nivo van de winties | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

nivo van de winties

• 1 reactie(s)
  • 938 x bekeken
  • 1 reactie(s)
  • 938 x bekeken
*

ladygirl

nivo van de winties
« Gepost op: 30 augustus 2011, 22:39 »
Hallo allemaal

Ik loop al heel lang met een vraag ,wat zijn niveau van wintie s?
Ik heb luku laten doen ,en mij is gezegd dat mijn wintie s ,winite zijn van niveau. 14 ?
En kan het dan iemand 18 winties en obia heeft.
Zelf wordt ik er niet wijs van,ik wil er meer van weten en probeer erover te lezen maar heb veel last van zware hoofdpijnen,en wat is berber wintie ?
Wie kan mij helpen deze vraagen te beantwoorden ,alvast bedankt.

Advertentie
Advertentie

*

vishnu

Re: nivo van de winties
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:54 »
Ik denk dat lukumang bedoeld skreka winti. Er bestaan geen winti's op niveau, tenminste ik ken dat niet.

Een persoon kan natuurlijk 18 winti''s hebben, maar meestal is het dan zo dat het ook Berewinti''s zijn.
Winti's huizen waar ze willen huizen men kan niet om winti's vragen.
Het is eigenlijk zo dat de JeJe van een persoon toestemming geeft of een winti mag huizen bij z,n asi.. (
JeJe is jezelf... Je ik).
Vandaar de Jaloezie ook bij mensen om wintie .
Je hebt winti van je moeders-moederkant en van jezelf ,  je moeders-vader kant en van je vaders-moeder kant en vaders-vaderkant. En wat de meeste mensen vergeten of niet weten, je hebt ook winti van jou zelf.

Hoe dat kan?
stel je gaat een plaats en er huist een ingi  of ampuku daar die mischien nog geen asi heeft. Als die je leuk vind of ziet dat je een goed mens bent, dan gaat hij bij je komen met toestemming van de bere-winti's en dan wordt hij/zij ook je beschermer.
Heb dit eens gehoort met die Ingi van me broer.
Ze vertelde ons dat me broer eens langs de Commewijne rivier liep. Toen zag ze ze hem en zag dat hij toch wel een goed man was. Toen is ze naar haar dorp onder water gegaan en zei tegen haar vader dat ze een jongeman had gezien en dat ze bij die jongeman wilt gaan. Toen vroeg die vader haar als ze denkt dat hij een goed mens is. Toen zei ze van je, dus dan heeft haar vader maar toegestemt daarmee. En zo is ze dan ook een beschermer van me broer geworden. En zei ons verder dat ze een gudu voor me broer heeft, ma ze gaat hem nog niet geven. Ze heeft het geschuild in een boom. Ze zei dat me broer haar een pai moet geven. Ze gaat hem een heel klein beetje van die gudu geven, dan waneer me broer die pai voor haar heeft gezet, gaat ze hem alles geven.

Verder vertelde ze ons dat alla ingi habi wan gudu gi den asi (hey hey nou moeten jullie niet direkt een begi voor jullie ingi gaan zetten en die gudu eisen hoor, eh ehe eh gaat niet zo hoor.)
Ze zei dat ala ingi habi wan gudu gi den asi, ma na fas fa den sma e libi, mek den ne gi den den gudu.

Gr VISHNU

Gerelateerde onderwerpen

xx
Fase/intrede van winties.

Gestart door Kurkuru

2 reactie(s)
76 x bekeken
Laatste bericht
18 oktober 2018, 21:04
door Kurkuru
xx
winties van beide beres

Gestart door Boya

2 reactie(s)
992 x bekeken
Laatste bericht
28 november 2010, 09:19
door Apo
xx
De functies van onze Winties

Gestart door getyours

16 reactie(s)
6430 x bekeken
Laatste bericht
31 oktober 2009, 10:27
door Pa winti
xx
van welke winties moet ik dit aanschaffen

Gestart door etienne

2 reactie(s)
1285 x bekeken
Laatste bericht
06 oktober 2011, 12:41
door etienne
xx
Bestaat er ook zoiets als onenigheid tussen winties van hun asi???

Gestart door Shellebelle

1 reactie(s)
1277 x bekeken
Laatste bericht
27 januari 2009, 10:24
door Shellebelle