ASEMA(vampier) | Culturu.com
|
NIEUWS
  • Data loading...

ASEMA(vampier)

• 19 reactie(s)
  • 10892 x bekeken
*

sbbc

ASEMA(vampier)
« Gepost op: 03 maart 2010, 21:42 »
wat is een asema ( is het een vampier)\
sbbc

*

Sek seki

Re: ASEMA(vampier)
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2010, 17:12 »
ja
*

bless i

« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2010, 17:31 »
het komt veel overeen ja met een vampier omdat het als geest ook bloed zuigt van mensen vandaar men knoflook onder hun bed of ergens in huis zetten want daar kunnen ze niet tegen en als die persoon overdag op straat loopt die die asema is dan loopt hij/zij met een donkeren bril op want hun ogen zijn rood dat is wat ik kan vertellen erover na so odi odi

*

willy1968

« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2010, 21:40 »
wat ik er van weet, leeft deze geest van het lichaamsbloed van een mens of dier
degene waar het bij is, moet geholpen worden anders sterft hij
Ik weet het fijne er ook niet van
Ik heb begrepen dat als je rijstkorrels gooit, die asema niet weg kan( hij moet voor zonsopgang wegzijn) maar door die rijstkorrels gaat het die korrels tellen en tellen, waardoor hij gevangen kan worden bij daglicht.
waar dit past in de kulturu weet ik eigenlijk niet.
Het is alvast een slecht iets, iets wat de macht over een ander kan nemen dus.
ik hoop dat je er wat aan hebt
Willy
*

bless i

« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2010, 00:17 »
dan ben jij niet bekent met dat als je dat gewoon zegt in plaats van zomaar iets te zeggen .
met fantasie op hol geslagen maar goed je weet niet beter laten we het daar maar op houden!!
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2010, 07:34 »
Een asema is een soort vampier uit Surinaamse sagen.

De asema zou een tovenaar of heks zijn die overdag als een oudere man of vrouw onder de mensen leeft. 's Nachts doet de asema zijn huid af en verandert hij in een blauwe of rode bal van licht om zich al vliegend te voeden met iemands levenskracht en/of bloed. Als hij het bloed lekker vindt, drinkt de asema soms tot zijn slachtoffer óf hijzelf erbij neervalt.

De tegenhangers van de Surinaamse asema zijn de loogaroo in Haïti en de sukuyan in Trinidad. Het is mogelijk dat die drie vampieren afstammen van de aziman uit de cultuur van de Fo(n), de grootste bevolkingsgroep in Benin. De asema zou dan samen met de Afrikaanse slaven uitgevoerd zijn naar Amerika.

SF

*

sbbc

« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2010, 21:49 »
dankjewel  saka fasie!

ben weer wat wijzer geworden:D

mvg
*

nieuwkomer

« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2010, 02:37 »
zuiver en wat ik ook kan meedelen dat je het ook als een schaduw kan zien als je er een oog voor hebt en het die persoon mager maakt omdat het elke keer terug komt om dat het dat bloedt lekker vindt zo gaat het ook vandaar men ook gewoon een rauwe knoflook eet soms want dat maakt het bloed bitter en helemaal niet lekker groetjes aan een ieder
*

willy1968

« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2010, 07:43 »
hoi saka fasie,
Wat ik nog zou willen weten is, dat je aangeeft dat het en sage is,
Maar komen asema nu nog voor in suriname
Willy
advertentie

« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2010, 08:15 »
Hy Willy 1986.

Een sage is een volksverhaal maar dat houd in dit geval niet in dat er niet een kern van waarheid in zit.
De asema komt nog steeds voor in suriname en ook in andere omliggende zuid-amerikaanse landen.
Niet lang geleden heeft er een geval plaats gevonden in een dorp in Guyana...ik zal kijken of ik het artikel nog heb en dan post ik het.
Er zijn in suriname nog tot heden gevallen bekend van dit fenomeen.
Een hindustaan in saramacca zag zijn melkkoe ook sterk vermageren tot hij het beest halfdood in zijn weiland vond met bloed en zuigsporen op het lichaam...uiteindellijk moesten ze het beest afmaken.
Ook in de moderne steden zoals Paramaribo gebeuren nog rare dingen maar ik geloof dat  het grootste gedeelte van de generatie surinamers die nu leeft,anders om gaat met deze dingen.

Daarmee bedoel ik dat als zo iemand iets bovennatuurlijks meemaakt,bang is om dat bekend te maken uit angst dat mensen gaan denken dat hij of zij gek is.
Want weet je...wij Surinamers zijn er snel mee een andere voor gek te bestempelen.

SF
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2010, 08:32 »
 Hy Willy1968

Dit bericht vond ik nog voor jullie....

Asema(vampier) doodgeslagen in Guyana
Opvallende nieuwsberichten | 07 Juni 2007 | 12:56:40
Asema’(vampier|) doodgeslagen in Guyana

30/04/2007

GEORGETOWN - Bewoners van het dorp Bare Root in Guyana hebben zaterdagochtend een vrouw doodgeslagen, omdat ze een ‘asema’ (vampier) zou zijn. In Guyana wordt een vampier ‘Old Higue’ genoemd.

De politie heeft een man en twee vrouwen aangehouden in verband met de gewelddadige dood van de tot nog toe onbekende vrouw. Volgens ooggetuigen is de vrouw met een prasara s’sibi afgeranseld, nadat alarm was geslagen dat ze bloed van een zes-maanden oude baby had gezogen. Op de borst van het kind zou een wond zijn achtergebleven. Zo meldden de Guyanese media gis-teren.
 Naar verluidt had de vrouw geen menselijke vorm toen ze werd aangevallen. Ze zou pas bij het opgaan van de zon haar menselijke gedaante hebben herkregen. Toen het latere slachtoffer rond 5 uur ‘s ochtends werd ontdekt, werd ze snel omsingeld door dorpelingen die in een cirkel rijst om haar heen strooiden. Ook werd ze met petroleum overgoten, maar pogingen om haar in brand te steken mislukten. Ter plekke hebben journalisten rijstkorrels aangetroffen en schroeiplekken in het gras waar de afranseling had plaatsgevonden. Een fotojournalist die foto’s van het lijk wilde maken, kampte plotseling met een falende camera ofschoon hij nieuwe batterijen in het toestel had gedaan.
 Sommige ooggetuigen verklaarden dat de vrouw de gedaante van een donkere harige bal had voordat ze weer tot mens was veranderd. Ook was ze niet van de omgeving en herkenden sommigen haar als een vrouw uit een ander nabijgelegen dorp, die black pudding en phulawrie verkocht.
 Asema’s zijn niet onbekend in de Surinaamse, met name creoolse folklore. Naar verluidt is een asema een boze geest, meestal een vrouw, die ‘s avonds haar huid afstroopt en als een vurige bal door de hemel zweeft op zoek naar slachtoffers. Ze kan alleen gestopt worden door rijstkorrels te strooien, die ze noodgedwongen begint te tellen, waardoor ze zich zo blootstelt om gepakt te worden. Veelal volgt dan een pakslaag met een prasara s’sibi. Uit de Surinaamse folklore is ook bekend dat bij ontdekking van haar afgestroopte huid deze met zout en peper wordt ingesmeerd, zodat ze deze bij terugkeer niet meer kan aandoen en doodgaat.-.

Bron: De ware tijd van 6 juni 2007
reacties 63 | bewerk | geef kudos | verstuur | kopieer | bekeken x 5173

SF
*

willy1968

« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2010, 09:57 »
bedankt saka fasie,
en blessi zo op hol geslagen was mijn fantasie dus niet over hetgeen wat ik er van wist,
Jammer dat we elkaar meteen aan bestempelen.
Ik schreef nof, wat ik er van weet, maar met wat ik weet kan ik een ander een stukje verder helpen.
Volgens mij is dat ook de insteek hier,
dus blesi een blesi dag
Willy

*

bless i

« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2010, 13:00 »
mevrouw willy dat bericht was niet voor jouw, iemand anders zei iets raars en daar antwoorde ik de redactie heeft dat bericht verwijdert anders zou je het lezen maar als de redactie wilt kunnen ze het bevestigen want nu lijkt het alsof het op jouw slaat wat totaal niet zo is bij deze radactie als jullie willen zeg der hoor want je ziet wat er zo van komt onnodig!!!!!
*

willy1968

« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2010, 13:03 »
Hoi Blesi,
Nu leek het zo, klopt, maar dan sorry,
want daar had ik op gereageerd,
Willy
*

bless i

« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2010, 13:08 »