waarom sommige wisi's niet door een obiaman weggehaalt kan worden! | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

waarom sommige wisi's niet door een obiaman weggehaalt kan worden!

• 13 reactie(s)
  • 6508 x bekeken
  • 13 reactie(s)
  • 6508 x bekeken
kon een dame in suriname,waarbij haar buurman een wisi  voor haar had neergezet bij de poort,want ze moest door die poort naar straat toe.haar moeder woonde toen samen met haar en deze droomde die nacht ervoor,dat iemand achter haar dochter aanzat en omdat haar dochter niks met die man wilde hebben is deze kwaad geworden en heeft dus een bakru gezet voor die dochter en zodanig gedaan dat die moeder dat niet kon zien(haar winti's).kan je zeggen,die moeder ging toen voordat haar dochter de straat opging al naar buiten en schreeuwde direkt winti,maar was te laat.die winti's hebben haar gedekt zodat niet zij,maar haar moeder eerst de deur uit zou gaan.die moeder heeft ruim 3 weken gelopen met helse pijn aan der voet,de ene na de andere bonuman en ze zeiden steeds aan haar,dat zij,dat niet konden weghalen,maar een piai ingi wel,zo gingen wij toen(mijn moeder en ik) en die dame(vriendin van mijn moeder) naar een piai ingi en deze mevrouw deed iets met een pijp en rook tegen haar voet aan en haar winti trok zo die barku uit haar voet,wel deze patient gilde als een varken daar,toen dat ding eruit getrokken werdt,wij kregen gewoon kippenvel van en nadien stond ze zo op en liep gewoon alsof ze nooit pijnen heeft gehad.zo zie je maar weer wat mensne elkander aandoen.

Advertentie
Advertentie

*

Romano

Re: waarom sommige wisi's niet door een obiaman weggehaalt kan worden!
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 05:27 »
Hoi fajalobi,

Ai, Echt wreed zijn deze mensen!

Maar wat is de reden dat een obia-man deze niet kon weghalen dan? Lag het aan de type bakru? Of aan de type obiamangs die zij bezocht hadden? Want ik kan me niet voorstellen dat een kankan-obia niet in staat is fu puru bakru.

Soso lobi
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2009, 11:09 »
odi romano,ja die obia die dekt wel voor jou,dat je niet aan dood gaat ,maar dat je de juiste hulp moet zoeken bij de huiste persoon.omdat vaak deze dingen door een spirituele persoon gedaan is en deze mensen werken bijna altijd met bloed en dedesma bonjo,terwijl de obia niet met bloed werkt of dedesma bonjo.winti die doen geen mensen kwaad,hoewel ze dat wel kunnen als het moet.dus zoek je naar andere mogelijkheden zoals bij de  roze kroezer ,piai ingi of bij de javaan(spiritist)die dit dan kan bestrijden,als je echt een kankan obia hebt, ziet deze al dat iemand jou op een andere manier dan gewoon via een wisiman wat wilt aan doen.vaak kunnen enkele haitianen dat ook weghalen,omdat zij vaak weer anders werken dan onze bonumans en er is altijd baas boven baas zegt men.misschien iemand die wat kan aanvullen.
*

Offline Venus

• 716
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2009, 20:44 »
odi odi iedereen,

Niet alle bonu mans kunnen zulk zwaar werk verrichten.
De bakru is niiet alleen slim maar ook heel erg sluw.
Bovendien is het zo dat wanneer iemand een kwade geest oproept en stuurt naar een ander, wanneer
deze bakru of yorka of ander soortige kwade geest bij de persoon aankomt, hij niet alleen is. Een heleboel
vrienden hebben zich dan aangesloten en de groep kan heel groot worden. Het wordt dan gewoon zwaar werk.

Een vrouw is eens naar een haitiaan geweest en heeft onder andere voodoo dingen voor mij gestuurd.
snachts droomde ik ze dus, wel, if joe sjie ding mang, ongelooflijk, een hele grote groep.
Ze hadden me in een huis opgesloten en ik keek door het raam, en zag ze achter elkaar naar binnen komen. Jongoe kong frie jarie
Ze hadden dus besloten dat ze mij eerst lekker zouden boelen en dan dood maken.

