Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Droom over slang  (gelezen 996 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
adjaini
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 26 januari 2012, 11:03

Odi odi,

Ik had een droom.
Ik droomde dat ik in mijn slaapkamer was en er was een slang in me slaapkamer. Ik zag nog net een stuk van zijn staart en toen glipte hij boven me kast weg. Ik werd enthousiast en vertelde het later tegen een vriend. Ik zei: er was een slang in me kamer. Als ik hem weer zie ga ik hem pakken.

Even later zag ik hem weer in mijn kamer maar duidelijker. Het was een lichtbruine slang, hij had de kleur van een javaanse stof. Ik was niet bang maar ik schrok wel even van zijn grootte. Het was echt een dikke gezonde grote slang, net als in die natuurfilms. Ik heb zijn hele lijf niet gezien maar vergeleken met de dikte moet hij minimaal 3 meter zijn geweest. Zijn kop heb ik ook gezien. Hij kroop voor mij neus de linkerkant op.
In de droom was ik er echt even stil van.

Wat betekent deze droom?

Alvast bedankt

Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 27 januari 2012, 19:22

Odi Odi,

De pa wintie is in aantocht. Bid en onderzoek het.

succes en kracht.

Nanga ala lespeki,
Prodo Misie
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 27 januari 2012, 23:39

odi

ik denk eerder dat u u fodu geen aandacht meer geeft. bijv als u elke dag bij u begie was u dat nu 1x per maand doet , u draagt u sieraden niet meer, of u moet sieraden aanschaffen maar u doet het maar niet enz.

en laats had ik toevallig ook een droom van een fodu ook in me kamer. ik kreeg vroeger vaak nachtmerry's echte nachtmerry's van fodu's. (kleine, lange, dike, dune noem maar op) ik ben vind slangen echt eng maar ik zoek ze altijd op in de dierentuin als ik ga. als ik ze niet zie voel ik me niet goed.

alla matie abie ing egie konie
adjaini
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 27 januari 2012, 23:52

Gran tangi Prodo Misi. We stay in touch  great

Odi tata kopsi,
Ik heb die fodu vannacht voor het eerst gezien. Het bidden kan absoluut vaker geef ik eerlijk toe.  Me sieraden draag ik niet vaak nee. Ik maak er werk van.

En toen ik die slang later weer in die droom zag was ik helemaal vergeten dat ik hem nog wou pakken. Het kwam helemaal niet meer in me op. Ik was onder de indruk van zijn aanwezigheid.

Nachtmerries lijken me eng, ai. Ik was eerst absoluut niet weg van slangen. Ik verachtte ze zelfs maar nu denk ik er anders over.

Bedankt voor uw reactie!!  happy

Waar staat deze papa winti in rang?
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 28 januari 2012, 15:28

odi

ik ben blij dat ik je kon helpen.
de pa wintie/ papa wintie/ vodoe/fodu heeft een hoge rank in de wintie geloof. meestal zijn het vodoe's die bere wintie zijn. ( dus de fam staande houd).

aisa/loko
leba
luangu
VODOE
gron ingi
watra ingi
boes ingi
apuku/ampukoe
kantamasie
adoemakama
obia/kumanti/kromantie
dus u kunt hier ook zien dat een vodoe hoog is.

als ik het niet goed heb corrigeer me dan.

adjaini
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 28 januari 2012, 19:16

odi

ik ben blij dat ik je kon helpen.
de pa wintie/ papa wintie/ vodoe/fodu heeft een hoge rank in de wintie geloof. meestal zijn het vodoe's die bere wintie zijn. ( dus de fam staande houd).

aisa/loko
leba
luangu
VODOE
gron ingi
watra ingi
boes ingi
apuku/ampukoe
kantamasie
adoemakama
obia/kumanti/kromantie
dus u kunt hier ook zien dat een vodoe hoog is.

als ik het niet goed heb corrigeer me dan.

mi breti fu dati  happy zijn er nog verschillende pa wintis of is er maar 1? ik zal dus ook slangensieraden moeten kopen? loopt deze pa winti met een andere winti? mijn excuus voor de velen vragen.
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 28 januari 2012, 21:36

odi

geen 1 vraag is teveel. we zijn hier om van elkaar te leren (al doen sommige als beesten). maar we leren gwn van elkaar. wat de ene niet weet weet de andere. door info uit tewisselen met elkaar wordt onze cultuur niet verwaarloos.

