Wasi Prati | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Wasi Prati

• 8 reactie(s)
  • 3430 x bekeken
  • 8 reactie(s)
  • 3430 x bekeken
*

Offline AiNaMie

• **
  • 42
  • A No Sabie Mie Sabie, A Libie Na Mie Skoro Bangie
    • Bekijk profiel
Wasi Prati
« Gepost op: 21 augustus 2010, 02:41 »
Odi lezers,

Een aantal jaren geleden was een dierbare van mij heen gegaan. Uiteraard is de dood een onderdeel van de leven. Deze dierbare had mij enkele keren in mijn dromen bezocht. Natuurlijk had deze mij enkele boodschappen gebracht. Ik weet ook dat hij mij altijd zal beschermen tegen dat wat mij zou kunnen schaden.

Nu is het zo dat ik van 2 afzonderlijke duman/ vrouw had laten vertellen, dat ik met deze een Wasi Prati zou moeten ondergaan. Echter had ik bij de 1ste het gevoel had dat hij andere redenen had voor zijn advies. Zijn uitleg was voor mij niet bevredigend genoeg. De 2e legde mij het ietwat beter uit, maar persoonlijk zit het mij toch niet echt lekker. Het voelt voor mij alsof ik met een Wasi Prati mijn dierbare op zekere afstand zou kunnen houden. Ik heb wel vaker gehoord dat bij het overlijden van een dierbare men een Wasi Prati doen. Deze kenissen konden mij ook niet op een bevredigende manier uitleggen waarom dit zou moeten. Deze deden het omdat het zo hoort. Voor mij is dat botweg kort door de bocht.

Zou iemand mij misschien haarfijn kunnen uitleggen waar de Wasi Prati goed voor is? Uiteraard heb ik hierover niets op de site kunnen terug vinden. Mijn dank zal in deze heel groot zijn!

Met vriendelijke groet,

NaMie

Advertentie
Advertentie

*

nieuwkomer

Re: Wasi Prati
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2010, 03:01 »
odi odi

Er zijn meer redenen maar 1 van ze bijv wat ik weet en misschien dat anderen kunnen aanvullen,
is dat als iemand overlijdt heb je een goeie kant en een slechte kant plus ze zijn niet allleen en om dat in balans te brengen. Zodat het positieve van het negatieve kan gescheiden worden.
Doet men dit ritueel.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat anderen wat kunnen toevoegen .

odi odi
*

Offline meljo

• 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2010, 08:33 »

odi odi,

er is wel een topic over was prati geweest
hier is de link:

http://www.culturu.com/index.php/topic,4206.0.html

Meljo
*

Offline AiNaMie

• **
  • 42
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:16 »
Odi Nieuwkomer en Meljo,

Ik zou u beiden willen bedanken voor uw snelle reactie. Ik heb de link gevolgd en begrijp nu zo een beetje waar Wasi Prati goed voor is. Ik zal dit laten bezinken.  Ik zal dit extra informatie mee laten wegen in mijn beslissing om het wel of niet te doen.  :great:
*

vista2008

« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2010, 19:14 »
Kan je ook was prati doen als man en vrouw echtscheiding hebben.
Advertentie
Advertentie

*

Offline AiNaMie

• **
  • 42
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:19 »
Odi vista 2008,

Zelf dacht ik dat was prati alleen bedoeld was in het geval u een dierbare hebt verloren. Juist omdat ik dit niet zeker wist, had ik bij iemand deze vraag neergelegd. Deze stelde dat als u b.v. heel veel van uw partner houdt en deze u op welke manier dan ook slecht behandeld het eventueel een optie zou kunnen zijn. U zou dat dan kunnen doen om uw partner te kunnen vergeten. Dat is de gevoel dat deze hierbij had. Zeker wist deze het echter niet. Dus ik zou voorstellen om hier eventueel een vraagstelling van te maken. Misschien dat een ander u een beter antwoord hierop kan geven.

Ik heb in deze ook een vraag aan u. Waarom zou u dat perse willen? In mijn beleveniswereld is het scheiden van een man en vrouw berust op een natuurlijke basis. Men gaat scheiden, omdat een leven samen niet meer gaat. Wellicht is de liefde voor elkaar niet solide genoeg om stand te kunnen houden. Juist omdat scheiden ook een proces is van de leven, zou ik het volgende willen zeggen :"scheiden is een leermoment, hieruit volgt acceptatie, verwerking en sterker worden". Uiteraard is het makkelijk praten van mijn kant af, want u bent degene die het zou moeten ondergaan. Dus waarom zou u de makkelijke weg willen bewandelen? Maar ik kan mij ook wel voorstellen waar u vandaan komt, omdat liefde voor een ander je kan opbreken als dit niet van 2 kanten komt. Wat uw beslissing in deze ook zal zijn wens ik u van harte alle sterkte toe, want ik weet ook wat houden van inhoud.

