Kant en klare cultuur producten. | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Kant en klare cultuur producten.

• 13 reactie(s)
  • 2361 x bekeken
  • 13 reactie(s)
  • 2361 x bekeken
*

Onzin advies

Kant en klare cultuur producten.
« Gepost op: 22 maart 2010, 12:20 »
Hallo,
Is het waar dat in de kant en klare  cultuur flesje  mensen bepaalde dingens in stoppen zoals dede sma bonjo /geesten enz enz .De kant en klare opo jejje watra en olieen zitten zulke dingens ook in of niet.Ooit had ik een gesprek met een vrouw in een cultuur winkel,ze zei iets waar ik meteen kippevel van keer.Dat zo iemand mensen zulke dingens anraden snap ik niet.Ze zei dat als je tapu of zomaakt dan moet je  een geest in fles stoppen of zo.Ik weet niet wat zei daarmee bedoelde maar dat kan echt niet hoor!

Advertentie
Advertentie

*

Sangan

Re: Kant en klare cultuur producten.
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2010, 12:50 »
Hallo,
Is het waar dat in de kant en klare  cultuur flesje  mensen bepaalde dingens in stoppen zoals dede sma bonjo /geesten enz enz .De kant en klare opo jejje watra en olieen zitten zulke dingens ook in of niet.Ooit had ik een gesprek met een vrouw in een cultuur winkel,ze zei iets waar ik meteen kippevel van keer.Dat zo iemand mensen zulke dingens anraden snap ik niet.Ze zei dat als je tapu of zomaakt dan moet je  een geest in fles stoppen of zo.Ik weet niet wat zei daarmee bedoelde maar dat kan echt niet hoor!

daarom koop ik geen kant en klare produkten. alles wat ik koopt wordt gemaakt. speciaal voor mij.
een obiaman maakt iets op jou en voor jou. iets kopen wat masa produktie is koop ik niet .

vers van de pers en speciaal voor mij gemaakt dat heb ik nodig.
geen dingens die masaal gemaakt worden dan is een ieder gelijk,
nee niet een ieder is gelijjk op winti we verschillen dus moet het produkt ook verschillend zijn.

Zo is het

*

aiti

« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2010, 13:01 »
had ook een geest op sterkwater gekocht in zo een flesje,was mij aangeraden dat te doen,vandaar.
*

kolebrie

« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2010, 14:34 »
had ook een geest op sterkwater gekocht in zo een flesje,was mij aangeraden dat te doen,vandaar.
Odi,
Een winkelier in Suriname had een slangekop op sterkwater.
als hij een beetje van dat spul in je eten doet ga je geheid dood.

op een dag vroeg ik hem wat het was en hij zei het beschermd me winkel maar zorgt er tevens voor det het goed gaat met zijn winkel.

maar het is waar ik koop ook geen kant en klare tapoe of opo. laat een du man het maar persoonlijk voor me maken.

straks kan men ook kant en klare geesten koepn in flessen en blikken,wat nooit goed kan zijn.

Ik denk dat een opo op naam gemaakt moet worden omdat het de persoon geluk moet brengen.
zo werkt een du man ook, als iemand ziek is dan gaat hij jet bos in dan zegt hij zo, dan roept hij de wirie naam en zegt hij ik heb je nodig omdat zo iemand de naam ziek is en hkom helpen de persoon te genezen.
de kruid is dan persoonlijk geplukt waardoor het meer kracht heeft van zijn werking en betaald hij het bos en de plaats.

winti is mooi, en zalfjes en hulpjes werken niet. ze moeten op naam gemaakt worden zoals een du man het doet.
*

kriebel

« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2010, 15:35 »

ik heb ook een opo maar het is vlak voor mijn neus gemaakt door iemand die ik al heel lang ken.
hij heeft het aan mij geleerd zodat ik dit ook weer door kan geven aan anderen.
En ik heb hem betaald met een glas water (hij wilde geen geld)
dus wat ik een ieder kan aanraden sta erop dat je ziet wat in je dresie gaat om problemen te voorkomen.

Advertentie
Advertentie

*

kolieman

« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2010, 17:35 »

ik heb ook een opo maar het is vlak voor mijn neus gemaakt door iemand die ik al heel lang ken.
dus wat ik een ieder kan aanraden sta erop dat je ziet wat in je dresie gaat om problemen te voorkomen.

dit is niet helemaal waar.

je kan niet alles weten. wat er in een hebibad zit weet je niet.je winti moet je iets leren of iets van een bere kan ik jou niet komen leren. dus wat je hier zegt sta erop dat je het weet is niet goed.als het een geheim is kan je niet eisen te willen weten wat erin zit. als je iets wilt dan krijg je het, niets moet, zoals je naar de persoon gaat voor hulp wilt niet zeggen dat hij verplicht is jou te vertellen wat erin zit. je kan niet eisen als je hulp zoekt.
niet alles kan je weten, het geheim zit juist door het niet te weten waardoor het werk.geloof hebben in iets.
ik zal je 1 ding vandaag zeggen. soms zegt een winti je konkroe. dat wil zeggen we leren je iets en je bverteld het verder.
die persoon die je allang kent heeft je iets geleerd wat een ieder mag weten, als het werk zoals het moet werken is punt 2.

iemand iets zeggen en leren is anders dan iets zeggen en leren zoals het werkelijk hoort.
vertel iets wat niet mag dan zal het niet werken. in een opo zitten geheimen. je vriend heeft je iets geleerd wat hij je mag leren en wat je de helewereld mag vertellen. maar als het werkt heb ik mijn vraagteken hoor?

dat je hem hebt betaald met water is mooi... hopelijk betaald een ieder hem met water dan kan hij van leven.betaal je hem altijd met water?
*

onzin advies

« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2010, 17:36 »
Lieve mensen een duman hoef niet altijd een dresi /tapu /opo voor iemand temaken.Een ieder kan dat.Het zijn de woorden en als het maar een positief iets is.Zo was mijn moeder een keer in su.,en ze wou ook iets kopen en gelukkig zei een neef dat ze het niet moet doen,want  ze maken de medicijnen met sma dede bonos.Deze mensen zitten voor gebouwen en langs wegen in su.
Dus mensen proberen jullie zelf dingens uit,als het maar positief is.
*

nally

« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2010, 17:54 »
Lieve mensen een duman hoef niet altijd een dresi /tapu /opo voor iemand temaken.Een ieder kan dat.Het zijn de woorden en als het maar een positief iets is.Zo was mijn moeder een keer in su.,en ze wou ook iets kopen en gelukkig zei een neef dat ze het niet moet doen,want  ze maken de medicijnen met sma dede bonos.Deze mensen zitten voor gebouwen en langs wegen in su.
Dus mensen proberen jullie zelf dingens uit,als het maar positief is.
:lol:Dus mensen proberen jullie dingens uit. wees aub voorzichtig met uitproberen ook als het positief bedoeld is. omdat iets zich graag aan u wilt opebnbarebn en gediend wilt worden. het maken van een opo kan een slechte geest die in de buurt is ook op gaan zitten, ook al bedoelt u het goed. en zal de opdrachten uitvoeren maar het is en blijft een slechte geest. laat het u goed uitleggen door een familie lid of een persoon met ervaring die weet wat te doen ipv zomaar iets te gaan proberen,wat u als mens positief bedoelde,maar toch eens u nekslag kan betekenen. weet wat u doet.
*

Lollypop

« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2010, 18:04 »
:lol:Dus mensen proberen jullie dingens uit. wees aub voorzichtig met uitproberen ook als het positief bedoeld is. omdat iets zich graag aan u wilt opebnbarebn en gediend wilt worden. het maken van een opo kan een slechte geest die in de buurt is ook op gaan zitten, ook al bedoelt u het goed. en zal de opdrachten uitvoeren maar het is en blijft een slechte geest. laat het u goed uitleggen door een familie lid of een persoon met ervaring die weet wat te doen ipv zomaar iets te gaan proberen,wat u als mens positief bedoelde,maar toch eens u nekslag kan betekenen. weet wat u doet.

