Gevangen in Haiti 3 | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Gevangen in Haiti 3

• 0 reactie(s)
  • 134 x bekeken
  • 0 reactie(s)
  • 134 x bekeken
*

Mur

Gevangen in Haiti 3
« Gepost op: 21 juni 2019, 23:18 »
Gevangen in Haïti dl3

Dus wat? Amalo is aan AIDS overleden? Letuca kwam bij en gilde wooooiiiii "nou tout ap mouri"(we gaan allemaal dood)......"Amalo poukisa ou te fè sa pou nou"( Amalo waarom heb je ons dit aangedaan?)

Amalo werd waarschijnlijk in Suriname begraven want van zijn dode lichaam wisten wij niks, en ja natuurlijk waren ook al zijn vrouwen besmet waaronder ik ook......

We moesten nu werken om te overleven, Samara en ik werkte op een strand terwijl Shantaé in een restaurant werkte...... die band tussen ons werd hechter toen Amalo's moeder en zusters ons uit het huis trapte, ik was zijn laatste vrouw dus ik werd beschuldigd. Zelf was ik niet 100% zeker omtrent mijn status omdat ik nog nooit een test had gedaan..... dus veel kon ik niet zeggen.

ou te touye frè m 'lan(jij hebt me broer vermoord) schreeuwde ze terwijl ze gillend op me kwam..... ze sloeg me tegen de grond en kwam op me zitten, vervolgens sloeg ze me keiharde vuisten in me gezicht. Ik greep naar een fles en sloeg die kapot in haar gezicht......

Ze bedreigde me en vertrok.... ik werd bang en wilde niet meer naar dat stad gaan, bang voor hun voodoo en andere praktijken. Zelf had ze een soort mix van zwart en grijse kleur... ze leek ook op een soort voodoo pop en in de afgelopen jaren op het eiland had ik genoeg gehoord over hun traditie, leefgewoonten en ook hun zo genoemde voodoo.......

Na mijn werk op het strand liep ik een paar straten verder en sliep ik in een berging van een dame voor wie ik in de ochtend streek, ze was een blanke Canadese dame en ze sprak perfect Engels..... me gedachten gingen terug in de tijd..

Ik kon nooit zonder airco slapen en nu had ik elke avond een goede nachtrust in een berging die naar cement rook..... ik at van alles dat ik niet luste en normaal nooit zou eten. Nu is alles veranderd en ben ik tevreden met elk iets dat iemand aan mij geeft......

Hoe staat het met mijn zoon Tonto? Ik zou hem zelf nooit zo een naam hebben gegeven, maar sinds ik geen zeggenschap had kon ik niks.....

Mijn zoon zal me voor altijd haten.... ik had nieteens moeite gedaan om hem te beschermen.

Vanity my husband and my son are coming next week, I want you to clean the house. How much do I owe you? Ik keek verlegen..... nothing miss, long as I can stay.....

Ze keek me diep in me ogen aan.... are you from Haïti? Ik begon te huilen en ze kwam me omhelzen, na jaren voelde ik deze warmte weer..... ik vertelde haar mijn verhaal met tranen in me ogen.

Mabe you are not infected zei ze..... do you want a test? Sure.. ik wilde zeker zijn van me zaak en die zelfde dag bracht ze me naar een laboratwa(lab) en de volgende dag bracht ze het resultaat welke negatief was.

Ik ging op me knielen...... ai masra Gado i no lieb mi huilde ik, na alles heeft u me toch beschermt. Hoe het komt dat ik niet was geïnfecteerd weet ik niet precies maar later ontdekte wij dat Shantaé en Samara ook niet besmet waren.... van derest wisten we niks omdat we niet in contact waren.

Ik werkte nu vast in het huis van miss Roos dus ging ik ook niet meer naar het strand welke betekende dat ik Samara ook niet vaak zag...... miss Roos had de berging heel mooi voor me ingericht en was ik eindelijk gelukkig in dit vreemd land.

Tonto ooh my baby I have missed you so much zei miss roos terwijl ze een zwart jongetje een stevige zoen gaf..... ik had haar verteld over de geboorte van mijn zoon en dat hij dood was, maar nu wist ik het.... dat was mijn zoon Tonto.

Tonto zei ik en hij keek omhoog, I have dreamed about you every night....... are you my sister? Nee huilde ik, ik ben jou moeder Tonto. Hij verstond de Nederlandse taal niet maar hij wist wat ik zei want heel verward riep hij mom Vanity??

Zijn pleeg ouders waren 2 blanke Canadezen dus hij moest wel weten dat hij afkomstig is van zwarte ouders, where have you been Tonto?

Mijn oma heeft me verteld dat je me had achter gelaten bij een visser en dat je terug was vertrokken naar jou geboorte land Suriname, en dat de mensen daar babies eten en wreed zijn. "men mwen renmen ou"(maar ik hou van je) waarom heeft u me achter gelaten ma? Ik heb elke dag over jou gedroomd en gehuild tot dat tante Roos mij adopteerde...

Mijn zoon was toen 8jaar.... 8jaren van mij leven zat ik gevangen, ik huilde en mevrouw Roos liep weg met haar man. Ik vertelde Tonto mijn verhaal en eindelijk raapte ik de moed bij elkaar om mijn moeder te bellen....

Vanity mi ptjieng... aan haar stem kon ik horen dat ze huilde, mi dink i ne liebi moro alla dey me prakser joe ik huilde en vertelde mijn verhaal. Normaal zou ze boos zijn maar het enige dat ze wilde is dat ik terug ging......

Jaël en Atlantic werkten allebei al maar ze bleven nog in huis.... ondanks ik ze op zo een manier heb achtergelaten hebben ze alles bekostigd zodat ik samen met Tonto mijn half Haitiaanse zoon terug kon naar mijn geboorte land.

Alles was veranderd, alles was nieuw.... het leek alsof ik op vakantie was. De hele familie kwam bij 1 om me een warme welcome te geven en iedereen was benieuwd naar mijn ervaring in Haïti...... ik dacht dat me familie niet meer van me hield vooral me moeder, maar na alles heeft ze samen met me dochters alles voor mij gedaan zodat ik terug kon.

Kort nadat ik in Suriname was kwam Atlantic mij zeggen dat ze haar vriend zou brengen om kennis te maken, ze was al 22 dus ik was blij.

Het was zondag middag dus ik had een stevige pot soep op vuur toen er een hoge auto voor de deur stopte, a vriend fu Atlantic gewichtig lik ing ning lachte ik met me moeder.

Die heer stapte uit en kwam het erf op.... zodra ik zag wie het was rende ik naar de voordeur en deed het op slot..... Atlanticcccccc ze kwam aangerend..... mama waarom gil je zo???

Is dit Amalo vroeg ik haar.....

Wordt vervolgd!

Advertentie
Advertentie