wat gebeurt er met de sieraden van de djodjo en de kra na de dood? - Winti | Algemene vragen - Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

wat gebeurt er met de sieraden van de djodjo en de kra na de dood?

• 2 reactie(s)
  • 1528 x bekeken
  • 2 reactie(s)
  • 1528 x bekeken
*

Lodewijk

Beste mensen,

wat gebeurt er met de sieraden van een persoon die deze sieraden aan zijn djodjo en kra had gegeven.
het lichaam is dood maar de djo djo en kra  en winti niet. moeten de sieaden dan ook niet naar de persoon waar de winti gaan?

vroeger werden mensen met gouden sieraden begrafen, maar dat werkt niet. dieven zijn niet bang voor geesten.
als ze weten dat iemand met goud is begraven maken ze het graf snachts open om al het goud bij de overleden persoon te gaan stelen. dus dat werkt ook niet. de dieven zijn niet bang als het om geld of goud gaat.

geen respect nog bang.

maar als je de gouden sieraden verdeeld onder de kinderen van de overleden persoon, zitten er geen wintis op
want ze waren tenminste toch voor een winti bedoeld of gaan de wintis dan weg van de sieraden?

alvast bedankt

Advertentie
Advertentie

*

fosting

Re: wat gebeurt er met de sieraden van de djodjo en de kra na de dood?
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2010, 08:26 »
dieven zijn niet bang voor geesten.

hier kun je op uitmaken dat doden geen macht meer hebben,niet eens de yorka,want dan deden de mensen dat niet en zelf wisi sma e go na grebi om bonjo op te halen.
*

Goedmens

Re: wat gebeurt er met de sieraden van de djodjo en de kra na de dood?
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2010, 09:29 »
Ik snap niet hoe een mens niet bang kan zijn voor een lijk.
als ik alleen al met een familie lid van mij die dood is afscheid van moet nemen ben ik al bang.
lastaan voor een vreem de, en nog een graf te gaan moeten open beken in de nachtelijke uren.
iets om bang voor te zijn. maar inderdaad, dan spookt het niet op een begraafplaats.

als kind werd de vraag gesteld, waar slaap je eerder in een kerk of op een begraafplaats. als antwoordt bleek dat men eerder op een begraafplaats slaapt dan in een kerk omdat er meer geesten in een kerk zijn dan op een begraafplaats.

spookt het wel echt op een begraafplaats?
want men maakt grafstenen kappot van overleden mensen.
stel nu dat men je haate toen je in leven was, dan kunnen ze op je graf gaan dansen en er gebeurt ze niets.
ik kan me voorstellen dat sommige mensen liever verbrand worden als ze sterven ipv begraven.