Ik zal nooit zomaar iets gaan uit proberen. zoekoe ba finie sa tjarie.
nee,niet voor mij. me winti zal me zeggen wat te doen als ik iets moet doen zoniet als ik iets nodig hebt zoek ik iemand die weet wat te doen. ik wil me handen niet branden door iets te gaan doen wat ik niet weet wat ik doe. geen uit proberen voor mij. of ik weet het dan doe ik het graag zo niet...........nooit uitproberen.
Laat je je ook nooit als proefkonijn gebruiken. speel niet met winti. is geen spel.doe je iets, doe het dan gelijk goed niet experimenteren. soso lobi
*

kriebel

« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2010, 18:46 »

hey kolieman je moet GOED lezen daarom wil ik niet meer op bepaalde topcis reageren
ik hoef niet mijn hele leven hier op CC te zetten maar als je ooit iemand geholpen hebt en
diegene wilt iets kosteloos voor je doen so be it
hij STOND erop dat ik moest zien wat er in ging dus LEES goed; ik heb niets geeist
het was ook zijn voorstel van geef mij maar een glas water want alla sma abi ing bigie sma san ie moes terie
niet alles draait om geld
leef goed met mensen en je gaat het wel merken
Advertentie
Advertentie

*

kriebel

« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2010, 18:53 »

trouwens ik vind je laatste opmerking brutaal
je gaat veel te ver
betaal je hem altijd???? met water
gaat je niets aan
je denkt dat je veel weet
gissen, gissen, gissen
sta je soms voor mijn deur en zie je hem steeds in en uit lopen?????
van mensen zolas jij die denken alles te weten walg ik
*

O.a

« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2010, 07:41 »
Ik zal nooit zomaar iets gaan uit proberen. zoekoe ba finie sa tjarie.
nee,niet voor mij. me winti zal me zeggen wat te doen als ik iets moet doen zoniet als ik iets nodig hebt zoek ik iemand die weet wat te doen. ik wil me handen niet branden door iets te gaan doen wat ik niet weet wat ik doe. geen uit proberen voor mij. of ik weet het dan doe ik het graag zo niet...........nooit uitproberen.
Laat je je ook nooit als proefkonijn gebruiken. speel niet met winti. is geen spel.doe je iets, doe het dan gelijk goed niet experimenteren. soso lobi

Ik bedoel zelf uitproberen ,als je weet wat erin moet.tapu /geuren olie .van die eenvoudige dingen,kan een ieder maken.Je hebt opo waar alles in moet en je kan alleen een enkel olie hebben als opo.Vroeger deed ik alles zelf  ,uit boeken.Maar uit hollandse boeken.Zoals kruidenbaden enz enz.Ik heb ook ooit van een obai gehoord,dat wat ik deed allemaal goed waren.Dus daarom zei ik je kan alles proberen als je maar goed bezig bent.

Ps dus als ik onbewust in mijn huis/woning een vaas met bloemen kaarsen neerzet,dan ben ik aan het dienen of trek ik nagatief aan! Nee hoor ! ik zet het neer omdat het een heerlijk gevoel geeft.
*

Ikke48

« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2018, 16:25 »

Kunt u mij misschien helpen met een probleem waar ik mee zit ? Hoop dat u contact met mij opneemt

*

Willy

« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2018, 10:30 »
koop geen dingen zomaar. je wilt toch geen bakru kopen in een flesje. ga bij een echte wintiman als je iets nodig hebt zodat hij iets maakt wat goed is en zuiver. je gaat op vakantie en de marktverkoper in Hiati of Afrika zegt jou dit potje maakt je gelukkig.  ja dat kan hij zeggen...maar hij zegt niet dat er een geest in zit. je koopt het en neemt het mee en dan heb je een geest gekocht die je helpt. maar wanneer de geest iets wilt dan moet je het geven. zoniet heb je weer een ander probleem. je dacht je koopt geluk. dus koop niet zomaar potjes met rotzooi. bezoek liever een bekende duman of du vrouw die kennis heeft en jou op maat kan begeleiden zoals het hoort.

Gerelateerde onderwerpen

xx
Winti's hebben zowel een goede kant als een boosaardige kant

Gestart door marleen

6 reactie(s)
1821 x bekeken
Laatste bericht
15 januari 2010, 18:47
door gisla
xx
Traditionele en culturele producten

Gestart door pindasoep

2 reactie(s)
1084 x bekeken
Laatste bericht
04 juli 2009, 13:04
door pindasoep
xx
Producten voor verschillende kruidenbaden.

Gestart door toentje

25 reactie(s)
7553 x bekeken
Laatste bericht
10 mei 2010, 09:46
door toentje
xx
Ander kant van de medaille

Gestart door Co up

0 reactie(s)
1049 x bekeken
Laatste bericht