En sommige bonu mans kunnen gewoon veel meer sreka werk doen.

Venus
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2009, 10:41 »
odi venus,gelijk heb je.een yorka of bakru loopt altijd met meerderen(vrienden),net zoals de winti's die ook hun bakamans hebben.dit kun je zien als er een familie lid dood is en je houd aiti de,dan kom de yorka met heel veel goede en slechte vrienden om te luisteren naar de liederen en vaak willen de slechte vrenden iets ondernemen.weet nog toen mijn tante overleden was en het huis vol zat met familieleden en enkele vrienden en op een gegeven moment schreeuwde mijn ook winti,hij zat bij de raamkant en zag pltseling een gedaante voor het raam.die winti zei tegen een ieder dat wij rustig binnen moesten zitten en door gaan met zingen,maar een kennis(man) die groot gebouwd was,dacht anders over,hij zei dat hij niet bang was om naar buiten te gaan en deze ging toch terwijlmijn oma en ieder ander in huis hem probeerde van gedachten te veranderen,maar nee hoor hij moet en zal even bewijzen,dat die niet bang was.wel,toen hij naar buiten ging,hoorden wij plotseling ,dat er iemand tegen de zinken schutting gegooit werd.toen kreeg mijn moeder winti(obia) en ze zei ,dat een takroe geest hem had geslagen tegen die schutting aan,dus ginf die obia naar buiten toe en nog 2 van mijn ooms,liepen achter die obia aan om die man terug naar binnen te halen en er kwam skuma uit zijn mond en die obia had hem een dresi gegeven en zo kwam hij na een poosje weer bij.deze ongelovige thomas zij,dat hij dit nooit en te nimmer zou doen.nu geloofde hij,dat er echt(slechte) geesten bestaan .dit ws een van mijn verhalen.groetjes
Advertentie
Advertentie

*

Offline lovely

• Michella Rulezzz..
  • 724
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2009, 22:09 »
Odi,

heel mooie verhalen en ik leer veel.
ik geniet van de verhalen.

ik denk wel dat een goede obiaman in staat moet zijn een bakru te kunnen verslaan.
soms kan een obiaman iets niet dan vraagt hij versterking misschien.

niet dat een piai of een haiti man sterker is dan een obiaman.
lijkt mij hoor, ben geen kenner maar het komt wel zo over als wanneer een duman iets niet kan dan kan een piai man het wel want hij is sterker.

ik denk dat ook de piaiman soms een du man nodig heeft.
samen helpen ze elkaar. als ik het fout hebt zeg het me gewoon. ik leer van jullie.

Groetjes van Lovely :heart:

Blijf vrolijk met me, dan ben ik vrolijk met jou
*

kostenkoper

« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2009, 23:25 »
boven,en ondoor
*

sinclare

« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2009, 16:37 »
 :great: odi odi mensen

faya lobi je heb helemaal gelijk, niet alleen bakru's lopen alleen , wintie's gaan ook met een groep op pad, als men het een en ander moet ondernemen of wil zien, en er zijn natuurlijk altijd slechte er tussen die ervan willen profiteren als ze een opening zien,

ik was een paar jaar geleden in surininame voor een half jaar, en ik had daar een mooie moxi  jvaans indiaanse meid ontmoet.
mevrouwtje wilde dat ik thuis bleef( ik logeerde bij mn ouders toen) en ondertussen ging mevrouw lanterfanten met vrienden en vriendinnen.
toen mn moeder haar zag de eerste keer zei mn moeder tegen mij" i moes luku boeng nanga a pjieng diesie".
ik heb jaren in nederland gewoond dus je bent nonchalant, je weet hoe die dingens gaan in nederland hou jeje niet zo bezig met dat soort zaken.enfin.

mevrouwtje kwam naar mij toe als  ze geen kleren had of geen geld, we vreeden lekker en ze ging weer na een week kwam ze weer en vertrok steeds met geld of kleren.
ik betrapte haar al steeds al een paar keer met andere mannen, of dan was ze met een groep dan was een neven dan buurjongens, dan broer van buurjongen enzovoorts.

