Bere winti heeft een andere asi uitgezocht, ik ben verdrietig | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Bere winti heeft een andere asi uitgezocht, ik ben verdrietig

• 4 reactie(s)
  • 310 x bekeken
  • 4 reactie(s)
  • 310 x bekeken
Odi mensen,

Het betreft mijn moeder, ze is nu al op leeftijd en zij is altijd degene geweest die de bere winti van de familie heeft gekregen, dit is al 48 jaar zo.
Nu is het zo dat die bere winti een andere asi heeft uitgekozen in de familie, mijn moeder is oud en ze kan die bere winti die best wel zwaar schijnt te zijn niet meer dragen, ik ben hier al dagen door van slag en dat heeft aantal redenen, de familie zegt dat ik me nergens zorgen over hoef te maken, uit respect voor haar ouder wordende lichaam heeft de bere winti besloten dat het beter is  om een andere asi te zoeken, ik moet het niet persoonlijk opvatten.
Mijn moeder vind het allemaal niet erg maar ik ben er heel erg verdrietig over: Het voelt voor mij alsof ze word afgedankt, en ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen of ze ook echt is afgedankt, en ik ben bang dat nu die bere winti weg is dat haar iets overkomt, want wie gaat haar beschermen?
Ik slaap al nachten slecht en ik huil veel.
Kan iemand mij helpen?  Maak ik het groter dan dat het is ? of is mijn verdrietige gevoel terecht ?
Er zijn nog wel 2 andere winties hoor, en die zijn er wel gewoon nog.
Ik hoop dat ik veel antwoorden krijg waar ik iets van kan leren, want ik zie dit hele gebeuren als een persoonlijke aanval, en volgens de familie is dat niet zo.
Hoe zien jullie dit ?

-

Advertentie
Advertentie

*

Offline Loverboy

• 6413
    • Bekijk profiel
Re: Bere winti heeft een andere asi uitgezocht, ik ben verdrietig
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2018, 13:34 »
Odi mensen,

Het betreft mijn moeder, ze is nu al op leeftijd en zij is altijd degene geweest die de bere winti van de familie heeft gekregen, dit is al 48 jaar zo.
Nu is het zo dat die bere winti een andere asi heeft uitgekozen in de familie, mijn moeder is oud en ze kan die bere winti die best wel zwaar schijnt te zijn niet meer dragen, ik ben hier al dagen door van slag en dat heeft aantal redenen, de familie zegt dat ik me nergens zorgen over hoef te maken, uit respect voor haar ouder wordende lichaam heeft de bere winti besloten dat het beter is  om een andere asi te zoeken, ik moet het niet persoonlijk opvatten.
Mijn moeder vind het allemaal niet erg maar ik ben er heel erg verdrietig over: Het voelt voor mij alsof ze word afgedankt, en ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen of ze ook echt is afgedankt, en ik ben bang dat nu die bere winti weg is dat haar iets overkomt, want wie gaat haar beschermen?
Kan iemand mij helpen?  Maak ik het groter dan dat het is ? of is mijn verdrietige gevoel terecht ?
Ik hoop dat ik veel antwoorden krijg waar ik iets van kan leren, want ik zie dit hele gebeuren als een persoonlijke aanval, en volgens de familie is dat niet zo.
Hoe zien jullie dit ?

-
hallo ,, hoe weet jij dat de bere winti een ander heeft gekozen. en een winti kiest een ander maar gaat je moeder nooit in de steek laten, als ze hulp nodig heeft zal de winti haar gewoon blijven verzorgen en begeleiden  dat is een BERE winti.

je moet je niet zo druk maken. een winti weet wanneer het tijd is om op een ander te rijden. asi. maar gaat niet zomaar.... dus maak jij je maar niet druk,,, de winti is er gewoon ten alletijden om ook je moeder te beschermen al bij wie die winti is.. en niemand bepaald waar de winti gaat,, het gaat waar en wie het kan onderhouden... het is soms alleen maar beter voor je moeder

Groetjes Loverboy
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
*

Offline plantage

• *
  • 20
  • Neem het leven zoals het is
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2018, 13:51 »
Odi mensen,

Hoe zien jullie dit ?

