Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
in Google
in Culturu.com
Home
Forum
Leden
Registreren
vertel een vriend
maak favoriet
maak startpagina
mail de redactie
Culturu.com
>
Forum
>
Cultuur & Religie
>
Algemene winti vragen
>
Weigeren mijn bakru winti te laten oproepen!Mag dat?
Pagina's:
1
2
[
3
]
Auteur
Topic: Weigeren mijn bakru winti te laten oproepen!Mag dat? (gelezen 2293 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Luangu Masra
Board Modarator
Twa twa
Suriname
Geslacht:
Aanmeldingen: 0
Luangu ini wan bon
Re: Weigeren mijn bakru winti te laten oproepen!Mag dat?
#30 Geplaatst:
26 Juni 2012, 01:36
Citaat van: Beata op 20 Juli 2011, 11:28
Odi odi beste CC-ers,
Ik heb een goede kennis,tevens beste vriend van een oom.Ik ken hem al 9 jaar en we komen elkaar vaker tegen bij mijn oom thuis.
Zo ontstond er een keer een discussie over het feit dat de boslandcreolen aan de benedenloop van de Tapanhony(bilo)te veel waardering hebben voor de bakru als winti.
Zij van de bovenloop ,willen daar niks van horen,terwijl zij ook veel van die mannetjes en vrouwtjes bezitten waarmee ze elkaar pesten en doden.
Deze kennis deed toen de uitspraak,dat een bakru winti niet bij machte zou kunnen zijn,om hem, met wat dan ook te helpen.
We stapten vervolgens over naar een ander onderwerp en hij vertelde dat het hem na langer dan 20 jaar in NL te hebben gewoond,nog steeds niet voor de wind ging.Relatie en financiele problemen etc.
Toen ik die nacht lag te slapen,kwam mijn bonkoro dame(de bakru) mij vertellen wat de oorzaak is van zijn problemen.
Zij gaf mij zelfs de naam van de duman die hem een wassie heeft gegeven zo'n 27jaar geleden en iets wat er in het watra is gebruikt.
Gisteren had ik hem aan de lijn en weer had hij het over zijn situatie,dus besloot ik hem te vertellen wat ik had gedroomd.
Het werd stil aan de andere kant van de lijn.Na ongeveer 15 sec.reageerde hij met ''ongelooflijk maar waar''.
Hij schrok meer van het feit dat ik de naam van de duman wist en dat ''iets'' in dat watra.
Nu wil hij mijn bakru winti komen oproepen,om hem te helpen een oplossing te vinden voor het probleem.
Ik heb geweigerd,vanwege zijn uitspraken in het verleden.Hij heeft mij gisteren een paar keer gebeld,maar ik heb steeds NEE gezegd.
Mijn vraag:Doe ik er verkeerd aan te weigeren of moet ik dat gewoon aan misi Bonkoro overlaten,of ze wilt komen of niet?
Graag jullie meningen en alvast bedankt.
Beata
Mooi tori Beata.
Ik twijfelde ook altijd, of de bakru alleen slecht doet.
Ik was echt van mening dat de mens hem slechte dingen laat doen.
Ik ben nog lerende op dit gebied, want de meningen verschillen breed hieromtrent.
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.
#31 Geplaatst:
27 Juni 2012, 10:51
Citaat van: Luangu Masra op 26 Juni 2012, 01:36
Mooi tori Beata.
Ik twijfelde ook altijd, of de bakru alleen slecht doet.
Ik was echt van mening dat de mens hem slechte dingen laat doen.
Ik ben nog lerende op dit gebied, want de meningen verschillen breed hieromtrent.
Odi LM,
Persoonlijk heb ik er ook jaren in geloofd dat de bakru overwegend slecht is,totdat deze mij het tegendeel bewees.
Het slechte achter de bakru is de mens en niks anders.
Ik heb nog nooit een bakru die op iemand huist,horen zeggen dat hij/zij uit liefde voor diegene daar is. Ze zijn altijd door de mens gestuurd met de opdracht te doden of te pesten.
Alles heeft een goede en een slechte variant/kant.Zelfs de o zo gerespecteerde Papawinti wordt door de mens gebruikt om anderen te doden of te pesten.Mijn moeder is door een Vodu gedood.Gestuurd door familie om ons allemaal,mijn moeder en haar kinderen uit te roeien.
Een jaar na het overlijden van mijn moeder begon de Vodu mij aan te vallen. Het gevecht was heftig,maar doordat zij( de Vodu) in het hiernamaals in de fout zit tov mijn moeder,is mijn moeder sterker dan haar geworden.En dat was mijn redding.Anders was ik nu ook dood en misschien al mijn broers ook.
Ook de A(m)puku,de Akantasi kunnen allemaal in opdracht van de mens doden en pesten,ookal heb je ze niks gedaan.
Wat ik ook anders heb ervaren,is het feit dat men zegt dat een Boesi Bakru een groot probleem is als men dat op je afstuurt.
Mijn Bakruwinti is een Boesi Bakru.
Zij openbaarde zich in 2003 bij me.Ik zag haar gekleed als een moesje met rode ogen en was zwart.We hadden struiken op het erf,dus ging ze daaronder staan en ik zag duidelijk dat ze mij aan het observeren was.De volgende ochtend vertelde ik mijn moeder over mijn droom en hebben het verder gelaten.
Na een week droomde ik weer met haar,ik herkende haar als die vrouw(moesje)onder de struiken,maar ze was dit keer in het bos en gekleed in militaire kleding.Vanaf toen zag ik haar altijd in het bos en in militaire kleding.Toen mij werd gezegd dat ze met me liep en mij beschermde,weigerde ik om haar een sreka te geven,vanwege de verhalen dat bakru overwegend slecht is.
In 2007 vertelde iemand mij dat zij een boodschap voor mij had.Een duman in Suriname stuurde mij de boodschap dat ik die bakru moest laten settelen.Dat ze mij geen kwaad doet noch mijn familie,maar ons juist beschermt.Ik legde het naast mij neer.
Zij kwam me ook persoonlijk vragen om een wassie,dat a wani wassie.Mi moesoe tjari eng go wassie.Ook dat negeerde ik.Ik bleef gewoon geloven dat de bakru overwegend slecht is.
2009 werd ze het zat en bedreigde me met een aardappel mesje,maar de A(m)puku was snel ter plekke en heeft haar kunnen kalmeren.
Diezelfde nacht kwam ze me haar excuses aanbieden en beloofde dat het niet meer zou gebeuren.
Later datzelfde jaar shockte ze me terwijl ik ergens mee bezig was(geen droom) en ik was binnen enkele tellen erg ziek geworden.Luku wees uit dat ai meki trobi,want ze wil baden.
2010 komt mijn nicht uit Suriname van vakantie en brengt mij weer de boodschap van een bejaarde duman die aan de Oost-Westverbinding woont.Die zei dat die bakru een heel sterke vrouw is en beschermt mij goed.Het was tijd om haar te settelen.
Afgelopen jaar heeft ze gehad waar ze jaren op heeft gewacht.Het ging erg vlot.Ze schreeuwde,deed haar verhaal,noemde de naam van degene die haar heeft gestuurd in bijzijn van die persoon in kwestie en diegene heeft ook bekent.
Ze was gestuurd om mij te doden,maar zij had geen reden daartoe zei ze.Ik heb haar opdrachtgever niks gedaan.Ze besloot te blijven om mij te beschermen tegen haar opdrachtgever.
Er hoefde geen afspraken met haar gemaakt te worden,ze hoefde niks te beloven dat ze geen kwaad zal doen,niks daarvan.Ze is gewoon geen slechte bakru.
Ze is juist een goede ziener.Ze komt als een vriendin naar me toe als me boodschappen brengt en totnu is alles al uitgekomen.
Vechten en situaties onderzoeken kan ze ook als de beste en niemand heeft last van haar.Helemaal niet!!
Als ze op onderzoek uitgaat,neemt ze me altijd mee.Ze zegt altijd"kon mi tjar ie go luku wan sani".En ja hoor,na verloop van tijd hoor ik dat is gebeurd etc. Maar voor mij is het dan oud nieuws,bij wijze van spreken.
De dag waarop ze haar tafra en bangi kreeg,droomde ik met haar.Ze gaf een wintiprey als een prey.De aanwezigen waren de andere winti's van de familie.Zelfs mijn Vodu was aanwezig en mijn Aisa was aan het zingen.
Met die Vodu loopt ze hand in hand,als vader en kind.
Sinds ze gesetteld is,draagt ze nu ineens geen militaire kleding meer,maar een combinatie van rose,wit,geel en rood.
Ze houdt van een nette omgeving en ze blijft herhalen dat ze gentle is.
Iemand noemde haar Adumankama,ze corrigeerde het gelijk.Ze zei nee,mi na bakru.
Er zijn slechte bakru's want die heb ik ervaren,vanaf mijn 18de,maar er zijn ook goede tussen.Mijn bonkro dame doet niemand kwaad en we(familie) hebben geen last van haar.Dit is mijn ervaring met de goede variant van de bakru.
Beata
Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.
Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.
Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Luangu Masra
Board Modarator
Twa twa
Suriname
Geslacht:
Luangu ini wan bon
#32 Geplaatst:
28 Juni 2012, 05:10
Mooi tori man Beata, echt ben sprakeloos.
LM
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Minamie
Stonka
#33 Geplaatst:
28 Juni 2012, 19:52
Odi Beata,
Wat een pracht van een verhaal van je bonkoro dame. Ook ik ken de goede variant van deze bakru! Een familielid vertelde mij jaren geleden hierover. Ze doet niemand kwaad, brengt haar boodschappen en beschermt!
Gelukkig ben je toch overstag gegaan om haar te settelen. Ze is een verrijking in jouw leven!
Petje af hoor, voor het bespreekbaar maken van dit zeer belangrijk en 'geheim onderwerp'. Ik heb met een glimlach zitten lezen.......ai, nu komt het echte.....taki naar boven!
Geniet van je dame!
Soso lobi
Mnm
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#34 Geplaatst:
28 Juni 2012, 23:33
Citaat van: Minamie op 28 Juni 2012, 19:52
Odi Beata,
Wat een pracht van een verhaal van je bonkoro dame. Ook ik ken de goede variant van deze bakru! Een familielid vertelde mij jaren geleden hierover. Ze doet niemand kwaad, brengt haar boodschappen en beschermt!
Gelukkig ben je toch overstag gegaan om haar te settelen. Ze is een verrijking in jouw leven!
Petje af hoor, voor het bespreekbaar maken van dit zeer belangrijk en 'geheim onderwerp'. Ik heb met een glimlach zitten lezen.......ai, nu komt het echte.....taki naar boven!
Geniet van je dame!
Soso lobi
Mnm
Odi Minamie,
Ik blijf geloven in de goede variant van de bakru hoor.Iemand in mijn familie heeft zoveel bakru's op me afgestuurd,dat ik er een boek over zou kunnen schrijven.
In mijn gevecht om te overleven,heb ik verschillende soorten bakru's in mijn dromen gezien.
Ze zijn in alle rassen en verschillende nationaliteiten(omdat ze overal voorkomen)
Bonkoro was zoveelste die is gestuurd om mij te doden,omdat de anderen hun taak niet konden volbrengen.
De eerste was een mannelijke.Die vocht als de duivel met me.Hij viel me aan met houwers,kapmessen,bijlen.
Als hij me niet kon pakken,ging hij zn vader halen.Ik zette het dan op een lopen,want als je die vader ziet?
??Wow!!
Steeds als ik gepakt kon worden,verscheen die lieve chinees
met zn winkel en deed de deur voor mij open met de woorden:"kon dja mek mi sji van den o kon dja".
Zelfs in mijn slaapkamer zag ik ze,maar ze werden opgedonderd door die Aisa.Dan moet je ze zien rennen.
Ik ben 7 jaar ziek geweest.Gelukkig was de Vodu daar in levende lijve om mij te beschermen.Ik wist toen nieteens dat ik Winti had.De eerste keer toen ik ziek werd was ik 18 jaar.
Zodra ik beter was,verdween die slang weer.Ik kwam er pas later achter dat de oorzaak van mijn ziekte,bakru was.