oer zou een feest zijn met 2 bandjes een verjaring van een moeder een vriend van mij en mevrouwtje zou ook gaan , maar had me dat niet gevraagd of verteld.
haar pech was dus dat ik ckr daar zou zijn want mn vriend had me uitgenodigd.
ik belde haar op  om te kijken of ze thhuis was zodat ik kon horen of ze me zou zeggen dat ze daar zou gaan.ze was thuis maar belde me niet terug.savonds stond ik buiten bij het feest tegen tienen en wie kwam aangewandeld, mevrouwtje ze schrok natuurlijk en kwam naar me toe, en zei tegen mij dat ze wist dat ik hier zou zijn, ik boos natuurlijk en zei tegen haar" me moer wist je dat", liever donder je op naar binnen met je kornuitjes voordat ik je hier schop".

ik ging naar binnen bij mn vrienden, we dansten met iedereen natuurlijk en trakteerden dames, en tegen 3uur gingen we naar touche.daar kwamik mevrouwtje tegen  en wilde ff met haar  praten dus ik haalde haar om te dansen. en mevrouwtje zei tegen mij dat ze niet met me kon dansen want ze is niet met me daar gekomen :aww:

wat!! kan je voorstellen.
ik zei oow oke je wil het zo spelen, sinds je toch al fout ben vanavond, ga ik het je anders zeggen, binnen een kwartier ben je thuis, als je niet binnen een kwartier thuis ben, ga je zien wat ik met je zal doen, suriname is vanaf nu te klein voor je, je heb me al die tijd rustig gezien toch now yo sji a dibri fu mi. en weg ging ik.

ik belde om 4 uur op en ze was al thuis ik ik zei tegen dr dat ik straks daar zou komen en legde de hoorn erop.
uiteindelijk ging ik toch niet want mi skieng no bing wan mi go.ik belde haar de volgende dag op en zei haar dat ik de volgende dag daar zou komen.
maar die avond ervoor kreeg ik een droom dat ik bij haar ging op het erf en ineens werd ik omringt door vreemde vrouwen met lang haar in het rood  licht van kleur en zwart haar, ze wilden me insluiten, ik kreeg winti mn kromantie, die vrouwen  bleven op afstand.

onderweg naar haar toe sprak ik met mn zelf en mn wienti's dat als die meid inderdaad iets van plan was met mij, ze  dat gelijk moeten voorkomen voor mijn ogen.
ik kwam daar aan stond aan de poort kwas met mn neef gegaan,, en we stonden te wachten.elsie zal ik dr noemen, kwam naar buiten ze zei dat ze zo kwam of we drinken moesten hebben.

ff werd 6 minuten, ze kwam met 2 glasen water een voor mn neef een voor mij.ze gaf mn neef eerst en toen mij en op het moment dat ze me dat glas gaf en ik het wilde pakken ging dat glas kapot in haar hand waarin ze een snee kreeg. en bloeden bloeden.zei naar binnen ik en mn neef buiten, ik zei aan hem isji van san e go, mi bing teigi toch dat if a sma dies wang doe mi ogri san o pesa en inderdaad.
we gingen weg want mevrouw was binnen bezig, later belde ze me op maar ik zei tegen mn zussen dat als ze belde ik niet thuis was, en dat deed ze een week lang. daaarna belde ik haar op en zei dat ze niet meer hoefde te komen want dat ik dat gezeur met haar zat was dan kon ze weer lekker vrij slenteren met wie ze wilde.

ik vertrok kort daarna naar nederland en hoorde dat ze ziek was geworden, waarschijnlijk  wilde ze iemand anders pakken en liep het nog slechter af..

zo zie je maar weer geloof in wat je heb je wintie's ze beschermen je als het moet en als het nodig is, je kan natuurlijk ook kwaad doen maar weet dat boontje om ze loontje komt en dat de tol die betaald moet worden veel hoger zal zijn, mischien met de dood als je verwacht dat je berschermd word en dat helemaal niet meer zo is.

odi odi
*

shanta

« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2009, 05:43 »
hallo allemaal,

bij toeval heb ik deze site ontdekt
ik geniet van jullie verhalen.
ik heb heel de nacht zitten lezen.
elke keer als ik zei nu de laatste verhaal, ging ik weer, ik kon niet stoppen om verder te lezen.
de verhalen zijn echt om te lezen.
ik moet zo naar me werk en weet niet hoe ik het vol zal houden tot 17 00 uur. hahaha.
ik bleef maar lezen, ik ga nu nog 2 uurtjes slapen en ga later zeker verder met lezen.
ik lijk wel verslaaf aan de verhalen.

dag
*

Sramacca Ingi

« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2009, 16:04 »
odi romano,ja die obia die dekt wel voor jou,dat je niet aan dood gaat ,maar dat je de juiste hulp moet zoeken bij de huiste persoon.omdat vaak deze dingen door een spirituele persoon gedaan is en deze mensen werken bijna altijd met bloed en dedesma bonjo,terwijl de obia niet met bloed werkt of dedesma bonjo.winti die doen geen mensen kwaad,hoewel ze dat wel kunnen als het moet.dus zoek je naar andere mogelijkheden zoals bij de  roze kroezer ,piai ingi of bij de javaan(spiritist)die dit dan kan bestrijden,als je echt een kankan obia hebt, ziet deze al dat iemand jou op een andere manier dan gewoon via een wisiman wat wilt aan doen.vaak kunnen enkele haitianen dat ook weghalen,omdat zij vaak weer anders werken dan onze bonumans en er is altijd baas boven baas zegt men.misschien iemand die wat kan aanvullen.

Odi

Fajalobi ik ben het mee eens hooor,
Ik heb het ook meegemaakt dat ik naar bonoemangs geweest ben en ze me zeggen dat ze die wisi zien maar ze kunnen het niet uitdrijven. Dat is hun specialiteit niet .Ik kreeg toen als advies om naar een Piai-man te gaan. die kon het alleen weghalen met de kracht van God natuurlijk.
Het zijn meestal wisies die men  gehaald/gekocht heeft bij buitenlanders. En meestal werken die mensen anders dan hoe de wisiemannen werken die we in ons cultuur kennen.
En behalve die jorka's ,bakroes,werken ze ook heel veel met dédé sma bonjo en naalden.

Gelukkig kon ik een piaii man vinden en die kon gelukkig vanuit Suriname ook in NL werken
{Had ik voorheen nooit gehoord hoor.. maar het is zo en het werkt!}
Advertentie
Advertentie

*

Lala Ingi

« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2009, 19:18 »
helemaal met je eens Fajalobi.

« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2009, 14:20 »
odi sramacca ingi,

jammer en zeker niet leuk wat je hebt meegemaakt,maar het feit dat je dit zelf hebt meegemaakt ben je ook wijzer geworden en weet je ook dat niet alles door de du man gedaan kan worden.omdat vaak wisi man met dede sma bonjo of bloed werken en daar houden de winti's  geheel afstand van.

vandaar dat een bonu die geen oplichter is jou dat advies gaat geven om je hulp bij een piai man/vrouw of roze kroezer of spiritis( bij de javanen) te zoeken.

heb geen woorden voor deze mensen die anderen dit kunnen aandoen,maar goed God slaapt niet en ooit zullen ze voor alles boeten en komen echt niet makkelijk vanaf.

odi fajalobi
*

Issa

« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2018, 21:46 »
Waar kan ik een goede paia man of vrouw vinden ??
*

Issa

« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2018, 21:48 »
Waar kan ij een goede piai man of vrouw vinden ?

Gerelateerde onderwerpen

xx
Waarom kan een du man aids niet verhelpen

Gestart door Bianca

23 reactie(s)
4317 x bekeken
Laatste bericht
15 april 2010, 18:19
door Pikien Moesje
xx
Baden door anderen kan ik niet.

Gestart door lobiingi

23 reactie(s)
3941 x bekeken
Laatste bericht
10 maart 2010, 13:05
door nieuwkomer
xx
Ik ben net als water je kan niet door/over my heen lopen !!

Gestart door Djevania

4 reactie(s)
5549 x bekeken
Laatste bericht
19 juni 2012, 10:57
door Loverboy
xx
Waarom kan/kunnen winti's zwak worden

Gestart door jerrel

14 reactie(s)
4548 x bekeken
Laatste bericht
12 november 2014, 09:51
door Tanta
a01
Waarom worden veel dromen niet meer verklaard??

Gestart door Baazigar

5 reactie(s)
2017 x bekeken
Laatste bericht
01 juni 2014, 01:58
door ObiaPikien