De Kankatrie boom | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

De Kankatrie boom

• 6 reactie(s)
  • 5221 x bekeken
  • 6 reactie(s)
  • 5221 x bekeken
De Kankatrie boom
« Gepost op: 30 mei 2008, 12:48 »
De Kankantrie boom,

Er is al zoveel verteld over deze machtige boom. Er zijn zelf liederen van gemaakt, zodat een ieder weet deze machtige en grootste boom niet om te hakken. De persoon die het omhakt zal zeker sterven, of erg ziek worden.

De vraag is altijd gebleven, maar waarom, stel dat iemand het niet weet? Ik heb aan obiaman gevraagd meer hierover te vertellen. Ik heb aandachtig zitten luisteren, en er zaten enkele spannende verhalen ertussen die hij mij heeft zitten vertellen.

Obiaman zal in zijn vertellingen er zeker over vertellen maar hier alvast een voorproefje wat ik van hem heb mogen krijgen.

Op Para de weg tussen zanderij en Paramaribo stond er een kankantrie boom. Iedereen zag deze boom staan, en hier bij deze boom werd er veel gevraagd.  Men weet dat er in een kankantrie boom de loko woont en onder de aisa. De Tata loko is de man van de Aisa mama. Als men uit Nederland naar Suriname ging, werd er even gestopt om te groeten en dat ze in het land aanwezig waren en dat ze een prettige vakantie mochten genieten, of dat het ze goed mocht gaan in het land. Dus dat was de eerste sleutel van het land.(geestelijk gezien) ook andersom werd er even gestopt, als men het land verliet om toch even te groeten en te vragen dat het ze goed zal gaan in het buitenland, en dat ze weggaan, maar ooit terug zullen komen om het land te helpen op te bouwen. Velen hebben het ook gemaakt en zijn ook terug gekeerd naar heerlijk Suriname met het beloofde waar te maken.

Om bij de boom te komen moest men rein zijn. dus niet dat een persoon ongesteld was en toch daar zou gaan wat natuurlijk niet goed is. Men zette drank als offer neer bij de boom en vroeg dus dat het ze goed ging.

Als je goed kijkt naar deze boom,dan zie je ook hoe de wortels van deze boom ondergronds, maar zeker ook bovengronds zijn vleugels uitslaan. Deze boom diende ook te helpen als men verdwaald was in het bos, maar daar zal obiaman meer vertellen in zijn vertellingen.

Onder de kankantrie boom is het altijd schoon. Niet dat er mensen handen te werk zijn gegaan om het schoon te maken,nee, het werd gewoon schoon gehouden door de winti,s.

Ooit heeft een persoon geprobeerd een kankantrie boom om te hakken. Maar het heeft niet lang geduurd of hij  verwonde zichzelf zo erg met zijn eigen houwer waarmee hij op dat moment mee bezig was. Zodat hij gelijk moest stoppen met het geen hij mee bezig was.

Toen deze belangrijke weg aangelegd werd. Zanderij –Paramaribo, hadden de Amerikanen geprobeerd deze boom te ontwortelen met dynamiet, wat niet lukte. (ging nooit af)

Dus de liederen die ooit gezongen zijn en ook populair waren, zijn in zekere zin toch een boodschap geweest naar het volk,hoe machtig de kankantrie,bosie gado is,  (niet omhakken dus)

Dat was zijn antwoord op mijn vraag.  Het kon niet missen, dat iemand het niet wist  . liederen en er is veel hierover verteld en geschreven.

Het kan zijn dat de kinderen die in Nederland geboren zijn het niet weten, daarom is het goed dat ook deze kinderen (iedereen) het door verteld krijgt.

De Kankantrie. Bosie gado.

Kromantie

Advertentie
Advertentie

*

saneke

Re: De Kankatrie boom
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2008, 13:30 »
Hoi Kromantie, is er een verband tussen de kantasie en de kankantri. Het is een gewone vraag hoor. Denk dat ik zoiets in het verleden hebt gehoord.

Saneke.

*

Offline Obiaman

• 1135
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2008, 17:25 »
Odi odi,

Ook de Akantasie en alle andere bos winti,s staan rondom de Kankatrie boom.
De mama Aisa  woont er niet alleen, voordat je de kankantrie nadert zal je eerst de fotoeboi,s (foetoboi,s zijn de knechten of handlangers)moeten passeren,waaronder  de Akantasie die in gaten in de aarde zitten oftewel bomen en lianen wat men als gewoon kan beschouwen,maar in werkelijkheid een winti is.

In deze boom,maar ook rondom groeien heel veel krachtige kruiden die een obiaman nodig kan hebben om een wiesie,ziekte of iets anders te doen wegnemen.  Dan zal hij dus eerst de zoveel winti,s moeten passeren,  waaronder ook de Akantasie.  Waneer een obiaman een kruid nodig heeft kan het hem verteld worden dat het daar zit, om geplukt te worden om een  ander mee te helpen. Deze obia krijgt toestemming dit te gaan plukken.

De obiaman komt dan ook van goede huizen om dit te mogen doen. Een echte (tro tro obia) die dat kan. Vb een Apuku obia.

Waneer een obiaman ,bunuman of sabiman weet dat er wierie,s daar zitten die hij kan gebruiken en zonder toestemming daar  gaat plukken, kan hij of een van zijn handlangers onderweg of tijdens het plukken gewoon een slang zien. Dan weten ze dat a wierie porie. (de kruiden zijn dan niet  meer goed) dan zullen ze altijd sorry zeggen en betalen waar ze geplukt hebben.

Daarom is het ontzettend belangrijk toestemming te vragen waneer je wieries gaat plukken. En te betalen. Is er een kruid op buurvrouw erf, dan vraag men toestemming en betaal je de boom en geef je de buurvrouw iets lekkers ook al wil ze niet geef men haar toch een rode sof of zo.

Ook waneer er een kruid op straat groeit, betaald men en zegt men waarom men die kruid nodig heeft. Er kan een slang daar liggen die men niet gewoon met het oog ziet. Maar daar woont,doordat je vraagt, betaald en respect hebt getoond zal deze slang zich niet tonen en ervoor zorgen dat deze kruid dan echt werk. Zou men dit niet doen, dan kan men die avond een vervelende droom krijgen van een slang die erg boos is dat men aan zijn huis is gekomen,waardoor deze kruiden niet meer te gebruiken zijn.

Dus altijd eerst groeten, vragen, zeggen betalen,voordat er kruiden geplukt worden. ook als men een kruid op de markt koopt, zal men moeten zeggen waarom men die kruid heeft aangeschaft en de naam van die kruid moeten noemen zodat het komt helpen in dat waarvoor men het nodig heeft.

Voorbeeld,iemand heeft mazzelen, we weten dat de bladeren van de tamarinde boom helpt tegen de jeuk en dat het gauw mindert. U heeft zelf geen boom,maar de buurvrouw wel, dan vraagt u de buurvrouw om een paar takken, meestal is de buurvrouw aardig en zegt ga u gang.
U zegt, ja baja, wiekie wiekie wiekie,(waker worden)  u plukt  en terwijl u plukt zegt u waarom. En dat de persoon gauw beter moet worden enz enz. u betaald met 7 stukjes takken.  kleingeld mag (niet tellen.). 7 stukken timmerman krijt . ook de buurvrouw kan je iets geven en ze zal iets kopen (iets kleins) dat ze zelf een drankje kan kopen .

Zo zijn er vele medische planten die met zorg en eerbied geplukt moeten worden, zodat ze hun werk kunnen doen,waarbij vele mensen baad bij hebben

Het lijkt eenvoudig, maar het heeft vele mensen geholpen op zo,n manier. Zijn de kleine dingen die het doen, moet ook vanuit het hart komen en op de juiste wijze. in mijn vertellingen zal ik het zeker aanhalen wat voor een ieder van belang kan zijn,dus blijf uitkijken naar mijn vertellingen van Obiaman. Zeer binnenkort hier op de site.

Odi nanga brasa, Obiaman

*

saneke

« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2008, 19:02 »
Obiaman, Ik geloof je volkomen. Het zelfde heb ik ook gedaan toen een nichtje van me fyofyo had. De plantjes om pramisie gevraagd en gezegd waarvoor ik het zou gaan gebruiken. Het had geholpen.
*

Hannah

« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2017, 15:49 »
Interessant stukje.
Advertentie
Advertentie

*

Hannah

« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2017, 15:59 »
Interessant stuk. Love it. Ik wilde alleen maar effe zeggen dat de boom ook wel BUSI gado (=God van het bos) wordt genoemd
BUsi=bos
BOsi= kus/zoen
Lobi
*

Theo

« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:36 »
de kankanrri is zo machtig. wat heeft de kankanrri mooie grote takken.. als ik in Su ben dan is het die boom die vooral mijn aandacht trekt. zoveel verhalen gelezen en gehoord... ik ben opzoek naar meer verhalen van mensen die meer te vertellen hebben over deze boom... de kankanrri

Gerelateerde onderwerpen

xx
droom over een grote boom kale boom

Gestart door mickey

3 reactie(s)
1798 x bekeken
Laatste bericht
25 maart 2010, 21:00
door Pikien Moesje
xx
droom over boom

Gestart door lekkerding