allergie voor varkensvlees | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

allergie voor varkensvlees

• 26 reactie(s)
  • 9258 x bekeken
  • 26 reactie(s)
  • 9258 x bekeken
*

Offline meljo

• 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
allergie voor varkensvlees
« Gepost op: 06 oktober 2010, 23:26 »
odi odi,

ik kwam om het internet dit tegen:

Ook ik ben allergisch voor varkensvlees. Door alleen varkensvlees te laten staan, kwam ik echter niet van de pukkeltjes af.
Er zitten in verscheidene producten, toevoegingen die gemaakt zijn van varkensproducten (gelatine en verscheidene E-nummers) en pas toen ik die liet staan, waren de pukkeltjes weg. Na twee dagen al!

Ik zal proberen via het voedingsbureau deze e-nummers of producten te achterhalen

groet,

Meljo

Advertentie
Advertentie

*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
Re: allergie voor varkensvlees
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2010, 23:53 »
odie Sisa Meljo,

dit laat zien wat voor rotzooi we allemaal te eten krijgen.
Ik dacht altijd dat ik bij de chinees niet meer moet eten of uberhaupt op straat, maar je eten in huis moet je voorzichtig mee zijn.  Ik zou het echt leuk vinden als je zo'n lijst kon achterhalen en hier kon plaatsen.
Ik zal kijken of ik daar wat van kan vinden en ook hier neer zetten. Want zo zie je maar hoe we ondanks alle voorzorgsmaatregelen bij de neus worden genomen.

Ik eet nergens meer over straat. Alleen thuis nog. Normale boodschap haal ik dus en ik eet, maar ook daar heb ik op mijn lichaam van die vlekjes. Maar nu je het hier neerzet zal ik dan beter opletten.

Tnx  voor de eye opener.
Tang boen.
G.k.
*

dogla boi

« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2010, 16:18 »
waarom drijft men zich zelf in een hoek van ik mag niets meer buiten eten want heb veel trefu.dit is wel erg sterk van vele surinamers hoor.hoeft echt niet zo te zijn.velen zetten trefu voor zich zelf terwijl de winti dat niet heeft gezegd.
*

@dogla boi

« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2010, 16:23 »
Dan waarom heb jij buikpijn >? laat die mensen hen leven lijden zoals zij het zien.

wie ben jij om te zeggen dat ze overdrijven met trefu's ? of dat hen winti dat nie theef tgezegd ? ben je er bij geweest ?

Zoals getyours zegt: Bezin eer je begin , in jouw geval: dnek na voor je wat neerzet, want zo haal je dwalende helemaal van hen spoor af!
*

Offline meljo

• 2062
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2010, 17:12 »

al zoekende kwam ik terecht op enkele marokkaanse forums en daar zijn ze er ook achter gekomen dat bv
in sommige soorten gelatine ook varkensproducten in zitten
ik vroeg me af of je beter niet veel producten in hun winkels kan kopen of natuurwinkels
want in de procducten van laatste zitten geen toevoegingen of in ieder geval natuurlijke verdelgers
dus geen gif

groet,

Meljo
Advertentie
Advertentie

*

hetze

« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2010, 11:52 »
mensen mensen winti gata je niet zo erg straffen dat je niks meer mag eten is echt een fabel is gewoon jezelf dus danig straffen wat niet nodig is.
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2010, 12:26 »
waarom drijft men zich zelf in een hoek van ik mag niets meer buiten eten want heb veel trefu.dit is wel erg sterk van vele surinamers hoor.hoeft echt niet zo te zijn.velen zetten trefu voor zich zelf terwijl de winti dat niet heeft gezegd.
Odie dogla boi

Het heeft echt niets te maken met overdrijven. Ik praat voor mezelf. Als ik varkensvlees eet of iets waar varkensvet  is  verwerkt dan zal je denken wat is met deze kill aan de hand. Mijn lichaam jeukt en steekt ontzettend. Ik krijg heel veel vlekken op mijn lichaam. Lijkt de hele dag alsof iets onderhuids over mijn hele lichaam ontzettend snel rent. Dan noem je dat 'overdrijven '? Ik niet hoor, je zou niet in mijn schoenen willen staan als dat gebeurd.
Ik ben ook aan het ontdekken wat ik wel en wat ik niet moet eten. Mij wordt ook uitgelegd dat ik mezelf geen trefu moet aanpraten. Dit doet een bigiesma van me, die verteld het aan me dat zolang je geen trefu heb, moet je het niet jezelf aanpraten. Als daar de tijd voor is dan zal je zelf zien dat je het niet meer zal gaan eten of drinken.
Mijn grootste trefu is alles dat met varken te maken heeft.
Hoop dat je het nu begrijpt.

