waarom krijg ik nooit winti | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

waarom krijg ik nooit winti

• 31 reactie(s)
  • 17053 x bekeken
  • 31 reactie(s)
  • 17053 x bekeken
*

Offline Boogschutter

• 1336
  • mi na wang bigi oema na mi oso sa mi wani mi ka do
    • Bekijk profiel
waarom krijg ik nooit winti
« Gepost op: 02 juli 2008, 15:59 »
Er is mij verteld dat ik sidon winti hebt. Mijn vraag is wat is nu precies sidong winti?

Mij is uitgelegd dat ik daarom geen winti krijg op een feest. Want  hoe ik het ook probeer, het komt niet. Ik wil zo graag winti krijgen. Wat kan ik doen om winti te krijgen.?

Alvast bedankt.

mi na wan bigi oema in mi oso sa mi wani mi kan doe, hatcheeeee
Advertentie
Advertentie

*

Offline Alinga

• 741
  • Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey
    • Bekijk profiel
Re: waarom krijg ik nooit winti
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2008, 16:42 »
Hallo Boogschutter
Nou ik moest zo lachen , ik lach jou niet :lol: Wel ik krijg winti maar ik vind het soms niet zo leuk. Ben je niet blij dat je sidon winti
hebt. Mijn zus heeft ook sidon winti en ze geniet ervan.
*

Offline Boogschutter

• 1336
  • mi na wang bigi oema na mi oso sa mi wani mi ka do
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2008, 16:57 »
Hoi Alinga,

Ja, ik wil het zo graag een keer meemaken. Als er een winti pre is dans ik zo uitmuntend mee en spring gezellig mee, maar er komt niets naar boven.

Ik wil het zo graag, al is het 1 keer. Dan kan ik ook meepraten, ai ik heb winti gehad en zo voelt het. Ik krijg wel kippenvel. Maar verder niets.

Alinga, wat voel je als je winti krijgt. Want je zegt soms is het niet leuk. Wat is er dan niet leuk aan?

Gr. Boogschutter.
*

Offline Alinga

• 741
  • Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2008, 17:24 »
Ik kom niet bij van het lachen, erg grappig ben jij. Mijn zus krijgt ook kippenvel , men zegt dat de winti er wel is maar die schreeuwt niet (ohohohohoh) en danst niet . Nou als ik winti krijgt ben ik in een lichte trance , ik hoor en zie alles . Je krijgt een licht gevoel in je hoofd. Ik krijg alleen winti bij familie feestjes en niet altijd. Waarom ik het af en toe niet leuk vind, die ingi van mij heeft altijd nieuws en sommige van die gasten vinden het niet leuk en heeft altijd gelijk. Maar ze geven die ing toch gelijk. Van 1 winti weet ik dat ik een dag rug pijn heb.

:yes:

krijgen.
*

Offline Luangu Masra

• 1675
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2008, 07:51 »
Er is mij verteld dat ik sidon winti hebt. Mijn vraag is wat is nu precies sidong winti?

Mij is uitgelegd dat ik daarom geen winti krijg op een feest. Want  hoe ik het ook probeer, het komt niet. Ik wil zo graag winti krijgen. Wat kan ik doen om winti te krijgen.?

Alvast bedankt.

Een tante van me die ook sidon winti heeft, vroeg dit ook een keertje aan een Yaw Kromanti (van een andere tante van me).
Wel Tata Yaw keer naar haar en vroeg haar waarom ze dat wilt. Fu den kon poti en na Kolera ( zodat je bij de gekkeninrichting kan belanden.)

Wel zou ik u adviseren om ze niet te dwingen om te komen hoor.
Want zo had je ook een vrouw, ze ging vaak naar Winti prey maar kreeg nooit winti.
Ze wilde heel graag winti krijgen, in trance gaan maar dat gebeurde gewoon nooit.
Wel een keertje toen ze op een prey was, besloot ze te doen alsof ze winti had gehad. Dus ze danste en danst maar, maar wat ze niet wist is dat ze zo belachelijk danst, dat toen het pauze was, iedereen over haar sprak en lachte.

