skoro bangi, meet uw kennis op cultuur gebied, | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

skoro bangi, meet uw kennis op cultuur gebied,

• 210 reactie(s)
  • 64182 x bekeken
  • 210 reactie(s)
  • 64182 x bekeken
*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
skoro bangi, meet uw kennis op cultuur gebied,
« Gepost op: 25 april 2009, 17:04 »
elke week zal ik een vraag stellen,
zullen vragen zijn die we met z,n allen van zullen leren.

ik stel een vraag, en indien je het antwoordt denkt te kennen, of weet mag je jou antwoord geven.
mensen, zeg wat je denkt en wat in je opkomt.

en dit kan mooi worden, aan het eind van de week zal ik mijn visie geven.
laten we het gezellig houden en hoe meer antwoorden, des te leuker het wordt.

het kunnen makkelijke maar ook moeilijke vragen zijn.
maar de meeste vragen zijn hier op CC ooit behandeld,

scoro bani, na leri bangi wi de.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 10:54 door Obiaman »
Advertentie
Advertentie

*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
Re: skoro bangi, meet uw kennis op cultuur gebied,
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2009, 17:17 »
enkele vragen gesteld door obiaman.(veel gestelde vragen)

wat betekend winti? wie weet hier uitleg over te geven.

wie is de allerhoogste winti in ons midden en waarom?

waarom baad men niet men zeep, indien men een winti uitnodig bezit van het lichaam te nemen.
dus na een kruidenbad, kan het zijn dat de duman u zegt, geen zeep gebruiken gedurende zoveel dagen, waarom is dat?

wat is de lievelings kleur van de Ampuku?

een trefu, wat kan dat allemaal zijn? wat houd dat in.

wat is het verschil tussen een bakru en een aduma?

als een vrouw ongesteld is, mag jij die sreka,s ondergaat naast haar slapen, aanraken, of van haar eten???.
kan je een voorbeeld geven waarom men dit niet mag, wat is de hoofd rede?

een droom kan een boodschap zijn, wat kan je zelf doen, indien je je dromen vergeet?

wat betekend het indien ik met een hond vecht in mijn droom.

en als jij droomt dat je achterna gezeten wordt en plots begint te vliegen, wat betekent het?

indien we deze vragen behandelen, zullen we steeds dieper met z,n allen graven en meer te weten komen.

succes allemaal en probeer voor jezelf te kijken wat jij weet .
vul ze in en hoe meer mensen hierop reageren, des te leuker het zal worden.

succes allemaal.

Odi nanga brasa,Obiaman

« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 10:57 door Obiaman »
*

africanqueen

« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2009, 03:43 »
ik weet niet zo veel meester, maar ik zal mijn best doen. het is interessant om mee te doen. zo kom je meer te weten en zo leer je ook van elkaar

Citaat
winti is een geest

Citaat
ik twijfel kromantie "opete omdat hij vliegt"..... of de vodu omdat hij de bere rutu is, of de aisa omdat zij de mama is van de wintie

Citaat
waarom baad men niet men zeep, indien men een winti uitnodig bezit van het lichaam te nemen.
dus na een kruidenbad, kan het zijn dat de duman u zegt, geen zeep gebruiken gedurende zoveel dagen, waarom is dat?
omdat de

Citaat
blauw. of blauw/wit

Citaat
een trefu, wat kan dat allemaal zijn? wat houd dat in
is iets wat je niet mag eten

Citaat
een bakru is kort, heeft een grote hoofd en een aduma is langer dan de bakru

Citaat
als een vrouw ongesteld is, mag jij die sreka,s ondergaat naast haar slapen, aanraken, of van haar eten.
nee omdat je sreka geen effect meer heeft. door de ongesteldheid wordt je onrein.

Citaat
een droom kan een boodschap zijn, wat kan je zelf doen, indien je je dromen vergeet?
een glas water drinken, bidden en wachten tot je weer gaat dromen.