-

Beste Fransje,

Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt (bijv. Gedroomd).

Overigens zou ik mee geen zorgen maken. Het is zeker niet zo dat je moeder wordt afgedankt en niet meer beschermd is.

Als de bere winti's hebben besloten bij iemand anders te huisvesten betekend dit voor je moeder dat zij ontheven wordt van haar verantwoordelijke taken ten opzichte van de familie (op menselijk en geestelijk gebied).

Bere winti's gaan meestal terug naar 1 persoon (voor onderhouden zorg) maar beschermen (en zijn soms bij) meerdere mensen in de familie.

Omdat je moeder te oud is vervalt haar zorg voor de bere winti's maar word ze nog wel beschermd door deze (en andere winti's).

Het hebben van bere winti's kent 2 kanten van een medaille.

1. De zorg ten opzicht van de familie op cultureel, geestelijk (en menselijk) gebied.Maak de familie er een potje van dan is de drager vaak belast met problemen, taken die hij/zij moet doen om alles proberen op te lossen. Als familie dan ook tegendraads is dan kan je voorstellen dat dit soms een eindeloze put van werkzaamheden, zorg en gedoe kan zijn.

2. Gaat familie goed met elkaar om en is er vrede, vreugde en blijschap. Dan zou je kunnen zeggen dat de drager zijn/haar verantwoordelijkheden goed onderhoud of heeft gedaan. In volksmond wordt dan ook vaak gezegd dat bere winti's vreug, welvaart en voorspoed brengt.

Veel beterschap met je moeder gewenst en succes!
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2018, 19:32 »
Beste Fransje,

Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt (bijv. Gedroomd).

Overigens zou ik mee geen zorgen maken. Het is zeker niet zo dat je moeder wordt afgedankt en niet meer beschermd is.

Als de bere winti's hebben besloten bij iemand anders te huisvesten betekend dit voor je moeder dat zij ontheven wordt van haar verantwoordelijke taken ten opzichte van de familie (op menselijk en geestelijk gebied).

Bere winti's gaan meestal terug naar 1 persoon (voor onderhouden zorg) maar beschermen (en zijn soms bij) meerdere mensen in de familie.

Omdat je moeder te oud is vervalt haar zorg voor de bere winti's maar word ze nog wel beschermd door deze (en andere winti's).

Het hebben van bere winti's kent 2 kanten van een medaille.

1. De zorg ten opzicht van de familie op cultureel, geestelijk (en menselijk) gebied.Maak de familie er een potje van dan is de drager vaak belast met problemen, taken die hij/zij moet doen om alles proberen op te lossen. Als familie dan ook tegendraads is dan kan je voorstellen dat dit soms een eindeloze put van werkzaamheden, zorg en gedoe kan zijn.

2. Gaat familie goed met elkaar om en is er vrede, vreugde en blijschap. Dan zou je kunnen zeggen dat de drager zijn/haar verantwoordelijkheden goed onderhoud of heeft gedaan. In volksmond wordt dan ook vaak gezegd dat bere winti's vreug, welvaart en voorspoed brengt.

Veel beterschap met je moeder gewenst en succes!