En trefu heeft veel meer met als je het eet/tot je neemt is dat als je beschermt moet worden dat die konfo/wintie je niet kan beschermen, maar op afstand van je zal trachten je te beschermen, terwijl deze konfo op je moet zijn als er daar bescherming moet zijn. Dat is wat ik heb geleerd van trefu.

Tang boen.

G.k.
*

Offline meljo

• 2062
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:39 »

dit heb ik gevonden op de website van het voedingscentrum

Welke E-nummers bevatten dierlijke bestanddelen?
Aan het E-nummer zelf is niet te zien of het van dierlijke oorsprong is. Op de lijst met E-nummers van het Voedingscentrum worden de E-nummers van dierlijke oorsprong aangegeven met een D. Een V geeft aan dat er materiaal van varkens (vlees of vet) is gebruikt bij de productie van het additief.

Een aantal E-nummers wordt zowel van dierlijk als van plantaardig materiaal gemaakt. Een voorbeeld hiervan is lecithine (E 322). Lecithine komt voor in eigeel en soja. Een fabrikant kan bij de bereiding van zijn product van beide vormen gebruik maken. De ene fabrikant zal kiezen voor de lecithine afkomstig uit eigeel, de andere kiest voor soja als basis. In beide gevallen staat op het etiket E 322 vermeld. Wie beslist geen ingrediënten van dierlijke oorsprong of van varkens wil eten, kan in dat geval het beste contact opnemen met de fabrikant.

*

miss curiousity

« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2010, 10:39 »
Hhmm Meljo,

Echt goed wat je hier zegt. Ik had je bericht al een tijd geleden gelezen en ik vond het zo erg! 
Ik kook vaak voor vrienden en sommigen hebben inderdaad een varkensvlees allergie...
Ik zal er nu nog meer rekening mee houden, bedankt!!
Oowja als je echt de Enummers wilt weten zou je ook op verganistische sites kunnen kijken...zij zijn helemaal tegen elk dierlijk product.

Best veel mensen hebben hier trouwens last van. Mensen uit allerlei culturen en van verschillende afkomsten. 
Zowieso is het eten van varkensvlees vanuit enkele oude wereldgeloven verboden... Daar zel meer achter zitten...
Volgens mij heeft het te maken met dieren die andere dierlijke producten eten...een koe die gras eet is prima..
een koe die dierlijke producten eet krijgt gekke koeien ziekte...

Anyway is varkens vlees een trefu die erg ver gaat...of anders gezegd..er al heel lang is...

Beste Geen kenner,
wat een mooie trefu uitleg geeft u!  Ik heb het eerlijk gezegd nooit zo bekeken.. Bedankt!

Een uitweg, als je eens lekker wilt uit eten en genoeg geld hiervoor hebt: Biologische/vegetarische restaurants.
Hier wordt denk ik erg goed op de kwaliteit en afkomst van producten gelet, en het wordt (als het goed is) ook nog lekker bereid.

Groetjes!
*

SF

« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:09 »
OM HET VARKEN KUN JE BIJNA NIET HEEN
Een varken is niet alleen een leverancier van vlees. Het levert ook de grondstof voor
ontzettend veel producten, waar je niet zo gauw aan zou denken. Het varken kom je op de
gekste plaatsen tegen.
Van de botten van het varken wordt lijm voor behang gemaakt. Maar ook de zandkorrels van
schuurpapier zijn er met bottenlijm stevig opgeplakt. En kijk ook eens goed naar de kop van
een lucifer. Precies. De ontbrandbare stofjes zijn aan het stokje vastgelijmd met….? En de
bladen van een boek? Aan elkaar gelijmd met varkensbottenlijm. Ook in je schoen zit
bottenlijm. De leerindustrie gebruikt het om de kwaliteit van het leer te verbeteren.
Varkensbot voor de plant
Een varken van 100 kilo heeft ruim 15 kilo botten. Daar wordt niet alleen maar lijm van
gemaakt. As van verbrande botten wordt bijvoorbeeld verwerkt in porseleinen aardewerk. De
as bezorgt het porselein zijn doorschijnendheid. Ook wordt de as gebruikt in de remmen van
de trein. Gemalen varkensbot kun je trouwens ook gebruiken als meststof voor planten.
Biodiesel uit vet
Ook het varkensvet vind je in allerlei gedaanten terug. Van varkensvet wordt bijvoorbeeld
biodiesel gemaakt. In Son draait sinds kort een gloednieuwe fabriek die dat doet. Het is de
enige in Nederland. Dit bedrijf (‘Ecoson’) wil per jaar zo’n 5 miljoen liter biodiesel maken als
brandstof voor vrachtwagens.
2
Schoon met varkensvet
De vetzuren in het varkensvet worden gebruikt om zeep, shampoo, waspoeder en
wasverzachter te maken, maar zit ook in kaarsen of hairconditioner. Uit varkensvet wordt ook
glycerine gewonnen. Glycerine is een kleur- en reukloze vloeistof, die zoetig smaakt. Het
wordt onder andere verwerkt in tandpasta, mondwater, handcrème en in boenwas voor de
vloer. In autolak zorgt glycerine voor extra glans. In gewone verf zorgt het voor een goede
smeerbaarheid van de verf. Ook in kleurpotloden zit glycerine. Net als trouwens in de
antivries voor de auto.
Mooi met varkensvet
Om het varken kun je bijna niet heen als je met je uiterlijk bezig bent. Varkensvet maakt alles
mooier. Zo wordt het in bodylotion en antirimpelcrème verwerkt. Ook voor bijvoorbeeld
schoonheidsmaskers levert het varken grondstof, namelijk collageen. Dat is een plakkerige
eiwitstof die vooral in de botten en de huid zit. Het zorgt in het bindweefsel van (kraak)been
voor de stevigheid. Collageen wordt onder andere gebruikt bij plastische chirurgie. Ook
worden er allerlei drankjes van gemaakt, die de huid soepeler maken en die zorgen voor een
‘glanzende uitstraling’.
En als je dan een foto van jezelf maakt… kom je ook weer iets van een varken tegen. Voor
het maken van het fotopapier waarop je foto wordt afgedrukt, is gelatine gebruikt. Ook in
printerpapier zit het.
Snoepen van het varken
Gelatine komt uit het beenmerg van de botten. Het wordt verwerkt in winegums, drop,
pepermunt, lollies, kauwgom, marshmallows, noga, cake, kwarktaart, kokosbrood,
vanillepudding, ijs, diervoeding endrankjes, zoals bier en vruchtensappen. In winegums zorgt
de gelatine ervoor dat de gums elastisch en kauwbaar zijn. En na het vele snoepen even
naar de tandarts om een röntgenfoto van je gebit te laten maken. Ja hoor, ook voor de
röntgenfoto is gelatine gebruikt.
Gelatine zit trouwens ook in medicijnen. Het wordt onder andere gebruikt als omhulsel van
capsules. Die omhullende eigenschap maakt gelatine ook bijzonder geschikt om er
paintballkogels van te maken. In zo’n ‘capsulekogel’ zit verf. Zodra iemand wordt geraakt,
spat de capsule open en krijg je een verftreffer.
Veilig met varkenshuid
Ook de huid van het varken bewijst de mens nuttige diensten. Zo zijn
veiligheidshandschoenen van varkensleer gemaakt. Dat kun je zien aan de piepkleine
3
gaatjes. Daar staken ooit varkensharen uit. De haren zijn gebruikt voor borstels en
borsteltjes. Ook balletschoenen zijn vaak van varkenshuid. Zo’n huid van een volwassen
varken is trouwens best zwaar. Hij weegt zo’n drie kilo.
Medicijn uit een varken
Een volwassen varken heeft ruim 14 kilo organen en darmen. Orgaanvlees kun je eten.
Neem bijvoorbeeld de lever. Daar wordt onder andere leverpastei van gemaakt.
Varkenslever is rijk aan ijzer en vitamine A. Die heb je nodig voor de bottengroei en om goed
te kunnen zien. De diervoederfabriek verwerkt de lever en ander orgaanvlees tot ‘blikjesvoer’
voor de kat en de hond. Maar uit de lever van het varken wordt ook medicijn gewonnen. In
de lever zit een stofje dat heparine heet. Bij mensen die te weinig heparine in hun bloed
hebben, zorgt het heparinemedicijn ervoor dat de aderen niet verstopt raken.
Uit de alvleesklier van het varken wordt het medicijn insuline gewonnen. Dat zorgt er bij
suikerpatiënten voor dat in het lichaam de stofwisseling goed verloopt. Ook de hartklep van
een varken wordt soms gebruikt om een ‘kapotte’ menselijke hartklep te vervangen.
Advertentie
Advertentie

*

ome jones

« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:17 »
is het niet te veel gevraagd van het goede,als iemand beweerd geen varken te eten dat je alles gaat nakijken of varken ergens ook in voorkomt.denk niet dat een winti je dus danig gaat straffen hoor,maar mensen straffen zichzelf soms en heel vaak ook.
*

SF

« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:25 »
is het niet te veel gevraagd van het goede,als iemand beweerd geen varken te eten dat je alles gaat nakijken of varken ergens ook in voorkomt.denk niet dat een winti je dus danig gaat straffen hoor,maar mensen straffen zichzelf soms en heel vaak ook.

Helemaal gelijk want zoals je hierboven kan lezen zitten er in heel veel middelen die wij dagelijks gebruiken,gewoon varken verwerkt en de "niet varken eters"die gebruiken deze middelen ook.
Je zal bijvoorbeeld als "niet varken eter"een hartklep nodig hebben ...en de enige die voorhanden is,is van het varken of zijn delen van het varken in verwerkt.....jij nu.

SF
*

ome jones

« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:34 »
echt waar hoor velen maken een hetze van terwijl het nergens voor nodig is,dit is mijn mening en ervaring en ook ervaringen van anderen die ook geen varken eten ,maar wel iets waar varken in verwerkt is en nooit een probleem krijgen.vaak blazen mensen het op nergens voor nodig.
*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:16 »
De hoeveelheid kauwgum die ik tot nu toe tot me heb genomen,kan ik vergelijken met een hele varken of meer zelfs.
Maar is toch goed om te weten in welke produkten varkendeeljtes verwerkt zitten.

Ik denk niet dat de winti zo streng zal om op dit alles te letten.Want dat wordt lastig/moeilijk.
Maar aan de andere kant kan het ook helpen bij mensen die zwaar allergisch zijn.
*

miss curiousity

« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:17 »
Ja! en dan zijn er de mensen die allergisch zijn voor varkensvlees...
Hoi allemaal!

Trefu..allergie Of het nou t een of t ander is deze personen willen/kunnen geen varkensvlees eten, m.a.w. opnemen in zijn/haar lichaam...En dat is prima! En handig en aardig is het dan ook als Meljo ons vertelt dat varkens vet e.d. in meer producten verwekt zijn.  Kan men die het nog niet wist eindelijk van die puistjes/jeuk of andere irritatie af. Ik denk dat het dus gaat om wat je in je lichaam stopt en niet om het varkensleer van je handschoenen of zo...
Tenminste....
Mensen die allergisch zijn voor varkensvlees en/of mensen met een varkensvlees-trefu... zouden zij/jullie ook last ondervinden van de door SF genoemde producten?

Ik ben benieuwd!

Groetjes!

Gerelateerde onderwerpen

xx
Voor mensen met allergie

Gestart door Engel

0 reactie(s)
1161 x bekeken
Laatste bericht
26 december 2013, 11:41
door Engel
xx
zonne allergie

Gestart door Engel

5 reactie(s)
1453 x bekeken
Laatste bericht
06 mei 2013, 16:06
door Engel
xx
Wat voor wirie's gebruik je voor een allakondre wassie.

Gestart door saneke

1 reactie(s)
1687 x bekeken
Laatste bericht
14 maart 2009, 16:25
door kondre man
xx
Wat voor jaar was 2010 voor jou?

Gestart door Beata

1 reactie(s)
840 x bekeken
Laatste bericht
24 oktober 2010, 21:37
door love-ly
xx
droomde dat een zwarte auto voor mijn deur was , maar ze kwamen voor mijn vriend

Gestart door Kiesha-jane

1 reactie(s)
880 x bekeken
Laatste bericht
30 mei 2015, 12:37
door Kiesha-jane