M.v.g.

NaMie
*

Marjan

« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2018, 02:26 »
graag wil ik meer hiervan weten. me vader is overleden en we hebben nooit iets gedaan.
*

Offline Obiaman

• 1135
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2018, 02:32 »
graag wil ik meer hiervan weten. me vader is overleden en we hebben nooit iets gedaan.
heel veel mensen weten niet wanneer een was prati moet gebeuren.  na 40 dagen als je dierbare is overleden. en het gebeurt niet alleen wanneer iemand is overleden  maar soms dieper.  de yorka en winti lopen nog samen dan moet er ook een was prati gebeuren. iemand die man jaren nog elke dag huilt om zijn overleden en hem vaak in de dromen ziet. er zijn verschillende de soorten van was prati.  met de rood wit blauw en Javaanse stof.  liefde. poerblaka. 

zien van geesten. hebiwatra/ prati.

de duman moet kundig zijn en het scheiden naar behoren  brengen waardoor mens en geest .goed verder kunnen.  en de dode  kan rusten

odi nanga brasa
Obiaman
*

Offline Obiaman

• 1135
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2018, 02:53 »
Odi vista 2008,

Zelf dacht ik dat was prati alleen bedoeld was in het geval u een dierbare hebt verloren. Juist omdat ik dit niet zeker wist, had ik bij iemand deze vraag neergelegd. Deze stelde dat als u b.v. heel veel van uw partner houdt en deze u op welke manier dan ook slecht behandeld het eventueel een optie zou kunnen zijn. U zou dat dan kunnen doen om uw partner te kunnen vergeten. Dat is de gevoel dat deze hierbij had. Zeker wist deze het echter niet. Dus ik zou voorstellen om hier eventueel een vraagstelling van te maken. Misschien dat een ander u een beter antwoord hierop kan geven.

Ik heb in deze ook een vraag aan u. Waarom zou u dat perse willen? In mijn beleveniswereld is het scheiden van een man en vrouw berust op een natuurlijke basis. Men gaat scheiden, omdat een leven samen niet meer gaat. Wellicht is de liefde voor elkaar niet solide genoeg om stand te kunnen houden. Juist omdat scheiden ook een proces is van de leven, zou ik het volgende willen zeggen :"scheiden is een leermoment, hieruit volgt acceptatie, verwerking en sterker worden". Uiteraard is het makkelijk praten van mijn kant af, want u bent degene die het zou moeten ondergaan. Dus waarom zou u de makkelijke weg willen bewandelen? Maar ik kan mij ook wel voorstellen waar u vandaan komt, omdat liefde voor een ander je kan opbreken als dit niet van 2 kanten komt. Wat uw beslissing in deze ook zal zijn wens ik u van harte alle sterkte toe, want ik weet ook wat houden van inhoud.

M.v.g.

NaMie
goed hoor. 2 dingen moeten duidelijk zijn. als obiaman ben je ook een bemiddelaar. kijken kan een probleem voorkomen worden. want soms is iets ook tussen de oren. wanneer grijp je in.. je hebt dan was prati. geest. mens.  prati lobi wanneer iemand niet meer goed kan functioneren.  sluit zich zelf op omdat haar of zijn liefde beëindigd is. vaak is het de psychiater die men bezoekt en pillen voorschrijft. maar soms heeft men een duman nodig om te helpen de kar die verkocht was en op dr ziel getrapt is weer sterk en eigen baas te zetten.  je houd van iemand en je verkoopt je ziel aan iemand  soms zweert men ik laat je nooit enz en toch gebeurt het dat er een breuk ontstaat..wat niet gedacht was... dan kan het zij  dat de 1 die niet zo sterk is geestelijk gezien.. zich ziek voelt. eet niet .. soms wilt men zelf dood  omdat de partner weg is. komen de problemen. huisarts ggz. maar de duman zal aan te pas moeten komen om die kar ziel weer eigen baas te maken . kracht. baden baden baden  en daarna zal de persoon de liefde weer kunnen vergeten en loslaten dat was de ziel vasthield en zwak maakte zonder zijn  hoofdpersoon.. door los te komen door baden word je weer eigen baas   want als je gekroit bent zo voelt het.. je niet kan leven zonder de persoon... en dat moet los zodat je weer gelukkig verder kan zonder de persoon   was prati is breed en veel al toe ge past... vooral als je na jaren nog steeds aan hem of haar denkt en het je leven beheerst.

Oei nanga brasa
Obiaman

Gerelateerde onderwerpen

a01
Wat is de betekenis van puru winti na blaka en wasi prati

Gestart door tamandua

14 reactie(s)
9313 x bekeken
Laatste bericht
30 april 2012, 14:43
door gnet - neko
xx