Wel, ik neem aan dat die winti van haar zijn gaan vergaderen.
Want drie dagen na die prey; overal waar die vrouw gaat kreeg ze winti
Ze zat in de bus, raakte ze in trance
Aan het werk; raakte ze in trance
ze liep op straat; ze raakte in trance
overal waar er mensen waren kreeg ze winti.

Je wilde winti krijgen he, men moest zien dat ze winti krijg he, wel da krijg noh.

Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Advertentie
Advertentie

*

Offline Luangu Masra

• 1675
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2008, 07:57 »
Wel ik was nog jong 13 of 14 jaar en mijn moeder zou een prey gegeven.
Ik zei dan tegen me zelfs dat als die winti's willlen komen dansen met me moeder dat dat mag hoor
Ik vroeg ook toestemming aan me kra dat ze de kans krijgen mij in bezit te nemen, want zonderw diens toestemming mag je niet zomaar in trans.
Wel dat deed ik de hele dag door tot aanvang van de prey, en het lukte aardig :great:
*

Offline Obiaman

• 1135
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2008, 15:59 »
Odi Boogschutter,

Het is inderdaad leuk te lezen hoe je zo graag winti zou willen krijgen. Dat je zegt dat je sidon winti hebt heeft ook z, n rede waarom. Dat wil niet zeggen dat je geen winti krijgt. Op het moment dat je zegt je voelt wel kippenvel, geeft aan dat je al winti hebt, maar je bent wel bij je volle verstand.

Deze winti,s zullen zich niet makkelijk laten zien. Men kan de grootste trommels neerzetten, hij zal niet komen. Hij heeft andere opdrachten die ze zullen vervullen, dan om een show te moeten komen geven. Zo denkt hij. Vb hete kolen uit het vuur te halen of dergelijks met alle respect, maar daar in tegen hebben ze heel veel wijsheid, die ze de asi brengen via dromen.

Je hebt 3 manieren van winti krijgen. Zoals jij het netjes aangaf, kippenvel, gro sking. Men zegt de winti vrijt met je. of a da sking, de winti is aan het lichaam. Dan krijg men ingevingen. Men zal bestuurd worden. men krijgt ideeën.

Men kan ook in trance gaan voor zo,n 50 % men ziet dan alles wat er om zich heen gebeurt en hoort ook alles, men is gedeeltelijk in trance. Stel iemand danst, hij danst op een pre en danst lekker wilt stoppen maar kan niet stoppen, de bennen gaan gewoon rustig verder. De persoon is gedeeltelijk in trance. De persoon zal iedereen gewoon herkennen, maar zal dingen zeggen die niet hij zegt. Ook zal hij horen dat de woorden uit zijn mond niet zijn gedachte is . De persoon zal iets zeggen die hij nooit zou zeggen. Maar het is de winti die iets zegt.

Dan kennen we het helemaal in trance gaan. Voorbeeld, Een obiaman gaat helemaal in trance. Het hele bewust zijn is overgenomen door een obia,(winti)alles wordt overgenomen van het lichaam. Op zo,n moment kan je zien dat de obia voorbeeld glas kan eten of een rauwe kip kan eten of dingen kan zeggen die niemand op aarde kan weten. Men kan ook horen dat de stem dan helemaal anders is. soms wil een obia graag laten zien hoe machtig hij is door hete kolen uit het vuur te halen of deze te eten. En nog veel meer.
Ook om mensen te laten zien dat hij niet jokt. Hij is een echte obia. Het baden met koken water want geloof me als je niet 100% in het bezit bent van een obia kan je het niet. Zo zijn er veel winti,s die een persoon helemaal in bezit kunnen nemen, ze hoeven geen obiaman voor te zijn, zal een een voorbeeld geven.