Citaat
een slechte geest

Citaat
en als jij droomt dat je achterna gezeten wordt en plots begint te vliegen, wat betekent het?
bescherming van een kromantie winti die opete heet

Citaat
indien we deze vragen behandelen, zullen we steeds dieper met z,n allen graven en meer te weten komen.

succes allemaal en probeer voor jezelf te kijken wat jij weet .
vul ze in en hoe meer mensen hierop reageren, des te leuker het zal worden.

helemaal mee eens.

Meester Obiaman wat voor  cijfer krijg ik. ???

afri
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 03:46 door africanqueen »
*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2009, 10:22 »
odi afri,

je krijgt je cijfer nog,

ga zo door.

Odi nanga brasa,Obiaman
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 10:34 door Obiaman »
*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2009, 10:31 »
Odi

een Luku man kan tijdens een luku rechtstreeds vragen aan de kra stellen.
dat kan op meerdere manieren.

wie kent een manier hoe men met de kra kan communiceren?

de luku man kan een luku doen en de persoon veel vertellen, maar hij kan veel aan de kra vragen.

soms als een du man een werk gaat doen op een plaats, dan kan hij ook iets doen en vragen om toestemming aan de aanwezigen(bigi,sma,s) van de plaats. hoe doet hij dat?

misschien is dit een vraag voor gevordenen. maar zeg wat je denkt, wat in je opkomt?
altijd goed om te proberen.

odi nanga brasa,obiaman
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 10:37 door Obiaman »
Advertentie
Advertentie

*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
Re: skoro bangi, mmet uw kennis op cultuur gebied,
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2009, 10:45 »
Ken jij de dag dat je geboren bent?

voorbeeld als je op woensdag geboren bent ben jij als man Kwaku en een vrouw is Akuba.

ken jij de overige dagnamen?

de dagnamen zijn wel belangrijk, indien men met de kra zal praten, denk aan de kra tafra, de kra watra en met d kra praten.

succes,

Odi nanga brasa,Obiaman
*

mamalou

« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2009, 11:33 »
Citaat

ik zie winti als een leefwijze. wanneer je rein en in harmonie leeft met je zelf en je winti dan laat je bepaalde dingen en doe je bepaalde dingen juist wel.

Citaat
mama aisa is na  God de hoogste. zei staat voor moeder aarde en je spreekt moeder aarde na God altijd als eerste aan.

Citaat
je wast dan juist dat waar mee je bezig bent weer weg. misschien is het een allergie voor winti :he:
Citaat

?

Citaat

trefu is niet alleen iets wat je niet mag eten maar ook bepaalde dingen wat je niet mag doen. het verschilt per winti en persoon.

Citaat

?

Citaat
als een vrouw ongesteld is, mag jij die sreka,s ondergaat naast haar slapen, aanraken, of van haar eten???.

wanneer een vrouw ongesteld is dan is zij onrein. voor winti hoor je altijd rein te zijn. het kan daarom beter niet in contact komen met een menstruerende vrouw  komen. ergens anders slapen en eten is de beste oplossing. ook de dagen vlak voor en na de mestruatie van een vrouw kan je beter geen contact zoeken. want de vrouw is dan al onrein.

Citaat

Citaat
staat een hond niet voor bescherming?

Citaat
het betekent dat je de bescherming van een kromantie hebt

ik ben op een vrijdag geboren maar ben de naam vergeten  :ashamed0006:

*

saneke

« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2009, 11:53 »
Odi Cc leden,

Ik zal het ook proberen en moet zeggen dat ik het heel leuk vind om te doen.
Een hele goeie Obiamang.

wat betekend winti?
Winti is ons cultuur en heeft te maken met onze voorouders die ons zijn overgekomen.

De Aisa denk ik zelf.

Sommige Konfo's kunnen er niet tegen. (Zie het ook als een trefu. )
als je het toch doet kan het zijn dat hij dan ff weggaat. In een andergeval kan hij het gedane werk vernietigen, soms mag je 3 dagen tot 7 dagen niet met zeep baden/douchen.  

Blauw/wit. ( in je droom kun je hem ook in een militairenbroek zien, groen of de kamouflage groen of blauw )

een trefu, wat kan dat allemaal zijn?
Iets waar je konfo's niet tegen kunnen. Eten van menstruerende vrouw, of door het eten van bepaalde dingen z.a. rijst, pampoen, uien tomaat,enz...., zeep gebruik, lopen waar pampoen, watermeloen of zo is geplant. enz.......    jij als persoon kan er last van ondervinden.

Geen verschil, zijn hetzelfde alleen is de adumankama groter.

als een vrouw ongesteld is, mag jij die sreka,s ondergaat naast haar slapen, aanraken, of van haar eten.
Kan je sreka vernietigen ( por a wroko ) Ze is onrein.

Tot je zelf praten als je in het bad ben. Kan ook met een kalebas met water, tijdens het praten een beetje druppelen op de grond. Als dit niet helpt een begi plaatsen. Witte doek,  glas met water, brandende kaars en bijbel. Daarop bidden en vragen om verheldering.

Dat je met een kwade geest vecht kan om verschillende reden zijn. voorbeeld: dat iemand wisi voor je heeft gestuurd.

Dat er een probleem op je weg is, maar er komt een oplossing. De kromantie neemt de slag voor je of haalt het weg.

Dit is mijn deel.
Groetjes van sisa Saneke
*

Offline Boogschutter

• 1336
  • mi na wang bigi oema na mi oso sa mi wani mi ka do
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2009, 13:38 »
dag Meester Obiaman,

ik weet ook niet zo veel baja, na leer wi de leri,

maar wat ik denk is dat de hoogste winti de Aisa is want alle winti,s moeten haar eerst groeten voordat ze wat gaan doen.
ook als je een pre geeft moet je haar eerst groeten voordat je verder gaat.

de lievelings kleur van da Apuku is zwart en daarom moet een vrouw een ring met een zwarte staan als ze lastig gevallen wordt met sex. zwart is de lievelings kleur. denk ik hoor.

het verschil tussen een bakru en een adumakam is dat een bakru een klein jongetje is en een adumakama een apuku winti

een kra kan je oproepen met een kalebas met water en een ei daarin, en zal het water steeds vallen als het ja isna een vraag. het gaat automatisch. door vragen te stellen aan de kra, zal er water uit de kalebas vallen.

een treef is wat men niet mag eten of doen, trefu fu na winti.

en ik ben op een donderdag geboren dus een jaba  een man is een yaw.

is de kromantie ook op een donderdag geboren dan, Yaw kromantie?

hoop dat ik een mooi cijfer krijg hoor wat ik doe zo me best hoor Obiaman.
ik let goed op in de klas.

heel mooi topic en mijn complimenten aan u.
BoogiWoogi
mi na wan bigi oema in mi oso sa mi wani mi kan doe, hatcheeeee
*

FIENIE WIENTIE

« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2009, 13:43 »
wat is een wintie

een wintie is een kracht die zich geopenbaart heeft via de natuurelementen: water, lucht,vuur en aarde en waarbij we rituelen bedacht hebben om met ze in contact te komen en te blijven deze rituelen worden van generatie op generatie
overgedragen.

een wintie dient de mens, en niet andersom. een wientie is een kracht die klaar staat om te dienen, jij moet aan hen kenbaar
maken hoe je levensloop vervuldt moet worden.

hoe reiner je bent met je zelve en je omgeving; dus hoe positiever je bent, hoe sterker de wientie wordt.
hoe negatiever je bent hoe zwakker de wientie wordt.

welke is de grootste wientie

dat is je kra, hij is de enige die rechtsreeks met god in contact staat. hij verantwoordelijk voor je leven hier op aarde.
een simpel voorbeeld:als een wientie deel wil uitmaken van je geestelijk leven al is hij ook zo machtig hij moet eerst toestemmig hebben van je kra, die bepaald welke wientie in je mag huizen.

later meer
Advertentie
Advertentie

*

Offline Venus

• 716
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2009, 20:41 »
Odi odi Obiman,
hoe gaat het met u?

ik weet heel heel weinig van culturu af, maar ik wil proberen antwoord te geven op Uw vragen,

winti zijn engelen/geesten (weet niet als dat de juiste benaming is) die wij van de Here hebben gekregen om ons te beschermen en te begeleiden

de allerhoogste winti in osn midden is de Mama Aisa, waarom weet ik niet precies hor

soppo is een wit' mang sani en niet iets waar winti's mee bekend zijn, net als hoe bijvoorbeeld een heleboel winti's rijst als trefoe hebben omdat het een aziatische torie is

zwart

een trefu kan zijn iets waar de winti niet tegen kan, iets dat hem verzwakt, het kan in de
vorm zijn van voedsel, maar het kan ook zijn in de vorm van handelingen die men pleegt zoals
bijvoorbeeld in de slaapkamer.

wel, je hebt 2 soorten bakru's de bakru winti en de bakru die mensen zelf maken (kar tiki noemt men dat
volgens mij en de aduman is een winti gewoon

menstruatie is een treef in alle traditionele volkeren volgens mij
ook bij de indiane en de hindostanen is menstruatie een trefu 

als je je dromen vergeet kun je praten en vragen aan de konfo dat ze duidelijkere
dromen brengen en of misschien zet je je hoofd aan de verkeerde kant van je bed.
volgens een van de aziatische volkeren als ik het goed heb, mag je je hoofd niet aan de
zee zijde zetten

ai baja Obiaman dat is vijanden hor. DIT weet ik bijna zeker

dan brengt die tap kromantie je naar boven , vliegen

ik heb echter een vraagje Obiaman,
waarom mag je niet gaan koken (vuur aanraken) als je gebaad bent.

Venus
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 20:44 door Venus »
*

Offline Luangu Masra

• 1675
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2009, 16:06 »
Citaat
Winti is de benaming van de afro-surinaamse relegie
Winti is de benaming voor de goden van deze relegie
Winti is het surinaams woord voor wind.

Citaat
Allerhoogste winti in ons midden is de Aisa. Na Anana heb je feitelijk je Kra, maar je Kra is geen winti. Dus ik denk de Aisa. Moeder Aarde.

Citaat
Die wiwiri's hebben bepaalde krachten, die krachten geven energie aan je auro. Als je met zeep gaat baden, was je alles weg, neem ik aan.

Citaat
Wel sinds Ampuku een busi gado is, en ze bleu-black associeren met de busi gado, denk ik dat, maar heb ook Ampuku panji gezien met licht-blauw, wit en rood.

Citaat
Een trefu is iets dat je niet mag eten, iets dat niet in je bloed mag komen.
Is net te vergelijken met een kryptonite (superman), als je er te veel van hebt in je lichaam maak je de desbetreffende winti zwak, waardoor hij niet optimaal kan functioneren.

Citaat
De Adumankama heete in Afrika Odamakoma,waar hij een oppergod was bij een der stammen. Hier in Suriname is hij gedegradeerd tot een lage god, maar zijn koni en sabi heeft hij behouden. En maak geen grappen met hem, hij weet veel en kan veel.
De Bakru is een bosgeest, die de mens misbruikt om kwaad te doen, of om snel rijk te worden. De bakru is meestal een knecht van de hogere winti, maar de Adumankama niet. Hij is baas van zichzelf.

Citaat
Menstruatie cyclus is het reinigen van de vrouw (hou me ten goede), dus al het vuil komt, naar buiten, ze wordt schoongemaakt.
Bloed is een deel van iemand, het is ook beladen met energie. Dus vuil bloed, zal met negatieve energie beladen zijn.

Citaat
Slapen in een schone ruimte, niet eten voor het slapen gaan, niet aan teveel dingen denken voordat je gaat slapen. En bidden voor een goede nacht rust, schone kleding.enz

Citaat
Ik heb geleerd dat honden jorka's zijn.

Citaat
ow been there, had that. Heb zooooo vaaaaak deze dromen gehad en als ik dan wakker word ben ik dan zoooo moe hoor, begrijp het niet. Ik denk dat het betekend dat iemand achter je kromanti zit, want ik denk niet dat de kromanti zich zo aantoont dat hij bij je is.

was leuk,
meer vragen
mi de baka yere
 :lol: :lol: :lol:

Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2009, 21:50 »
1 Als een vader zijn dochter verkracht spreekt men van incest.

Neven en nichten mogen ook niet met elkaar gaan, dit is ten strengste verboden.
Hoe wordt dit genoemd? want er kan zo een vloek ontstaan, de bere oudsten spreken een vloek uit.

2 wat is een djodjo?

3 Heb je weleens een luku gedaan?
Als je voor de luku man zit, kan deze enkele geluiden maken.
Kan je enkele voorbeelden noemen?
Misschien kan je ook vertellen hoe de winti komt. Welke handelingen doet een lukuman zoal om een winti op te roepen? En wat voor attributen kan hij zowel gebruiken om een sit luku te doen.

4 Ken jij ook de 4 pantheons, spreek ze uit in het sranan tongo.

5 ken jij ook een ander naam voor de tapu kromanti?

Odi nanga brasa,Obiaman.

*

Offline Obiaman

• 1132
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2009, 22:00 »
een prachtige vraag?

ik heb echter een vraagje Obiaman,
waarom mag je niet gaan koken (vuur aanraken) als je gebaad bent.

goede vraag, ik neem aan dat velen van jullie wel eens gebaad zijn, en gehoord hebben niet op het vuur te gaan staan,
weten jullie ook waarom? heeft de du man het uitgelegd?

*

Gani

« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2009, 22:37 »
Odi allemaal, ik waag een gokje:-)

wat betekend winti?

(((( Winti betekend letterlijk wind, en een groot begrip,  een wereld van natuurlijke en bovennatuurlijke krachten waarbij we ons moeten houden aan de Goddelijke regels als we in contact treden met het bovennatuurlijke )))))

(((( Volgens mij is dat de kromanti"opete" omdat deze naar GOD toe vliegt (staat het dichtst bij GOD) om boodschappen over te brengen, daarna komt hij terug en speelt hij de boodschappen door aan Mama Aisa))))

(((Volgens mij omdat zeep e porie a wroko, letterlijk vertaald, zeep bederft het werk)))

((( Volgens mij is dit zwart/wit)))

(((((Een trefu kan zijn, het niet eten van vis, varken, rund enz. Het eten van een trefu verzwakt de winti's of obia's, ze kunnen niet tegen de geur en blijven dan uit je buurt, wat niet handig is indien je ze nodig hebt.))))

(((( Een bakru is door de mens zelf gemaakt een aduma kama is door GOD geschapen net zoals de ander winti's en obia's.
De adumakama vertoont zich als een normaal mens, terwijl de bakru dit doet dmv een kleine jonge/vrouw)))))

((( het wordt niet aangeraden dit te doen))))

(((( bloed wordt gezien als iets onrein, door naast de vrouw te slapen zal de sreka niet werken)))))

((( voor het slapen gaan bidden en drie slokjes water drinken uit een calebas)))

(((( op passen voor een vijand in de buurt)))))

((( Als je vliegt geeft het aan dat je bescherming geniet van een van je winti's, dit kan de kromantie zijn maar ook een kabra)))

Lekker pittig dit, maar heel leuk:-)

Gerelateerde onderwerpen

xx
Culturu skoro

Gestart door blacksugard

1 reactie(s)
2632 x bekeken
Laatste bericht
01 november 2013, 13:07
door blacksugard
xx
Obia a bangi