Heel veel vragen over een wasi! Onbegrijpelijk | Culturu.com
|
NIEUWS
  • Data loading...

Heel veel vragen over een wasi! Onbegrijpelijk

• 6 reactie(s)
  • 201 x bekeken
Heel veel vragen over een wasi! Onbegrijpelijk
« Gepost op: 01 juli 2018, 01:50 »
Goedendag mensen,

Ik heb een aantal vragen want zoals mijn topic aangeeft ben ik heel erg confused.

Het is namelijk zo.

Mijn moeders broer is bezig met een wasi. Hij zegt niet eens waarvoor en waarom en als ik goed heb begrepen moet hij 3 dagen die wasi doen en nu komt t. Hij zegt die bonoeman heeft hem gezegd dat mijn moeder ook moet baden samen met hem maar hij weigert te vertellen of uit te leggen wat en waarvoor dat water is. Wat ik alvast vreemd vind want als je vindt dat iemand moet baden dien je toch uit te leggen waarvoor en waarom?
Dan komt hij uitleggen dat ze moeten baden en dan moet zij iets in d'r mond zetten en zeg maar bro winti gi ing net als spuwen maar dat is het niet, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Me moeder doet er niet aan mee want ze vertrouwt dat zaakje niet en ook terecht. Maar ik vraag mij af wat die watra is.

Ik ga even uitleggen wat hij doet.
Hij staat op bananen bladeren te baden en er is zo een hekje gebouwd voor die prapi watra en op die bananen  bladeren is er blauw en rood meter stof in de vorm van een kruis daarop lijkt het. En wanneer hij baad ai bro iets uit z'n mond en hij moet praten op dat water.

Mijn vraag is
Wat kan dat water zijn, waarvoor is het en waarom moet me moeder baden en hij zegt niet wat die watra is???

Hopelijk weet iemand het

Groetjes,

Aisha

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 14:00 door Culturu.com »

*

Een vriend

Re: Heel veel vragen over een wasi! Onbegrijpelijk
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 05:43 »
Goedendag mensen,

Ik heb een aantal vragen want zoals mijn topic aangeeft ben ik heel erg confused.

Het is namelijk zo.

Mijn moeders broer is bezig met een wasi. Hij zegt niet eens waarvoor en waarom en als ik goed heb begrepen moet hij 3 dagen die wasi doen en nu komt t. Hij zegt die bonoeman heeft hem gezegd dat mijn moeder ook moet baden samen met hem maar hij weigert te vertellen of uit te leggen wat en waarvoor dat water is. Wat ik alvast vreemd vind want als je vindt dat iemand moet baden dien je toch uit te leggen waarvoor en waarom?
Dan komt hij uitleggen dat ze moeten baden en dan moet zij iets in d'r mond zetten en zeg maar bro winti gi ing net als spuwen maar dat is het niet, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Me moeder doet er niet aan mee want ze vertrouwt dat zaakje niet en ook terecht. Maar ik vraag mij af wat die watra is.

Ik ga even uitleggen wat hij doet.
Hij staat op bananen bladeren te baden en er is zo een hekje gebouwd voor die prapi watra en op die bananen  bladeren is er blauw en rood meter stof in de vorm van een kruis daarop lijkt het. En wanneer hij baad ai bro iets uit z'n mond en hij moet praten op dat water.

Mijn vraag is
Wat kan dat water zijn, waarvoor is het en waarom moet me moeder baden en hij zegt niet wat die watra is???

Hopelijk weet iemand het

Groetjes,

Aisha
wat vreemd van je oom.is het in Suriname of in Nederland.nog nooit van zo een bad gehoord...maar spuwen lijkt op fyo fyo bad  met een sibi wiri het lichaam bestrijken... een leba gebruikt bananenblad..maar kan zijn dat de Hebi in het blad zakt en bet later moet weggooien..als in een badkamer gewassen word..  maar dat denk ik niet want dan zou de duman het doen.misschien fyo fyo weg wassen  maar dat doe je om juist te praten dat alle fyo fyo weg moet  door te spugen uit je mond.. dat zou het kunnen zijn  fyo duo  maar het werkt juist door de ander te zeggen  me poeroe fyo fyo  Ik zou me niet laten wassen vooral niet als er zo geheimzinnig word gedaan.  je moeder heeft toch geen problemen. en dan zou er gezegd moeten worden waarom .. uit respect voor je moeder en haar winti. je moeder heeft ook winti. Suriname..Nederland is rijk aan kennis dus zoekt ze zelf iemand als ze gewassen moet worden zonder geheimen.
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 19:39 »
Hallo,

Het is in Suriname en ja ik vind het ook behoorlijk vreemd want waarom zo geheimzinnig?
En nee ze heeft geen problemen. Als het inderdaad fyo fyo is dien je de persoon uit te leggen maar fyo fyo wordt anders weggehaald als ik het goed heb. Ik heb ook nog nooit van zo een bad gehoord vandaar ik zoveel vragen heb en dat hij zo geheimzinnig doet is nog meer een rede waarom ik het niet vertrouw.

Bedankt voor uw reactie. Want dit alles vind ik vreemd.

Groetjes,

Aisha

*

randt asan

« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2018, 07:58 »
waarom zegt je moeder hem niet gewoon  sa na a watra disi. die na mi.. geen polonaise aan mijn lichaam. met andere woorden , niemand komt zomaar water over me heen gooien.  dan weet ik niet hoe groot of smal.  mijn winti heeft me geen droom gebracht dat mijn broer komt jr baden..  SPEELT HIJ BONUMAN. als je moeder hem vraagt om duidelijkheid en hij je moeder het niet geeft    ...... dan zeg ik .... doei.... baad zelf je ding.. naks no fout.
*

Karen

« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2018, 10:49 »
als hij niet duidelijk wilt zijn zou ik helemaal niet baden., nooit niet.
dalijk neemt hij je moeder haar krachten of geluk weg
winti is duidelijkheid en geen geheim.
geheim naar de buiten wereld maar niet als iemand iets voor je doet

ik zie me al, ik ga iemand wassen maar het is geheim, die iemand gaat zeggen yo sodemieter op
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2018, 00:25 »
Hallo Karen en Rand asandt,

Ja daarin hebben jullie gelijk. Ze moet niet meedoen en dat heeft ze ook geweigerd. Want je dient netjes en duidelijk uit te leggen waarvoor die watra is en aangezien hij dat niet wilt doen heeft zij Nee gezegd.
Mijn moeder is heel erg voorzichtig met culturele zaken en ik nog meer.

Alleen vraag ik mij af waarom zo geheimzinnig en wat die watra is want dat zegt hij niet!!

Ik vertrouw het totaal niet

Bedankt voor jullie reactie

Groetjes,

Aisha

*

Sureindy

« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2018, 07:13 »
gelukkig luisterde ze naar haar ingeving. nooit iets tegen je gevoel doen. pieker er niet meer over. laat gaan en wat het ook was... het is aan God om te oordelen.  fijne dag

xx
veel gestelde vragen

Gestart door Obiaman Gepost op Winti | Algemene vragen

2 reactie(s)
1241 x bekeken
Laatste bericht 27 april 2014, 08:35
door Tanta
xx
dromen over heel veel vissen

Gestart door Fallesca Gepost op Dromen | Topic

1 reactie(s)
2264 x bekeken