banja pre | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

banja pre

• 14 reactie(s)
  • 7336 x bekeken
  • 14 reactie(s)
  • 7336 x bekeken
banja pre
« Gepost op: 15 juli 2012, 14:20 »
Odi odi iedereen

Ik heb een vraagje.
Ik zag een tijdje geleden op youtube een filmpje van een kondre banja pre.
Ik vond het prachtig!! Heb zelf nog nooit een banja pre mee gemaakt. Maar ik was erg
onder de indruk.

Ik zag verschillende mensen in trance raken.
Bijvb waar ze in alle twee de handen een opgerolde doek kregen.

Ik weet dat het allemaal voorouder geesten zijn die daar dansen. Maar de manier waarop ze dansen,
- is dat de manier hoe men dansten toen ze in leven waren. 
- Zijn er vershillen en hoe herken je die
- Of danst een ieder op zijn eigen manier.

Want bijvb bij een allakondre pre, kan je meestal zien op de manier waarop de persoon dans, wat voor
winti het is.

Kun je dat bij een banja premook zien?

Alvast bedankt

Mvg
Mi Sa De

Advertentie
Advertentie

Re: banja pre
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2012, 19:22 »
Odi odi iedereen

Ik heb een vraagje.
Ik zag een tijdje geleden op youtube een filmpje van een kondre banja pre.
Ik vond het prachtig!! Heb zelf nog nooit een banja pre mee gemaakt. Maar ik was erg
onder de indruk.

Ik zag verschillende mensen in trance raken.
Bijvb waar ze in alle twee de handen een opgerolde doek kregen.

Ik weet dat het allemaal voorouder geesten zijn die daar dansen. Maar de manier waarop ze dansen,
- is dat de manier hoe men dansten toen ze in leven waren. 
- Zijn er vershillen en hoe herken je die
- Of danst een ieder op zijn eigen manier.

Want bijvb bij een allakondre pre, kan je meestal zien op de manier waarop de persoon dans, wat voor
winti het is.

Kun je dat bij een banja premook zien?

Alvast bedankt

Mvg
Mi Sa De

Odie,
sorry dat ik dit moet zeggen maar een kondre [land]banja pre zoals men het hier brengt bestaat niet!
Een individu kan onder bepaalde omstandigheden een Banja spelen, of een familie, of een bere, of een plantage.

Alle Banja wordt op dezelfde manier gedanst maar een ieder heeft zijn eigen variatie.
Soulmuziek wordt ook op een bepaalde manier gedanst maar een ieder varieert naar eigen smaak.
Ik heb de filmpjes ook gezien en vond het eerlijk gezegd niet zo denderend.

Odie.
*

Jan Klaassen

« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2012, 10:30 »
Odie,
sorry dat ik dit moet zeggen maar een kondre [land]banja pre zoals men het hier brengt bestaat niet!
Een individu kan onder bepaalde omstandigheden een Banja spelen, of een familie, of een bere, of een plantage.

Alle Banja wordt op dezelfde manier gedanst maar een ieder heeft zijn eigen variatie.
Soulmuziek wordt ook op een bepaalde manier gedanst maar een ieder varieert naar eigen smaak.
Ik heb de filmpjes ook gezien en vond het eerlijk gezegd niet zo denderend.

Odie.
Odi Kodjo,

Ai was leuk gevonden maar slaat in essentie nergens op. Dat hebben die mensen inmiddels ook door gelukkig. Men probeerde iets te forceren wat niet te forceren is.
Banja is niet voor een land ik heb dat aan een paar verteld.

Kondre hebben ze vertaald naar Land en niet naar dorp of plantage. Zoals bijvoorbeeld pinasiekondre, pierrekondre, ingikondre.

Ze hadden een Du/Doe moeten organiseren heeft meer effect en kweekt meer saamhorigheid. (mits goed begeleid)

Odi
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2012, 14:18 »
Odi Kodjo,

Ai was leuk gevonden maar slaat in essentie nergens op. Dat hebben die mensen inmiddels ook door gelukkig. Men probeerde iets te forceren wat niet te forceren is.
Banja is niet voor een land ik heb dat aan een paar verteld.

Kondre hebben ze vertaald naar Land en niet naar dorp of plantage. Zoals bijvoorbeeld pinasiekondre, pierrekondre, ingikondre.

Ze hadden een Du/Doe moeten organiseren heeft meer effect en kweekt meer saamhorigheid. (mits goed begeleid)

Odi

Odie Jan,
zo is het. Wat mij altijd nog verbaasd is het feit dat het zo slecht gesteld is met het Banja gebeuren.
Banja was toch  enigzins geaccepteerd in tegenstelling tot Wintie. Hoe zou het komen dat Banja vrijwel uitgestorven is
en Wintie niet. Persoonlijk denk ik dat dit aan onszelf gelegen heeft. Skowtoe no ben go broko Banjapre lekie fa den ben go broko Wintiepre. Nu wil men weer Banja spelen maar a kennis kon karfoe.
Ik zag een groep in A,dam die Banja speelt met djembe en timbal, prefoe poedja nanga mandron.

Het is zeer jammer dat er geen Du groepen meer zijn. Dit zou zeker iets voor Naks moeten zijn.
Ik zie mensen hier Botobanja spelen. Ze huren een boot, kleden het aan en spelen maar.
NO WAN SMA NO SABIE FA NA BOTO NEN, ALLA SOORT SINGIE DEN E SINGIE DJIE NA BOTO.
Den e tan drai lontoe nomo nanga na boto ondro na kampoe, lekie a fasie na draiwatra.

Heb je de beelden van die boto banja die op 30 juni werd gehouden in de Muiderkerk wel gezien?
Het was op de kabra netie.
Ik heb trouwens vernomen dat men ook hier een Kondre banja pre willen geven. Het zou in het Kotterbos moeten plaats vinden.

Odie DK.
*

Jan Klaassen

« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2012, 17:44 »
Odie Jan,
zo is het. Wat mij altijd nog verbaasd is het feit dat het zo slecht gesteld is met het Banja gebeuren.
Banja was toch  enigzins geaccepteerd in tegenstelling tot Wintie. Hoe zou het komen dat Banja vrijwel uitgestorven is
en Wintie niet. Persoonlijk denk ik dat dit aan onszelf gelegen heeft. Skowtoe no ben go broko Banjapre lekie fa den ben go broko Wintiepre. Nu wil men weer Banja spelen maar a kennis kon karfoe.
Ik zag een groep in A,dam die Banja speelt met djembe en timbal, prefoe poedja nanga mandron.

Het is zeer jammer dat er geen Du groepen meer zijn. Dit zou zeker iets voor Naks moeten zijn.
Ik zie mensen hier Botobanja spelen. Ze huren een boot, kleden het aan en spelen maar.
NO WAN SMA NO SABIE FA NA BOTO NEN, ALLA SOORT SINGIE DEN E SINGIE DJIE NA BOTO.
Den e tan drai lontoe nomo nanga na boto ondro na kampoe, lekie a fasie na draiwatra.

Heb je de beelden van die boto banja die op 30 juni werd gehouden in de Muiderkerk wel gezien?
Het was op de kabra netie.
Ik heb trouwens vernomen dat men ook hier een Kondre banja pre willen geven. Het zou in het Kotterbos moeten plaats vinden.

Odie DK.
Odi Kodjo,

Ja libisuma e feti baka winti nomo. Winti geeft status bij velen. Terwijl de sleutel in handen is van de Kabra.

Iedereen zingt maar wat. Anderen schreeuwen maar wat ze denken maar kennen de pranasieliederen niet, kennen de bangi en kennen de boto niet.
Het is ook heel erg moeilijk dat moet ik eerlijk toegeven. De kennis is echt weg en niemand houdt mij voor de gek dat hij/zij het nog helemaal weet. Ik weet nog een beetje maar van mijn plantage weet ik alles nog! Mijn mensen konden schrijven het is hun geleerd en dat heeft zijn voordeel gehad.

Maar fu pre en dansie banja heb je mensen (familie) nodig, en de neuzen staan niet allemaal dezelfde kant op. Probleem geboren!

Ik heb het gezien en met alle respect voor de moeite die men heeft genomen, het sloeg nergens op. Men hield het in een kerk om "iets" te tonen aan de wereld. En precies daar maakt men de Kardinale (we hebben het toch over de kerk) fout.
Winti hoort niet in de kerk en Kabra al helemaal niet. Idioterie.
De zang was zozo en a poku was zozo.

Ik heb respect voor hun inzet en idee maar ze hebben een verkeerd signaal afgegeven.

En inderdaad Naks zou hier het voortouw moeten nemen. Geniet respect van iedere Surinamer.

Kondre Banjpre in Holland? Kotterbos? Waar is dat? Rotterdam of Amsterdam? Waar ligt het. Anyway hij/zij die met winti bezig is weet dat dit geldklopperij in zijn puurste vorm is.

Odi
Advertentie
Advertentie

*

santana

« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2012, 19:33 »
hai kenners ,
vond een mooi filmpje van een kabra neti,wie kan meer hierover vertellen ?

a/waarom liep men rondjes met een boot en zoja is deze een kabra neti voor de mensen die aldaar waren?
b/waarom zet men ook geld in de boot en is het gebruikelijk dat men geld ophaalt bij de mensen?
c/moet er perse eten in verschillende kalebassen of mocht het ook in witte borden of schalen?
d/waarom kreeg niemand de kabra op zich?

ik heb vernomen dat deze kabra neti door een zeer gewaardeerde bonu vrouw is geleidt zoals op de film te zien is en heeft zij het goed gedaan volgens jullie?

groetjes santana

*

Jan Klaassen

« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2012, 20:09 »
hai kenners ,
vond een mooi filmpje van een kabra neti,wie kan meer hierover vertellen ?

a/waarom liep men rondjes met een boot en zoja is deze een kabra neti voor de mensen die aldaar waren?
b/waarom zet men ook geld in de boot en is het gebruikelijk dat men geld ophaalt bij de mensen?
c/moet er perse eten in verschillende kalebassen of mocht het ook in witte borden of schalen?
d/waarom kreeg niemand de kabra op zich?

ik heb vernomen dat deze kabra neti door een zeer gewaardeerde bonu vrouw is geleidt zoals op de film te zien is en heeft zij het goed gedaan volgens jullie?

groetjes santana

Odi,

Dit was geen banjapre maar een demonstratie. Ik heb 1 bonuvrouw gezien van de oude stempel.

Odi,
*

santana

« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2012, 09:41 »
hai,
oke,nu snap ik het dat het gewoon een demonstratie is geweest om te laten zien hoe een kabra neti precies moet zijn en gaan of kan dit ook anders gedaan worden?

santana
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2012, 10:55 »
Odie Jan,
het kottrebos is in Almere.Je kan enkele clips er over zien op youtube.

odie DK.
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2012, 11:39 »
Odi Kodjo,

Ja libisuma e feti baka winti nomo. Winti geeft status bij velen. Terwijl de sleutel in handen is van de Kabra.

Iedereen zingt maar wat. Anderen schreeuwen maar wat ze denken maar kennen de pranasieliederen niet, kennen de bangi en kennen de boto niet.
Het is ook heel erg moeilijk dat moet ik eerlijk toegeven. De kennis is echt weg en niemand houdt mij voor de gek dat hij/zij het nog helemaal weet. Ik weet nog een beetje maar van mijn plantage weet ik alles nog! Mijn mensen konden schrijven het is hun geleerd en dat heeft zijn voordeel gehad.

Maar fu pre en dansie banja heb je mensen (familie) nodig, en de neuzen staan niet allemaal dezelfde kant op. Probleem geboren!

Ik heb het gezien en met alle respect voor de moeite die men heeft genomen, het sloeg nergens op. Men hield het in een kerk om "iets" te tonen aan de wereld. En precies daar maakt men de Kardinale (we hebben het toch over de kerk) fout.
Winti hoort niet in de kerk en Kabra al helemaal niet. Idioterie.
De zang was zozo en a poku was zozo.

Ik heb respect voor hun inzet en idee maar ze hebben een verkeerd signaal afgegeven.

En inderdaad Naks zou hier het voortouw moeten nemen. Geniet respect van iedere Surinamer.

Kondre Banjpre in Holland? Kotterbos? Waar is dat? Rotterdam of Amsterdam? Waar ligt het. Anyway hij/zij die met winti bezig is weet dat dit geldklopperij in zijn puurste vorm is.

Odi

Odie Jan.

ik vind het ook idioterie hoor!
Jan wat denk jij over het volgende?   Op 1 juli is het nu gebruikelijk dat men bij het slavenmonument behalve de kranslegging ook plengoffers brengt. Ik ben van mening dat notie no dape foe go trowe watra.
Het is gewoon een monument die daar geplaatst is. A no mekie we mekie wan sanie foe libie dji den jongoe wan na baka die oen begiesma no ben sabie en doe?
Waarom een zgn. Kabra netie ter gelegenheid van 1 juli? Den bigiesma foe oenoe no ben doe den sanie datie ini
Sranan. Te den sma e djie den Kabranetie, soema den de go pikie takie wo djie Kabra netie? Sinsie oten Kabra tafra e potie ini oso? Den sabieman dape no sabie takie te wan kabra howroe toemsie a no de kon moro?
zouden wij niet moeten ophouden om dingen te verzinnen die er niet zijn?
Grenzen bepaalde dingen niet aan afgoderij?

Odie DK.
Advertentie
Advertentie

« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2012, 17:25 »
Odie Jan.

Jan wat denk jij over het volgende?   Op 1 juli is het nu gebruikelijk dat men bij het slavenmonument behalve de kranslegging ook plengoffers brengt. Ik ben van mening dat notie no dape foe go trowe watra.
Het is gewoon een monument die daar geplaatst is. A no mekie we mekie wan sanie foe libie dji den jongoe wan na baka die oen begiesma no ben sabie en doe?
Waarom een zgn. Kabra netie ter gelegenheid van 1 juli? Den bigiesma foe oenoe no ben doe den sanie datie ini
Sranan. Te den sma e djie den Kabranetie, soema den de go pikie takie wo djie Kabra netie? Sinsie oten Kabra tafra e potie ini oso? Den sabieman dape no sabie takie te wan kabra howroe toemsie a no de kon moro?

Odie DK.

lespeki odi,

Sinsie oten Kabra tafra e potie ini oso?...brada DK en Jan, soms vraag ik me af als het aan mij ligt hoor. Gelukkig merk ik dat ik niet de enige bent die dit soort basis dingen opmerkt.
werkelijk die kennis is "weg", maar er zijn nog mensen die het kunen weten of tenminste wij hebben geleerd fa u kang begi fu kisi  sabi.

maar men gaat het niet aan Jan vragen of niet an Kodjo, want Jan o kisi neng, of Kodjo o kis neng.
met alle gevolgen van dien. neem de banya prey op bronsplein... gelukkig dat er enkelen waren die het hart op de goede plek hebben en echt als noodrem hebben geholpen anders zeker dede boo fadong.

hoeveel van hen die bij de organisatie zaten weten van mama.., die e rij tapu wang bepaalde meti(dier) na tapu frimang grong?, hoeveel weten fa a doti dati seti fosi yu e go prey banya dape ?(sondro fu begi a doti op de juiste manier). het is al gezegd, voor velen geeft winti status en verzint men maar van alles.

hoevelen weten waar de minstens 7 en maximaal 13 sleutels(gebedsplaatsen) liggen van(de stad) paramaribo ? ma yu e prey banya prey(kabra neti)zomaar.

durf vooraf iets te zeggen dan zal je het weten, todat het heet is dan willen ze je met tassen vol pangis en dranken bewegen om hun troep op te ruimen want ze staan dan oog in oog met de dood. Te yu habi wisi hati, dan stuur je ze naar hun m...!. di u leri tra fasi dan steek je toch kosteloos, de helpende hand en toch deng no de go gi yu grani.

dede meki u nabi grawang, maar ik durf te zeggen
-"o hininto fininto"!
-"kondre broko ma lanpresi de ete"

lespeki odi

leliambo na sabiambo
anato fu kandiyaifo
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
*

santana

« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2012, 19:50 »
hai,
ik als onwetende neemt  aan dat de bonu vrouw die daar aanwezig was kennis heeft  of dat wel kan in een oso of dat niet kan en  perse buiten moet?of is ze niet rijp genoeg dat te kunnen weten? neem aan dat haar eigen winti's haar een halt zouden toe roepen en zeggen dat wat je doet of gaat doen binnen in huis foute boel is of zie ik het niet goed?

groetjes
*

Jan Klaassen

« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2012, 08:32 »
Odie Jan.

Odie DK.
Odi Kodjo,

Om gelijk met de deur in huis te vallen, het is een gemiste kans! Men heeft alle Basja's, Bonu's, e.d over geslagen en is gegaan voor eigenroem.
De mensen denken door het hebben van een plaats en monument dat het doel is bereikt. Maar niets is minder waar.

Voor een Hollander een beeld of monument plaatst wordt dat goed en breedvoerig met een ieder (gezagsdragers) besproken en niet klakkeloos neergekwakt.

Ik heb eens een gesprek met een aantal van de mensen. Het was vuur en nog eens vuur dat er uit mijn mond kwam. En weet je wat men zei? "Je mag blij zijn dat wij de kans krijgen om een monument te plaatsen" over achterlijkheid gesproken.

A presie no habi libie notie no dè dapè boiti wang tu geesti di no man du noti dji wi libisuma. Te yu e sji deng, deng e long! Ik noem ze "piepers" omdat ze houden van piepen en dan snel weg zijn.

Sommige dingen grenzen inderdaad aan afgoderij. Maar dit is geen afgoderij daar het beeld niet staat voor een godheid. Het is een mooi beeld. Maar wat mensen het toedichten is stommiteit in zijn puurste vorm.

Odi,

*

miss ketikoti

« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2016, 19:04 »
ODI ODI iedereen
ik heb een vraagje;
hoe heet de voorgangeres van de banya prey??
*

Anoniem

« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2018, 16:32 »
Is een banja pree hetzelfde als sabra keti? Wie heeft info voor mij. En waarom is het nodig een banja te geven?

Gerelateerde onderwerpen

xx
Banja pre

Gestart door kabra

0 reactie(s)
1019 x bekeken
Laatste bericht
19 oktober 2009, 15:33
door kabra
xx
Asago banja pre

Gestart door waswasgodo