Waarom 7 broers kromanti! | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Waarom 7 broers kromanti!

• 16 reactie(s)
  • 5030 x bekeken
  • 16 reactie(s)
  • 5030 x bekeken
*

koropina

Waarom 7 broers kromanti!
« Gepost op: 05 januari 2010, 20:12 »
zit er een reden achter waarom god alleen mnl kromanti's heeft gemaakt en geen vrouwelijk
of zouden de  de vrouwlijke kromantie's dat werk niet aan kunnen wat die mannelijke doen?

Advertentie
Advertentie

*

clarence

Re: Waarom 7 broers kromanti!
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2010, 14:19 »

De kromanti winti heeft zeven broers.  Hij maakt ook gebruik van de kennis en kracht van de andere broers als dat nodig is, en dit maakt hem tot een machtige winti. Alle kromanti's kunnen vliegen. Echter alleen de oudste broer, 'Tata Opété Jaw' maakt nog  gebruik van zijn vliegkunst en staat erom bekend. Dit doet hij omdat hij van alle andere winti het dichtst bij ANANA (God) staat. Sommige mensen menen dat Tata Opété Jaw de stand van zaken voor ANANA (God) waarneemt. Hij brengt als het ware verslag uit, en houdt de andere winti's op aarde op de hoogte.

Een kromanti  winti is kundig, bekwaam en intelligent. Een kromanti staat ook voor uitzonderlijke kracht en moedigheid. Als hij aanwezig is zal hij bijna altijd zijn kundigheid openbaren. De kromanti winti komt voor in alle rangen waarin winti's zijn verdeeld.
Er bestaan dus verschillende soorten kromanti winti:

* Boesie kromantie (= bos kromanti)
    * Watra kromanti (= water kromanti)
    * Gorong kromanti (= aarde of grond kromanti)
    * Nengrékondré kromanti (= negervolk kromanti).

De kromantie bezit de kunst om in vuur te dansen en loopt op gebroken glas zonder zich te verwonden. Bij tijd en wijlen eet hij die ook op als hij dat nodig vindt. Meestal doet hij dat als men hem uitdaagt. Dan toont hij zijn kunnen en laat hij de mensen versteld staan van zijn onkwetsbaarheid. Als een kromantie bezit van iemand neemt en de betreffende persoon alle rituele formaliteiten verricht die verricht  moeten worden, kan er zelfs met een geweer op hem/haar geschoten worden, zonder dat de afgevuurde kogel hem/haar raakt of verwondt!

De kromanti spreekt zijn eigen taal, de 'Kromanti tóngó' (tóngó = is taal of tong). Deze taal wordt ook wel door bepaalde Afrikaanse stammen gesproken. Vandaar men aanneemt dat de kromanti winti in Afrika zijn oorsprong vond. Dat is niet verbazingwekkend als men ervan uitgaat, dat op het Afrikaanse continent het menselijke leven heeft aangevangen.

Als een kromanti winti bezit van iemand neemt,  kan die persoon van het één op het andere moment vloeiend ' kromanti tóngó' spreken. Alles wat de kromanti winti uit, onthoudt de persoon in kwestie en kan dit ook napraten. Wanneer de persoon niet meer in trance is, en men de 'kromanti tóngó' met hem of haar spreekt, antwoordt de persoon gewoon in de taal van de kromanti!  Dit is in zekere zin logisch, omdat men in feite met de kromanti winti van de persoon spreekt, en het de kromanti is die antwoordt. De persoon spreekt buiten zijn eigen wil, verstaat de taal. Op deze manier leert men op den duur de kromanti tóngó vanzelf spreken. Het is een heel mooie taal, statig om te horen, deftig om te spreken. Op dat moment voelt men zich zeer verheven om hieraan deel te mogen hebben. Omstanders zien de persoon die deze taal spreekt, dan ook als een ingewijde persoon, een kenner. Het aanzien van de persoon neemt dan aanzienlijk toe onder de winti kenners en beleiders.

Een persoon die een Kromanti winti heeft behoort ook de favoriete kleding en sieraden van deze winti aan te schaffen. Deze zijn:

* Zijn geliefde kleuren in kleding:  blauw - wit ,  helemaal in het wit,  of gestreepte kleuren rood - blauw - groen - geel - oranje .
    * Kromanti sieraden zijn:  een Allá kóndre zilveren ketting met een zilveren dollarhanger, Allá kondre gouden ketting met een gouden dollarhanger. Een ring met witte steen, ring met zwarte steen, en een brasselet (armband) met arend.

Bron: Dhr. Agansu Gingetongo

misschien iets voor jou
*

Offline Loverboy

• 6436
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 14:32 »

De kromanti winti heeft zeven broers.  Hij maakt ook gebruik van de kennis en kracht van de andere broers als dat nodig is, en dit maakt hem tot een machtige winti. Alle kromanti's kunnen vliegen. Echter alleen de oudste broer, 'Tata Opété Jaw' maakt nog  gebruik van zijn vliegkunst en staat erom bekend. Dit doet hij omdat hij van alle andere winti het dichtst bij ANANA (God) staat. Sommige mensen menen dat Tata Opété Jaw de stand van zaken voor ANANA (God) waarneemt. Hij brengt als het ware verslag uit, en houdt de andere winti's op aarde op de hoogte.

Een kromanti  winti is kundig, bekwaam en intelligent. Een kromanti staat ook voor uitzonderlijke kracht en moedigheid. Als hij aanwezig is zal hij bijna altijd zijn kundigheid openbaren. De kromanti winti komt voor in alle rangen waarin winti's zijn verdeeld.
Er bestaan dus verschillende soorten kromanti winti:

* Boesie kromantie (= bos kromanti)
    * Watra kromanti (= water kromanti)
    * Gorong kromanti (= aarde of grond kromanti)
    * Nengrékondré kromanti (= negervolk kromanti).

De kromantie bezit de kunst om in vuur te dansen en loopt op gebroken glas zonder zich te verwonden. Bij tijd en wijlen eet hij die ook op als hij dat nodig vindt. Meestal doet hij dat als men hem uitdaagt. Dan toont hij zijn kunnen en laat hij de mensen versteld staan van zijn onkwetsbaarheid. Als een kromantie bezit van iemand neemt en de betreffende persoon alle rituele formaliteiten verricht die verricht  moeten worden, kan er zelfs met een geweer op hem/haar geschoten worden, zonder dat de afgevuurde kogel hem/haar raakt of verwondt!

De kromanti spreekt zijn eigen taal, de 'Kromanti tóngó' (tóngó = is taal of tong). Deze taal wordt ook wel door bepaalde Afrikaanse stammen gesproken. Vandaar men aanneemt dat de kromanti winti in Afrika zijn oorsprong vond. Dat is niet verbazingwekkend als men ervan uitgaat, dat op het Afrikaanse continent het menselijke leven heeft aangevangen.

Als een kromanti winti bezit van iemand neemt,  kan die persoon van het één op het andere moment vloeiend ' kromanti tóngó' spreken. Alles wat de kromanti winti uit, onthoudt de persoon in kwestie en kan dit ook napraten. Wanneer de persoon niet meer in trance is, en men de 'kromanti tóngó' met hem of haar spreekt, antwoordt de persoon gewoon in de taal van de kromanti!  Dit is in zekere zin logisch, omdat men in feite met de kromanti winti van de persoon spreekt, en het de kromanti is die antwoordt. De persoon spreekt buiten zijn eigen wil, verstaat de taal. Op deze manier leert men op den duur de kromanti tóngó vanzelf spreken. Het is een heel mooie taal, statig om te horen, deftig om te spreken. Op dat moment voelt men zich zeer verheven om hieraan deel te mogen hebben. Omstanders zien de persoon die deze taal spreekt, dan ook als een ingewijde persoon, een kenner. Het aanzien van de persoon neemt dan aanzienlijk toe onder de winti kenners en beleiders.

Een persoon die een Kromanti winti heeft behoort ook de favoriete kleding en sieraden van deze winti aan te schaffen. Deze zijn:

* Zijn geliefde kleuren in kleding:  blauw - wit ,  helemaal in het wit,  of gestreepte kleuren rood - blauw - groen - geel - oranje .
    * Kromanti sieraden zijn:  een Allá kóndre zilveren ketting met een zilveren dollarhanger, Allá kondre gouden ketting met een gouden dollarhanger. Een ring met witte steen, ring met zwarte steen, en een brasselet (armband) met arend.

Bron: Dhr. Agansu Gingetongo

misschien iets voor jou

Beste Kenners,

Kromanti heeft 7 broers, maar als we namen noemen komen we vaak op meer dan 7

wat is nu precies 7 broers kromanti
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2011, 20:13 »
odi..odi..

Dank aan clarence dat hij nog wat aanvullende informatie met betrekking tot de kumanti broers heeft geplaatst. Nog ben ik wel benieuwd naar hetgeen de topic starter aanhaalde..

Er wordt altijd gesproken over 7 broers..

Even als voorbeeld.. bij de Ampuku kan het zowel een vrouwelijke Ampuku zijn als een mannelijke.
Bij de ingi´s zijn er tevens ook mannelijke en  vrouwelijke ingi´s.

Is het dus zo dat slechts bij de kumanti´s (soorten) het alleen `mannen zijn ´??? Hierbij heb ik het niet over de asi maar de kumanti zelf.

´anga lespeki

:love: Shakantah
Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.  ||Buddha||
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2011, 12:50 »
Odi,

Ook de kumanti kent vrouwlijke obia's
Zoek op de site dit is 2jaren geleden of langer al besproken in een topic van Venus als ik het me nog kan herinneren.

Odi
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
Advertentie
Advertentie

*

Patatje

« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2011, 14:23 »
Odi,

Ook de kumanti kent vrouwlijke obia's
Zoek op de site dit is 2jaren geleden of langer al besproken in een topic van Venus als ik het me nog kan herinneren.

Odi

Dat snap ik ook niet van de kumanti winti, men heeft het altijd over de 7 broers, de watra barinya is toch ook een kumanti.
Waaronder valt die wintie dan?

