Kumanti | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Kumanti

• 6 reactie(s)
  • 352 x bekeken
  • 6 reactie(s)
  • 352 x bekeken
Kumanti
« Gepost op: 15 juni 2018, 19:15 »
beste leden. ik zou het graag over de kumanti willen hebben, nml de djebri. is het waar dat de djedri zijn asi gek kan maken of zomaar agressief laten worden? mijn ervaring is dat een kumanti je kan straffen maar niet gek laten doen en hij slikt veel voordat hij wijst wie hij is. dus bepaalde duman/ umang hebben geen kennis, maar zeggen gewoon wat. als ik het verkeerd heb hoor ik wel en graag meer info, want ik ben nog lerende.

Ung no meri mi así boi b'ka mi a no kowroe fu mi así boi
Advertentie
Advertentie

Re: Kumanti
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2018, 12:13 »
Odi,

Het zal nooit de bedoeling zijn van een bun yeye om zijn asi gek te maken.

echter is het wel zo dat een yeye jouw hulp nodig heeft om goed te functioneren op het menselijk lichaam.

We sasrawa fa bondjeduwe( we baden voor het goede) we wasi fu kon lepi. Met watra zorg je er namelijk voor dat je op een lijn komt met je entiteiten.

Wanneer jij je lichaam niet naar behoren behandelt zal dat voor ruis storen tussen lichaam kra en yeye waardoor deze zich niet goed kan openbaren.
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2018, 14:35 »
waarom ik vraag, is omdat een " lukuman" dat heeft verklaart bij mijn zusje. wat ik me ook afvraagd, is als een djebri op vrouwen komt. ik heb nog nooit ervan gehoord.
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2018, 20:55 »
Odi,

soms worden dingen gezegd die we te letterlijk nemen.

yeye fasi we taki sonten a kan broko yu ede dat betekent niet letterlijk het breken van .. maar het betekent dat een yeye zich kan manifesteren.

een dyebri is best wel een pittige winti die met veel kracht zich kan manifesteren maar zeer zeker niet fu lauw wan sma.

soms wordt er gezegd dyebri e broko osso hiermee wordt aangegeven dat dit een yeye is sa e kon anga furu krakti en letterlijk kan het alles ook alles aan.
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2018, 21:04 »
als hij dat had gezegd, dan had ik het zeker begrepen. ze is gek verklaart door de dokter, maar de du of luku mang zei dat na a djebri e doe dati nanga eng en a kan kir eng. hij zei ook dat hij het gaat wegwassen, want het is niet een goeie jeje.
Advertentie
Advertentie

« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2018, 22:52 »
Odi,

Ik kan helaas niet praten voor deze kotluku sma en zal hem hier ook niet neerhalen.

maar mag ik vragen of dit een winti van haar zelf is of na wan takru wan sma poti.

Je kan een winti namelijk niet wegwassen y kan prati bun anga hogri maar laat je in iedergeval niet van alles vertellen.

mijn advies is om een tweede kotluku ergens in te plannen of een begi te zetten voor je zus

LP
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2018, 00:07 »
nee, ze is ermee geboren zegt hij. dat heb ik mijn ouds voor gehouden, want ik ken een goeie die voor mij werkt( een vriend van mij). ik heb hem ook gevraagd of a no mang was a djebri pot rustig en zijn antw was dat het weer gaat komen als er iets mis gaat in de toekomst.

Gerelateerde onderwerpen

xx
Welke kumanti wordt kumanti-mama genoemd?

Gestart door peter

12 reactie(s)
2295 x bekeken
Laatste bericht
31 oktober 2010, 17:27
door hamau
xx
Verschil tussen Nengrekonde Kumanti en lala Kumanti

Gestart door jan klaassen

77 reactie(s)
13894 x bekeken
Laatste bericht