Goedenavond,

Dank je wel voor het reageren, en dank je wel voor je geruststelling.
We hadden een kong makandra bij mijn moeder thuis, toen is de oudste kabra van de familie gekomen op een nicht van mijn moeder  ( deze persoon leefde in slavernij) en zij vertelde dat die bere winti over is gestapt.
Maar wat ik dus uit jou woorden opmaak is mijn moeder na jarenlange trouwe dienstverlening niet afgedankt? Zij hoort er dus gewoon nog bij en wat voor mij belangerijk is, ze word nog steeds verzorgd en beschermd.
Waarom ik ook van slag ben is omdat ik altijd had gehoopt en verwacht dat de bere winti uiteindelijk bij mij zou komen, gewoon puur omdat ik dichtbij mijn moeder sta, en omdat zij ( de bere winti) mij ook heeft zien opgroeien, dus ergens ben ik teleurgesteld dat zij de keuze heeft gemaakt om onze tak te verlaten, omdat ik dacht dat zij het wel naar haar zin had bij ons, en ik heb ook de capaciteit om een bere winti te onderhouden ( vind ik).
Het word voor mij lastig wanneer ik deze winti weer voor het eerst bij die andere tante ga zien.
Mijn god ik ben jaloers ( schaam schaam) :'(
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2018, 20:02 »
hallo ,, hoe weet jij dat de bere winti een ander heeft gekozen. en een winti kiest een ander maar gaat je moeder nooit in de steek laten, als ze hulp nodig heeft zal de winti haar gewoon blijven verzorgen en begeleiden  dat is een BERE winti.

je moet je niet zo druk maken. een winti weet wanneer het tijd is om op een ander te rijden. asi. maar gaat niet zomaar.... dus maak jij je maar niet druk,,, de winti is er gewoon ten alletijden om ook je moeder te beschermen al bij wie die winti is.. en niemand bepaald waar de winti gaat,, het gaat waar en wie het kan onderhouden... het is soms alleen maar beter voor je moeder

Groetjes Loverboy

Odo odi Loverboy,

Dank je wel voor je reactie, ik heb zojuist een reactie geplaats, maar ook jou wil ik bedanken voor je geruststelling,  ik hoef me dus geen zorgen te maken dat mijn moeder  niet meer beschermd word, en vergeten word door de bere winti, want daar was ik heel erg bang voor, ik kon er gewoon niet van eten, zo verdrietig was ik,  puur omdat ik  dacht dat een winti altijd blijft, maar dat hoeft blijkbaar niet zo te zijn.
En zoals ik in mijn  vorige reactie aangaf, had ik verwacht dat ik degene was die de bere winti  ooit zou uitkiezen als asi,  omdat dat in mijn beleving een logische stap zou zijn,  dus ik moet nu mijn verwachtingen ook bijstellen, het is niet dat ik de status van bere winti draagster wil, maar het voelde als "  van ons" dus het feit dat zij zo makkelijk afscheid heeft genomen dat deed pijn, stel dat je man/vrouw na 48 jaar er ineens vandoor gaat met de buurvrouw, dat doet pijn.
Alles gezegd hebbende is het dus niet slecht dat de bere winti nu  een andere asi heeft, het kan zelfs beter zijn, hoe dat eruit zal zien moet de toekomst nog uitwijzen.
Advertentie
Advertentie

Gerelateerde onderwerpen

xx
Kan een bere winti zijn /haar asi verlaten en niet meer helpen?

Gestart door sandraa

3 reactie(s)
1090 x bekeken
Laatste bericht
07 oktober 2009, 10:12
door rositaa
xx
waarom heeft de asi die de berewinti heeft zoveel problemen?

Gestart door meljo

8 reactie(s)
2145 x bekeken
Laatste bericht
27 november 2010, 10:55
door hamau
xx
Een vrouw komt mij vertellen dat mijn vriend een andere heeft

Gestart door Banabong

1 reactie(s)
1132 x bekeken
Laatste bericht
05 maart 2013, 08:42
door Prodo misie
xx
Waarom verlaat een winti zijn asi!

Gestart door helen

7 reactie(s)
2232 x bekeken
Laatste bericht
23 april 2010, 18:26
door Geen kenner
xx
Waanneer kan een winti weggaan op z'n asi?

Gestart door aboka

2 reactie(s)
1664 x bekeken
Laatste bericht
01 augustus 2012, 07:51
door aboka