Krabita anu versus ogri ai | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Krabita anu versus ogri ai

• 3 reactie(s)
  • 3563 x bekeken
  • 3 reactie(s)
  • 3563 x bekeken
*

ikra

Krabita anu versus ogri ai
« Gepost op: 14 september 2012, 22:47 »
Dag iedereen,

Menig heeft er  weleens van gehoord 'a vrouw ab krabita anu'. Dit heb ik vaker gehoord bij tantes die hun haren lieten knippen bijv ,dat vervolgens niet meer groeide sinds zij bij die kapster zijn geweest. Maar ik hoorde nooit wat je er aan kon doen.Ik heb ook nooit trouwens aan mijn tantes gevraagd.

Bij ogri ai , gebruik men blauwsel of andere dingen.

Maar wat te doen , als je denkt of vindt dat iemand krabita anu heeft. Of is het een diepegewortelde bijgeloof in onze surinaamse cultuur.

Advertentie
Advertentie

*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
Re: Krabita anu versus ogri ai
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2012, 12:56 »
Dag iedereen,

Menig heeft er  weleens van gehoord 'a vrouw ab krabita anu'. Dit heb ik vaker gehoord bij tantes die hun haren lieten knippen bijv ,dat vervolgens niet meer groeide sinds zij bij die kapster zijn geweest. Maar ik hoorde nooit wat je er aan kon doen.Ik heb ook nooit trouwens aan mijn tantes gevraagd.

Maar wat te doen , als je denkt of vindt dat iemand krabita anu heeft. Of is het een diepegewortelde bijgeloof in onze surinaamse cultuur.

Odi ikra,

Het is heus geen bijgeloof hoor dat iemand krabita anu heeft.
Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden.

Als kind werd mijn haar eens gevlochten door een aangetrouwd familielid.Toen ik het weer losmaakte leek het alsof mijn haar gekrompen was.Ze vlocht weer voor me en de zijkanten leken verschroeid en mijn haar zag er niet erg gezond uit.
Ben er toen mee gestopt,althans mijn moeder zette daar een stop aan.

Een paar jaren later wou ik jongenskop hebben,heb mijn haar laten knippen.Na enkele maanden was het haar geen cm gegroeid.Mijn moeder zei dat diegene krabita anu had en adviseerde mij om het door iemand anders opnieuw te laten knippen.Gewoon een paar mm eraf.Als er maar geknipt wordt,fu puru a tra sma anu.Mijn haar groeide toen weer goed.

Hier in NL had ik twee kappers.Een Surinamer en een Afrikaan.Bij de Afrikaan deed ik mijn curly en liet het in model knippen door de Surinamer.Als die Afrikaan mijn haar aanraakt,lijkt het alsof hij een wondermiddel in mijn haar smeert.

Bij de andere kapper groeide mijn haar ook als een gek als die eigenaar van de kapperszaak zelf mijn haar knipte.
Maar....als zn medewerker voor mij knipte mocht ik dat stukje haar dat eraf is geknipt,vergeten.Het groeide echt met heel veel moeite.Twee keer meegemaakt en ben mn haar niet meer daar gaan knippen.

Dus bij krabita anu,gewoon het haar opnieuw laten knippen of zoek een andere kapper/kapster.

Beata :love:

*

ikra

« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2012, 13:34 »

Beste Beata ,

Bedankt voor je antwoord!
*

Zebeduia

« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2018, 11:22 »
Dag iedereen,

Menig heeft er  weleens van gehoord 'a vrouw ab krabita anu'. Dit heb ik vaker gehoord bij tantes die hun haren lieten knippen bijv ,dat vervolgens niet meer groeide sinds zij bij die kapster zijn geweest. Maar ik hoorde nooit wat je er aan kon doen.Ik heb ook nooit trouwens aan mijn tantes gevraagd.

er zijn mensen wat ze ook planten het groeid en anderen met krabita anu, niets groeit wat ze planten

sommige mensen koken ook niet lekker, al zetten ze de lekkerste kruiden, het eten is niet lekker, terwijl iemand kan zo eenvoudig maar toch lekker koken. die heeft goede handen.

krabita anu.. ze bestaan ja

Gerelateerde onderwerpen

xx
De waarheid versus de leugen

Gestart door meljo

1 reactie(s)
1053 x bekeken
Laatste bericht
03 januari 2011, 12:21
door Loverboy
xx
Moni no e tan in mi anu