Droom over duman,witte rijst en gekookte eieren. | Culturu.com
Suriname Nieuws Magazine

Droom over duman,witte rijst en gekookte eieren.

• 8 reactie(s)
  • 6818 x bekeken
  • 8 reactie(s)
  • 6818 x bekeken
*

Offline Beata

• 3723
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
Droom over duman,witte rijst en gekookte eieren.
« Gepost op: 22 mei 2011, 23:51 »
Odi Obiaman en alle andere dromenkenners,

Heb weer jullie hulp nodig voor het ontleden van de volgende droom.

Ik heb afgelopen nacht weer een reeks van dromen gehad,die zich allemaal op de rivier afspelen.
Er is wel 1 tussen die ik niet kan ontrafelen.Het vreemde met deze droom is dat ik hevige kippevel(gro skin) krijg als ik eraan denk.

De droom is als volgt:

Ik woon op een rivier in Suriname,op iets wat op een grote houten vloer lijkt,verder is het gewoon open.
Ik pakte mijn spullen om mij te gaan douchen,omdat ik om 16.00u op het werk moest zijn.
Het was op dat moment 14.00u.

Plosteling was er een grote keuken aanwezig en stonden er allemaal potten(ik denk 6 stuks) met witte rijst te koken op een gasfornuis.Mij afvragend wie rijst kookte,liep ik naar het fornuis en zette het vuur op spaar(1e raadsel)

Terug naar waar ik mijn douche spullen had gelaten,stond er een grote tafel met  daarop grote borden met gekookte rijst en eieren(allemaal netjes gepeld).Niks anders dan dat.De tafel was helemaal vol.Op 1 van de borden stond een witte kom met 6 gekookte eieren in.

Weer stond ik voor een raadsel,want ik wist nog steeds niet wie dit alles had gekookt en klaargezet.
Ik liep naar buiten en zag een duman(onbekend),gepakt en gezakt,naar mij toe lopen.

In de droom wist ik wel dat hij zou komen om mij een wasi te geven,maar was het vergeten.
Vanaf een afstand al kon ik zien dat hij een vrouw net een hebiwatra heeft gegeven(vreemd).Ik wist zelfs wat er zoal in die watra was.

Ik zou geen hebi watra krijgen,maar had er toch moeite mee om met het geur op mijn lichaam te gaan werken.
Een baskita met pangi's erin  stond klaar,maar een vrouw uit mijn dorp legde er zomaar een doorweekte lap op,en de duman mopperde even,maar ging toch zitten en was nog steeds bereid zn werk  te doen(mij die wasi geven dus).

Ik liep weer naar binnen en kwam daar weer voor een raadsel te staan,want die witte rijst was voor mij klaar gezet in een kalebas.Weer vroeg ik mij af,wie het gedaan zou hebben.

Ik pakte die kalebas met inhoud met mijn linkerhand op en de eieren met mijn rechterhand.
De kalebas met de rijst erin,brak precies waar ik het vasthield,viel op de gtrond,maar brak niet en het eten viel er ook niet uit.

Ik pakte het  van de grond en weer brak het(de kalebas)op dezelfde manier en viel weer.Toen dit zich nog een 3e keer herhaalde,besloot ik die duman een kleine lege kalebas te geven en vertelde hem dat ik door mijn vergeetachtigheid,die grote kalebas met rijst erin,was vergeten en werd wakker.

Een kennis denkt dat het hier om een kra tafra gaat,maar wij boslandcreolen geven nooit kra tafra.
Ik sluit niet uit dat daar verandering in kan komen,dus houdt mij ten goede.

Verder hoop ik dat er iemand is die mij kan helpen met de uitleg.
Mijn dank is alvast heel groot!!

Beata :love:

Advertentie
Advertentie

*

sneki

Re: Droom over duman,witte rijst en gekookte eieren.
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2011, 00:13 »
Hoi Beata,

Om je droom te antwoorden heb ik nog een korte vraag.

Sta jij op het punt om een watra (watra's) te nemen of heb je deze al pas gedaan.
*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2011, 00:28 »
Hoi Beata,

Om je droom te antwoorden heb ik nog een korte vraag.

Sta jij op het punt om een watra (watra's) te nemen of heb je deze al pas gedaan.

Odi sneki,

Ja,ik sta op het punt om een watra te nemen,morgen al.

Maar heb ook niet zo lang geleden watra's genomen in Suriname.

Ps.Ik vergat erbij te vemelden,dat rijst(gekookt) en gekookt ei bij ons wordt gebruikt tijdens de wasprati.
*

sneki

« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2011, 01:33 »
Odi Obiaman en alle andere dromenkenners,

Heb weer jullie hulp nodig voor het ontleden van de volgende droom.

Ik heb afgelopen nacht weer een reeks van dromen gehad,die zich allemaal op de rivier afspelen.
Er is wel 1 tussen die ik niet kan ontrafelen.Het vreemde met deze droom is dat ik hevige kippevel(gro skin) krijg als ik eraan denk.

De droom is als volgt:

Ik woon op een rivier in Suriname,op iets wat op een grote houten vloer lijkt,verder is het gewoon open.
Ik pakte mijn spullen om mij te gaan douchen,omdat ik om 16.00u op het werk moest zijn.
Het was op dat moment 14.00u.

Plosteling was er een grote keuken aanwezig en stonden er allemaal potten(ik denk 6 stuks) met witte rijst te koken op een gasfornuis.Mij afvragend wie rijst kookte,liep ik naar het fornuis en zette het vuur op spaar(1e raadsel)

Terug naar waar ik mijn douche spullen had gelaten,stond er een grote tafel met  daarop grote borden met gekookte rijst en eieren(allemaal netjes gepeld).Niks anders dan dat.De tafel was helemaal vol.Op 1 van de borden stond een witte kom met 6 gekookte eieren in.

Weer stond ik voor een raadsel,want ik wist nog steeds niet wie dit alles had gekookt en klaargezet.
Ik liep naar buiten en zag een duman(onbekend),gepakt en gezakt,naar mij toe lopen.

In de droom wist ik wel dat hij zou komen om mij een wasi te geven,maar was het vergeten.
Vanaf een afstand al kon ik zien dat hij een vrouw net een hebiwatra heeft gegeven(vreemd).Ik wist zelfs wat er zoal in die watra was.

Ik zou geen hebi watra krijgen,maar had er toch moeite mee om met het geur op mijn lichaam te gaan werken.
Een baskita met pangi's erin  stond klaar,maar een vrouw uit mijn dorp legde er zomaar een doorweekte lap op,en de duman mopperde even,maar ging toch zitten en was nog steeds bereid zn werk  te doen(mij die wasi geven dus).

Ik liep weer naar binnen en kwam daar weer voor een raadsel te staan,want die witte rijst was voor mij klaar gezet in een kalebas.Weer vroeg ik mij af,wie het gedaan zou hebben.

Ik pakte die kalebas met inhoud met mijn linkerhand op en de eieren met mijn rechterhand.
De kalebas met de rijst erin,brak precies waar ik het vasthield,viel op de gtrond,maar brak niet en het eten viel er ook niet uit.

Ik pakte het  van de grond en weer brak het(de kalebas)op dezelfde manier en viel weer.Toen dit zich nog een 3e keer herhaalde,besloot ik die duman een kleine lege kalebas te geven en vertelde hem dat ik door mijn vergeetachtigheid,die grote kalebas met rijst erin,was vergeten en werd wakker.

Een kennis denkt dat het hier om een kra tafra gaat,maar wij boslandcreolen geven nooit kra tafra.
Ik sluit niet uit dat daar verandering in kan komen,dus houdt mij ten goede.

Verder hoop ik dat er iemand is die mij kan helpen met de uitleg.
Mijn dank is alvast heel groot!!

Hoi Beata,

Je droom is erg lastig in die zin dat ik er wel kan uithalen dat je bezig bent het kan slaan op het bad morgen (licht eraan welke bad dit is). Maar omdat ik niet weet waarmee je bezig bent (welke baden je hebt gedaan en morgen gaat doen kan jou droom meerdere betekenissen hebben maar het is wel in dezelfde richting).

Als je morgen een was prati gaat baden dan betekend deze droom dat je naast het baden ook eten moet achterlaten voor de Yorka. In dit geval rijst met 6 eieren (ipv 1).

Heb je morgen geen wasprati, dan slaat deze droom op een Yorka tafra of eten geven aan de yorka. Het lijkt er zelfs op dat je vergeten bent dit te doen.

Citaat

Normaal zou ik zeggen Yorka tafra

maar omdat deze droom hierna verder gaat over baden (geen hebi watra verhaal) kan dit ook yorka eten geven na het baden zijn (achterlaten).

Citaat

Je zou geen hebi watra krijgen (hebi watra is om boze geesten weg te halen, dit is dus bij jou dus niet nodig), maar je moeite mee om met het geur op mijn lichaam te werken (maar je lichaam is nog je nog goed, je moet nog wat reinigen, regelen of goedzetten er moet nog iets gebeuren)

Citaat

Je staat klaar iets te doen (pagni's neigt naar een winti watra) maar iemand legde er zomaar een doorweekte lap op. Je moet ervoor nog iets doen (ervoor).

Citaat
en de duman mopperde even,maar ging toch zitten en was nog steeds bereid zn werk  te doen(mij die wasi geven dus).

De duman gaat je tegenspreken (hij is er niet mee eens) maar uiteindelijk gaat hij je wel helpen.

Citaat

Hiermee wordt aangegeven dat je bent iets vergeten vergeten (of je hebt het niet gezet).

Misschien kan je iets meer vertellen wat je gaat doen en wat je al hebt gedaan zodat het een en ander uitgesloten kan worden.
*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2011, 11:21 »
Odi sneki,

Bedankt voor de uitleg.

Dat waar ik nu mee bezig ben heeft te maken met een droom die ik kreeg.
Ik heb een Pa Winti,waar een deel van mijn familie om vecht.Ze doen van alles om me uit de weg te ruimen.

Op een nacht droomde ik dat de Pa Winti pik zwart was,en probeerde ons,mijn broers,dochter en ik,aan te vallen.
Ik vertelde de duman over die droom,dus heeft hij me iets gestuurd om te baden.Dat ga ik nu baden.

Dat deel van de yorka klopt.Er is een yorka in het spel.
Het volgende is gebeurd:

Er is iemand in mijn familie(een neef van mijn ouders)die al vanaf mn jonge jaren verliefd op me is of een oog op me heeft.
Een duman zei dat deze persoon op een verkeerde manier van mij houdt.

We zijn bloedverwanten,dus een relatie tussen ons is verboden.Hij trachtte mij zelfs te kussen,maar ik dreigde het door te vertellen als hij het weer eens in zn hoofd zou halen,mij aan te raken.De blik in zn ogen kan ik nu nog voor me zien.

Hij werd boos en besloot een yorka in te schakelen om van mijn leven een ravage te maken.Deze boy moest ervoor zorgen dat ik geen relatie meer kon hebben en ook geen baan.Als hij me niet kan krijgen,mag geen andere man mij hebben.
Als mijn leven er zo uitzag,zou hij mij dan toch krijgen.Wel hij kwam van een hele koude kermis thuis.
Ik ben juist heel zelfstandig.

Die yorka kon niet langs mijn winti's,maar bleef toch als een hinder in mijn leven.

Meerdere malen is er uit een luku gebleken dat er yorka in het spel is,maar volgens de luku zou het een overleden partner zijn.
Omdat ik weet dat al mijn mannen (exen)nog springlevend zijn,heb ik die info naast mij neergelegd(ik geloofde het niet)

Twee weken voor mijn vertrek uit Suriname dit jaar,kwam het weer aan het licht(die yorka)en wist een duman mij te vertellen wie mij dit had aangedaan en waarom.Het klopte prcies.

Maar in die 2 weken moest ik nog voor die Pa Winti baden,voor die bakru en ook nog tegen  wat de familie op me afstuurt.
Ik kwam tijd te kort om dat deel van die yorka aan te pakken.

Deze duman zou kunnen helpen deze yorka weg te halen en ik moest inderdaad witte rijst en gekookt ei voor mij laten koken.
Ik mocht het niet zelf koken.Ik hoor duidelijk het kwartje vallen!!

Mijn dank is nogmaals heel groot en kijk uit naar de verdere uitleg.

Liefs,

Advertentie
Advertentie

*

sneki

« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2011, 11:53 »
Hoi Beata,

Het verhaal is nu wat duidelijker.

Gezien je verhaal en bevestiging van het een en ander neigt het ernaar dat je een was prati moet baden (geen hebi bad of krinskin want in de droom wordt het volgende gezegd: "Ik zou geen hebi watra krijgen,maar had er toch moeite mee om met het geur op mijn lichaam te gaan werken"). Erg belangrijk is dan dat je na het baden eten achterlaat voor de yorka (rijst met ei).

Citaat
Op een nacht droomde ik dat de Pa Winti pik zwart was,en probeerde ons,mijn broers,dochter en ik,aan te vallen. Ik vertelde de duman over die droom,dus heeft hij me iets gestuurd om te baden.Dat ga ik nu baden.

De kans is heel erg groot dat het hier niet om een pawinti gaat. De slang was zwart, meestal staat dit voor vijand en kleur zwart Ogri (zwarte slang is ogri). Je pa winti kan neem ik aan niet je vijand zijn.

Dat hij jou je broers etc aanvalt geeft al aan dat dit geen pa winti van jezelf kan zijn maar een vijand. Jouw pa winti zou je nooit zo aanvallen (of je moet echt te ver gaan in iets wat echt niet door de beugel kan, maar dit zelfden tot haast nooit voor).

Kun je misschien iets meer vertellen over het bad wat je gaat baden (wat je hebt gekregen om te baden, is dit een winti watra of hebi/krin skin/ was prati achtig).

*

Offline Beata

• 3723
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2011, 12:14 »
Hi sneki,

Volgens die duman,probeert iemand de negatieve kant(takru sei) van die Pa Winti te gebruiken om mij kwaad te doen.
Daarvoor ga ik baden.

Maar die slang verscheen echt als die Pa Winti,maar alleen was hij zwart als teer.Ik vroeg me zelfs af,waarom hij ineens zwart was geworden.

Ik heb de volgende dag tot hem gebeden en hij kwam persoonlijk naar mij toe,om te vertellen dat ik niet bang hoef te zijn.Er gaat mij niks gebeuren,maar hij laat me zien waar de familie mee bezig is.Ik zag hem(de Pa Winti) zelfs de duman vertellen wat voor bad hij voor mij moest klaarmaken.

Ik ga kijken hoe ik dat deel van de yorka kan aanpakken en er werk van maken.
A million thanks voor jouw hulp.Ik ben heel tevreden met de uitleg. :great: :great:

Een fijne dag,

*

Macy

Re: Droom over gekookt wit rijst
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2017, 06:43 »
Ik droomde dat Ik mijn keuken in liep en zag 2 groten potten met gekookt wit rijst. Een was oud met vliegen omheen en die ander vers gekookt. Ik had Ze niet gekookt waarschijnlijk mijn Broertje die mijn woning met me deelde. toen Ik dat rijst met vliegen rook bleek het niet verrot te zijn by the way. Ook dit nog. Toen Ik die keuken in liep realiseerde Ik me oil dat Ik reeds jaren in that huis woonde maar eigenlijk bijna nooit die keuken in gaat en er eigenlijk nog nooit in heb gekookt. Enig idee wat dat kan betekenen?
*

spiri88

« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2017, 09:50 »
Ik droomde over borden met rijst op tafel

Gerelateerde onderwerpen

xx
gekookte eieren

Gestart door RahanaN

0 reactie(s)
1324 x bekeken
Laatste bericht
25 maart 2011, 08:09
door RahanaN
xx