Surinaamse roddel tante | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Surinaamse roddel tante

• 1 reactie(s)
  • 1850 x bekeken
  • 1 reactie(s)
  • 1850 x bekeken
*

vrouw joosje

Surinaamse roddel tante
« Gepost op: 11 december 2016, 10:25 »
Een waargebeurt verhaal over een vrouw die van roddelen hield.
lobi tak sma sani. ze hield ervan over anderen te praten.
over iedereen had ze wel wat te zeggen.
zelf dacht ze dat iedereen wel bang voor haar was, want ze was niet op haar mondje gevallen, was ook voor niemand bang, groot en klein.

haar naam, Albertina.

Alebertina was getrouwd met een man Jozef.
aan het begin ging alles lekker. switi,
Albertina had alles wat haar hartje wou hebben. je had niemand nodig.
ze had een man aan de haak geslagen die goed voor haar zorgde.
samen kregen ze 2 kinderen, twee zonen.

Albertina was een deftige vrouw als ze met je sprak dwong ze respect af.
ze had graag dat een ander eerst met haar kwam praten.
ze zou nooit nooit nooit naar jou toe komen om een eerste gesprek met je te voeren daar voelde zei haar te groot voor.

Als je ruzie met Albertina had dan kende ze je ook niet meer tenzij je zelf naar haar toe kwam en haar sorry kwam zeggen.

dan heb je een beeld hoe Albertina in mekaar zat.

1 ding had ze wel erg, taki sma sani. ze sprak over de hele buurt.
dan als je langs liep , keek ze je aan om te kijken wat had je aan enz .

Albertina had op een dag iets over een buurvrouw aan een ander buurvrouw gezegt.
tak tak sani noemt men dat. dus Albertina heeft buurvrouw 1genaamdWonni geroepen ,
Vrouw, ik moet je wat vertellen,, Wonni kom horen,, mi yere dat Carmen(buurvrouw2) geen geld heeft en (getrouwde)mannen in huis ontvangt om te kunnen eten. a no go soekoe wa mang fing srefi. (kan ze geen man voor der zelf nemen) kijk mij hier, me man werk , ik eet elke dag. ze doet aan bonoe, baad winti watra,maar heeft geen man   ze pienaart, pina leki dagoe. ik geloof in niets en toch mi habi mi mooi oso, mang alles,

het waren geen leuke dingens wat ze over buurvrouw1 Wonnie zei.

Buurvrouw 2 Carmen vond het niet zo leuk, wat Albertina allemaal over Wonni zei,
en op een dag heeft Carmen, wonni geroepen,

Wonni,, wonni, ik moet je wat vertellen boi... ai ,, konkro wan tori snel...
ff snel.. iets over Albertina,
maar als ik je vertel, nooit no kar mi ning hoor.. (als ik je vertel, roep me naam niet hoor dat ik je verteld heb)

Wel, ik moet je het zeggen mang, dit kan ik niet voor mezelf houden.
Albertina heeft me geroepen, ze heeft me dingens over jou verteld.
dat je GETROUWDE MANNEN ontvangt. je hebt geen geld. je pienaart.
alleen maar vieze vuile dingens. ik zal je maar niet alles zeggen, maar ai boi.. je vuile was ligt op straat.

ze zegt hoe zei een man heeft en het haar goed gaat , jij die aan winti doet en wasi neemt,, toch gaat het je niet goed, maar zei, ze doet niet aan winti en heeft het vele malen beter dan jou.

maar ik verzoek je hoor, roep me naam niet, ik vertel je dit alleen dat je het weet, ,,mi kng bing hoor mi mofo ,(ik kon me mond dicht houden) nee, dit gaat te ver ,,

Carmen zei, nee, ik ga niets zeggen.. dankje dat je me wel hebt verteld .
ok, dagen gingen voorbij.. Carmen kookte van binnen.
zo op een dag zei Carmen tijdens haar wasi, winti watra, grantangi ala ding bigi sma die e sorgu fu mi. (bedankt ale wintis die ervoor zorgen dat hoe dan ook ik elke dag een broodje kan kopen en een dank boven mijn hoofd hebt.. maar wat ik vooral om vraag is GEZONDHEID...Anana Gezondheid verzoek ik u en dat het me goed mag gaan.

Maar zei die op me praten, die e waka waka taki mi tori, ze zullen het zelf voelen..

Carmen bleef haar mannen ontvangen. er was geen wet die ze overtreed. ze had gewoon geen geluk om met een man in huis te wonen. ze had geluk met getrouwde mannen.

als Wonnie Albertina op straat tegen kwam liep ze haar zo voorbij. ze zei zelf op een dag wat stinkt zo als ik je voorbij loopt. wel, Albertinan en Wonnie raakte in een gevecht van hier tot Tokio.
Het was nieuws van de dag.
Iedereen stond naar de feti te kijken. niemand kwam weg halen.
je hoorde juist, ai Carmen nak ing, shop ing. klap ing.
niemand was voor Albertina. Albertina schreeuwde, yu hoer ,, waka teki sma mang.
wel, toen zei WONNI... haha, yu no doe yu huis werk bung.. sma mang.. jou man kwam elke zaterdag achter naar binnen. da meki a panja. jou man likt me mindri foetoe . jou man likt me bil. en als hij klaar was mijn bil te likken, kwam hij jou een kus geven,

Albertina was stil stil stil.

ze heeft een pakslaag gehad, en ze heeft bigi taki gehad.
Albertinan kam thuis aan. Boos. haar man lag rustg te slapen.
heeft haar man wakker gemaakt. trobi zo in huize Albertina. heel de buurt kon meeluisteren.
ze was niet op haar mondje gevallen en schelde haar man uit, vies en vuil. gooide zelf die man zijn kleren op straat.

ze luisterde niet naar die man, die man zei dat het helemaal niet waar was.
waar die vrouw tekeer ging, Albertina ging zo tekeer dat a sani bos ini na oso.
die man en Albertina. halen en trekken.

Ze vertrouwde die man niet meer en hun huwlijk ging kapot.

Vrouw Albertina die zo hoogmoedig was, was gevallen.
ze nam die schande niet. ze kon het niet hebben.
maar zoals ze zelf was vertrouwde ze haar gasten.
zoals zei zelf was, roddels heeft Wonni iets gezegd wat niet waar was... roddel..

dus net hoe iemand over een ander roddelt, zo gaan ze ook voor jou roddelen Albertina. soms lee nanga troe.. soms kloppen die roddels, maar soms ook niet.

dus wanneer je de bal gooit, moet je het terug verwachten.

en vandaag aan de dag, om een Roddel,,, Albertina en haar man PRATI
uit elkaar om een roddel.

Roddelen, doe het niet, no pori sma libi..
die man kon niet meer met Albertina,, a gwe.

wie pinaart nu?  soema lasi a feti?
die ene die haar winti watra bade heeft gewonnen, die ene die om gezondheid vroeg.
no taki sma sani.

Waargebeurt verhaal met andere bewoordingen en namen.

Advertentie
Advertentie

*

Saka mi

Re: Surinaamse roddel tante
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2016, 14:21 »
Een waargebeurt verhaal over een vrouw die van roddelen hield.
lobi tak sma sani. ze hield ervan over anderen te praten.
over iedereen had ze wel wat te zeggen.
zelf dacht ze dat iedereen wel bang voor haar was, want ze was niet op haar mondje gevallen, was ook voor niemand bang, groot en klein.

haar naam, Albertina.

Alebertina was getrouwd met een man Jozef.
aan het begin ging alles lekker. switi,
Albertina had alles wat haar hartje wou hebben. je had niemand nodig.
ze had een man aan de haak geslagen die goed voor haar zorgde.
samen kregen ze 2 kinderen, twee zonen.

Albertina was een deftige vrouw als ze met je sprak dwong ze respect af.
ze had graag dat een ander eerst met haar kwam praten.
ze zou nooit nooit nooit naar jou toe komen om een eerste gesprek met je te voeren daar voelde zei haar te groot voor.

Als je ruzie met Albertina had dan kende ze je ook niet meer tenzij je zelf naar haar toe kwam en haar sorry kwam zeggen.

dan heb je een beeld hoe Albertina in mekaar zat.

1 ding had ze wel erg, taki sma sani. ze sprak over de hele buurt.
dan als je langs liep , keek ze je aan om te kijken wat had je aan enz .

Albertina had op een dag iets over een buurvrouw aan een ander buurvrouw gezegt.
tak tak sani noemt men dat. dus Albertina heeft buurvrouw 1genaamdWonni geroepen ,
Vrouw, ik moet je wat vertellen,, Wonni kom horen,, mi yere dat Carmen(buurvrouw2) geen geld heeft en (getrouwde)mannen in huis ontvangt om te kunnen eten. a no go soekoe wa mang fing srefi. (kan ze geen man voor der zelf nemen) kijk mij hier, me man werk , ik eet elke dag. ze doet aan bonoe, baad winti watra,maar heeft geen man   ze pienaart, pina leki dagoe. ik geloof in niets en toch mi habi mi mooi oso, mang alles,

het waren geen leuke dingens wat ze over buurvrouw1 Wonnie zei.

Buurvrouw 2 Carmen vond het niet zo leuk, wat Albertina allemaal over Wonni zei,
en op een dag heeft Carmen, wonni geroepen,

Wonni,, wonni, ik moet je wat vertellen boi... ai ,, konkro wan tori snel...
ff snel.. iets over Albertina,
maar als ik je vertel, nooit no kar mi ning hoor.. (als ik je vertel, roep me naam niet hoor dat ik je verteld heb)

Wel, ik moet je het zeggen mang, dit kan ik niet voor mezelf houden.
Albertina heeft me geroepen, ze heeft me dingens over jou verteld.
dat je GETROUWDE MANNEN ontvangt. je hebt geen geld. je pienaart.
alleen maar vieze vuile dingens. ik zal je maar niet alles zeggen, maar ai boi.. je vuile was ligt op straat.

ze zegt hoe zei een man heeft en het haar goed gaat , jij die aan winti doet en wasi neemt,, toch gaat het je niet goed, maar zei, ze doet niet aan winti en heeft het vele malen beter dan jou.

maar ik verzoek je hoor, roep me naam niet, ik vertel je dit alleen dat je het weet, ,,mi kng bing hoor mi mofo ,(ik kon me mond dicht houden) nee, dit gaat te ver ,,

Carmen zei, nee, ik ga niets zeggen.. dankje dat je me wel hebt verteld .
ok, dagen gingen voorbij.. Carmen kookte van binnen.
zo op een dag zei Carmen tijdens haar wasi, winti watra, grantangi ala ding bigi sma die e sorgu fu mi. (bedankt ale wintis die ervoor zorgen dat hoe dan ook ik elke dag een broodje kan kopen en een dank boven mijn hoofd hebt.. maar wat ik vooral om vraag is GEZONDHEID...Anana Gezondheid verzoek ik u en dat het me goed mag gaan.

Maar zei die op me praten, die e waka waka taki mi tori, ze zullen het zelf voelen..

Carmen bleef haar mannen ontvangen. er was geen wet die ze overtreed. ze had gewoon geen geluk om met een man in huis te wonen. ze had geluk met getrouwde mannen.

als Wonnie Albertina op straat tegen kwam liep ze haar zo voorbij. ze zei zelf op een dag wat stinkt zo als ik je voorbij loopt. wel, Albertinan en Wonnie raakte in een gevecht van hier tot Tokio.
Het was nieuws van de dag.
Iedereen stond naar de feti te kijken. niemand kwam weg halen.
je hoorde juist, ai Carmen nak ing, shop ing. klap ing.
niemand was voor Albertina. Albertina schreeuwde, yu hoer ,, waka teki sma mang.
wel, toen zei WONNI... haha, yu no doe yu huis werk bung.. sma mang.. jou man kwam elke zaterdag achter naar binnen. da meki a panja. jou man likt me mindri foetoe . jou man likt me bil. en als hij klaar was mijn bil te likken, kwam hij jou een kus geven,

Albertina was stil stil stil.

ze heeft een pakslaag gehad, en ze heeft bigi taki gehad.
Albertinan kam thuis aan. Boos. haar man lag rustg te slapen.
heeft haar man wakker gemaakt. trobi zo in huize Albertina. heel de buurt kon meeluisteren.
ze was niet op haar mondje gevallen en schelde haar man uit, vies en vuil. gooide zelf die man zijn kleren op straat.

ze luisterde niet naar die man, die man zei dat het helemaal niet waar was.
waar die vrouw tekeer ging, Albertina ging zo tekeer dat a sani bos ini na oso.
die man en Albertina. halen en trekken.

Ze vertrouwde die man niet meer en hun huwlijk ging kapot.

Vrouw Albertina die zo hoogmoedig was, was gevallen.
ze nam die schande niet. ze kon het niet hebben.
maar zoals ze zelf was vertrouwde ze haar gasten.
zoals zei zelf was, roddels heeft Wonni iets gezegd wat niet waar was... roddel..

dus net hoe iemand over een ander roddelt, zo gaan ze ook voor jou roddelen Albertina. soms lee nanga troe.. soms kloppen die roddels, maar soms ook niet.

dus wanneer je de bal gooit, moet je het terug verwachten.

en vandaag aan de dag, om een Roddel,,, Albertina en haar man PRATI
uit elkaar om een roddel.

Roddelen, doe het niet, no pori sma libi..
die man kon niet meer met Albertina,, a gwe.

wie pinaart nu?  soema lasi a feti?
die ene die haar winti watra bade heeft gewonnen, die ene die om gezondheid vroeg.
no taki sma sani.

Waargebeurt verhaal met andere bewoordingen en namen.

wat een mooi verhaal

dus 2 keer nadenken als je over een ander praat.

Gerelateerde onderwerpen

xx
Een roddel tori

Gestart door Lowrider

10 reactie(s)
3902 x bekeken
Laatste bericht
19 november 2013, 11:43
door Lowrider
xx
Zelfs roddel heeft een functie

Gestart door africanqueen

1 reactie(s)
1521 x bekeken
Laatste bericht
04 oktober 2008, 20:58
door Alinga
xx
Surinaamse radiozenders en Surinaamse tv online?

Gestart door Fresh

0 reactie(s)
1781 x bekeken
Laatste bericht
02 mei 2012, 23:47
door Fresh
xx
Tante

Gestart door lovely

0 reactie(s)
699 x bekeken
Laatste bericht