Stel bij een winti prey en je heb sidon winti kan die komen schreeuwen en dansen net bij 1 die wel schreeuwd
of komt een sidon wintie alleen dansen wanneer er sratjie pokoe wordt gespeeld ?
ik heb vernomen dat een sidon wintie alleen bij zijn of haar asi kan komen alleen als er sratjie pokoe wordt gespeeld maar niet bij drong.
Odie odie brada anga sisa inie a lontoe, Odie Mi asi,
Na lerie mie e lerie, dus daarom vraag ik wat is sratjie pokoe?
Maar wat ik verder van de sidong wintie heb is dat die ook kan komen dansen als er een prey is, het is niet verboden dat ze niet mogen komen dansen.
Wat ik heb vernomen is dat als een famirie sidong winties/obias heeft dan worden
afspraken/kot mofo gemaakt met de winties en de obias.
Waarom ik hierop reageer is dat sidong winties en sidong obia mij als persoon bezitten. Ik schrijf het zo, omdat ik altijd geleerd heb dat a no joe abie wintie ma na wintie abie joe en a no joe e barie wintie ma na wintie e barie tap joe.
Wat jij schrijft over het stukje sidong wintie komt alleen bij sratjie(wat ik niet ken en heel graag zou willen weten wat het is en inhoud) maar niet bij drong.
Mijn ervaring is dat ik bij prisirie prey en bij een wintie prey ben geweest, alles dat daar werd gespeeld voel je alleen je lichaam rillen. Het is alsmaar rillingen, koud en warm worden, je lichaam is gewoon bezig.
Moet zeggen het is een onbeschrijfelijk mooie beleving.
Bij een adjida bijvoorbeeld heb ik twee keren het geluk gehad dat het precies naast mij werd neergezet en die speler van die adjida was zo met die drong bezig en je voelt je lichaam alleen maar rillen je hoofd raakt vol.
Ik kan eerlijk zijn wintie nooit barie ete na tapu mie, dus ik kan niet zeggen of schrijven hoe het voelt.
Bij de laatste prisirie prey dat ik ben geweest, speelde Klein maar fijn en ik stond aan de kant te dansen en op een gegeven moment ziet de zanger hoe ik sta te dansen bij de indjie poku, stiekem loopt de zanger mijn kant op en blaast met zijn trompet(of hoe dat heet) tegen mijn hoofd/oor. Maar op het moment dat hij dat doet zegt een stem tegen me draai je om en ik hoor hem die trompet blazen naar mijn oor, zodat a indjie kan bar kong, ik ben wel geschrokken en moest me ff stil houden want ik voelde gewoon iets opkomen en hoofdpijn achteraan.
Maar hij dacht dat indjie bing wang kong na kondre.
Ik weet dat wintie ne kong, want de afspraken zijn gemaakt met de winties en obias.
Maar graag hoor ik van je wat die sratjie inhoud en wat het is.
Alvast bedankt,
Tang boeng
G.k.