Enkele misvattingen binnen de winti relegie | Culturu.com
|
NIEUWS
  • Data loading...

Enkele misvattingen binnen de winti relegie

• 117 reactie(s)
  • 31182 x bekeken
Enkele misvattingen binnen de winti relegie
« Gepost op: 26 februari 2012, 18:41 »
Odi,

Een belangrijke gezegde binnen de winti luidt : "te sani no kari yu neng no piki" vrij vertaald : spreek niet voor je beurt.

Misvatting 1
Velen denken dat de opper God binnen de winti een naam heeft zoals in andere relegïen. De opper God binnen de winti relegie heeft geen naam. Velen denken dat zijn naam Anana is. Dat is een misvatting het moet zijn A Nana(de God der Goden).

Misvatting 2

Velen denken dat winti een vrij gevochte boel is en kunnen doen wat ze willen. Als het om je eigen zaak gaat is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als je voor mensen werkt zijn er zeker regels.
1- yu mus fu abi wang winti di deng gi bangi(een winti die in het openbaar erkent is)
Als het bovenstaande een feir l is, heeft de persoon een sweri(eed afgelegd)gemaakt.

Misvatting 3

Velen denken dat er een noemenswaardig verschil bestaat tussen de winti leer bij de marrons en de stads creool. De basis is het zelfde wel kleine verschillen in (uit)spraak en soms kruiden(wel van het zelfde soort).

Odi

Anato fu kandiyaifo

Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

Re: Enkele misvattingen binnen de winti relegie
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 04:56 »
Odi,

Een andere misvatting die bij velen bestaat, is dat men zonder enige kennis vergaring winti kan verklaren.
De christenen doen aan bijbel studie, ander relegïen bestuderen hun heilige geschriften. Bepaalde mensen die winti willen beleiden vinden het niet nodig om onderricht te genieten. Ze praten daarom los en vast, en pretenderen het te weten, als je nader uitleg vraagt merk je dat men gist.

Volgende misvatting
Velen denken dat als ze naar een prey zijn geweest en een winti openbaart zich bij hun, dat ze ineens winti deskundigen zijn. Sommigen gaan zelf kruiden baden maken enz. vaak met de woorden "sma no e wasi mi".
Een regel die bestaat is: alla bung bung obia na sma e poti wiri geng na prapi dan a wasi. Nadat de winti is geordend is het wel normaal dat men zelf hun watra maakt.

Volgende misvatting
Velen denken dat de obia of winti die op 12 hoog baad met een plastic emmer even stabiel(in woord en daad)is als de obia die baad in de tuin met prapie.
Je merkt het verschil in handel en spraak direct. De obia's van 12 hoog kunnen nagenoeg geen woord spreken of verstaan, maar dat is te verklaren.

Odi odi odi

Leliambo na sabiambo, anato fu kandiyaifo
*

Offline Sunder

• 616
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2012, 16:09 »
Odi odi,

Kan het zo zijn dat die kleine verschillen misschien bepalend zijn, waardoor velen (terecht) denken dat het verschil noemenswaardig is?

Groet,
Sunder

Misvatting 3

Velen denken dat er een noemenswaardig verschil bestaat tussen de winti leer bij de marrons en de stads creool. De basis is het zelfde wel kleine verschillen in (uit)spraak en soms kruiden(wel van het zelfde soort).
Het is niet zo dat we niet durven omdat de dingen moeilijk zijn,
de dingen zijn moeilijk omdat we niet durven. (Seneca)

« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2012, 17:30 »
Odi odi,

Kan het zo zijn dat die kleine verschillen misschien bepalend zijn, waardoor velen (terecht) denken dat het verschil noemenswaardig is?

Groet,
Sunder

Odi,

In mijn perceptie is weten nog steeds meten.
Mensen die denken zijn niet zeker van hun zaak. De onnodige discussies hebben vaak onwetendheid als grondslag.
Een klein verschil dat bepalend is, is een groot verschil denk ik, maar het kan aan mij liggen.

Odi,
Anato fu kandiyaifo
*

Offline Sunder

• 616
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2012, 17:46 »
Odi odi,

Wanneer een vraag gesteld wordt uit onwetendheid (waar overigens niets mis mee is want je vraagt om te weten zodat je daarover kunt nadenken) is dat niet wat een discussie onnodig maakt, maar degene die de vraag als zodanig beoordeelt.

Alle kleine verschillen bij elkaar opgeteld is groter dan een enkele klein verschil. En daar er veel verschillen zijn kan ik mij het voorstellen dat men denkt dat er verschillende benaderingen/invalshoeken zijn, ongeacht de aanwezigheid van een basis. Dit is althans zoals ik het zie.

Dank voor je reactie.

Groet,
Sunder

Odi,

In mijn perceptie is weten nog steeds meten.
Mensen die denken zijn niet zeker van hun zaak. De onnodige discussies hebben vaak onwetendheid als grondslag.
Een klein verschil dat bepalend is, is een groot verschil denk ik, maar het kan aan mij liggen.

Odi,
Anato fu kandiyaifo
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2012, 18:53 »
Odi,

Correct hoor vragen stellen uit welke overweging dan ook is normaal. Maar een vraag is een vraag en een discussie of meningsverschil is echt iets anders. Maar zo heeft een ieder zijn opvatting, en dat is zijn of haar volste recht.

Odi
Anato fu kandiyaifo

« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2012, 05:25 »
Odi,

Een andere misvatting die er ook nog bestaat is dat velen denken dat de bakru ook uit afrika komt. Alle andere winti's met uitzondering van de bosu praten over afrikiti/nengekonde in hun ver(halen)tellingen, de bakru heeft dat niet, simpel de bakru "kent" afrika niet.

Een zoveelste misvatting is dat velen iets maar 1 keer hebben hehoord. Zonder nadere verificatie verteld men het door als te zijn ..."zo heb ik het geleerd.

Odi

Anato fu kandiyaifo
*

santana

« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2012, 18:34 »
odi  kenner gnet neko

kunt u mij dan vertellen waarom de bakru niet bekend is in afrika?las een stukje van kenner jan klaassen dat de bakru bakulu of iets dergelijks in afrika genoemd wordt.neem aan dat over de hele wereld ook de bakru hebt of niet soms?

weet zelf niet veel en leest veel op deze site.

groetjes
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2012, 16:06 »
Odi niet veelwetende en veellezende santana

Je hebt wel veel gelezen op cc maar nergens gelezen dat ik geen kenner ben. Tot vervelens toe ik ben geen kenner.... Maar ik ben ook geen leek!!!

Je leest veel maar mijn vorige reactie heb je niet begrepen. Ik heb niet gezegd/geschreven dat de bakru niet bekend is in Afrika. Maar met een beetje onderzoek, hoef je niet over te nemen wat ik zeg/schrijf over de bakru, maar zullen de feiten uit jouw eigen onderzoek het bewijs leveren.

Odi oblawo
Leliambo na sabiambo, anato fu kandiyaifo.
advertentie

*

santana

« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2012, 20:02 »
hai gnet, je laat me lachen hoor,dat je geen kenner bent,je zal niet alles weten,maar wat ik van jou
heb gelezen op deze  site is verre van een leek zijn hoor en dat geef je ook steeds aan,maar hoe
 je het draait of keert je mag je zelf wel kenner noemen :great:
je hebt inderdaad niet geschreven dat de bakru niet in afrika voor komt mijn fout.

weet jij misschien of ieder land een ander soort bakru heeft,qua uiterlijk?

groetjes leergierige
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2012, 03:17 »
Hai,santana winti is een surinaams ding met verwijzingen naar afrika. Ik ben niet de beleider die vergelijkingen maakt tussen winti en andere relegien op zoek naar overeenkomsten enz. Hoewel ik een ruime algemene ontwikkeling heb en vele delen van de wereld heb gezien waar de zwarte mens traditionele godsdiensten hebben.

Maar om concreet jouw vraag te beantwoorden....ik weet het niet als elk land een ander soort bakru heeft. Ik heb in verschillende delen van het caraïbisch gebied de term bakru/bakwu gehoord, en men bedoelde ook hetzelfde(jamaica, trinidad, tobago, barbados enz.)

P.s...... Ook daar kent men bakwu/bakru als een slechterik(takru sani).

Leliambo na sabiambo. Anato fu kandiyaifo
*

Offline getyours

• 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2012, 20:33 »

weet jij misschien of ieder land een ander soort bakru heeft,qua uiterlijk?

groetjes leergierige

De bakru is een energie vorm en krijgt vorm door de mens die deze ten goede of ten kwade inzet.
In principe heeft niks om ons heen een vorm wij geven het een vorm. Door dingen een vorm te geven
wordt het begrijpbaar. Dit is dan ook tevens een zwaktepunt van ons, omdat we te vaak werken met dat
wat we zien en niet met dat wat we voelen.

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.

*

santana

« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2012, 21:53 »

hallo getytours,als je schrijft de bakru is een energie die vorm krijgt door de mens,kan ik dan ook van alle andere winti aannemen dat ze ook geen vorm hebben,maar gewoon een energie zijn?
hoor vaak over een vogel die de kromanti moet voor stellen,maar als ik je goed begrijpt geeft de mens de kromanti dan de vorm van een vogel of adelaar?
ook hoor ik vaak dat de bakru een groot hoofd heeft en klein is van gestalte,dus klopt dan niet?

ben lerende

« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2012, 12:06 »
Odi,

De misvatting bestaat ook dat een bepaaalde sieraad standaard hoort bij een bepaalde winti of obia

Een andere veel voorkomende misvatting binnen de winti kringen, is dat de "berebakru" niet verwijderd/weggewassen of beter gezegd uit de bere gehaald kan worden. Zij die de nodige scholing en ervaring hebben in dat geval weten beter.

Odi,
Leliambo na sabiambo, anato fu kandiyaifo !!!

*

santana

« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2012, 15:54 »
hai gnet,je hebt het onderwerp misvattingen omtrent winti aangesneden en graag wil ik van je weten
als men weet dat ze winti hebben dat er gelijk een winti pre gegeven moet worden of weet men
van ik heb winti dan denken ze vaak dat ze onschendbaar zijn,zijn deze twee voorbeelden ook een
vorm van`misvatting´

groetjes santana

advertentie

xx
De kracht van de vrouw binnen de winti relegie

Gestart door gnet - neko Gepost op Winti | Algemene vragen

9 reactie(s)
5747 x bekeken
Laatste bericht 22 mei 2013, 21:37
door Loverboy
xx
Droom over enkele winti's...

Gestart door Krinskin Gepost op Dromen | Topic

2 reactie(s)
1329 x bekeken
Laatste bericht 03 november 2009, 19:27
door Krinskin
xx
Enkele soorten fodoe winti's

Gestart door waswasgodo Gepost op Winti | Algemene vragen

4 reactie(s)
3788 x bekeken
Laatste bericht 22 september 2011, 16:12
door gnet - neko
xx
enkele vragen over winti cultuur

Gestart door chellera Gepost op Winti | Algemene vragen

4 reactie(s)
1702 x bekeken
Laatste bericht 05 maart 2009, 00:21
door peac21
xx
Waarom praten wij weinig over de Winti-relegie?

Gestart door Minamie Gepost op Winti | Algemene vragen

44 reactie(s)
12719 x bekeken
Laatste bericht 28 juli 2013, 13:33
door sarco