt voor een hebi watra wil ik het thuis wel doen,dus graag de spullen wat in dat water moeten.die bonu vraagt me 700 euro voor een hebi watra,is meer dan de helft van mijn uitkering.
Kristen,

Hoelang loop je hier mee rond?

Jan

kristen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2009, 10:25 »
denk zo anderhalf jaar al en is geen pretje

jan klaassen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2009, 10:32 »
denk zo anderhalf jaar al en is geen pretje
Ok, registreer jezelf even aub??

Jan

volgens

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2009, 13:07 »
jan volgens mij is kristen martin,
dus waarom registreren.

© 2018 - Culturu.com | Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming