Achterlaten van je winti cultuur bij bekering | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Achterlaten van je winti cultuur bij bekering

• 9 reactie(s)
  • 766 x bekeken
  • 9 reactie(s)
  • 766 x bekeken
*

Offline Bigman51

• Yu skin sani a no fu "peetje"
  • *
  • 2
  • In time we provide
    • Bekijk profiel
Achterlaten van je winti cultuur bij bekering
« Gepost op: 31 december 2018, 17:57 »
Ik denk luid op met het gegeven dat vele personen die eens in hun leven de winti cultuur aanhingen, na te zijn bekeerd alles achterwege laten. Vaakgenoeg is het motief:"mi Ne doe moro na afgodre". Ik vraag mij af hoe dat zo gaat bij de creoolse cultuur. Cultuur is hoe je leeft en je beweegt kort en makkelijk gezegd. Binnen andere geloven zie je dat ze hum cultuur bewaren of dat er iemand in het geslacht is, die de normen en waarden binnen hun geloofsovertuiging handhaaft voor het totale geslacht. Een overdenking bij mij dat binnen de christelijke cultuur er ook sacramenten zijn die gehanteerd worden om de roep en stem van God te eerbiedigen. De roomse gemeenschap knielt voor het beeld van Maria als eerbetoon en respect. Anderen weer kussen het voeten eind van Het beeld van Jezus. Niemand die daar over een waarde oordeel geeft althans in perspectief. De creool zijn vorming is ook afhankelijk van de winti cultuur. Heden Ten dagen pleiten sommigen dat het een geloof is naast het geloven in God. Een discussie die wij zonder emoties moeten kunnen aangaan. God heeft alles geschapen en wat wij willen onderwaarderen binnen onze creoolse cultuur heeft zijn merites waarop die beoordeeld worden. Je bent christen maar je cultuur is de winti. Hoe plaats je dat binnen je overdenkingen in het leven. Graag een rationele feedback daar niet alleen ik maar velen in Suriname daarmee zitten. Het een staat niet los van het andere. Gaat om onze mindset hierover. Zalig uiteinde en gezond 2019. Bigman from Suriname.

« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 18:01 door Bigman51 »
Love Laat mij bestaan...odi odi Bigman51
Advertentie
Advertentie

*

singiman

Re: Achterlaten van je winti cultuur bij bekering
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2018, 21:16 »
Ik denk luid op met het gegeven dat vele personen die eens in hun leven de winti cultuur aanhingen, na te zijn bekeerd alles achterwege laten. Vaakgenoeg is het motief:"mi Ne doe moro na afgodre". Ik vraag mij af hoe dat zo gaat bij de creoolse cultuur. Cultuur is hoe je leeft en je beweegt kort en makkelijk gezegd. Binnen andere geloven zie je dat ze hum cultuur bewaren of dat er iemand in het geslacht is, die de normen en waarden binnen hun geloofsovertuiging handhaaft voor het totale geslacht. Een overdenking bij mij dat binnen de christelijke cultuur er ook sacramenten zijn die gehanteerd worden om de roep en stem van God te eerbiedigen. De roomse gemeenschap knielt voor het beeld van Maria als eerbetoon en respect. Anderen weer kussen het voeten eind van Het beeld van Jezus. Niemand die daar over een waarde oordeel geeft althans in perspectief. De creool zijn vorming is ook afhankelijk van de winti cultuur. Heden Ten dagen pleiten sommigen dat het een geloof is naast het geloven in God. Een discussie die wij zonder emoties moeten kunnen aangaan. God heeft alles geschapen en wat wij willen onderwaarderen binnen onze creoolse cultuur heeft zijn merites waarop die beoordeeld worden. Je bent christen maar je cultuur is de winti. Hoe plaats je dat binnen je overdenkingen in het leven. Graag een rationele feedback daar niet alleen ik maar velen in Suriname daarmee zitten. Het een staat niet los van het andere. Gaat om onze mindset hierover. Zalig uiteinde en gezond 2019. Bigman from Suriname.
odi  brada,

ik kende een vrouw. vrouw wiesje. 
vrouw wiesje der kleren kast was vol met winti kleren. in haar jongere jaren was ze elke zaterdag op een winti pre. naarmate ze ouder werd ging ze niet meer zo vaak winti dansen,nee,ze was nu van de kerk. ze werd ouder ,de dood kwam dichterbij en ze was niet meer met die dingen. waren haar woorden. dan vraag ik me af. je bent niet meer met die dingen, welke dingen? als je jong bent kan je nog springen in glas en als je oud bent ,,,ben je dan niet meer in staat die dingen te doen..dan maar de kerk. ik denk of ben van mening dat men winti nooit de rug toekeert..maar men word moe om geweldenaar te spelen. als ze jong zijn ...tot een 60 jaar 70 jaar  dan mi dring.. mi dansi.. mi dresi sma.. en als ze oud zijn   dan maar richting .. kerk. en bekeren .. wanneer iets voor je deur staat en de kerk niet kan helpen... weten ze toch nog te zeggen...ga bij die om hulp te zoeken..
*

Bigman 51

« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2018, 21:44 »
Juist daarover heb ik het. In nood is je cultuur goed, zelfs ouderlingen van de kerk ⛪ heb ik advies horen geven dat je het verder moet zoeken. Binnen de medische wetenschap verwijst Men ook naar het alternatief. Zelfs bij gebruik van Oso Dresi wil men soms aangeven: "maar ik behoef toch geen wasi te nemen?". Ik ben christen maar ik verloochen mijn afkomst nimmer. Ik spring niet onder elke dak van mensen maar ik koester wel de wijsheden en normen van mijn voorouders.
Odi Singiman!

*

Offline Loverboy

• 6501
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2019, 00:52 »
Juist daarover heb ik het. In nood is je cultuur goed, zelfs ouderlingen van de kerk ⛪ heb ik advies horen geven dat je het verder moet zoeken. Binnen de medische wetenschap verwijst Men ook naar het alternatief. Zelfs bij gebruik van Oso Dresi wil men soms aangeven: "maar ik behoef toch geen wasi te nemen?". Ik ben christen maar ik verloochen mijn afkomst nimmer. Ik spring niet onder elke dak van mensen maar ik koester wel de wijsheden en normen van mijn voorouders.
Odi Singiman!
bigi Odi.er is een lied .. di na uma siki ding sing kari mi..di na uma betre ding no sabi mi...wanneer het goed gaat kennen ze die winti niet..wanneer het slecht gaat dan wel. zuiver. no afrontu yu culturu.mooi onderwerp. laten wij 2019 gebruik maken van onze winti leer en elkaar helpen door zoveel mogelijk te delen en elkaar te helpen. winti is van ons allemaal. bidden dat siki no miti ung. en dringi dresi wakti siki. voorkomen is beter dan genezen. dus luister leer en doe er wat mee.  winti a no sani doe sjing.
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
*

Bigman 51

« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2019, 05:20 »
bigi Odi.er is een lied .. di na uma siki ding sing kari mi..di na uma betre ding no sabi mi...wanneer het goed gaat kennen ze die winti niet..wanneer het slecht gaat dan wel. zuiver. no afrontu yu culturu.mooi onderwerp. laten wij 2019 gebruik maken van onze winti leer en elkaar helpen door zoveel mogelijk te delen en elkaar te helpen. winti is van ons allemaal. bidden dat siki no miti ung. en dringi dresi wakti siki. voorkomen is beter dan genezen. dus luister leer en doe er wat mee.  winti a no sani doe sjing.

Loverboy, je haalt iets diepzinnig aan waar vele creolen vooral zich aan vergalopperen; het niet willen toegeven dat ondanks onze persoonlijke ontwikkeling wij diep in ons nog de verbitterdheid hebben van een slavernij verleden. Hier werden gewoontes van onze voorouders letterlijk en figuurlijk de kop  ingeslagen. Hun culturele opvattingen werden als afgodisch bestempeld en hun leiders op de plantages waren christenen dus er was maar 1 keus: Je ding in het geheim doen op een afgelegen plek. Die symbolische gap van je normen en waarden onderdrukken heeft tot op heden zijn tol geëist. Onze mentale slavernij is nog niet opgelost bij het houden van lezingen en instituten opzetten als protesten opstarten over ons slavernij verleden waarbij de winti cultuur van onze voorouders gemanipuleerd is geworden als ik het emotioneel mag verwoorden.
Advertentie
Advertentie

*

Carmen

« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2019, 13:46 »

Loverboy, je haalt iets diepzinnig aan waar vele creolen vooral zich aan vergalopperen; het niet willen toegeven dat ondanks onze persoonlijke ontwikkeling wij diep in ons nog de verbitterdheid hebben van een slavernij verleden. Hier werden gewoontes van onze voorouders letterlijk en figuurlijk de kop  ingeslagen. Hun culturele opvattingen werden als afgodisch bestempeld en hun leiders op de plantages waren christenen dus er was maar 1 keus: Je ding in het geheim doen op een afgelegen plek. Die symbolische gap van je normen en waarden onderdrukken heeft tot op heden zijn tol geëist. Onze mentale slavernij is nog niet opgelost bij het houden van lezingen en instituten opzetten als protesten opstarten over ons slavernij verleden waarbij de winti cultuur van onze voorouders gemanipuleerd is geworden als ik het emotioneel mag verwoorden.
Odi..je slaat de spijker op zijn kop. het klopt. doordat winti vroeger verboden was. taboe. deed men het in het geheim. gelukkig ,maar ook dankbaar dat er sites zoals culturu.com het geheime gedoe doorbreekt om gewoon en eerlijk mensen ervan bewust te maken dat wij ons niet meer of hoeven te schamen voor wat winti is. het beleiden van winti is ons cultuur. trots om zwart te zijn,zo trots om ook dat te doen wat van mij is en toebehoort. winti. ik doe niets in het geheim. ik draag me alakondre dringend wanneer ik het wil. wanneer ik watra wilt baden dan doe ik dat. er is nu een site waar we met zn allen erover kunnen babbelen en eerlijk ik vind veel stof hier om na te slaan. een briljant idee voor de bedenker van Culturu.com want wij mogen ook een eigen site hebben waar we met al ons dromen en vragen kunnen stappen ,zonder te moeten afspelen, mag ik dit wel schrijven. die taboe sfeer moet weg. transparant..wi egi  sani.  Winti. ze wilden ons dom houden. zodat we geen winti deden. ma ding lee... winti is ons ding.  wan Kofo  wan culturu.  wala na vodu.. ma wala no wang.

fijne dag
*

Bigman 51

« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2019, 15:38 »
Odi..je slaat de spijker op zijn kop. het klopt. doordat winti vroeger verboden was. taboe. deed men het in het geheim. gelukkig ,maar ook dankbaar dat er sites zoals culturu.com het geheime gedoe doorbreekt om gewoon en eerlijk mensen ervan bewust te maken dat wij ons niet meer of hoeven te schamen voor wat winti is. het beleiden van winti is ons cultuur. trots om zwart te zijn,zo trots om ook dat te doen wat van mij is en toebehoort. winti. ik doe niets in het geheim. ik draag me alakondre dringend wanneer ik het wil. wanneer ik watra wilt baden dan doe ik dat. er is nu een site waar we met zn allen erover kunnen babbelen en eerlijk ik vind veel stof hier om na te slaan. een briljant idee voor de bedenker van Culturu.com want wij mogen ook een eigen site hebben waar we met al ons dromen en vragen kunnen stappen ,zonder te moeten afspelen, mag ik dit wel schrijven. die taboe sfeer moet weg. transparant..wi egi  sani.  Winti. ze wilden ons dom houden. zodat we geen winti deden. ma ding lee... winti is ons ding.  wan Kofo  wan culturu.  wala na vodu.. ma wala no wang.

fijne dag
Morgu Carmen. Nog een gezond 2019 toegewenst voor jou en je familie. Ik ben blij dat jij je performance van afkomst met alles erop en eraan, niet in de kast stopt en als een struisvogel rond loopt. Blessie en power daarvoor. Een heel belangrijk aspect uit ons slavernij verleden dat doorwerkt naar alle nazaten in het heden is het aspect dat vanuit een waarde oordeel van de eigenaren de slang een slecht voorteken was op de plantages en daardoor gelijk gedood moest worden. Binnen dat deel van onze voorouders had de slang juist een leidende factor en was de bescherming voor het geslacht als boodschapper binnen de harmonie van een familie. De slang noemen wij de vodu. Nu moesten onze voorouders bij het aandoen van een slang op de plantages deze doden. Probeer je in te denken hoeveel vodu's ons eigen verleden hebben gedood.  Niet dat zij dat zo graag wilden maar voor overleving toen. Elke keer dat de vodu werd gedood werd geestelijk een wapen binnen een geslacht gedood. Elke keer moest men dan de vergeving afsmeken in culturele zin bij de Pa winti. Ga na hoe vertroebeld en hectisch ons welzijn in het heden zich manifesteert. Soms goed dan ineens een dal dan een vertroebeling. Ons hele leven lang moeten wij in onrust mentaal leven door iets dat zich heeft voorgedaan in het verleden. Op den duur yu jeje srefi e mandi fu di na skin weri nanga na draibaka libi. Wie oren heeft die horen. Daarom geloof ik best in het feit dat er meer is tussen hemel en aarde waarover wij willen praten maar niet kunnen, daar wij vaak genoeg een verkeerde prijs betalen voor kennis. Opo yu bere nanga pardon fu sani san de grawan no ben wan du; nojaso verplikti paiman bere.
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 16:08 »
Odi,

Heel interessant gegeven. Nu is het zo dat er mensen "bekeerd" worden en er zijn mensen die naar de winti overstappen. Persoonlijk zie ik geen verschil in beleving, de mensen kiezen voor een bepaalde weg. Indien iemand overstapt van winti naar kerk of andersom, dan kan er verschillende redenen daarvoor zijn. Wij hoeven geen keuze te maken, omdat de winti, in dienst is van de allerhoogste. Wanneer wij teleurgesteld zijn, dan zien wij ineens twee wegen. De winti blijft zijn taak uitvoeren of je in de kerk bent of niet. Ik kan heel goed met God omgaan of met de winti, omdat ik het goede voorop stel. Het is voldoende om in elk ding dat je doet, God voorop te stellen, dan zullen de winties volgen en blijft de harmonie gehandhaafd. Mensen kennen scheiding van kerk en winti. De winti voegt zich naar zijn taak, en dat is doen waarvoor ze gemaakt zijn, dienen van de allerhoogste.
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2019, 16:08 »
*

girl

« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2019, 00:51 »
Interessante topic en mijn vraag is mag je als je naar de kerk gaat je ook bezig houden op cultureel gebied. Staat er ergens dat dit volgens de bijbel niet mag?
Advertentie
Advertentie

Gerelateerde onderwerpen

xx
het mooie van de winti cultuur en waarom

Gestart door kamakong

6 reactie(s)
3710 x bekeken
Laatste bericht
01 september 2009, 21:21
door jan klaassen
xx
Ziekte bij niet onderhouden van winti's.

Gestart door Patatje

2 reactie(s)
1412 x bekeken
Laatste bericht
23 januari 2012, 23:49
door Patatje
xx
bestaat er ook iets van offerfeest bij winti

Gestart door Tanta

3 reactie(s)
2093 x bekeken
Laatste bericht
11 juni 2014, 04:27
door gnet - neko
xx
Waarom winti niet voor je opkomt bij verkeerde diagnose van duman

Gestart door helen

18 reactie(s)
5420 x bekeken
Laatste bericht
29 september 2014, 23:47
door Loverboy
xx
Waarom moet de winti sweri maken bij het nemen van de spikri?

Gestart door jolanda

10 reactie(s)
2115 x bekeken
Laatste bericht
24 september 2009, 10:17
door fajalobi