Duman belazerd familie en kostte een dode! | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Duman belazerd familie en kostte een dode!

• 9 reactie(s)
  • 3607 x bekeken
  • 9 reactie(s)
  • 3607 x bekeken
Duman belazerd familie en kostte een dode!
« Gepost op: 05 september 2010, 13:08 »
odi odi mensen,

zal even een  verhaal met jullie delen die een slechte einde had over een familie in nederland.
er was een vrouw die al jaren sukkelde met haar gezondheid,ziekenhuis in en uit zonder
resultaat.hoewel de kinderen van deze vrouw(volwassenen) niet aan winti dingens hechten en
geloofden,had een dochter van deze vrouw toch de stap genomen om naar een duman te gaan.

via via kreeg ze een adres van de duman.toen moeder en dochters bij deze duman kwamen en
hij een luku deed voor die vrouw,vertelde zijn obia hen dat er een kiri vodu problemen in de
familie bracht en dat er al mensen waren dood gegaan door die vodu,omdat hij toornig was in wat
hem aangedaan was in het verleden.

een familie lid had destijds een slang dood gekapt waar een vodu op huisde en sindsdien gaat alles
mis en zelf mensen in de familie die kwamen te overlijden.
die obia van de duman vertelde ze ook nog dat die vrouw niet gewassen mocht worden anders zou
die vodu haar doodmaken en dat er eerst een seremonie in suriname moest plaatst vinden voordat
die vrouw ging wiri watra zou gaan nemen.

die duman vertelde ze ook dat hij tot hier zou helpen en dat ze in suriname zelf een duman moesten
zien te vinden die ze daar verder zou kunnen helpen.de familie kreeg via via een naam van een
duman in suriname die hen verder zou kunnen helpen.een twee tal dagen later gingen ze terug naar
die duman die ze dit had verteld en hebben ze hem gevraagd om kontakt op te nemen met die duman
in suriname.maar voordat hij die andere duman zou bellen,vertelde hij de mensen ook dat hij een
 droom kreeg en zag een grootte slang(de vodu) om wie het gaat die de duman kwam zeggen met
nadruk dat die vrouw niet gewassen mocht worden ,maar eerst die seremonie moest plaatst vinden,
anders zou hij die vrouw dood maken.

dus die schrokken zich nog meer een hoedje van wat ze te horen kregen.de duman alhier belde met
die surinaamse duman en vertelde hem dat hij de boodschap had gekregen dat de vrouw eerst
die seremonie moest doen voordat hij  haar ging baden,die duman in suriname zei dat alles goed
kwam en hij eerst die seremonie zou doen.

in suriname aangekomen en bij die duman langsgeweest ging hij een luku voor ze doen en vertelde
die mensen dat er geen sprake was van kiri vodu ,maar gewoon een wassie had die vrouw nodig.
de familie wist het even niet en gingen dus met die duman in zee,zoals hij beweerde.

de dag dat hij wiri watra over haar gooide kwam ze te overlijden en natuurlijk was/waren de kinderen
van die vrouw heel erg boos en verdrietig om wat gebeurt was.
toen ze terug kwamen naar nederland is een van de dochters naar die duman alhier gegaan en heeft
zij hem verteld dat haar moeder dood is gegaan tijdens de wasi.
zo zie je maar weer,doe geen dingens zomaar,maar onderzoek eerst alles.
hoop dat men hieruit wat kan leren.

odi fajalobi

Advertentie
Advertentie

*

willy1968

Re: Duman belazerd familie en kostte een dode!
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2010, 21:14 »
Hoi Fayalobi en aiedereen op het forum,
kan je echt met een vingertje naar de duman wijzen?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Willy
*

Offline Geen kenner

• 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2010, 21:49 »
Odie Willy,

om jou vraag te beantwoorden, ja ik kan met een vinger naar die bonu mang wijzen.
Reden. je bent dan in mijn ogen niets minder dan een moordenaar. Anders kan ik het echt niet noemen.
Als bonu A. je opbelt en dus weet dat degene niet gebaad mag worden en je slaat dat in de wind, sorry dan heb ik geen respect voor je.

Zo denk ik en zo zal het ook blijven. Had bonu A je niet gebeld dan had ik zoiets van ok je bent niet op de hoogte gesteld, maar dit doe je bewust dus.
Misschien had hij zo iets van ik weet beter en ik doe het dus wel. Daarom blijf ik erbij niemand komt aan mijn lichaam als het niet nodig is.
Je wilt dus laten zien dat jij groter bent dan Anana. En zo krijg je van die bonu's die afvallig worden. Dinges doen tegen de regels in.

Ik heb ook meegemaakt dat ik een keer bent gebaad door een bonu in Amsterdam, zeker 15 jaar geleden. Komt hij mijn ogen peperen. Want hij had bakroe gezien die op me was en komt vragen wie die bakroe heeft gestuurd.
Wel ik kan je zeggen no wang bakroe, na foe soso a pepre mie ai. Moet eerlijk zeggen ik heb niets gevoeld van die peper. Tot dat mie konfo kong taigie mie dat na soso stront a bonumang kong takie a wasie joe.

Hij kon niet eens zien dat ik een Adoemangkama(negre kondro obia) op me heb, dan komt hij zeggen dat het een bakroe is. Maar ja toen geloofde ik wat hij zei. Maar nu is dat de konfo's hebben aangegeven dat no wang see gotro pikienboy/uma sa wang kong pree bonu no e kong na ding asiboy skieng.

Vind het zeer jammer dat zulke dingens gebeuren. En dan nog een hoop geld voor dit soort dingens komen vragen.

Mijn vraag in deze is: genieten deze bonu's wel van het geld dat ze bij mensen overvragen.?

Mvg

G.k.
*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2010, 21:50 »
Hoi Fayalobi en aiedereen op het forum,
kan je echt met een vingertje naar de duman wijzen?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Willy

Eigenlijk niet.De familie moest zich terugtrekken en verder gaan onderzoeken wat nou precies aan de hand was.
Maar aan de andere kant,wil je dan zo snel mogelijk hulp vinden voor je moeder of de zieke,dat je soms niet meer helder  denkt.

Uit ervaring heb ik gemerkt dat niet iedereen een kiri vodu in een luku kan zien.
*

Hellen

« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2010, 14:24 »
die verhalen zijn mooi
Fajalobi, waar is je prachtige foto?
Advertentie
Advertentie

*

Apo

« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2010, 14:34 »
jeetje wat erg voor die familie. Maar ik begrijp de verwarring wel van de kant van de familie. Ze hebben hun vertrouwen gezet in iemand en een ander zegt ze weer iets anders. En als je al geen "ervaring" hebt, dan is het moeilijk. Maar na zo'n waarschuwing van die eerste bonumang had ik eerlijk gezegd naar hem geluisterd. Baat het niet schaadt het niet.

De tweede bonuman ging van zn eigen bevindingen uit. En heeft gedaan wat hem goed leek. Wat het onjuiste bleek te zijn. Tragisch. Maar de schuld kan ik niet bij hem leggen. Het blijft iets ontastbaars. En de waarheid kan men vaak binnen eigen muren vinden. Eerst je eigen jeje's benaderen en om uitleg vragen blijft de eerste stap die men moet nemen. Dan de rest.

*

Boya

« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2010, 11:36 »
de familie en niemand hoeft hier een vinger naar een ander te wijzen.

Als de fam.  twijfelde aan de duman van su , hadden ze door kunnen gaan naar een andere duman.

1. natuurlijke dood ( shock )
2. kierie vodu wou nomo nomo 1 dode erbij
*

Mitella

« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 22:30 »
je kan niemand beschuldigen. als je op de operatie tafel van de chirurg lig en je gaat dood heeft hij zijn best gedaan maar die ziekte was sterker. die duman doet zijn best... en God de rest. dus hopelijk bid je dat de duman de kracht krijgt zijn werk goed te doen voordat je gaat baden
*

Jadola

« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 09:32 »
odi odi mensen,

zal even een  verhaal met jullie delen die een slechte einde had over een familie in nederland.
er was een vrouw die al jaren sukkelde met haar gezondheid,ziekenhuis in en uit zonder
resultaat.hoewel de kinderen van deze vrouw(volwassenen) niet aan winti dingens hechten en
geloofden,had een dochter van deze vrouw toch de stap genomen om naar een duman te gaan.

via via kreeg ze een adres van de duman.toen moeder en dochters bij deze duman kwamen en
hij een luku deed voor die vrouw,vertelde zijn obia hen dat er een kiri vodu problemen in de
familie bracht en dat er al mensen waren dood gegaan door die vodu,omdat hij toornig was in wat

een familie lid had destijds een slang dood gekapt waar een vodu op huisde en sindsdien gaat alles
die obia van de duman vertelde ze ook nog dat die vrouw niet gewassen mocht worden anders zou
die vodu haar doodmaken en dat er eerst een seremonie in suriname moest plaatst vinden voordat

die duman vertelde ze ook dat hij tot hier zou helpen en dat ze in suriname zelf een duman moesten
zien te vinden die ze daar verder zou kunnen helpen.de familie kreeg via via een naam van een
duman in suriname die hen verder zou kunnen helpen.een twee tal dagen later gingen ze terug naar
die duman die ze dit had verteld en hebben ze hem gevraagd om kontakt op te nemen met die duman
in suriname.maar voordat hij die andere duman zou bellen,vertelde hij de mensen ook dat hij een
 droom kreeg en zag een grootte slang(de vodu) om wie het gaat die de duman kwam zeggen met
nadruk dat die vrouw niet gewassen mocht worden ,maar eerst die seremonie moest plaatst vinden,

dus die schrokken zich nog meer een hoedje van wat ze te horen kregen.de duman alhier belde met
die surinaamse duman en vertelde hem dat hij de boodschap had gekregen dat de vrouw eerst
die seremonie moest doen voordat hij  haar ging baden,die duman in suriname zei dat alles goed

in suriname aangekomen en bij die duman langsgeweest ging hij een luku voor ze doen en vertelde
die mensen dat er geen sprake was van kiri vodu ,maar gewoon een wassie had die vrouw nodig.
de familie wist het even niet en gingen dus met die duman in zee,zoals hij beweerde.

de dag dat hij wiri watra over haar gooide kwam ze te overlijden en natuurlijk was/waren de kinderen
toen ze terug kwamen naar nederland is een van de dochters naar die duman alhier gegaan en heeft

odi fajalobi
Bedankt voor het delen sneu voor de famillie heb zelf ook mijn tante verloren als de oudere eerder wat hadden gedaan weet ik zeker dat ze er nu nog was
*

Jadola

« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2018, 09:34 »
odi odi mensen,

odi fajalobi
Bedankt voor het delen sneu voor de famillie heb zelf ook mijn tante verloren als de oudere eerder wat hadden gedaan weet ik zeker dat ze er nu nog was
Advertentie
Advertentie

Gerelateerde onderwerpen

xx
Dode vader in huis gehaald door mijn familie

Gestart door JAG

1 reactie(s)
1436 x bekeken
Laatste bericht
15 januari 2009, 13:01
door JAG
xx