Verschil tussen piai man en papa ingi | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Verschil tussen piai man en papa ingi

• 20 reactie(s)
  • 6435 x bekeken
  • 20 reactie(s)
  • 6435 x bekeken
*

Indji_02

Verschil tussen piai man en papa ingi
« Gepost op: 29 mei 2011, 14:12 »
Is er een onderscheid tussen de twee of zijn ze hetzelfde?

Advertentie
Advertentie

*

Boya

Re: Verschil tussen piai man en papa ingi
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2011, 20:50 »
Is er een onderscheid tussen de twee of zijn ze hetzelfde?

:sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

hoeveel groepen ingies bestaan er ? denk aan soorten / stammen....
hoeveel gradaties / niveaus / functies zijn er binnen de indiaanse cultuur .... ?

ik zal je een hint geven ;
een piai kan een papa ingi zijn.
een papa ingi kan een piai zijn, maar ook een kapten, of een kapten en piai.
een papa ingi kan een granman zijn, maar ook een piai, maar kan ook een granman en een piai zijn.
een papa ingi kan ook watra ingi zijn...maar kan op zijn beurt ook busi ingi zijn, maar voornamelijk een gron ingi , een sabana ingi meer.
Een papa ingi kan ook een yakoe zijn

mijn vraag aan jouw, wie heeft jouw verteld dat je een ingi bezit.... heeft deze persoon je niet meer verteld ?
zo nee, dan betwijfel ik of deze persoon zn werk wel verstaat.

ik zal je er uit helpen.: ga langs de straat staan en doe je ogen dicht. welk geluid hoor je het eerst ?
het verkeer waarschijnlijk... laten we dieper hierop ingaan. ... je hoort het geluid van een motor.
Dat zal vast jouw geluid zijn.. maar wat voor geluid is dit ? het geluid van een scooter, een auto , een vrachtwagen ?
Je komt aan bij een auto, vraag je nu af welke merk en type het is. en daarna ga je kijken of het 4x4 betreft, dan zla hij vast op land als in water presteren.

Degene die jouw verteld heeft dat je een papa ingi bezit en niet verder verteld heeft , is in deze voorbeeld bij het geluid van een motor blijven steken.

Succes.
*

Eljot

« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2011, 22:41 »

hoeveel gradaties / niveaus / functies zijn er binnen de indiaanse cultuur .... ?

een papa ingi kan een granman zijn, maar ook een piai, maar kan ook een granman en een piai zijn.
een papa ingi kan ook watra ingi zijn...maar kan op zijn beurt ook busi ingi zijn, maar voornamelijk een gron ingi , een sabana ingi meer.

mijn vraag aan jouw, wie heeft jouw verteld dat je een ingi bezit.... heeft deze persoon je niet meer verteld ?

ik zal je er uit helpen.: ga langs de straat staan en doe je ogen dicht. welk geluid hoor je het eerst ?
het verkeer waarschijnlijk... laten we dieper hierop ingaan. ... je hoort het geluid van een motor.
Dat zal vast jouw geluid zijn.. maar wat voor geluid is dit ? het geluid van een scooter, een auto , een vrachtwagen ?
Je komt aan bij een auto, vraag je nu af welke merk en type het is. en daarna ga je kijken of het 4x4 betreft, dan zla hij vast op land als in water presteren.

Degene die jouw verteld heeft dat je een papa ingi bezit en niet verder verteld heeft , is in deze voorbeeld bij het geluid van een motor blijven steken.

Succes.
*

Indji_02

« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2011, 22:53 »

Succes.
Hoi, het is geconstateerd door een lukuman dat het om een papa ingi bij mij gaat. En verder heeft hij vrijwel weinig verteld erover

Komt deze ingi veel voor of in de minderheid bij surinamers?
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2011, 12:52 »
 :great:
         Mi mama na wan watra-bosu  mi papa na wan goron-wintie
         Mi srefi na wan papa-indyi goron seni aksi adyida taki pe man de.

