mijn werk werd bijna mijn dood | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

mijn werk werd bijna mijn dood

• 1 reactie(s)
  • 183 x bekeken
  • 1 reactie(s)
  • 183 x bekeken
*

Conshita

mijn werk werd bijna mijn dood
« Gepost op: 12 september 2018, 10:59 »
mijn naam is Lisette, 35 jaar en moeder van een dochtertje. ik woonde in Suriname als jonge vrouw nog bij me moeder. had een baantje in een kleding zaak bij de mail. ik verdiende niet veel,maar me fooi dat ik kreeg van mannen was soms meer dan me salaris. me collega's liet ik niet merken hoeveel ik kreeg want anders zouden ze eisen dat het in een gezamenlijke pot moest en eerlijk gezegd, ik maakte me moeite om een goede 1ste verkoopster te worden. altijd netjes en verzorgd uit te zien. dus ik vind werk ook aan jezelf. ik spaarde me geld om op een dag ook naar Nederland te gaan . je hoort zoveel over hoe geweldig en mooi of het is. ik was altijd op me werk. me baas was tevreden. en ik werd 1 site verkoopster
ik draaide de hoofd kassa. geld telde ik  na sluiting tijd. en ik had meer contact met klanten. ik kreeg een mobiele telefoon van me baas zodat ik in de winkel overal bereikbaar was. me collega's konden het niet aanzien.

op een goede morgen ging ik vrolijk naar me werk.. onderweg zag ik een dode vogel met rode blauwe witte doekjes en een paar flesjes en bloed. ik maakte me niet druk. ik dacht iemand heeft iets gedaan maar het zal wel.

ik kwam op me werk. in de loop van de dag werd ik ziek op het werk. koorts. trillende koorts. ik had me nog nooit ziek gemeld. ik zei me baas ik ben ziek  het gaat niet.. me baas zei  hij zet me thuis. zo gezegd zo gedaan.
thuis aan gekomen werd ik zieker. me moeder bracht me naar de dokter. ik had hoge koorts en moest door naar het ziekenhuis.ik werd met spoed opgenomen. de Aartsen deden hun best. bloedtest was alles goed. maar ik had koorts en lag slap. kon niets.  de volgende dag kwam me moeder en zei dat ze een droom kreeg dat een yorka me vast had. een hond met me liep en vast beet. dus nu naar een bonu man. me moeder kende 1.

ze hebben me onder eigen verantwoording uit het ziekenhuis vervoerd  naar de bonu man.
de bonu man vertelde dat iemand op me werk me dood wenst. ik moet gelijk een hebi watra baden. ik mag niet weg. gelijk gelijk. anders zou ik morgen niet halen.

hij heeft me een hebi watra gebaad. alles gedaan wat hij moest doen.

dagen daarna werd ik steeds beter. koorts was weg  ik moest met een buikband slapen.

God en de winti s heb ik bedankt dat ik vandaag nog leef. ik ben terug gegaan naar de duman. hem bedankt. betaald.

toen ik weer naar me werk ging na 2 weken zag ik dat een collega mijn baan nu had en niet zo blij was dat ik terug was. ik had een gesprek met me baas de volgende dag want ik wou weer me functie.  1 sta verkoopster. maar me baas was plotseling zo onder de plak van me collega die mijn baan heeft gepikt. ik was terug bij af. die collega en ik spraken niet echt. ze gaf me opzettelijk vervelend werk. en zij kon zo haar fooi vangen  en ik niet meer.  ik huilde dagen. waarom moest ik dit meemaken. 

een middag huilde ik en liep naar huis. was nog in de mail.
ik ben er emotioneel.  ik schrijf later verder

Advertentie
Advertentie

*

Conshita

Re: mijn werk werd bijna mijn dood
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2018, 12:45 »
mijn naam is Lisette, 35 jaar en moeder van een dochtertje. ik woonde in Suriname als jonge vrouw nog bij me moeder. had een baantje in een kleding zaak bij de mail. ik verdiende niet veel,maar me fooi dat ik kreeg van mannen was soms meer dan me salaris. me collega's liet ik niet merken hoeveel ik kreeg want anders zouden ze eisen dat het in een gezamenlijke pot moest en eerlijk gezegd, ik maakte me moeite om een goede 1ste verkoopster te worden. altijd netjes en verzorgd uit te zien. dus ik vind werk ook aan jezelf. ik spaarde me geld om op een dag ook naar Nederland te gaan . je hoort zoveel over hoe geweldig en mooi of het is. ik was altijd op me werk. me baas was tevreden. en ik werd 1 site verkoopster
ik draaide de hoofd kassa. geld telde ik  na sluiting tijd. en ik had meer contact met klanten. ik kreeg een mobiele telefoon van me baas zodat ik in de winkel overal bereikbaar was. me collega's konden het niet aanzien.

op een goede morgen ging ik vrolijk naar me werk.. onderweg zag ik een dode vogel met rode blauwe witte doekjes en een paar flesjes en bloed. ik maakte me niet druk. ik dacht iemand heeft iets gedaan maar het zal wel.

ik kwam op me werk. in de loop van de dag werd ik ziek op het werk. koorts. trillende koorts. ik had me nog nooit ziek gemeld. ik zei me baas ik ben ziek  het gaat niet.. me baas zei  hij zet me thuis. zo gezegd zo gedaan.
thuis aan gekomen werd ik zieker. me moeder bracht me naar de dokter. ik had hoge koorts en moest door naar het ziekenhuis.ik werd met spoed opgenomen. de Aartsen deden hun best. bloedtest was alles goed. maar ik had koorts en lag slap. kon niets.  de volgende dag kwam me moeder en zei dat ze een droom kreeg dat een yorka me vast had. een hond met me liep en vast beet. dus nu naar een bonu man. me moeder kende 1.

ze hebben me onder eigen verantwoording uit het ziekenhuis vervoerd  naar de bonu man.
de bonu man vertelde dat iemand op me werk me dood wenst. ik moet gelijk een hebi watra baden. ik mag niet weg. gelijk gelijk. anders zou ik morgen niet halen.

hij heeft me een hebi watra gebaad. alles gedaan wat hij moest doen.

dagen daarna werd ik steeds beter. koorts was weg  ik moest met een buikband slapen.

God en de winti s heb ik bedankt dat ik vandaag nog leef. ik ben terug gegaan naar de duman. hem bedankt. betaald.

toen ik weer naar me werk ging na 2 weken zag ik dat een collega mijn baan nu had en niet zo blij was dat ik terug was. ik had een gesprek met me baas de volgende dag want ik wou weer me functie.  1 sta verkoopster. maar me baas was plotseling zo onder de plak van me collega die mijn baan heeft gepikt. ik was terug bij af. die collega en ik spraken niet echt. ze gaf me opzettelijk vervelend werk. en zij kon zo haar fooi vangen  en ik niet meer.  ik huilde dagen. waarom moest ik dit meemaken. 

een middag huilde ik en liep naar huis. was nog in de mail.
ik ben er emotioneel.  ik schrijf later verder
Sorry, ik was te emotioneel om verder te schrijven.

die middag was ik klaar met werken .. ik huilde wat mij allemaal was overkomen. eerst koorts doordat me Collega wisi yorka bakru dingen met me had gedaan  .bijna was ik dood,en nu pak ze me baan en zit ik laag werk te doen en me baas die me zo graag mocht doet zo raar tegen mij... ik kon wel schreeuwen.. tranen vielen zo over mijn wang.  maar een meneer die vroeger vaak kleding bij me kocht en me altijd mooie tip gaf. fooi. zei.. hallo.. ik zie je niet meer in de winkel. als ik naar je vraag zeggen ze vaak dat he er niet bent. .. hij zag me tranen en vroeg me wat er was.  ik wilde niets vertellen. is een klant toch. straks krijg ik ontslag dacht ik. a fijn hij stond erop dat hij me een drankje wilt aanbieden want zo goed was ik in de winkel als hij er was  en gaat hij me njet huilend zo weg laten gaan.

ik zei is goed. maar niet hier in de mail.ik wou niet dat die collega me met hem zouden zien.

we zijn naar een plek gereden . hij heeft bami genomen  en drank  ik moest alleen een drankje.

opeens begon ik hem alles te vertellen. echt alles. ziek tot en met hoe ze me nu op het werk behandelen.
weer begon ik te huilen. hij was opeens zo vertrouwd. voelde goed. hij zei zullen we vanavond iets leuks gaan doen.  was dansavond in torarica. ok .. zei ik  misschien goed dat ik niet ga lopen huilen la me maar gaan. hij heeft me opgehaald. ik had iets moois aan. en hij vond het zo mooi.. dat hij me aantrekkelijk vond.. zei hij. die avond heeft hij me verteld dat hij om mijn vaak in de winkel kwam en me leuk vind. na een gezellige avond zette hij me weer thuis af. ik had geen zin meer om te werken. opeens zo dacht ik. ik ga niet meer. ze mag me baan houden. ik zal voorlopig me spaar geld gebruiken en opzoek gaan naar een ander baan. Begon te solliciteren..leuk .af en toe had ik mooie gesprekken. inmiddels waren we enkele weken verder en af en toe zag ik die heer nog. hij was ouder dan me.. maar ik vond hem zo lief dat ik verliefd op hen begon te raken.. hij was het allang zei hij. goed  ik vond het leuk met hem te zijn. hij nodigde me een keer bij hem thuis. en dat was de dag dat ik niet meer bij hem weg ging. ik trok bij hem in. ik hield zo van hem. en we kregen een dochter. ik vroeg hem om nooit meer in die winkel te gaan waar ik werkte want ik had het idee dat me ex collega alles wat ik had van me af pakte. me moeder zegt me vaak  yu fin yu geluk. ik ben door een diep daal gegaan maar nu heb ik het getroffen..hij was uitgezonden naar het buitenland voor zijn werk. toen heeft hij bet kunnen regelen  dat onze dochter en ik naar Nederland konden gaan. nu wonen we in Nederland. en werk ik zelf in een kleding zaak in Nederland. het gaat goed.. alleen als me man naar Suriname gaat.. voor zijn werk ben ik zo bang dat die collega nog steeds wat kan doen . me moeder zegt Lieb ing dji grontapu.

Gerelateerde onderwerpen

xx
In mijn droom werd er een gat gebeten in mijn hand door een teek

Gestart door dyna

2 reactie(s)
1493 x bekeken
Laatste bericht
11 september 2008, 09:23
door dyna
xx
droom over SU en mijn (bijna)zwarte kat

Gestart door laga

1 reactie(s)
1381 x bekeken
Laatste bericht
06 juli 2011, 09:35
door laga
xx
Een geest die woont op mijn werk.

Gestart door bigie misie

2 reactie(s)
1662 x bekeken
Laatste bericht
02 november 2012, 17:08
door bigie misie
xx
Dromen van mijn werk, geen computer/telefoon

Gestart door MXX

5 reactie(s)
1664 x bekeken
Laatste bericht
20 september 2011, 14:49
door MXX
xx
Er werd zand op mijn auto gestrooid en ik moest eruit vluchten.

Gestart door saneke

2 reactie(s)
1012 x bekeken
Laatste bericht
01 maart 2009, 16:50
door saneke