Er was een man die graag wilde zien hoe het was op een winti pre. Die man zelf  zat in de kerk en had helemaal geen behoefte om winti te krijgen. Op de winti pre aangekomen keek hij zijn ogen uit wat hij allemaal zag. Obia,s die hun kunnen toonden. In glas rollend, houwers enz enz. en ja , ook deze meneer raakte volledig in trance en de obia in hem deed hem verwonderlijk staan toen hij weer bij kwam. Hij hoorde wat hij allemaal had gedaan,wilde hij meer weten. En heeft zich zo ver ontwikkeld dat hij weet hoe hij z,n obia moet oproepen,waneer men deze nodig heeft.

Het graag willen krijgen,(volle) kan ik me voorstellen, je wilt het zo graag. Het ligt aan de winti,s als ze dat willen doen. En mocht je ooit een luku gaan doen, kan je erachter komen, waarom die winti zich niet toont op een feest. Laat onderzoeken als het inderdaad sidon winti,s zijn.

Was ooit iemand die ook graag winti wilde, maar kreeg niet . ik wist dat hij een obia had. Nadat hij bij mij op de plantage gewassen was liet ik een boei voor hem koken en zei haal het maar eruit. Die boei liet ik een hele nacht koken, als er geen water meer in was zette ik opnieuw een dag lang. Kokend water, ik zei pak die boei. Hij kreeg geen winti, ik zei, als je werkelijk een obia op je hebt en die boei is van jou pak het ne. Die jongen stopte zijn hand in het water en weet je wat hij voelde. Koud ijskoud water,  die obia kwam toen geregeld . Wat ik uit wil legen is dat er soms wat moet gebeuren.

Ook is er een zin als je zoekt moet je het ook kunnen  dragen. Maar daar zal ik ook veel vertellen in mijn vertellingen. Me hoofd blijft vol lopen om te schrijven, maar moet stoppen, zie mijn vertellingen maar binnen kort.

Odi nanga brasa, obiaman.

« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2009, 12:39 »
hallo boogschutter,heb zelf ook sidon winti's,maar dat wil niet zeggen,dat , mocht jij ze echt nodig hebben of ze jou moeten beschermen ze wel gaan schreeuwen hoor.zelf had ik in 1996 zo een geval meegemaakt tijdens de dood van mijn vader,dat mijn moeder door stress van de dood van haar man  een woordenwisseling had met mijn oma en dit vond ik niet leuk en ging tussen beiden instaan en zei dat er rust en vrede in de familie moest zijn en geen narigheidof ruzie  en toen schreeuwde ik ineens en sloeg met mijn vuist tegen de deur aan waar wij stonden en er ontstond een groot gat en zelf had ik geen enkele pijn ofzo aan mijn hand en toen was het enigzins weer rustig geworden.achteraf kreeg ik te horen,dat mijn boesiingi boos was en zich even liet zien.ze zijn er wel en zelf vecht ik niet achter,dat ik in trance moet raken,zij weten beter.en zelf heb ik ook sreka gadaan voor al mijn 11 winti's maar ben niet 1 keer in trance geweest,wel bij het baden steeds rillingen over mijn hele body gehad.
*

Offline lovely

• Michella Rulezzz..
  • 724
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2012, 21:38 »
Hoi Alinga,

Ja, ik wil het zo graag een keer meemaken. Als er een winti pre is dans ik zo uitmuntend mee en spring gezellig mee, maar er komt niets naar boven.

Ik wil het zo graag, al is het 1 keer. Dan kan ik ook meepraten, ai ik heb winti gehad en zo voelt het. Ik krijg wel kippenvel. Maar verder niets.

Alinga, wat voel je als je winti krijgt. Want je zegt soms is het niet leuk. Wat is er dan niet leuk aan?

Gr. Boogschutter.

Hoi,

Veel mensen willen winti krijgen maar het lukt ze niet.
Zijn er meer sidong winti's dan bari winti's ?
Veel mensen doen ook nep alsof ze winti hebben.

Hoe kan je iemand pakken :lol: die doet alsof?

Blijf vrolijk met me, dan ben ik vrolijk met jou
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2012, 13:42 »
odi boogschutter,

kun je met ons delen,waarom het een verlangen van jou is om winti te kunnen schreeuwen?
heb je een speciale reden voor en weet je ook zeker dat je sidon winti's hebt?

zelf hoef ik geen winti te schreeuwen lijkt me te eng

odi

Advertentie
Advertentie

« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2012, 13:46 »
p.s is nu weer 4 jaar later en is het in die tussen tijd wel eens gebeurt dat je winti
hebt geschreeuwd?

odi
*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2012, 15:03 »
Odi odi,

Ik heb mijn winti's geaccepteerd,met beide armen zelfs.Ik probeer zoveel mogelijk alle regels na te leven,maar het is echt niet makkelijk.
Stel dat we winti op aanvraag kregen,zou ik misschien wegens gebrek aan ervaring de aanvraag indienen.
Mocht het anders zijn,dat je van te voren wist wat je wachten stond als winti drager,zou ik het nooit aanvragen.

Zij die geen winti krijgen,wees blij.

Ik ben een vrouw die er van top tot teen altijd goed verzorgd uitzag. Nu zie ik er van schouder tot teen goed verzorgd uit.

Mijn haar kan ik al twee maanden niet met shampoo wassen,dus het zal overbodig zijn te vertellen wat ik allemaal niet meer met mijn haar kan doen.

Ik was het nu met okerblad.Als je een watra heb gebaad,kun je je haar niet gelijk daarna met shampoo wassen.Ik ben nu echt in snel tempo grijs geworden,kan niet verven,want ik kan de nabehandeling met shampoo even niet toepassen.

Als je winti hebt zonder aasgieren achter je aan,zal dat misschien anders zijn.Maar in mijn geval moet ik baden voor die winti en tegen de aasgieren.Je hebt in zo'n geval geen ruimte om jezelf te verwennen zoals je gewend was.

Ik ben er niet echt gelukkig mee,maar leer ermee leven.Het is nou eenmaal mijn taak en die wil ik naar behoren vervullen.
De offers zijn overduidelijk.Mijn leven is zo veranderd dat ik soms stil zit en terugblik naar zelfs twee jaar gelden.

Ik ga nu niet meer stappen,want ik durf mijn haar niet te weaven(het doet pijn)en vlechten is nog erger(doet ook pijn) en ik kan geen dingen op mijn hoofd verdragen.

Mijn haar is wel erg gegroeid door die watra's met bier erin.Ik heb een grote afro kapsel nu.

Winti hebben is geen pretje hoor.Daarnaast heb je ook nog de beproevingen die je met goed gevolg moet proberen te doorstaan,indien je ze herkent.Is dat niet het geval,heb je volgens mij dan weer een ander probleem.

Beata :love:

*

ben de

« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2012, 10:05 »
Odi odi,

Ik heb mijn winti's geaccepteerd,met beide armen zelfs.Ik probeer zoveel mogelijk alle regels na te leven,maar het is echt niet makkelijk.
Stel dat we winti op aanvraag kregen,zou ik misschien wegens gebrek aan ervaring de aanvraag indienen.
Mocht het anders zijn,dat je van te voren wist wat je wachten stond als winti drager,zou ik het nooit aanvragen.

Zij die geen winti krijgen,wees blij.

Ik ben een vrouw die er van top tot teen altijd goed verzorgd uitzag. Nu zie ik er van schouder tot teen goed verzorgd uit.

Mijn haar kan ik al twee maanden niet met shampoo wassen,dus het zal overbodig zijn te vertellen wat ik allemaal niet meer met mijn haar kan doen.

Ik was het nu met okerblad.Als je een watra heb gebaad,kun je je haar niet gelijk daarna met shampoo wassen.Ik ben nu echt in snel tempo grijs geworden,kan niet verven,want ik kan de nabehandeling met shampoo even niet toepassen.

Als je winti hebt zonder aasgieren achter je aan,zal dat misschien anders zijn.Maar in mijn geval moet ik baden voor die winti en tegen de aasgieren.Je hebt in zo'n geval geen ruimte om jezelf te verwennen zoals je gewend was.

Ik ben er niet echt gelukkig mee,maar leer ermee leven.Het is nou eenmaal mijn taak en die wil ik naar behoren vervullen.
De offers zijn overduidelijk.Mijn leven is zo veranderd dat ik soms stil zit en terugblik naar zelfs twee jaar gelden.

Ik ga nu niet meer stappen,want ik durf mijn haar niet te weaven(het doet pijn)en vlechten is nog erger(doet ook pijn) en ik kan geen dingen op mijn hoofd verdragen.

Mijn haar is wel erg gegroeid door die watra's met bier erin.Ik heb een grote afro kapsel nu.

Winti hebben is geen pretje hoor.Daarnaast heb je ook nog de beproevingen die je met goed gevolg moet proberen te doorstaan,indien je ze herkent.Is dat niet het geval,heb je volgens mij dan weer een ander probleem.

Beata :love:

odi allasma,

Zoals beata al aangeeft.....een gegeven paard moet men niet in de bek zien, want de kans is groot dat je klem komt te zitten tussen zijn tanden. :lol:

Kennis is macht, maar met macht komt ook heeeel veeeeel verandwoordelijkheid.

Geloof mij... het is geen wandeling in het park, soms heel soms als ik naar me gezin kijk verlang ik terug naar het simpele leven...

Ik vraag u..... welke opoffering bent u bereid om te maken??

Ben de
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2012, 11:23 »
odi ben de,

wat bedoel je met:Geloof mij... het is geen wandeling in het park, soms heel soms als ik naar me gezin kijk verlang ik terug naar het simpele leven...

is het leven met winti's veel ingewikkelder dan zonder winti te hebben?
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2012, 13:31 »

Alvast bedankt.

p

Lespeki odi,

Aai CC... Yu lai moi tori, swit tori, spang tori en andere tori's.... Ik zeg daarom : ini wang mando klomando, ini wang bobo yenuwa !!!

Voorop gesteld,...op een(simpele)vraag hoort een(simpel)antwoord .

Veel gepraat/geschrijf, geen antwoord op de concreet gestelde vragen.

-Als we praten over een bal, dan weten we dat het iets is dat bolvormig is.
-praat ik over een vis dan weten we ook wat dat is.

Praten we over een sidong winti, dan is dat ook al benoemd.

Leliambo na sabiambo....
Simpele vraag:
- wat is nu precies sidong winti?... (Simpel antwoord)...Niks anders dan een winti die langs religieuse weg( na de sreka)een bank heeft gehad(den gi a winti/obia bangi)fu sidong...van daar de naam "sidong winti"

- wat kan ik doen om winti te krijgen?.... (Simpel antwoord) Langs relligieuse weg de winti(benaderen) laten oproepen....Dat is één mogelijkheid die bestaat(geen aanrader van mijn kant).

Het verhaal dat een sidong winti niet danst op een feest, is op zijn zachts gezegd een onwaarheid, die stelling is gebaseerd op onwetendheid.

P.s... Het antwoord op vraag 1 zit al lange tijd in het CC archief.

Odi

Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo.
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

Gerelateerde onderwerpen

xx
Waarom nooit eens over winti culturu?

Gestart door kreki

9 reactie(s)
4658 x bekeken
Laatste bericht
16 oktober 2009, 19:49
door niels
xx
Waarom worden wij het nooit eens met winti!

Gestart door leenderd

22 reactie(s)
4134 x bekeken
Laatste bericht
21 december 2009, 18:43
door Bianca
xx
Waarom krijg ik wintie in mijn dromen? Maar niet in het echt.

Gestart door sarco

2 reactie(s)
2084 x bekeken
Laatste bericht
15 juli 2013, 11:28
door sarco
xx
Waarom komt men bijna nooit tot een eenheid?

Gestart door hendrik

26 reactie(s)
6631 x bekeken
Laatste bericht
18 oktober 2010, 17:18
door blij
xx
Waarom krijg ik boodschappen van anderen en niet van mij?

Gestart door sranangboy2006

1 reactie(s)
1280 x bekeken
Laatste bericht
21 april 2009, 14:28
door luangupikinte