Ik heb jaren voor deze bakru gebaad,zonder succes .Het moment waarop iemand mij probeert te helpen,zie ik hoe hij wordt teruggeroepen door zijn opdrachtgever en krijgt hij opnieuw een pai.
En natuurlijk begint het gevecht opnieuw.Ik denk dat het me in 2009/2010 gelukt is hem te ontwapenen.
Gewapend met een houwer zat hij me weer op de hielen.Ik werd het vluchten zat en keerde mij boos naar hem toe en zei dat ik moe was om voor hem te vluchten.
Ik pakte hem zn houwer af,duwde hem zo hard dat hij met zn billen in een gat viel.Ik heb sindsdien geen last meer van hem.
Ik droom nog steeds met hem,maar hij valt me niet meer aan.
Dus het verschil tussen de goede-en slechte variant weet ik wel te maken.
Beata
Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Parvatie
Stonka
Suriname
Geslacht:
#35 Geplaatst:
03 Juli 2012, 20:45
Hoi Beata,
Ik neem de woorden van lid Gnet Neko echt serieus en geloof in hem.
Zie zijn volgende citaat :
Citaat van: gnet - neko op 25 Juli 2011, 14:29
lespeki odi,
a bakru no denki, a bakru daag mi go doro te na ala deng bigi wang(basi's)uit.
ik vertel niet graag mijn persoonlijke ervaringen, maar ik wil met dit verhaal aangeven dat ook de slechte entiteit, in dit geval de bakru, over krachten beschikt of bezit die sterker zijn dan wij als mens.
en bij het bestrijden van deze enthiteiten zal je nooit op eigen kracht maar altijd de kracht van andere enthiteiten in of aanroepen. Geweldig doen en direct de confrontatie aangaan kan en ik weet bijna zeker dat het fataal zal aflopen voor jou als mens.
voor alle duidelijkjeid, winsi yu habi kankang obia.....efu yu benader a bakru verkeerd, a de go moro yu.
en vooral efu na wang bakru di deng gi bangi(gesetelled) of wang bakru di sabi dresi(vaker is verdreven)
dus altijd oppassen met de bakru in het algemeen
, maar meer nog de bakru met veel ervaring(die vaker is verdreven) dus verschillende vormen van zijn antidote heeft gezien of ervaren.
lespeki odi
Net las ik dat zelgf dumannen met een bakru werk doen, luku en wassie, maar fa dang ?
hebben we niet allen meegekregen dat een bakru , ook al doet het goed, altijd slecht is ?
lees ook het verhaal van de heer J. Zaalman over Papa Lekker :
http://parbode.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1627&Itemid=28
Dit is helemaal niet aanvallend bedoeld hoor Beata,
Groet,
Par
Loverboy
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#36 Geplaatst:
03 Juli 2012, 21:54
Odi,
de vraag:Net las ik dat zelgf dumannen met een bakru werk doen, luku en wassie, maar fa dang ?
eindelijk komt men tor de ontdekking dat bakru niet negatief is.
behalve dat wat men koopt,,ma dat wat gado meki Goed is..
Duidelijk geschreven
De bakru is een bekend fenomeen uit de Surinaamse wintibeleving. En al lijkt er wat verschil van mening te bestaan over de aard van deze 'bosgeest' zeker is dat de bakru binnen de winticultuur een speciale positie inneemt.
Pas maar op dat je geen bakru tegenkomt!” Een van die leuk bedoelde grapjes van stadsmensen wanneer je een weekendje naar Republiek gaat. Maar zodra het lachen is verstomd, komen de bakru-tori’s. Over de moeder van oma op de plantage, of de tante van een buurvrouw; vaak vage verhalen over schimmen en stemmen, over ziektes en andere narigheid. Maar wie is die bakru eigenlijk; bestaat hij echt en doet hij ons kwaad?
Hoewel winti van oudsher oraal wordt overgedragen, is er de laatste decennia veel onderzocht en geschreven. De grondlegger van het winti-onderzoek is Charles Wooding. Zijn boek ‘Winti: een Afro Amerikaanse godsdienst in Suriname’ verscheen in 1972, de eerste academische publicatie specifiek hierover. Een klassieker dus, al zijn daarna nog vele boeken geschreven, soms met andere inzichten.
Bij de indeling die Wooding maakte, staat bovenaan Anana, de schepper. Hier komt de kra (de ziel) uit voort. Vervolgens zijn er drie categorieën met ‘entiteiten’ die Anana geschapen heeft: de yorka (vooroudergeesten), de winti (de natuurgeesten) en de bakru. Laatstgenoemde neemt bij Wooding dus een aparte plaats in en valt niet onder de natuurgeesten, de winti’s.
In latere publicaties van onder meer Juliën Zaalman en Henri Stephen wordt dat onderscheid niet gemaakt, en wordt soms gezegd dat de bakru dezelfde is als de winti Akatamasi of Apuku. Wooding erkent zekere overeenkomsten, maar schrijft hierover: “De bakru wordt afzonderlijk besproken, omdat zijn naam de geografische plaatsing in West-Afrika mogelijk maakt.” De oorsprong van de naam Bakru is namelijk terug te vinden in Ivoorkust, Ghana, Togo, Benin en Nigeria; daar heet hij Bakru of Biakuru. “Hier geniet hij grote faam,” schrijft Wooding, “en is hij wijd en zijd bekend, zodat hij soms de status van een hogere god krijgt.”
Ogri
In Suriname wordt de bakru niet gezien als hogere god. Integendeel. Over het algemeen wordt hij beschouwd als een boosaardige geest, als onheilsstichter die ‘gekocht’ kan worden en wordt overgedragen op de familie. Hij is ook vaak de zondebok. Wie rijk wordt of macht verkrijgt, heeft vast een bakru gekocht. En wie ziek wordt of zelfs sterft, is waarschijnlijk door een bakru in de problemen gekomen.
Nene Afi krijgt regelmatig mensen op consult die last hebben van een bakru. Ze is natuurgenezer, met een levenslange ervaring op het gebied van winti. En ze heeft al vele bakru’s moeten verdrijven en ontelbare situaties meegemaakt. Ze kan er uren over vertellen. Over de vrouw die een bakru voor haar zuster stuurde, of de kennis die er bijna aan stierf. Over ziektes die een dokter niet kan ontdekken, vanwege die bakru. En natuurlijk over de verlichting als de boosdoener is weggestuurd met wasi’s en rituelen. Nene Afi spreekt over verschillende soorten bakru’s; de goede en de slechte. “De bere-bakru is overgenomen van de voorouders”, vertelt ze. “Die komt nog uit de tijd van de slavernij. Dat zijn de goede bakru’s, die in de familie blijven. Maar de trusu-bakru is de slechte bakru, hij wordt gestuurd om kwaad te doen. En de busi bakru is helemaal ogri; als ze díe voor je sturen, kan je gek worden. Veel van onze voorouders zijn zo beland in Wolfenbüttel.”
Veel vertrouwen in bonuman heeft ze niet. “A her’ sani pori”, zegt ze. “Veel bonuman misbruiken de situatie om geld te verdienen. Je denkt dat je verlichting krijgt, maar je moet blijven komen. En blijven betalen!”
Neutraal
Toch gelooft niet iedereen in ‘kwade bakru’s’. Wolfgang Jost is volkenkundige en sociaal pedagoog. Hij woont al jaren met zijn Surinaamse vrouw in Para, en deed hier onderzoek naar onder meer winti. “De bakru is meegekomen uit West-Afrika, en diende bij de slaven juist als beschermer of boodschapper”, vertelt Jost. “Bijvoorbeeld om de slaven te waarschuwen wanneer ze hun geheime bijeenkomsten hadden. De bakru is in feite een helper van Mama Aisa, Moeder Aarde, en is niet negatief maar neutraal. Je kunt alles goed of slecht gebruiken. Een mes kun je gebruiken om je brood te smeren of om iemand mee te vermoorden. Maar dat maakt het mes niet goed of fout. Wisiman misbruiken de bakru, meestal op verzoek van mensen die iemand anders ziekte, verdriet of zelfs de dood willen sturen. Maar eigenlijk is de bakru aanwezig om te beschermen.”
Ook bonuman en schrijver Juliën Zaalman ziet de bakru niet meer als iets negatiefs
. “Wat is negatief, wie bepaalt dat?” filosofeert Zaalman. “Zonder kwaad is er geen goed, het een definieert het ander. De beleving van goed of kwaad is een expressie in jezelf. En de bakru is een materialisatie van die krachten in de mens, maar is van zichzelf niet goed of slecht. Bovendien: als je een bakru gebruikt om rijk te worden, wat is daar slecht aan?”
Uiterlijk
Uniek voor Suriname is de bakru niet. Zoals gezegd komt de bakru waarschijnlijk uit West-Afrika, waar hij wordt omschreven als een klein wezentje. Verhalen over kleine mannetjes, vaak met een groot hoofd, komen trouwens door de hele geschiedenis van de mensheid voor. En over de hele wereld, al lijken ze de laatste decennia uit de Europese geschriften te zijn verdreven, vooral door toedoen van christelijke duiveluitbanners en over-sceptische wetenschappers. Toch zijn vertellingen over kleine wezens met grote hoofden ook daar hardnekkig. Tegenwoordig komen ze voor in de duizenden verhalen over UFO-ontvoeringen. Ongeloofwaardige verslagen, waarvoor soms echter bewijsmateriaal gevonden wordt dat het onbehaaglijke gevoel geeft dat ze wel eens echt gebeurd zouden kunnen zijn.
In Suriname wordt over de bakru ook altijd gesproken als een dwerg met een groot hoofd. En dat is misschien wel de meest opvallende eigenschap van de bakru: welk boek je ook openslaat, wie je er ook over spreekt; het uiterlijk van de bakru wordt altijd omschreven. Van geen enkele (andere) winti vind je zo’n eenduidige beschrijving van het uiterlijk. Waarom denken mensen dat de bakru er zo uitziet? En wat is er waar van de verhalen van mensen die zeggen een bakru gezien te hebben?
Foto
Zaalman is bekend met de verhalen. “Vooral van ouderen ja. En zelf heb ik ook een keer iets vreemds meegemaakt toen ik jonger was. Daarbij zag ik het silhouet van een heel kleine man, die opeens verdwenen was. Het bezorgde me kippenvel. Rond die tijd heeft mijn moeder me horen roepen bij de deur, terwijl ik op dat moment nog niet thuis was. Ze vertelde mij later dat het een bakru geweest moet zijn.”
Bakru’s worden niet alleen door ‘zieners’ of aanhangers van het wintigeloof gezien. Winesh, een geslaagde Hindostaanse ondernemer van in de veertig, beweert bij hoog en laag een bakru gezien te hebben op een foto van zijn ouders. “Mijn ouders gingen met een bevriend koppel naar Frans-Guyana. Ik zat toen net in de examentijd en bleef thuis, samen met de zoon van het andere koppel, Anwar. Toen ze terugkwamen, vertelden ze ons dat ze een bakru hadden gezien en er een foto van gemaakt hadden. Ze hebben die foto laten ontwikkelen en ik heb de foto gezien. Anwar ook, we spraken er laatst nog over. De foto is weggeraakt, maar wij hebben het absoluut gezien.”
Wroko bakru
Bestaat de bakru dan werkelijk? Voor Wolfgang Jost wel. “Ik kwam ooit naar Para om legendes over geesten te verzamelen. Maar wanneer ik vroeg naar deze vertellingen kwam er niets. Ze waren er niet. Pas toen de mensen later met de waargebeurde verhalen kwamen, de tru tori’s, kwam alle informatie. Het waren échte belevenissen, geen spookverhalen. Dus wat is dan de realiteit? Wat de mensen beleven, dát is de realiteit voor mij.”
Het valt wel op dat de meeste mensen niet makkelijk in het openbaar over bakru’s spreken. De bakru wordt geassocieerd met alles wat slecht is. “En de bakru is een taboe omdat hij gekomen is van onze voorouders; die hadden veel geheimen”, denkt Nene Afi. “Tijdens de slavernij hielpen de bakru’s onze voorouders met vluchten en vooral met het werk. Nog steeds zegt men wanneer je hard werkt, dat je een ‘wroko bakru’ hebt. Maar onze voorouders wisten hoe ze met een bakru om moesten gaan, ze kregen sabi’s. De mensen weten tegenwoordig niet meer hoe ze er mee om moeten gaan. Dat is waar het soms misgaat.”
Versterken
Volgens Nene Afi moeten mensen leren de bakru op de juiste manier te onderhouden. “Een verwaarloosde bakru kan zijn aandacht gaan opeisen. Maar onderhouden is niet hetzelfde als dienen! Als je iets doet voor een bakru, een bakru-prei, doe het dan klein. Maak er geen feest van met bussen en mooie kleren, dat is nergens voor nodig. Ik keur veel van die dingen af. De bakru is je geheim, niemand hoeft het te weten. Het is iets voor jou en de mensen in je directe omgeving. No kar’ her’ Sranan.”
Wolfgang Jost denkt niet direct in termen van een bakru-prei. “Een bakru kan veel doen en heeft een bepaalde kracht. Maar als deze kracht jouw eigen kra-kracht tegenkomt, kan er niet veel gebeuren. Dus mijn advies is: houd je eigen ziel schoon, versterk je kra, en leef naar de normen en waarden van de winti-cultuur. Bewaar het evenwicht tussen jezelf en de natuur, en let op je eigen gevoelens, je woorden en daden. Verder ben ik van mening dat mensen met slechte bedoelingen, met slechte gevoelens en gedachten naar een ander toe, ook zonder een bakru onheil kunnen brengen. Je hebt echt geen ceremonie of ritueel nodig om kwaad aan te richten.”
maak me blij, maak me gelukkig en ik zal je geven wat je wenst
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#37 Geplaatst:
03 Juli 2012, 22:30
Parvatie,je moet niet alleen in Gnet-neko geloven,begin hem ook te aanbidden en te dienen.
Lik hem vooral niet te veel af,de supermarkten willen toch nog wat toiletpapier verkopen.
Loverboy
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#38 Geplaatst:
03 Juli 2012, 22:36
Citaat van: Beata op 03 Juli 2012, 22:30
Parvatie,je moet niet alleen in Gnet-neko geloven,begin hem ook te aanbidden en te dienen.
Lik hem vooral niet te veel af,de supermarkten willen toch nog wat toiletpapier verkopen.
Odi Beata,
Wel, ik heb voor de hele dag nog niet zo gelachen als nu.
Ik las dit wat je schreef,,,,,
ai, mi lafoe....me plata,,,,,,,
Je moet er zijn hoor.
Groetjes Loverboy
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#39 Geplaatst:
03 Juli 2012, 22:50
Citaat van: Loverboy op 03 Juli 2012, 22:36
Odi Beata,
Wel, ik heb voor de hele dag nog niet zo gelachen als nu.
Ik las dit wat je schreef,,,,,
ai, mi lafoe....me plata,,,,,,,
Je moet er zijn hoor.
Groetjes Loverboy
Odi Loverboy,
Ik krijg niet makkelijk een hekel aan anderen,maar te Boya e skrif mi nickname soso,wil ik al overgeven.
Oneerlijke mensen moeten bij me uit de buurt blijven,bah!!
Beata
Loverboy
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#40 Geplaatst:
03 Juli 2012, 23:03
Citaat van: Beata op 03 Juli 2012, 22:50
Odi Loverboy,
Ik krijg niet makkelijk een hekel aan anderen,maar te Boya e skrif mi nickname soso,wil ik al overgeven.
Oneerlijke mensen moeten bij me uit de buurt blijven,bah!!
Beata
Odi Beata,
Klop, ik ken je als een eerlijke en oprechte vrouw.
Daarom yu nanga takru ne koti.
Vrouw me da yu see,
Soema trob yu,no sabi nanga soema e biging.....
Loverboy
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#41 Geplaatst:
03 Juli 2012, 23:13
Citaat van: Loverboy op 03 Juli 2012, 23:03
Odi Beata,
Klop, ik ken je als een eerlijke en oprechte vrouw.
Daarom yu nanga takru ne koti.
Vrouw me da yu see,
Soema trob yu,no sabi nanga soema e biging.....
Loverboy
Je doet me denken aan mn jongste broer.Hij zegt precies hetzelfde als iemand me lastig valt.
Beata
Parvatie
Stonka
Suriname
Geslacht:
#42 Geplaatst:
04 Juli 2012, 22:49
Beata ,
Ik vind uw antwOord ongepast en siert een vrouw op uw leeftyd niet.
Ik had het over geloven in en serieus nemen van Gnet neko. U begint over likken dienen.... Is dat wat uw bakroe u leert ?
Weet u toevallig wat er met een zwarte pop en koko krabassi worden gedaan ?
Precies , bakroes worden verwyderdN gevangen gezet en in het bos voor de Busi Gaddo gelaten. De goede bakroe moet ik nog tegenkomen. Onthoud dat wat goed voor jouw is, slecht is of ten koste gaat van een ander. Wanneer die persoon naar een duman gaat is het bye bye of samen koppie onder gaan met je bakroe.
Beata
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#43 Geplaatst:
05 Juli 2012, 15:38
Citaat van: Parvatie op 04 Juli 2012, 22:49
Beata ,
Ik vind uw antwOord ongepast en siert een vrouw op uw leeftyd niet.
Ik had het over geloven in en serieus nemen van Gnet neko. U begint over likken dienen.... Is dat wat uw bakroe u leert ?
Weet u toevallig wat er met een zwarte pop en koko krabassi worden gedaan ?
Precies , bakroes worden verwyderdN gevangen gezet en in het bos voor de Busi Gaddo gelaten. De goede bakroe moet ik nog tegenkomen. Onthoud dat wat goed voor jouw is, slecht is of ten koste gaat van een ander. Wanneer die persoon naar een duman gaat is het bye bye of samen koppie onder gaan met je bakroe.
Tjoeri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En stuur me geen PM meer.Onthoudt dat goed!
iemand
Grietjebie
Suriname
#44 Geplaatst:
05 Juli 2012, 16:04
ik zie dat dinti iets werkelijks is wie kan me dr meer over vertellen
Pagina's:
1
2
[
3
]
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Welkom gast bij culturu.com
=> Welkom bij het forum gedeelte van Culturu.com
Nieuws & Politiek
=> Politiek Suriname
=> Algemeen nieuws
Cultuur & Religie
=> Algemene winti vragen
=> Dromen topic (door Obiaman)
=> Ghost Story en Bakru Torie
=> Overige winti zaken
===> Winti Singi met Luangu Masra
=====> Winti Liederen
=====> Bid Texten
=====> Verhalen rond Culturu liederen (Singi tori)
===> Winti's en voorouders soorten
=====> De (mama) Aisa winti
=====> De Leba winti
=====> Luangu
=====> De Fodu winti
=====> De Ingi winti's
=====> Ampuku
=====> De Adoemakamang winti
=====> De Kantamasi Winti
=====> De Bakru winti
=====> De Kumanti Winti
=====> De Watra Baringa Winti
=====> Voorouder Geesten
=======> Yorka
=======> Dede Oso / nachtwaken
=======> Officier
=======> Kabra
Lifestyle!
=> Vrijetijd & Uitgaan
=> Mop van de dag
=> Relatie & Seksualiteit
=> Phone talk (lekker luchtig)
Surinaamse zaken
=> Surinamers gezocht (Familienamen)
=> Vraag en Aanbod
===> Aangeboden
===> Gezocht
===> Gratis af te halen
===> Verloren/Gevonden
=> Spreuk van de dag (Odo van de dag)
=> Bijlmer Tori
Overige
=> Oude forum onderwerpen
===> Terug naar mijn roti
===> Echte Meisjes in de Jungle
===> Surinaamse filmpjes
===> Dag buurvrouw, Dag buurman
===> Mijn geheim (Anoniem!)
===> Nunsu ini Sranan tongo
===> Sranan Tongo Cafe
===> Surinaamse Recepten
===> Surinaamse geschiedenis
===> Surinaamse kruiden en bladeren (wiri´s)
Laden...