De takru leba | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

De takru leba

• 3 reactie(s)
  • 2383 x bekeken
  • 3 reactie(s)
  • 2383 x bekeken
*

Offline Kunta

• 51
    • Bekijk profiel
De takru leba
« Gepost op: 28 juli 2016, 16:51 »
Mijn tante en moeder vertelde mij deze torie.
Ik was toen nog niet geboren. Het was in de jaren '90

Mijn familie is heel groot en zijn opgegroeid in de buurt van purpangi of beter gezegd abrabroki

Het was een avond toen mijn tantes, oom, oma en kennissen pese pese speelden(Kaartenspel met geld)
Mijn moeder was toevallig binnen, want ze was een tiener. Een andere tante die ook daar woonde was in de badkamer bezig te baden.  De anderen, dus mijn oom, tantes, oma en kennissen speelde pese pese onder een tent die helemaal achterop van het erf was gemaakt. Ze speelde het elk weekend en maakten veel plezier.
Mijn tante heeft een zoon die een soort ziekte aan zijn hand heeft waarbij zijn handen krom zijn. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven.

Ik hoorde dat zijn vader aan wisie deed. Hij stuurde op een avond toen een ieder pese pese aan het spelen was een takru leba. Omdat hij niet meer met me tante was en ik weet niet wat hij en me tante hadden en waarom hij het heeft gestuurd.
iedereen speelde zo aandachtig, maar niemand luisterde naar het geluid die steeds dichterbij kwam. Ik denk wel dat een ieder het geluid van de leba kent.
Het geluid kwam steeds dichterbij en dichterbij. Een ieder, zelfs de kennissen waren naar binnen gevlucht. Een andere tante van me ging onder het bed en er was een spijker daar en dat was ze helemaal vergeten, een van haar benen bloedde even. Haar man is vorig jaar overleden en ze bleven allemaal daar. Hij was militair en was groot gebouwd. Toen een ieder was gevlucht naar binnen kwam hij als laatste en trekte die deur dicht. Dat ding(takru leba) maakte de deur weer open en trok maar steeds aan die deur. Me tante haar man was grofoe en vocht terug en trok weer aan die deur. Er kwam toen skoema(witte speeksel) uit zijn mond. Ik weet niet wat er verder was gebeurd, want dat ding was gegaan.
Toen hadden ze vernomen dat mijn tante haar exman die takru leba heeft gestuurd.

Wel een ieder(kennisen van mijn familie) hebben daar geslapen en zijn de volgende dag naar huis gegaan.

Ik weet niet als jullie het begrijpen, maar ik heb me best gedaan.
Het is een waard gebeurd verhaal.

Advertentie
Advertentie

Re: De takru leba
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2016, 08:40 »
Iemand had je boy Humf ook ooit een takru leba gestuurd, maar ik klapte meteen die 8.6 en klapte daarna zn mars!

Samsa mi taki toch, geen tijd voor die domme dingen
*

Offline Kunta

• 51
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2016, 15:38 »
Ben jij wel bij brada??? Ik snap je totaal niet. Als je fun komt maken doe het op een speelplaats, maar niet hier...
*

Otto

« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2018, 10:49 »
Ben jij wel bij brada??? Ik snap je totaal niet. Als je fun komt maken doe het op een speelplaats, maar niet hier...
denk dat hij het verhaal heeft gelezen en het als echt heeft beleefd.
ja hij heeft een probleem. hopelijk heeft hij hulp gevonden

Gerelateerde onderwerpen

xx
Leba: Mama Leba, Pasi Leba, Aferekte Liederen

Gestart door Luangu Masra

21 reactie(s)
9463 x bekeken
Laatste bericht
10 november 2011, 17:37
door Loverboy
xx
Leba pai aan leba van de straat of van jezelf???

Gestart door Neona

1 reactie(s)
1937 x bekeken
Laatste bericht
19 juni 2010, 18:19
door Pa lanti
xx
Leba Leba Kolebrie

Gestart door Loverboy

0 reactie(s)
919 x bekeken
Laatste bericht