Mvg,

:wink2:
*

Parvatie

« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2011, 14:27 »
Hoi Allen ,

Waarom 7 broers Kromantie ? je hebt de sekule die vrouw kan zijn en de barinya die vrouw kan zijn.
Waarom 7 gebroeders van Tata Yaw ?
Volgens mij zijn het er meer dan 7, de een spreekt over de 8e kromantie de andere zelfs over de 9e.
We spreken vaak over 1 kantamasi, terwijl ook hier rangen of meerdere soorten zijn.
Ooit heb ik een oude man horen praten over 42 kromantie soorten  ( voor mij zijn het er meer, anders gesteld: Koemadja Kondre na wan bigie kondre en dat voor maar 42 kromantie-winties ? ) elk vorm van openbaren heeft een andere functie , naam en betekenis ). Wat is nu waar ? tijd zal het leren tot dan laat ik het rustig over me heen komen.

Waarom 7 broers ? mijn visie is , dat waar een vrouw is, al ben ik zelf een vrouw. Maar waar een vrouw komt tussen mannen, dit verdeeldheid zal brengen in een groep mannen, of zelfs de mannen zwakker zal maken.

Wat zeggen de kenners ?

Groet,

:love: Par
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2011, 15:15 »
Odi,

Kumanti zegt "pe fu nanango na nanangwa"=we treden niet in herhaling, we keren niet terug!!!!

Culturu.com heeft een uitstekende zoekmachine, waarmee het bovenstaande verhelderd kan en zal worden.
Er is over al het bovenstaande heel veel gezegd / geschreven op deze site en heel goed gearchiveerd door de webmaster.

Effe zoeken kan geen kwaad succes by het zoeken in CC archief.

Odi
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2011, 16:40 »
Odi..Odi..

Thanks for the tip gnet-neko!

:love: Shak
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2011, 09:47 »
Odi,

Zijn er niet 6 broers en 1 zuster? Is Sofia Bada niet een vrouwelijke kromanti winti? Ze weet van alle kromanti's iets af en helpt ook waar nodig. Als er iets niet goed is zal zij bloed laten vloeien vanuit haar geslachtsdeel. Dit kan toch alleen bij vrouwen?
Advertentie
Advertentie

« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2011, 13:01 »
Odi,

Kumanti zegt "pe fu nanango na nanangwa"=we treden niet in herhaling, we keren niet terug!!!!

Culturu.com heeft een uitstekende zoekmachine, waarmee het bovenstaande verhelderd kan en zal worden.
Er is over al het bovenstaande heel veel gezegd / geschreven op deze site en heel goed gearchiveerd door de webmaster.

Effe zoeken kan geen kwaad succes by het zoeken in CC archief.

Odi
*

Eljaywix

« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2018, 00:10 »
Ben een kromanti en ik ben vrouw maar mn yeye niet dusssssssss onzin zielen komen en gaan in body,s en kiezen ze zelf uit
*

Bless

« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2018, 03:10 »
Ben een kromanti en ik ben vrouw maar mn yeye niet dusssssssss onzin zielen komen en gaan in body,s en kiezen ze zelf uit
heb jij een vrouw bij een echte kumanti pre in vuur zien dansen of glas.

ik praat niet over show. echte echte kumanti. 
*

Eljaywix

« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2018, 11:58 »
Klopt ni wat je zegt want ik ben vrouw
*

Eljaywix

« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2018, 12:13 »
Ja ik zelf heb jij een vrouw ooit zien winnen van 17 agenten
Heb jij een vrouw wiens zoon onschuldig geliquideerd is zn onschuld recht zien trekken in de media
Heb jij ooit een vrouw gezien die dr zonen binnen 1 dag vrij krijgt
dat wat jij zegt over glas en vuur is oldschool kheb voor hetere vuren gestaan je mag aan me twijvelen of krachten met me bundelen aan jou de keus maar stel geen te simpele vragen die niet intersant zijn voor mn hersenen ik vind dat onintersant ik ben hier om meer te weten te komen over mezelf dit alles is mij vertelt door ouderen 60/70+ die zien wat ik zelf ni zie omdat alles wat ze zeggen voor mij standaard is en alles dat ik hier lees komt overeen met mijn leven hier op aarde

Gerelateerde onderwerpen

xx
Waarom hebben jongens/mannen de yaw kromanti!

Gestart door marga

27 reactie(s)
7054 x bekeken
Laatste bericht
02 november 2018, 04:49
door Negre boesi brada
xx
Twee broers

Gestart door Marcy

6 reactie(s)
80 x bekeken
Laatste bericht
Gisteren om 11:06
door Marcy
xx
droom over broers

Gestart door agidakompe

1 reactie(s)
1001 x bekeken
Laatste bericht
20 maart 2013, 10:37
door love-ly
xx
Waarom speelt men voor de officier tijdens de tap kromanti?

Gestart door peter

4 reactie(s)
2639 x bekeken
Laatste bericht
06 juni 2010, 08:47
door tangi
xx
Sex met broers

Gestart door Yenss

3 reactie(s)
2403 x bekeken
Laatste bericht