De papa-indyi is zonder meer een watra-bosu en geen goron-bosu
         De piay-indyi kan alleen kap'ten-indyi zijn.
         Die functie van piay-man is alleen weggelegd voor de kapten-indyi
         Dat betekent dat de graman geen piay-man kan zijn.

Kap'ten Kap'ten Kap'ten kon yepi mi.
         Piay Piay Piay mi no sabi  siki de na kondre mi no man dresi en.
         Watra frudu kaba Kap'ten kon yepi mi.

Piay-man mi na Piay-man 2x
         ondro liba mi de mi na Piay-man tapu syoro mi de mi na Piay-man.

Dit laatste lied moet geen verwarring brengen,om te denken dat de Piay-indyi ook een goron-indyi is.
Advertentie
Advertentie

« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2011, 18:59 »
phollandprefoeroe,waarom denk jij dat de pyai ingi alleen een kapteng ingi kan zijn zelf denk ik dat het niet klopt.
graag uitleg hierover
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2011, 01:08 »
      In de indyi-wintie cultuur is alleen de kap'ten indyi piay-man.
      Je moet de piay-man zien als een bonu of duman, bij de indyi-wintie heet dat piay.
      Al de indyi-wintie's die piay wroko's doen zijn kap'ten indyi's.
      Ik heb nog nooit een papa-indyi of andere indyi gezien die piay-man is behalve de kap'ten-indyi. :great: :great:
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2011, 01:15 door phollandprefoeroe »
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2011, 17:31 »
odi aan een ieder.

Brada holland even op iets terugkomen wat ik lees van je toch.
En met respect hoor ik geef alleen maar aan dat ik wel degelijk een boesi indyi bijv wroko hebt zien doen
En luku ook.
Dan betekent het dat het toch ook een piay indyi is of zie ik dat misschien verkeerd?
Graag hoor ik je antw hierop

odi odi
*

Parvatie

« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2011, 20:18 »
Beste Holland,

ik heb een hele andere verhaal gehoord en ervaren.
De papa indjie is een goroningi, een sabana ingi en geen watra winti.
En een kapten hoeft niet perse een piai te zijn. omgekeerd hoeft een piai ook niet per se een kapten te zijn.
en een graman die geen piai kan zijn slaat werkelijk de kop er af ? waar ligt dan de macht van een graman ?

Vanwaar heb je deze info ? dat lied wat je eerder beschreef moet je niet letterlijk overnemen , er gaat wat mis met de interpretatie volgens mij. In dat lied hebben moeder en vader een symbolische betekenis. mama is water en papa is grond. Sabana ingi eren water en grond als hen ouders.

Dit is wat ik weet toch sta ik open voor jouw benadering.

groetjes,

Par

Succes.
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2011, 00:40 »
 :great:  Beste Blessi, als je maar een lied voor mij hier kan schrijven van de busi-indyi waaruit blijkt dat hij ook
              een piay-indyi is,of tenminste waarin het woord piay  voorkomt geef ik jouw gelijk.
              Want over het algemeen gaan de indyi liederen over het wel en wee van de indyi's.
              B.v. de mara-indyi.

Advertentie
Advertentie

« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2011, 01:01 »
 :great: Beste Parvatie ik ga niet al te lang over dit onderwerp praten ,ik ga twee liederen van de papa-indyi voor
             je neer schrijven waaruit blijkt dat hij een watra-winti is,dan schrijf jij voor mij tenminste een lied van de
             papa-indyi waaruit  moet blijken dat hij een goron-indyi is.

A de na liba papa-indyi a de na liba 2x
             Suma dyi mi nyannyan mi sa dyi eng wan wroko
             A de na liba papa-indyi a de na liba.

Aisa ho tonesi wade, papa-indyi e go na liba
             wan loko drape.

succes.
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2011, 01:08 »
beste pholland
Ik vertel mijn ervaring op mijn manier en jij op die van jouw kwa poku
Maar wat ik heb meegemaakt is heel anders vandaar ik het zo zei en ik kan geen lied voor je schrijven dat weet je
Al kan ik wel 1 zeggen maar daar komt zeer zeker het woordt piay niet in voor maar dan nog wilt dat niet zeggen
dat het niet zo is met respect praat ik met je hoor ik wil je de les totaal niet voorlezen.
Het is alleen wat ik zelf heb ervaren zoals jij die van jouw doet op jouw manier.
Ik weet wat ik heb meegemaakt maar goed we laten dat tussenwege het is geen competitie maar een mission.
Zo laat ik het tussenwegen voor degene die anders denken of weten maar ik weet wat ik heb meegemaakt enzv
odi odi nanga lespici
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2011, 11:53 »
odi aan een ieder.

Brada holland even op iets terugkomen wat ik lees van je toch.
En met respect hoor ik geef alleen maar aan dat ik wel degelijk een boesi indyi bijv wroko hebt zien doen
En luku ook.
Dan betekent het dat het toch ook een piay indyi is of zie ik dat misschien verkeerd?
Graag hoor ik je antw hierop

odi odi

Odie Blessi en anderen,
graag wil ik mijn mening over dit onderwerp laten horen.
Blessi je hebt half gelijk! De Boesie indji werkt inderdaad, en hoe!
Maar de Boesie indjie is naar mijn weten geen Pijai, hij werkt bijna netals een Obia.
Maar werken doet hij zeer zeker. Pijai is een bepaalde systeem van werken , en iemand die dit systeem hanteert is een Pijai man . Als een Indiaan Obia wroko zou doen is hij geen Pijai maar Obia man.
Als een zwarte het pijai systeem zou gebruiken is hij geen Obia man maar Pijai man.

Odie DK.
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2011, 17:33 »
odi blessi,ik ga je gelijk geven broer/zuster bika wang piai kan de wan watra ingi,boes ibgi,kapteng ingi etc.zodra a ingi abi eng koni leki wang obia sang e wroko dan na wang piai.
zo heb ik kennis met de piai boesingi eens kunnen maken.ai puru ogri nanga wang pijp en ai soigi eng puru.
dus beste broeder/zuster ben het helemaal met je eens dat een boesi ingi een piai kan zijn. :yes:
*

Indji_02

« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2011, 17:41 »
Odie Blessi en anderen,
graag wil ik mijn mening over dit onderwerp laten horen.
Blessi je hebt half gelijk! De Boesie indji werkt inderdaad, en hoe!
Maar de Boesie indjie is naar mijn weten geen Pijai, hij werkt bijna netals een Obia.
Maar werken doet hij zeer zeker. Pijai is een bepaalde systeem van werken , en iemand die dit systeem hanteert is een Pijai man . Als een Indiaan Obia wroko zou doen is hij geen Pijai maar Obia man.
Als een zwarte het pijai systeem zou gebruiken is hij geen Obia man maar Pijai man.

Odie DK.
En een papa ingi dan, werkt die ook? Wat is zijn functie voor z'n asi/drager?

Gerelateerde onderwerpen

xx
Piai man (ingi)

Gestart door NaSaDe

20 reactie(s)
15753 x bekeken
Laatste bericht
28 november 2017, 19:37
door Ruthcha
xx
Verschil tussen een de Obia en de Busi Ingi

Gestart door miss curiousity

5 reactie(s)
5375 x bekeken
Laatste bericht
21 december 2010, 13:02
door Boya
xx
Ingi Poku: Piai-Ingi Liederen

Gestart door Luangu Masra

6 reactie(s)
5828 x bekeken
Laatste bericht
06 oktober 2009, 06:13
door Luangu Masra
xx
Wat is het verschil tussen een watra ma en een watra ingi (uma)

Gestart door Pa winti

5 reactie(s)
1980 x bekeken
Laatste bericht
05 januari 2010, 20:17
door meljo
xx
wie of wat is een piai ingi

Gestart door waswasgodo

9 reactie(s)
10899 x bekeken
Laatste bericht