maar er zijn verschillende vodoe's. de ene is hoger dan de andere. (dit wil niet zegen dat de ene beter, of meer weet dan de andere hoor) er zijn echt veel vodoe's. de bekendste vodoe's zijn:
wenu( watra vodoe)
nekese(komt alleen in para voor),
gedehusu(de ene zegt het is een vodoe, de andere zegt het is een groep vodoe's die zich hebben verzameld)
kiri vodoe( dagwe die is gedood)

deze zijn de bekendste vodoe's.
en kopen van sieraden, als u nog niet heeft zal ik zeggen van doe geen moeite. wacht tot u een droom krijgt waar de vodoe u zult wijzen welke sieraad u allemaal nodig heeft of ga bij een bonumang, loekoemang een loekoe doen om te kijken als u iets moet aanschaffen. dit zeg ik omdat er veel verschillende vodoes zijn. en niet alle vodoe's trekken het zelfde aan.
een vodoe lied gaat:
wala vodoe wala no wang
te je terie a vodoe
wala no wang

soso lobie
Patatje
Gadotjo
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 29 januari 2012, 17:16

Odi Allemaal,

Heb ook ongeveer zo een droom gehad.

We hadden een bruin rode slang als huisdier en die slang kon vliegen. Iedereen was gek op die slang behalve ik. Ik was er bang voor. Het vreemde was het wilde alleen door mannen en kinderen geaaid worden en ging bij ze zitten. Heel vreemd is dat if a bin sdong tap wan man den skowroe dan ing ede nanga ing staart bin de tap ondrosey foe wan mang. Ik werd daar zo kwaad over toen ik het zag. Ik heb het toen gepakt en heb het toen op het balkon gegooid. Het speelde zich af in het appartement waar ik als klein meisje ben opgegroeid.

MVG,

wink2
adjaini
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 29 januari 2012, 17:47

odi

geen 1 vraag is teveel. we zijn hier om van elkaar te leren (al doen sommige als beesten). maar we leren gwn van elkaar. wat de ene niet weet weet de andere. door info uit tewisselen met elkaar wordt onze cultuur niet verwaarloos.

maar er zijn verschillende vodoe's. de ene is hoger dan de andere. (dit wil niet zegen dat de ene beter, of meer weet dan de andere hoor) er zijn echt veel vodoe's. de bekendste vodoe's zijn:
wenu( watra vodoe)
nekese(komt alleen in para voor),
gedehusu(de ene zegt het is een vodoe, de andere zegt het is een groep vodoe's die zich hebben verzameld)
kiri vodoe( dagwe die is gedood)

deze zijn de bekendste vodoe's.
en kopen van sieraden, als u nog niet heeft zal ik zeggen van doe geen moeite. wacht tot u een droom krijgt waar de vodoe u zult wijzen welke sieraad u allemaal nodig heeft of ga bij een bonumang, loekoemang een loekoe doen om te kijken als u iets moet aanschaffen. dit zeg ik omdat er veel verschillende vodoes zijn. en niet alle vodoe's trekken het zelfde aan.
een vodoe lied gaat:
wala vodoe wala no wang
te je terie a vodoe
wala no wang

soso lobie

aii.. na s'a de. a wan anu e was a tra anu krin. zo houdt het inderdaad in stand.

maar dat is toch tegenstrijdig? u zegt dat de één hoger is dan de ander, dat maakt hem toch automatisch 'beter' of 'machtiger'? (ik val u absoluut niet aan, hou me ten goede)
ik dacht dat die wenu een zeemeermin was? van die kiri fodu heb ik gehoord, die anderen zijn nieuw voor mij.

aii.. dat klopt. dat advies volg ik op. dat lied ken ik niet. er zijn zoveel winti singis. die van vroeger vind ik mooi. tegenwoordig zingen velen winti singis wat ik niet echt 'voel'.

tot slot: loopt een Aisa niet op en met een fodu?

nogmaals harstikke bedankt Smiley
Patatje
Gadotjo
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 29 januari 2012, 21:14

Odi Allemaal,
Heb ook ongeveer zo een droom gehad.
We hadden een bruin rode slang als huisdier en die slang kon vliegen. Iedereen was gek op die slang behalve ik. Ik was er bang voor. Het vreemde was het wilde alleen door mannen en kinderen geaaid worden en ging bij ze zitten. Heel vreemd is dat if a bin sdong tap wan man den skowroe dan ing ede nanga ing staart bin de tap ondrosey foe wan mang. Ik werd daar zo kwaad over toen ik het zag. Ik heb het toen gepakt en heb het toen op het balkon gegooid. Het speelde zich af in het appartement waar ik als klein meisje ben opgegroeid.
MVG,
wink2

Na deze droom droomde ik elke week dat ik zwanger was. Elke week beviel ik ook van een baby. Baby's met ogen, haar en huid dat helemaal glinsterde. Ik weet nog dat als ik met ze op straat liep dat mensen foto's van ze namen en dat ze me vroegen wat je moest doen om zulke baby's te krijgen. Vreemd was dat vreemde mensen ze niet mochten aanraken. ik weet nog dat een van die baby's een hele mooie lange lok van voren had die glinsterde en een andere had helder blauw groene ogen die ook glinsterde. Vreemd was dat als ik droomde dat ik bevallen was ik als ik opstond ook echt pijn had. Spelen daarom mannen en kinderen zo een belangrijke rol in deze droom. Zonder dat van een man geen kind.  Ik ben zelf een vrouw dus daarom wilde deze winti niks van vrouwen hebben , heb van mijzelf al het lichaam om kinderen te kunnen baren. Alleen het feit dat er geen man was, was een probleem. Wilde deze winti zo graag een baby hebben. Ik heb op den duur tot mezelf gesproken dat deze dromen van zwangerschap moeten stoppen. Ik kon er niet meer tegen, elke week. Ik zou graag ooit een kind willen maar de drang in real life is niet zo groot.
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 30 januari 2012, 00:50

aii.. na s'a de. a wan anu e was a tra anu krin. zo houdt het inderdaad in stand.

maar dat is toch tegenstrijdig? u zegt dat de één hoger is dan de ander, dat maakt hem toch automatisch 'beter' of 'machtiger'? (ik val u absoluut niet aan, hou me ten goede)
ik dacht dat die wenu een zeemeermin was? van die kiri fodu heb ik gehoord, die anderen zijn nieuw voor mij.

aii.. dat klopt. dat advies volg ik op. dat lied ken ik niet. er zijn zoveel winti singis. die van vroeger vind ik mooi. tegenwoordig zingen velen winti singis wat ik niet echt 'voel'.

tot slot: loopt een Aisa niet op en met een fodu?

nogmaals harstikke bedankt Smiley

odi

nee ik weet dat u me niet aanvalt hoor. is gewoon duidelijkheid wilt u hebben. het is begrijppelijk hoor.
maar dan zal ik meteen u vraag beantwoorden van die wenu.
de wenu is een vodu die in het water leeft/woont. deze vodu spelen ze meestal na de gewone vodu. (dagwe)
als u goed naar wintie liederen leustert hoort u het ook. is meestal de wenu waar ze de vodu wintie mee afsluiten.
de zeemermin is een kromantie/kumanti dat barinja heet. is een watra wintie net als de wenu, watra ingi.

en de ene vodu is hoger dan de andere. dat heb je bij alle wintie's. de nekese vodu is een lage vodoe. maar als de bijv gedehusu een persoon wilt straffen omdat die persoon iets fout heeft gedaan vraagt hij de nekese hoor. de nekese is meestal de vodoe die straffen uitdeelt. daarom zijn mensen voorzichtig als ze weten dat een nekese op hun huist. een nekese is een vodoe die geen grappen maakt. a vodoe datie ne yere begi. te je kiering a nekese o kier joe baka. net als een watra (bosoe) ingi. je hebt verschillende: kapting, piamang, pa ingi en gwn de lala watra ingi. de kapting ingi is de hoogste, maar als er een probleem is of als de kapting hulp nodig heeft raadpleeg hij tog ook de piamang (medicijn man) dat wilt niet zeggen dat die piamang hoger of beter is. nee die kapting heeft gewoon een hogere status in de wintie geloof. zo heeft de gedehusu ook een hoge status. maar hij is niet beter dan de andere wintie's hoor. wintie blijft wintie. zo blijft een vodoe ook een vodoe. ze zijn allemaal geweldig. alleen weet de ene vodoe meer van a dan de andere en de andere meer van b dan de ene. zo is het eenmaal.

en ik ben het ook met u eens hoor. de pokoe's van vroeger zijn mooier en hadden meer inhoud. de pokoemangs van nu veranderen de tekst.
de ingi heeft een pokoe wat zo gaat:
a hatie m'o, watra heey na liba
a hatie m'oo, watra heey.

nu zingt men
antiemoro, watra heey na liba
antiemoro, watra heey.

zo zijn er ook een heleboel andere pokoe's die de pokoemangs van nu hebben verkracht. waardoor het nu langer duurt voor dat men wintie krijgt.

en tenslotte. wat ik al zij een aisa is een aisa en een vodoe is een vodoe.
een vodoe is een wintie die op een dagwe loopt.
en een aisa is een wintie die op een klara snekie loopt(2koppige slang)
als iemand in de omgeving zwanger is komt de aisa meestal langs lopen.( de 2 koppige slang, die niet bijt en ook niet giftig is)
een aisa is een grongma een vodoe niet. een aisa kan op een dagwe lopen. dan spreekt men over een aisa vodoe.
net als hoe een leba op een dagwe kan lopen. dat noem men een leba vodoe.

hoppelijk heb ik u zo genoeg info gegeven, als u iets niet begrijpt kunt u gwn weer reageren hoor.

oe ala mala na anana piking. a ne ogro we doe, na yepi we soekoe tap a net desi. dus vraag gerust hoor.

soso lobie
masjouka
Gadotjo
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 31 januari 2012, 04:18

de krara sneki is volgens het boek van de WWF, wildlife of the guianas, pagina 54 wel giftig. (venomous and dangerous, bite can be fatal)

Zelf heb ik tig dromen over slagen gehad en altijd voel ik me aangevallen door hen en altijd lukt het mij ze te ontwijken. Ik weet nog dat ik een droom kreeg van een geel bruine slang en ik vond dat het ge gezicht van min ex vriend had (het was een paar dagen of weken uit) en ik het hoofd eraf hakte.

In mijn dromen zijn er altijd meerdere slagen, in alle kleuren en in alle formaten.
Een man had mij een keer verteld dat ik een fodoe heb, maar ik weet niet of ik het geloven moet. Waarschijnlijk zocht hij gewoon naar klanten. Ik ben doodsbang van slagen  :gasp:misschien droom ik juist van slangen, omdat ik bang voor ze ben.
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#12 Geplaatst: 31 januari 2012, 08:09

odi

o klara sneki giftig?
weer iets nieuws geleerd.  great
maar ja. ik kreeg ook tig dromen hoor. ik kan me nog herinneren dat ik een droom kreeg in een woestijn. waar ik in een piramide was op een tafel aan het liggen. met duizende slagen op me en om me heen. toen ik wekkerwerd kon ik niet meer slapen. ( het was ongeveer 5 uur s'morgens) maar ik had ook een andere waar ik een dike dagwe zag in het bos.(weet niet welke land) toen ging ik met 3 andere mannen die slang omhoog optillen.

zodra ik over slangen droom is het direct nachtmerry. af en toe kan ik na die droom nog slapen, maar meestal sta ik van me hele bed op. kijk onder me bed, onder me deken. (omdat ik me niet meer veilig voel).

maar niet elke droom over slangen zijn vodoe's hoor. slangen kunnen ook je vijanden zijn hoor.

soso lobie

masjouka
Gadotjo
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#13 Geplaatst: 31 januari 2012, 18:51

ja toch, vooral omdat ze me willen bijten, gelukkig blijf ik hen altijd voor. Als ik na zo'n droom wakker wordt lukt het mij niet in slaap te vallen, ik de kamer zullen ze niet komen (hoop ik) mijn vriend zegt sneki koti te hebben
adjaini
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#14 Geplaatst: 21 februari 2012, 14:29

odi

nee ik weet dat u me niet aanvalt hoor. is gewoon duidelijkheid wilt u hebben. het is begrijppelijk hoor.
maar dan zal ik meteen u vraag beantwoorden van die wenu.
de wenu is een vodu die in het water leeft/woont. deze vodu spelen ze meestal na de gewone vodu. (dagwe)
als u goed naar wintie liederen leustert hoort u het ook. is meestal de wenu waar ze de vodu wintie mee afsluiten.
de zeemermin is een kromantie/kumanti dat barinja heet. is een watra wintie net als de wenu, watra ingi.

en de ene vodu is hoger dan de andere. dat heb je bij alle wintie's. de nekese vodu is een lage vodoe. maar als de bijv gedehusu een persoon wilt straffen omdat die persoon iets fout heeft gedaan vraagt hij de nekese hoor. de nekese is meestal de vodoe die straffen uitdeelt. daarom zijn mensen voorzichtig als ze weten dat een nekese op hun huist. een nekese is een vodoe die geen grappen maakt. a vodoe datie ne yere begi. te je kiering a nekese o kier joe baka. net als een watra (bosoe) ingi. je hebt verschillende: kapting, piamang, pa ingi en gwn de lala watra ingi. de kapting ingi is de hoogste, maar als er een probleem is of als de kapting hulp nodig heeft raadpleeg hij tog ook de piamang (medicijn man) dat wilt niet zeggen dat die piamang hoger of beter is. nee die kapting heeft gewoon een hogere status in de wintie geloof. zo heeft de gedehusu ook een hoge status. maar hij is niet beter dan de andere wintie's hoor. wintie blijft wintie. zo blijft een vodoe ook een vodoe. ze zijn allemaal geweldig. alleen weet de ene vodoe meer van a dan de andere en de andere meer van b dan de ene. zo is het eenmaal.

en ik ben het ook met u eens hoor. de pokoe's van vroeger zijn mooier en hadden meer inhoud. de pokoemangs van nu veranderen de tekst.
de ingi heeft een pokoe wat zo gaat:
a hatie m'o, watra heey na liba
a hatie m'oo, watra heey.

nu zingt men
antiemoro, watra heey na liba
antiemoro, watra heey.

zo zijn er ook een heleboel andere pokoe's die de pokoemangs van nu hebben verkracht. waardoor het nu langer duurt voor dat men wintie krijgt.

en tenslotte. wat ik al zij een aisa is een aisa en een vodoe is een vodoe.
een vodoe is een wintie die op een dagwe loopt.
en een aisa is een wintie die op een klara snekie loopt(2koppige slang)
als iemand in de omgeving zwanger is komt de aisa meestal langs lopen.( de 2 koppige slang, die niet bijt en ook niet giftig is)
een aisa is een grongma een vodoe niet. een aisa kan op een dagwe lopen. dan spreekt men over een aisa vodoe.
net als hoe een leba op een dagwe kan lopen. dat noem men een leba vodoe.

hoppelijk heb ik u zo genoeg info gegeven, als u iets niet begrijpt kunt u gwn weer reageren hoor.

oe ala mala na anana piking. a ne ogro we doe, na yepi we soekoe tap a net desi. dus vraag gerust hoor.

soso lobie

Odi odi

Ten eerste mijn excuus voor me late reactie. Een van mijn mottos is: liever laat dan nooit  happy
Aii.. na s'a de. Dus de wenu is ook een vodu.. het Saramaccaans versta ik niet echt. Wel een beetje
Ik had begrepen dat de watra wenu een zeemeermin is en ook als ik deze twee woorden Google wordt mij ook verteld dat een watra wenu een zeemeermin is. Een bron zegt zelfs dat een watra wenu en een barinia hetzelfde zijn. Is er verschil tussen een 'gewone' wenu en een watra wenu? Het is best verwarrend allemaal. De een zegt dit, de ander vindt juist het tegenovergestelde.

Aii ik snap het nu. Het is net als een maatschappij zeg maar. De bankdirecteur is ook afhankelijk van schoonmakers omdat die zijn kantoor netjes houden. De loodgieters onderhouden de sanitair.. etc. Wij allen hebben elkaar nodig.
Ze hebben wel hun rang/status.
Wat kunt u nog meer vertellen over de pa winti?

Hahahaha.. ik ben het met u eens. Alles is zo commercieel tegenwoordig. Zelfs die prés, het gaat meer om het geld maken dan plezier maken.
Dus een slang loopt op een (andere slang =) dagwe.. als een leba op een dagwe loopt, waarom heet het dan niet leba dagwe?

Nogmaals mijn excuus voor de late reactie. Ik blijf reageren  great

Na s'a de.. Ik zal zeker vragen mocht iets onduidelijk zijn.

Soso lobi ai

Pagina's: [1] 2

Ga naar: