Pagina's: [1]

Auteur Topic: Waarom is het nog steeds moeiijk om wintie in zijn totaliteit te begrijpen?  (gelezen 346 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
mi asi
Sabaku

Suriname Suriname

Aanmeldingen: 0

Apuku taki: Mi na wan gado, ma mi a no Gran-Gado.

Bekijk profiel
Geplaatst: 02 februari 2012, 15:03

Ik als onwetende die net binnen is gekomen in de winti cultuur zie dat velen verschillende ideeen op na houden omtrent de wintie is het zo een moeilijke cultuur om te begrijpen en te snappen?

want als je bijv kijk naar de godsdienst bijv er is 1 bijbel en iedereen leest gewoon eruit en iedereen snapt waarover het gaat, zoals de tien geboden iedereen kent de tien geboden die de bijbel heeft gelezen en waarom snap meer dan de helft van de wintie beleiders de basis regels niet waaronder ik terwijl we zoveel moeite doen om ons wintie godsdienst goed te begrijpen
waarom zoveel verschillende meningen en denkwijzen omtrent de wintie cultuur?

graag antwoord van de gevorderden waarom dit nog steeds een probleem is

Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 02 februari 2012, 16:01

Odi mi asi,

Zolang we elkaar en elkaars meningen niet leren respecteren,zullen er onduidelijkheden binnen onze cultuur blijven.
Zolang er mensen zijn die denken alle kennis te bezitten en de leken het gevoel geven geen recht van spreken te hebben,zal er nooit een lijn getrokken kunnen worden in onze cultuur.

Plaats je mening,maar o wee dat iemand er niet mee eens is,word je tot in je ziel beledigd.
Je moet dan echt stevig in je schoenen staan om die onrecht de kop in te drukken door te reposten.

Ben je iemand die lijdt aan het "vluchtsyndroom",ben je morgen niet meer dit forum,om nog meer beledigingen te voorkomen.

Ik ben ervan overtuigd dat als we starten met het durven luisteren naar elkaar en op een nette manier met elkaar te communiceren of discussieren,dat we een heel eind zullen komen.

Leef rein,wees eerlijk en oprecht en stel je zodoende open dat je je boodschappen uit de geestenwereld niet misloopt.
Want op die manier leer je ook heel veel,hoe ongeloofwaardig het ook bij velen zal overkomen.

Beata love

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Pikien Moesje
Pikolet

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 02 februari 2012, 23:19

Odi odi,

zelfs met een 1 boek zijn er vele meningen over een regel.
Ik blijf bij je tien geboden: eert uw vader en uw moeder.
Heel autoritaire ouders zullen hun kinderen wijs maken dat hun wil wet is. ander soort ouder zegt respecteer mij, hou het netjes, alles is bespreekbaar. Wordt het te erg, dan krijg je straf. ander soort ouder slaat zijn kind voor elk wisje wasje, want respect hoort erin geslagen te worden. Elk van deze ouders gaat dus op een andere manier met deze regel om. Het is maar wat voor jou werkt, hoe jij denkt over opvoeding, respect en ouderschap.
Is dit dan geen wet/regel omdat elk van deze ouders er anders ermee omgaat?

Zover ik kan zien weten de meeste mensen de basisregels. Hou je niet aan je trefu noh? Wie betaalt het gelag, niet ik, maar jij die je er niet aan houdt. Moet ik je dan blijven zeggen?Op gegeven moment is het je eigen verantwoordelijkheid. Ook zo voor de nakomelingen. Ik zie het niet als een verplichting om bepaalde zaken door te geven, veel gaat automatisch totdat er vragen komen..........ik zeg wel als ik beweer winti/culturu belangrijk te vinden in mijn leven ik er wel aan moet werken. Ik wil me goed voelen daarom hou ik me aan mijn trefu. Mijn kinderen hebben de vrijheid om zelf een bepaalde richting in het leven te kiezen. dus willen ze varken eten, moeten ze dat doen. Een andere suri moet me dan niet komen zeggen dat ik me dan niet hou aan regel.  Misschien dat ze later er wel last van krijgen, dan kan ik ze dan bijstaan. Je hebt als mens de keus. en dat geldt ook voor de bijbel en andere religies.

Ik heb ook geworsteld met deze vraag, maar ik ben gaan onderzoeken. En dat heeft veel inzicht en rust gegeven. ben niet onzeker meer of ik het wel of niet goed doe. Of ik het doe zoals het hoort. Oordeel andere suri ook niet meer over of ze het wel of niet goed doen.  Ik weet nu meer over het wat en hoe. Maar ben niet alwetend en blijf lerende tot aan mijn dood. En dat maakt culturu net zo divers als er bevolkingsgroepen zijn in Suri. Laat dat ook zo blijven anders is de wereld een grijze lelijke massa.

Nanga lespeki,
Pikien Moesje
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 04 februari 2012, 06:06

Odi,

Amen sister you're right!!!

Bye
Emile55
Blawki
*

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 05 februari 2012, 03:33

Odi Mi Asi,

Jou vraag is begrijpelijk en zal mijn visie op jou vraag geven. Winti heeft door de eeuwen heen bestaan. Door de ontwikkelingen in Afrika heeft het zich uitgebreid naar gebieden buiten Afrika. We bemerken dat ondanks alle ontwikkelingen in de wereld, wij in Su, nu nog kunnen bogen op enige authenticiteit en de geschiedenis leert ons waar de verwarring is ontstaan. Wij hebben niet vrijelijk onze cultuur kunnen beleven en door de vermenging van volken binnen de slavernij is er verwarring ontstaan. We merken dat winti heel divers is. Dit is niet verwonderlijk als je weet dat de slaven uit verschillende delen van Afrika komen en zoals we zien, verschillen de winti's dan ook onderling. Wij kunnen dan winti niet in één kader plaatsen met de bijbel,omdat we de verschillende inzichten niet in kaart hebben gebracht. Zelfs de Bijbel wordt niet altijd als, HET boek, door een ieder aanvaard. Let wel, wie winti belijdt moet zich ervan bewust zijn dat we niet iets doen voor even, het is een levenswijze en dat is het inzicht waar het bij velen aan ontbreekt. Winti = wint blijkt overal in te zitten en dat moet ook door een ieder beseft worden,dus begin winti overal om je heen te zien en de wereld zal voor jou anders uitzien. Voor wat de wetten en regels betreffende winti, zoals reeds elders opgemerkt, zijn dat de primaire instincten, die wij door ervaring ontstijgen en die ons dan, door middel van het geweten worden opgelegd.Wanneer wij winti goed beschouwen,dan zien we dat de wetten van Anana ook door de winti's worden gerespecteerd.Winti heeft als taak ons door het leven te loodsen en ik geloof, dat zij, binnen het raamwerk van Anana, hun werk doen en daardoor ook stijgen in hun ontwikkeling. Natuurlijk,het zou goed zijn om een boek te hebben met regels maar zoals je zelf weet, "zoveel mensen zoveel wensen,zoveel zinnen".  Wanneer wij dichtbij onze winti's blijven, dan zullen de wetten en regels ons duidelijk worden gemaakt, doordat we één zijn met onze omgeving. Hopelijk kan je er iets hiermee. heart
AnGeLLoVe
Gast
#5 Geplaatst: 06 februari 2012, 20:09

Ik als onwetende die net binnen is gekomen in de winti cultuur zie dat velen verschillende ideeen op na houden omtrent de wintie is het zo een moeilijke cultuur om te begrijpen en te snappen?

want als je bijv kijk naar de godsdienst bijv er is 1 bijbel en iedereen leest gewoon eruit en iedereen snapt waarover het gaat, zoals de tien geboden iedereen kent de tien geboden die de bijbel heeft gelezen en waarom snap meer dan de helft van de wintie beleiders de basis regels niet waaronder ik terwijl we zoveel moeite doen om ons wintie godsdienst goed te begrijpen
waarom zoveel verschillende meningen en denkwijzen omtrent de wintie cultuur?

graag antwoord van de gevorderden waarom dit nog steeds een probleem is

Omdat wij ons zelf niet begrijpen.

De oude grieken schreven boven op hun tempels: KEN U ZELF

Liefs  love
Pagina's: [1]

Ga naar: